Yskä

Ellih

Olen asunut Australiassa 38 vuotta. Koko ajan olen kärsinyt kroonisesesta yskästä. Pari vuotta sitten olin Suomessa lomalla ja sain keuhkokuumeen. Lääkäri määräsi mm Duactia. Silloin en huomannut suurtakaan eroa Duactista, mutta nyt lääkärini käytyä täällä lomalla ja hänen antamien Duactien olen huomannut todella auttavan. Australissa Duact ei ole hyväksytty lääke, eikä edes kemistini ole koskaan kuullutkaan vaikuttavasta aineesta lääkkeessä. Otan vain kapselin iltaisin silloin tällöin silloin kuin yskä pitää koko huushollin valveilla. Se on auttanut joka kerta. Olen vain huolissani voinko jatkaa lääkkeen ottamista, otan sitä siis silloin täällöin en edes joka päivä. Voin tilata sitä lisää jatkuvalta vierasvirralta. Sivuvaikutuksia ei ole. Onko kukaan muu saanut livitystä Duactista krooniseen yskään?

3

3042

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • noin..

      Nyt en ole ihan varma tuosta Duactista. Onko se pitkävaikutteinen avaava lääke? Jos on, niin siitä tuli joku aika tutkimustuloksia USAssa, että sen pitkäaikainen käyttö ilman hoitavaa astmalääkettä on vaarallista. Se voi aihauttaa vaarallisia astma- (hengenahdistus-) kohtauksia Olisikohan tuossa syy, miksi sitä ei Australiassa käytetä. Suomessa sitä käytetään, mutta yleensä vain yhdessä hoitavan astmalääkkeen kanssa.

      En kyllä ole mikään lääkäri, mutta omien kokemuksieni perusteella kehottaisin sinua hankkimaan hoitavaa astmalääkettä. Se hoitaa tuon yskän aiheuttajaa eli kroonista tulehdusta keuhkoissa ja henkitorvessa. Alkuun voisi noihin yskimiskohtauksiin käyttää normaalia avaavaa astmalääkelltä - tai Duactia.

      Minulla oli vuosi jatkuva yskä ja limaklönttejä ryin jatkuvasti. Lopulta se kissan kanssa eläessä sitten paheni hengenahdistukseksi. Sain hoitavaa ja avaavaa lääkettä. Niilläpä se yskäkin, samoin kuin hengenahdistukset lähti pois. Nyt käytän vain hoitavaa, eikä minkäänlaisia oireita enää ilmene.

      • ellih

        Olen käyttänyt jo useamman vuoden hoitavaa astmalääkettä ja enhän toki selviäsi ilman sitä ollenkaan. Yskäni on perin allergiapohjainen, joka puhkeaa ihan selittämätömista syistä päivittäin ja varsinkin yöllä kun lima valuu kurkkuun. Harva on se päivä jolloin selviän yskimättä. Duactia olen ottanut vain saadaksini jonkinlaisen yöunen silloin tällöin. Niin täällä ausseissa kuin Suomessakin olen lääkäreiden painajainen, eikä selvitystä ole saatu vuosikymmeniin. Olen yhä huolestunut Duactin käytöstä pitkäaikaislääkkeenä, otan siis sitä vain tabletin silloin täälöin, ehkä 4-5 viikossa. Onko syytä huoleen?


      • ......
        ellih kirjoitti:

        Olen käyttänyt jo useamman vuoden hoitavaa astmalääkettä ja enhän toki selviäsi ilman sitä ollenkaan. Yskäni on perin allergiapohjainen, joka puhkeaa ihan selittämätömista syistä päivittäin ja varsinkin yöllä kun lima valuu kurkkuun. Harva on se päivä jolloin selviän yskimättä. Duactia olen ottanut vain saadaksini jonkinlaisen yöunen silloin tällöin. Niin täällä ausseissa kuin Suomessakin olen lääkäreiden painajainen, eikä selvitystä ole saatu vuosikymmeniin. Olen yhä huolestunut Duactin käytöstä pitkäaikaislääkkeenä, otan siis sitä vain tabletin silloin täälöin, ehkä 4-5 viikossa. Onko syytä huoleen?

        Hei.

        Mulle on määrätty tuota Duactia flunssan yhteydessä muutaman kerran, esimerkiksi korvien ja nenän tukkoisuuteen. Astma on mullakin, mutta onneksi nykyään jo niin hyvällä mallilla, että pärjään melkein kokonaan ilman astmalääkkeitä.

        Tuossa alla on linkki hyvälle sivustolle. Siellä mainitaan, että Duactia ei tulisi käyttää yli kymmentä päivää pidempään, sillä se johtaa lääkkeen tehon heikkenemiseen. Itse en näkisi Duactin syömistä pahana, jos se kerran helpottaa oloasi.

        Oletko muuten kokeillut nukkumista patja korotettuna pääsi alta? Itselläni se auttaa flunssaisina kausina melko paljon.

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=far00296


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe