Kuinkahan pitkälle Norjan rannikkoa pitää purjehtia länteen ja edelleen pohjoiseen, että pääsee ihailemaan vuonomaisemista ja muista paikallisista nähtävyyksistä? Mistä löytyisi tietoa? Ajatus purjehdusmatkasta sinne on haaveissa.
Norjan rannikko
12
2318
Vastaukset
- Kaptenska
Heti kun tulet Norjaan,
vuonot alkavat, ensimmäinen iso kaupunki on Oslo joka sijaitsee vuonon perällä ja matkalla Osloon on hurmaavia pikkukaupunkeja. Ensimmäinen "kuuluisa" vuono on ilmeisesti Stavanger, ja sinne on matkaa jo melkoisesti. - ihan
tiekartasta,stavangerista pohjoiseen niitä alkaa
olla melko tiheään.
kuuluisimpia maisemistaan on varmaan hardanger
sekä sognevuonot ja niistä ylöspäin niitä riittää myös.- s/y Ilmatar
Seilasin vuonna 2004 koko Norjan ympäri. Suosittelen. Jos haluat jotain käytännön tietoa sekä kirjallisuusvinkkejä niin lue Vene-lehdet 10/04, 11/04 ja miksei samantien 12/04.
- ja täynnä yllätyksiä
s/y Ilmatar kirjoitti:
Seilasin vuonna 2004 koko Norjan ympäri. Suosittelen. Jos haluat jotain käytännön tietoa sekä kirjallisuusvinkkejä niin lue Vene-lehdet 10/04, 11/04 ja miksei samantien 12/04.
Luin artikkelit ja onnittelut suorituksesta. Olen itse käynyt Saimaan kanavalla ja Pietarissa. Venäjän kielen osaaminen helpottaa ratkaisevasti asiointia, jos lähtee "syvemmälle" Venäjällä.
Olen nähnyt jossain artikkelin myös Norjan vuonoista tai vuonosta, mutta en muista missä se oli, ilmeisesti vene - lehdessä. Muistaisiko joku? - jotain matskua
ja täynnä yllätyksiä kirjoitti:
Luin artikkelit ja onnittelut suorituksesta. Olen itse käynyt Saimaan kanavalla ja Pietarissa. Venäjän kielen osaaminen helpottaa ratkaisevasti asiointia, jos lähtee "syvemmälle" Venäjällä.
Olen nähnyt jossain artikkelin myös Norjan vuonoista tai vuonosta, mutta en muista missä se oli, ilmeisesti vene - lehdessä. Muistaisiko joku?http://www.archipelago.nu/SKARGARD/ENGELSKA/NORWAY/sailing.htm
- absolutilla
ja täynnä yllätyksiä kirjoitti:
Olen nähnyt jossain artikkelin myös Norjan vuonoista tai vuonosta, mutta en muista missä se oli, ilmeisesti vene - lehdessä. Muistaisiko joku?
- haave
Hyvä on haaveesi. Tee visiostasi TOSIO!
- kiinnostaisi
Minuakin Norja kiinnostaa. Se on vaan sen verran kaukana, etten ole vielä saanut aikaiseksi. Jospa ensi kesänä.
- vuonoissa...
Voinen jo puhua kokemuksesta, kun purjehdusreissuja Norjan vuonoihin olen tehnyt yli kymmenen kertaa.
Ensimmäinen eli lähin "oikea" vuono on Lysefjord Stavangerissa. Veneen voit ajaa vesiputouksen alle, jos haluat kunnon suihkun tai kannen huuhtelun. Lysefjordiin ja takaisin olen ehtinyt ihan hyvin 4 viikon kesälomalla, mutta sellainen aikataulu edellyttää Itämeren ylitystä melko vähin pysähdyksin. Götan kanava on turhan hidas ja omasta mielestäni viikon ojassa-ajaminen on hiukan ahdistavaa. Tavallisesti etappisatamat ovat olleet Kalmar, Köpis, Skagen, Kristiansand, Egersund ennen Tanangeria tai Stavangeria (tai Haugesund jos tarkoitus jatkaa Bergeniin). Muutaman kerran olen mennyt Lindesnesiä kohti Limfjordenin kautta, kun Skagerrakilla oli kovia vastatuulia. Joskus taas paluumatka Limfjordenin kautta.
Jos 4-5 vi lomalla meinaa käydä Bergenissä, kannattaa Itämeri ja Kattegat mennä non-stopia. Silloin jää aikaa vuonoihin ja säävaraan. Kertaakaan ei itselläni ole ollut ongelmia aikataulusta, vaikka monenlaisia kelejä on sattunut.
Hardanger on laaja vuonoverkosto, jossa on useita hienoja luonnonsatamia. Sognevuono taas on uloimmasta osastaan nimeltään Sognen meri, joka kuvastaa sen kokoa. Vähemmän ankkurointipaikkoja kuin Hardargerin alueella. Sekä Hardangerissa että Sognessa on mahdollista tehdä patikkaretkiä jäätiköille - jos aikaa on. Geiranger on turistikohde ja melkoinen edestakainen matka Ålesundista. Bergen-Ålesund-alue on upea, Stadtin kierto voi olla kokemus (merenkäynti).
Vuono-Norjassa joutuu yleensä ajamaan koneella melko paljon ja siellä voi harrastaa päiväpurjehduksia. Kylä- ja luonnonsatamia on runsaasti. Kalastus/ravustus ja tulenteko vapaata. Normaalin pituinen kesäloma edellyttää, että joko meno tai paluumatkalla heittää pidemmän legin. Maileja tulee Bergenin käynnistäkin jo 2000, Ålesundin ja Sognen reissusta 2500.
Kuluneena kesänä olin Sognen pohj.puolisissa vuonoissa. Aikaa meni tällä kertaa 6 vi koko reissuun. Legi Skagenista-Utöseen meni alle viikossa suotuisten tuulten ansiosta (hitaahko 33-ft vene, ei gasteja, yksi pysähdys ruokaostoksille Kalmarissa), jäi aikaa Saaristomerellekin. Kolmena vuonna olen 6 vi lomalla koukannut Shetlannin saarten kautta joko meno- tai paluumatkalla.
Upeita elämyksiä, jos tykkää jylhistä maisemista, kirkkaista vesistä jne.- Nimetön
Olisiko sinulla kiinnostusta vaihtaa ajatuksia aiheesta enemmän. Jos kiinnostaa niin sähköpostini on [email protected]
- numerot
Nimetön kirjoitti:
Olisiko sinulla kiinnostusta vaihtaa ajatuksia aiheesta enemmän. Jos kiinnostaa niin sähköpostini on [email protected]
1-5/06 artikkeleja Götan kanavasta, Limfjodin (?) -kanavasta, Norjan vuonoista ja Kaledonian kanavasta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi663276Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti
Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj903066SDP pelastaa uppoavan Suomen
2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis1773008- 1362385
Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä412366Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee
Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis2052211Tsemii Pete ja Linda! Tässä tärkeät kellonajat Euroviisut-viikon ohjelmista tv:ssä!
Euroviisut järjestetään Wienissä Itävallassa 12.-16. toukokuuta. Tsemii Pete ja Linda kisaan! Vetäkää Suomelle voitto Li361724Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi521688Raiskaukset loppumaan?
Onko kenelläkään tiedossaan tuloksellisia keinoja saada väkisinmakaaminen loppumaan tai edes vähenemään? Lainsäädännön4001673- 1001185