vauva pulauttelee paljon, mitä pitäisi välttää?

pulauttelijan äiti

Nelikuinen tyttömme on aina pulautellut runsaasti ja vatsavaivoja on ollut jonkin verran. Pulauttelu kuitenkin loppuu, jos tyttö saa korviketta (isänsä kanssa ollessa, sillä en saa pumpulla irti paljoa). Ilmeisesti siis maidossani on jotain vauvan vatsaa ärsyttävää. Kävimme allergialääkärillä, mutta saimme ohjeeksi vain ruokapäiväkirjan pitämisen, muita tutkimuksia ei tarvita kun oireet on niin lieviä.

Olen nyt seuraillut syömisiäni mutta en tosiaan osaa tunnistaa mitään, mikä lisäisi pulauttelua. Joskus pulauttelua on hurjasti ja joskus harvemmin normaalisti. Mitä siis imettäjän tulisi välttää? En ole valmis ryhtymään millekkään pelkkää riisiä-kuurille, mutta haluaisin tietää yleisimmät ruoka-aineet, joita kannattaa välttää Ruisleipää, suklaata ja kananmunaa jo välttelen.

5

4466

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Meillä

Pulautteli myös paljon vauvana. En hirveästi katsonut mitä suuhuni pistin, meidän tapauksessa siihen ei ollut tarvetta. Samalla lailla puklaili kun aloimme korvikettakin antamaan. Menee ajastaan ohi, vuoden ikään mennessä helpottaa. Näin sanoi lohduttavasti neuvolalääkärimme. : )
      Mutta tosiaan, kun alkaa syödä kiinteää ruokaa, niin puklailut helpottaa kyllä.
      Jos tosiaan mieltäsi "kaivaa" asia, voithan käyttää lapsesi lääkärissä, ettei ole mitään takaisinvirtaus häiriötä hänellä.
      Kuitenkin jos hänellä painoa tulee lisää, ei varmasti mitään vikaa olekaan! Jotkut vain pulauttelevat toisia enemmän... : )

• nimetön..

sit on voimakkaat mausteet, kahvi, kaali, herneet, ja muutenkin äidille itselle ilmavaivoja aiheuttavia kannataaa välttää. Jotkut vauvat reagoivat äidin nauttimaan b-vitamiinilisään. Magnesium taas saattaa vähentää vatsavaivoja, siis äidin nauttima.

Pulautteluhan voi johtua monesta syystä, esimerkiksi, että vauva yksinketaisesti syä liikaa ja sitten pulauttaa liiat pos. Syöttöasentoa voi kans yrittää muuttaa ja syönnin jälkeen pitää vauvaa 15.10 min mahdollisimman pystyssä asennossa, esimerkiksi sitterissä...

• 4:n äiti

Liika syöminen tuli minullakin mieleen. Meillä yksi lapsista pulautti aina, kun syötin molemmista rinnoista samalla aterialla. Eli hänelle sopi se, että hän vetäisi sen yhden rinnan tyhjäksi 5 minuutissa ja 2 tunnin päästä toisen.

Jos pulauttelua on jatkuvasti, voi syyllinen olla joku mitä sinä syöt joka päivä. Esim. vehnä tai peruna (Huom! lue tuoteselosteet, jotta tiedät mitä todella syöt.)

• mmm

...tyttö on kova pulauttelemaan. nyt 6kk-vanhana alkaa hiukan helpottamaan, kun soseet ovat ruvenneet maistumaan kunnolla. mutta tosiaan myös meillä pulauttelu oli joskus valtaisaa! ensimmäisillä kunnon pulautuksilla oikein säikähdin, että onkohan vauva sairas?! ei kuitenkaan. yleensä tyttö pulautti jos söi jotenkin rauhattomasti esim. jos mahaa kivisti tai kakka oli tulossa. kannattaa myös välttää syönnin päälle rajuja leikkejä :) 10 minuuttia kun jaksaa odotella maidon laskeutumista, niin pulauttelu ainakin meillä väheni. en usko, että syömisilläni oli vauvani pulautteluun vaikutusta.

• höppistöppis

Minun tyttönikin oli vauvana kova pulauttelemaan. Huomasin, että suklaan lisäksi muidenkin karkkien syönti sai pulauttelun lisääntymään. Jonkin verran myös runsas maitotuotteiden käyttö lisäsi pulauttelua. Suurin syy kuitenkin oli varmaan liikasyönti. Tyttö nautti (ja nauttii edelleen) tississä roikkumisesta ja lussutteli päivät pitkät, joten ylimääräiset maidot tuli sitten pois.

Myöhemmin pulauttelu on lisääntynyt kun on hampaita putkahdellut ja vasta pari viikkoa sitten (ikää nyt 1 v 4 kk) pääsin urakalla lattioita ja mattoja pyyhkimään. Ja kun nykyään menee muutakin sapuskaa kuin maitoa niin puklut on jotenkin inhottavampia siivottavia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      259
      2727
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      17
      2197
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      339
      1934
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      105
      1659
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      96
      1599
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      208
      1313
    7. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1220
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1141
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      50
      1103
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      75
      1083
    Aihe