kitka vai nasta??

hesalainen....

Ostin uuden auton, keskikokoa, ESP, TSC ja ABS ovat, akseliväliä yli 260 cm ja omamassa yli 1300 kg. Nastojen rapina on alkanut kaivelemaan, ja siksi kysynkin pärjääkö eteläisessä osassa maata -lähinnä pk-seudulla- ajaessa kitkarenkailla? Jos, niin mikä olisi hyvä tasapainoiset ominaisuudet tarjoava kitkarengasmerkki/malli?

35

2092

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katso testit

      Menossa on kuudes talvi kitkoilla enkä pk-seudun suolaliemissä pyöriessä tule enää koskaan käyttämään nastoja. Kitkat ovat näissä oloissa täysin ylivertaiset kuten kuuluukin. Eihän täällä ajoradalla ole käytännössä koskaan jäätä ja silloin kun on se on tuhansien nastojen karhentamaa.

      Asfaltilla kitkat pitävät kaikissa oloissa nastarenkaita paremmin eikä lumella tai sohjopatjan päällä nastoista ole mitään etua jos kohta eivät pidä sen huonommin kuin kitkatkaan. Vain sileällä peilijäällä nastarenkaat ovat totaalisen ylivoimaiset mutta mistäs sellaista pk-seudulla löydät?

      Disclaimer: perheen ykkösautossa on nastat koska sillä pitää sitten ajaa sukulaisvierailut ja hiihtolomareissut ympäri maata kelissä kuin kelissä. Enkä tuohon autoon kitkoja laita.

      • täällä Vantaalla

        ainakin tämä suolaliete jäätyy kun mennään -5 asteen kylmemmälle puolelle.
        Monena aamuna oli viime talvenakin tiet jäässä.


      • ja aja itsekin

        Et selvästi omaa juurikaan ajokokemusta.

        Sitäpaitsi testienkin mukaan kitkat ovat vaaralliset kestopäällysteellä märällä(sohjo) kelillä!

        Nastat tuovat lisähyvää renkaisiin, eivät poista/huononna mitään turvallisuusominaisuuksia.


      • välilä noinkin
        täällä Vantaalla kirjoitti:

        ainakin tämä suolaliete jäätyy kun mennään -5 asteen kylmemmälle puolelle.
        Monena aamuna oli viime talvenakin tiet jäässä.

        Kitkarenkaat ovat täydelliset pääkaupunkiseudulla juuri siksi että niinäkin kertoina kun tie ehtii jäätyä ennen suolaliemen levitystä, ovat tuhannet nastarenkaiset autot rouhineet sen jään karkeaksi ennenkuin itse ehdit liikenteeseen.

        Nastarenkaiden kannattajat eivät selvästikään ole koskaan ajaneet metriäkään kun uskovat että kitkoilla on jäällä huonompi pito kuin millä tahansa nastarenkaalla. Todellisuudessa huippuluokan kitkat hakkaavat karhennetulla jäällä lähes kaikki nastarenkaat.

        Täysin kirkkaalla peilijäällä ne eivät sitten pidä kertakaikkiaan mitään mutta tuollaista et kehä III:n sisällä ihan helpolla löydä. Ehkä kello neljä aamulla jostain vantaan reunalta pellon laitaan rakennetun rivariyhtiön pihatieltä.


      • kokemusta joo
        ja aja itsekin kirjoitti:

        Et selvästi omaa juurikaan ajokokemusta.

        Sitäpaitsi testienkin mukaan kitkat ovat vaaralliset kestopäällysteellä märällä(sohjo) kelillä!

        Nastat tuovat lisähyvää renkaisiin, eivät poista/huononna mitään turvallisuusominaisuuksia.

        tosi asiantuntevan vaikutuksen teet kun jo otsikossa kerrot että oma tietosi tulee kesämökin vessassa luetuista TM:n rengastesteistä.

        Itse leipätekstistä selviää että et ole itse koskaan ajanut metriäkään kitkoilla ja aika selvää että muukin ajokokemus rajoittuu vielä mopoiluun.

        Esson paarien siirryttyä Lukoilulle ovat nurkkapöydän asiantuntijat selvästi löytäneet uuden kodin täältä.


      • kokemus+testit
        kokemusta joo kirjoitti:

        tosi asiantuntevan vaikutuksen teet kun jo otsikossa kerrot että oma tietosi tulee kesämökin vessassa luetuista TM:n rengastesteistä.

        Itse leipätekstistä selviää että et ole itse koskaan ajanut metriäkään kitkoilla ja aika selvää että muukin ajokokemus rajoittuu vielä mopoiluun.

        Esson paarien siirryttyä Lukoilulle ovat nurkkapöydän asiantuntijat selvästi löytäneet uuden kodin täältä.

        Itsepä käytit aikaisemmin nimimerkkinäsi: "katso testit"...

        Se rakki älähtää, johon kalikka kalahtaa!
        :D



        PS. Autoistani toisessa on talvisin kitkarenkaat, ihan oikeasti.


    • mutta,

      Pärjää enimmäkseen. Mutta sitten kun ne muutamat todella liukkaan kelin päivät tulevat, jätä kitkarenkainen auto kotiin vaarantamasta (ja hidastamasta) muuta liikennettä!

      Kostealla ja nopeasti vaihtelevalla (nollan celsiuksen paikkeilla ja pari miinusta, jäätyen ja lauhtuen, jäättömältä mereltä yhtäkkiä tuleva kosteus) etelärannikolla kun ne pahimmat liukkaat ovat paljon liukkaampia kuin sisämaassa tai Pohjois-Suomessa. Kuiva lumikelihän ei ole paha. MOT.

      Nastarenkaat karhentavat liukasta pintaa turvallisemmaksi liukkaille kitkarenkaille...

    • nosta jalkaa

      Tehkää ihmiset omat ratkaisunne renkaitten suhteen. Nyt näyttää taas alkavan jokavuotinen nasta/kitka- vääntö. Parhaimmat yrittivät virittää riitaa aiheesta jo kesähelteillä, mutta ei oikein ottanut tuulta purjeisiin...

    • kuitenkaan

      hyvä ihminen vielä nastoilla ajele!

    • kuin sinä

      Minulle tulee alle Hakkapeliitta vitoset. Päätös syntyi silmänräpäyksessä. Kokemukset kitkarenkaista ovat todella huonot.

      Onneksi on uusi auto ja äänieristys kunnossa.

    • Isolla farkulla huolettomasti

      Täyden järjen omaava kuljettaja pärjää kitkoilla melkeinpä missä vaan. Vain peilikirkas ja sikakova jää pistää toivomaan hieman lisää pitoa. Tuollaisella pinnalla tulee kyllä kitkoillakin toimeen, jos älli on kunnossa. Toisaalta peilikirkasta jäätä harvemmin teiltä löytää. Ns. musta jääkin hoituu kitkoilla helposti, kunhan vain muistaa pitää nopeuden sallituissa lukemissa. Sama pätee nastoihinkin.

      Viime talvena alla oli piiiiiitkän nastarengasputken jälkeen ensimmäiset kitkarenkaat, eikä mitään pito-ongelmia esiintynyt. Puolipintaisella Hakkapeliitta Q:lla pito oli erittäin hyvä. Nastarengasta ei tullut ikävä missään tilanteessa. Ja se kitkan hiljaisuus, se vasta on jotain. Meno oli hiljaisempaa kuin kesärenkailla!

      Pk-seudulla, jossa minäkin talviajoni pääasiassa ajan, pärjää kitkoilla suorastaan mainiosti. Mikään muukaan seutu ei tuota vaikeuksia. Jos joku ei pärjää kitkoilla, on vika kuljettajassa, ei renkaissa.

      • The Rat

        Itse asiassa, kitka pitää peilikirkkaalla, sikakovalla jäällä teoriassa paremmin kuin nasta.

        Jos jää on niin kovaa, että nasta ei pääse pureutumaan, pidon nastarenkaassa antaa oikeastaa vain kitkalaminointi - ja sitä on kitkarenkaassa enemmän. Pehmeällä, tasaisella ja vielä veden peittämällä jäällä ero on suurimmillaan.

        Kitkojen jarrutuspito muuten paranee ensimmäiset muutaman tuhat kilometriä. Tämän huomaa ihan käytännössä, kokeilemalla kädellä käytettyä kitkarengasta. Kuluminen aiheuttaa näppärästi tarttumapintaa. :)


      • mutumutu
        The Rat kirjoitti:

        Itse asiassa, kitka pitää peilikirkkaalla, sikakovalla jäällä teoriassa paremmin kuin nasta.

        Jos jää on niin kovaa, että nasta ei pääse pureutumaan, pidon nastarenkaassa antaa oikeastaa vain kitkalaminointi - ja sitä on kitkarenkaassa enemmän. Pehmeällä, tasaisella ja vielä veden peittämällä jäällä ero on suurimmillaan.

        Kitkojen jarrutuspito muuten paranee ensimmäiset muutaman tuhat kilometriä. Tämän huomaa ihan käytännössä, kokeilemalla kädellä käytettyä kitkarengasta. Kuluminen aiheuttaa näppärästi tarttumapintaa. :)

        "..Itse asiassa, kitka pitää peilikirkkaalla, sikakovalla jäällä teoriassa paremmin kuin nasta.."

        Todistapas tämä väittämäsi yksinkertaisella jarrutuskokeella. Kumma kun esim. lehtien vertailutesteissä on saatu täysin päivastaisia tuloksia...

        "..pidon nastarenkaassa antaa oikeastaa vain kitkalaminointi - ja sitä on kitkarenkaassa enemmän.."

        Niin miksi nastoja sitten renkaassa on? Ja nykyisissä renkaissa ei enää ole lamellejen määrässä eroa verraten kitka/nasta.

        Itse en "kannata" kumpiakaan renkaita koska kahdessa autossani on molemmat joten tiedän niiden ominaisuudet, ja väittely on turhaa, mutta pysytään nyt kuitenkin tosiasioissa, eikös?


      • The Rat
        mutumutu kirjoitti:

        "..Itse asiassa, kitka pitää peilikirkkaalla, sikakovalla jäällä teoriassa paremmin kuin nasta.."

        Todistapas tämä väittämäsi yksinkertaisella jarrutuskokeella. Kumma kun esim. lehtien vertailutesteissä on saatu täysin päivastaisia tuloksia...

        "..pidon nastarenkaassa antaa oikeastaa vain kitkalaminointi - ja sitä on kitkarenkaassa enemmän.."

        Niin miksi nastoja sitten renkaassa on? Ja nykyisissä renkaissa ei enää ole lamellejen määrässä eroa verraten kitka/nasta.

        Itse en "kannata" kumpiakaan renkaita koska kahdessa autossani on molemmat joten tiedän niiden ominaisuudet, ja väittely on turhaa, mutta pysytään nyt kuitenkin tosiasioissa, eikös?

        Lehtien jarrutustestejä ei tehdä sikakovalla jäällä.

        Sikakova jää syntyy vasta jossain -30 ja päälle asteessa... Ja silloinkin kai vaatii vähän ekstraa. Siis edelleen, jään on oltava niin kovaa, ettei nasta uppoa siihen.

        >> pidon nastarenkaassa antaa oikeastaa vain kitkalaminointi
        >> ja sitä on kitkarenkaassa enemmän
        >
        > Niin miksi nastoja sitten renkaassa on? Ja nykyisissä renkaissa
        > ei enää ole lamellejen määrässä eroa verraten kitka/nasta.

        Nastoja on renkaassa, pehmeämmän jään takia, sellaisen normaalin, johon nasta pystyy raapimaan uraa.
        Lamellien määrästä en sitten mene sanomaan, kun en ole laskemaan mennyt, mutta jokaisen nastan kohdalta ainakin rengas painuu sisäänpäin (toivottavasti, muuten pelkästään nasta osuu jäähän ja silloin pitoa on aika tarkkaan nolla), luoden pienen katvealueen jolla pitoa ei ole.

        En kyllä muutenkaan oikein hahmota miten esim. omaan kitkarenkaaseeni saisi nastoja laitettua ilman että lamellien määrää vähentäisi (ehkä rengasta leventämällä, mutta se nyt tuskin oli pointti).


      • LOL :D
        The Rat kirjoitti:

        Itse asiassa, kitka pitää peilikirkkaalla, sikakovalla jäällä teoriassa paremmin kuin nasta.

        Jos jää on niin kovaa, että nasta ei pääse pureutumaan, pidon nastarenkaassa antaa oikeastaa vain kitkalaminointi - ja sitä on kitkarenkaassa enemmän. Pehmeällä, tasaisella ja vielä veden peittämällä jäällä ero on suurimmillaan.

        Kitkojen jarrutuspito muuten paranee ensimmäiset muutaman tuhat kilometriä. Tämän huomaa ihan käytännössä, kokeilemalla kädellä käytettyä kitkarengasta. Kuluminen aiheuttaa näppärästi tarttumapintaa. :)

        Ei saakeli mikä PELLE... ei järjen hiventäkään! :D


    • ajoin

      Alotetaan tämä kinastelu.. kaupassa myydään kierros nokian rsi.tä, niin huomaat että nasta ja kitkarenkaissa ei ole oikeasti mitn eroa..

    • rengasaasi

      Eipä sillä merkillä ole väliä, kaikki ovat ihan hyviä. Mutta ota ihmeessä renkaat, joissa on symmetrinen profiili. Niissä on paremmat ajo-ominaisuudet.

    • hengen

      Nastarengas on ainoa oikea talvirengas maahamme. Se tasaa kaikkien kelityyppien vaihtelut, asia mihin paraskaan kitkarengas ei pysty. Ja se rapina on nykyrenkaissa todella vaimeaa, ei haittaa. Kuivalla asfaltilla ja märällä kelilläkin nastarengas on kitkaa tukevampi ajettava. Nasta voi pelastaan hengen ja siinä ei paljoa arvoa anneta pienelle nastaäänelle.

    • Buahahahaha

      Näitä kyllä pitäisi käydä läpi vuoden, on niin hauskoja juttuja.

      Osta ihan kummat vaan, pärjäät kyllä, korvienvälistä se on kiinni.

    • dsf

      Yhtä varmasti kuin lehdet alkaa tippua puista alkaa tämä kysely kummat ostan, kitkat vai nastat. Onko tuon päätöksen tekeminen itse niin helvetin hankalaa?

      Pikapuoliin alkaa 100% varmasti myös jokasyksyinen väittely kummat on paremmat kitkat vai nastat.

      • molemmat!

        Totta!

        Itse asiassa fiksu hankkii sekä nasta- että kitkarenkaat. Loppusyksyn-alkutalven ja kevään ajaksi kitkat, keskitalveksi nastarenkaat.
        Tämä on varmasti paras vaihtoehto!

        Köyhät ja typerät kiihkoilevat äärimielipiteineen.


      • k i i t o s
        molemmat! kirjoitti:

        Totta!

        Itse asiassa fiksu hankkii sekä nasta- että kitkarenkaat. Loppusyksyn-alkutalven ja kevään ajaksi kitkat, keskitalveksi nastarenkaat.
        Tämä on varmasti paras vaihtoehto!

        Köyhät ja typerät kiihkoilevat äärimielipiteineen.

        Harvinaisen asiallista.


      • kekitalveksi
        k i i t o s kirjoitti:

        Harvinaisen asiallista.

        kitkat, oman kokemuksen mukaan juuri keskitalvella on sama kummat alla pyörii. Pakkasella ja lumessa oh hyvä pito molemmilla.
        Itsellä ollut kitkat jo 14 talvea.
        Monet ajavat niin vähän että jo yhdet talvirenkaat kestää liian kauan yli 5 talvea, sitten jos hankkii sekä kitkat että nastat, vanhenee siinä 2-sarjaa.


    • The Rat

      Itse siirryin noksun nastoista contin kitkoihin. Päivääkään en ole katunut. Toki auto vaihtui samalla, joten mitään ihan hirveän tarkkaa analyysiä en voi tehdä, muuta kuin sanoa että pito on parempi joka tilanteessa tähän mennessä. :)

      Hyvin pärjää etelän kaupungeissa. Jos rannikon pikkuteitä suhaat, voi olla hankalampaa...

    • taakse kitkat

      Terve!

      Meillä on farmarimallinen auto, joka tunnetusti on takapäästään äänekäs kaikukoppaefektin vuoksi.

      Teimme kompromissin melun ja pidon suhteen, joten pidimme ensimmäistä kertaa viime talvena seuraavanlaista (tosin laitonta) rengasyhdistelmää; edessä nastarenkaat ja takana kitkarenkaat.

      Automme on tunnetun japanilaisvalmistajan etuvetomalli, joten sen vuoksi etuakselilla pitää olla pitävämmät renkaat. Takapää seuraa aina vetotavan vuoksi etupäätä, joten taka-akselilla hiljaiset ja pidoltaan huonommat kitkarenkaat toimivat mainiosti.

      Takapenkkiläiset viihtyivät selvästi paremmin, koska heidän ei tarvinnut enää huutaa toisilleen matkan aikana. Mutta mökiltäkin päästiin pois, vaikka siinä on jyrkkä (talvella aina jäinen) rinne heti mutkan takana lähtiessä, jossa tuttavat ovat olleet kitkarenkaiden kanssa usein jumissa.

      • The Rat

        No, hyvä että teillä on takana paremmat renkaat.

        Mutta silti tuo on hieman laiton systeemi. Vaan harvoinpa poliisi renkaita kyttää. Saattaa kyllä sakot rapsauttaa jos sattuu pysäyttämään.

        Toteaapi asiasta Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä:
        > 17 §
        > Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan
        > ajoneuvon renkaissa
        [..]
        > 3. Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa
        > (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5
        > tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa
        > on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun
        > ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin.
        > Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään
        > 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä,
        > jossa nastoja on eniten.


    • isoon kitkat

      Olen omistanut neljät kitkarenkaat kaikki eri autoissa. Kokemuksen mukaan sanoisin,että isoon autoon kitkat ja pieneen autoon nastat.

      Mitä isompi ja vakaampi auto sitä paremmin pärjää kitkoilla, mutta tosiasia on että jääkelillä nastat pitää paremmin mutta silloinkin kitkoilla pärjää kun pitää järjen mukana

    • Anonyymi

      continentalin kitkat niin on pitoa jäälläkin eikä tarvitse kärsiä nastarenkaiden huonoista puolista.

      • Anonyymi

        Ja kaivoit sitten vuoden 2007 ketjun, voi pälli.
        Veikkaan että avaaja on jo valintansa tehnyt.


    • Anonyymi

      Auton ajonvakautusjärjestelmä pääsee paljon helpommalla nastoilla ajaessa. Oman autoni ajonvakautusjärjestelmä ei ole reagoinut kertaakaan kun on nastat alla. Kitkoilla kuulemma varoitusvalot palavat liukkaalla vähän joka kaarteessa.

      • Anonyymi

        Ja toinen pälli jatkaa ja kirjoittaa suurinta paskaa ja valetta mitä vaan keksii.
        Melkoinen nastaJeesus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja toinen pälli jatkaa ja kirjoittaa suurinta paskaa ja valetta mitä vaan keksii.
        Melkoinen nastaJeesus.

        Ehkä olenkin, mutta haluan itse pysyä hengissä ja pitää autoni ehjänä. Ajan sitäpaitsi nelivetoautoa missä on kaikki nykyaikaiset vakausjärjestelmät. Se ja nastarenkaat pitävät auton tiellä. Sen voin sanoa 1,5 miljoonan ajetun kilometrin kokemuksella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä olenkin, mutta haluan itse pysyä hengissä ja pitää autoni ehjänä. Ajan sitäpaitsi nelivetoautoa missä on kaikki nykyaikaiset vakausjärjestelmät. Se ja nastarenkaat pitävät auton tiellä. Sen voin sanoa 1,5 miljoonan ajetun kilometrin kokemuksella.

        Etkä tajunnut kuinka tätä vuoden 2007 ketjua jatkat.
        Melkoista tunaamista ja tuhnuttamista ajamisesi on jos ei koskaan ajonvakausvalo vilkahda, tai sitten se on rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etkä tajunnut kuinka tätä vuoden 2007 ketjua jatkat.
        Melkoista tunaamista ja tuhnuttamista ajamisesi on jos ei koskaan ajonvakausvalo vilkahda, tai sitten se on rikki.

        Ajan kyllä nopeusrajoitusten mukaan. Ja autoani huolletaan säännöllisesti maahantuojalla eikäa millään nyrkkipajalla. Jos jokin merkkivalo olisi ollut rikki, niin se olisi kyllä varmasti korjattu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja toinen pälli jatkaa ja kirjoittaa suurinta paskaa ja valetta mitä vaan keksii.
        Melkoinen nastaJeesus.

        kitka-allah suoltaa shittiä...ajonvakautus (jarrut sen hoitaa pääosin) töissä usein kun kitkat, nastoilla paljon harvemmin...oma kokemus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      923
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      47
      809
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      715
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      75
      710
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      45
      702
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      33
      670
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      106
      657
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      80
      644
    9. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    10. Olet tyylitajuton

      Ja ruma. En ole ikinä pitänyt ulkonäöstäsi. Et ole minun tyyppiäni millään tavalla. Puheesi on sellaista mongerrusta ett
      Ikävä
      25
      581
    Aihe