RASKAANA INTIAAN?

TapsaH

Olemme vaimoni kanssa lähdössä intiaan goalle lokakuun lopussa jolloin vaimoni on 27 raskausviikolla. Onko suuria vaaroja? jos niin mitä? voisko joku kertoo joka tietää? Koneeseen kuulemma pääsee vielä 28 viikolla. Pikaisia vastauksia odottelen ku pitäis matkat varata..

15

4990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lähtisi!

      Onkos vaimosi vielä paluumatkallakin 27viikolla raskaana??? Tartuntataudit (lue ripuli ja malaria) lienevät suurimmat riskit. Terve aikuinenhan niistä kyllä selviytyy, mutta entäs syntymätön lapsi? Ja paha mahatautihan voi viedä aikuisenkin sairaalahoitoon... Jos tulee jotain ongelmia terveyden tai raskauden suhteen, miten ajattelitte niistä matkan aikana selviytyä? Itse kyllä valitsisin jonkun muun kohteen, jos on välttämätöntä reissuun lähteä ja ehdottomasti kysyisin lääkäriltä matkustusluvan (lentoyhtiökin saattaa sitä kirjallisena vaatia, eli kannattaa tämä asia tarkistaa ennen matkan varausta). Laittaisin kyllä tässä kohden syntymättömän lapsen hyvinvoinnin ja äidin terveyden takaamisen etusijalle lomailuhaluihin nähden!

      • joku lähtee, joku ei

        joku ei lähde raskaana ollessaan edes tampereelle, saati tallinnaan ja joku matkustelee intioissa ja muissa kaukomaissa. uskon tosin, että intiassakin on tälläkin hetkellä lähes miljoona raskaana olevaa naista. miksi vaimosi poikkeaisi jollain tavoin näistä?


      • hänen
        joku lähtee, joku ei kirjoitti:

        joku ei lähde raskaana ollessaan edes tampereelle, saati tallinnaan ja joku matkustelee intioissa ja muissa kaukomaissa. uskon tosin, että intiassakin on tälläkin hetkellä lähes miljoona raskaana olevaa naista. miksi vaimosi poikkeaisi jollain tavoin näistä?

        bakteerikantansa on aivan erillainen!!!

        reissatkaa mielummin euroopassa tai pohjoismaissa.

        rv28 jälkeen tarvitaan lääkärin lupa LENTÄMISEEN ei sinne maahan menoon... Ja se vaaditaan sen takia ettei mistään syystä voida syyttää sitten lentokoneyhtiötä jos vaikka lapsi syntyy ennenaikasesti tai etc. eli siinä on kyse siitä että firma vapauttaa sillä tavalla itsensä vastuusta.
        ja myös se että jos on riskiraskaus niin lentämisen vaikutuksia siihen ei täysin tunneta.

        Itse nyt rv34 ja viimeviikolla viimeeksi lensin..


      • Hyvä kirjoitus
        hänen kirjoitti:

        bakteerikantansa on aivan erillainen!!!

        reissatkaa mielummin euroopassa tai pohjoismaissa.

        rv28 jälkeen tarvitaan lääkärin lupa LENTÄMISEEN ei sinne maahan menoon... Ja se vaaditaan sen takia ettei mistään syystä voida syyttää sitten lentokoneyhtiötä jos vaikka lapsi syntyy ennenaikasesti tai etc. eli siinä on kyse siitä että firma vapauttaa sillä tavalla itsensä vastuusta.
        ja myös se että jos on riskiraskaus niin lentämisen vaikutuksia siihen ei täysin tunneta.

        Itse nyt rv34 ja viimeviikolla viimeeksi lensin..

        Ei missään tapauksessa pitkälle lennolle ja erilaiseen hygieniaympäristöön enää tuossa vaiheessa. Olisi jännittävää kuulla matkavakuutuksen myöntäjän näkemys asiaan.

        Matkaan ehditte myöhemminkin, tosin en suosittele Goaa ihan pienen naperon kanssa, syyt edelleen samat kuin edellä.


      • hommaa
        Hyvä kirjoitus kirjoitti:

        Ei missään tapauksessa pitkälle lennolle ja erilaiseen hygieniaympäristöön enää tuossa vaiheessa. Olisi jännittävää kuulla matkavakuutuksen myöntäjän näkemys asiaan.

        Matkaan ehditte myöhemminkin, tosin en suosittele Goaa ihan pienen naperon kanssa, syyt edelleen samat kuin edellä.

        Täti oli talvella Goan reissulla ja sai
        jonkin pöpön ja tuli todella huonossa
        kunnossa kotiin. Joutui Suomessa heti
        tiputukseen kun alkoi tajukin mennä.

        Tietty jos haluatte yriittää tuhota
        tulevan lapsen terveyden niin Intia
        on loistava paikka.


      • reissuun...
        hommaa kirjoitti:

        Täti oli talvella Goan reissulla ja sai
        jonkin pöpön ja tuli todella huonossa
        kunnossa kotiin. Joutui Suomessa heti
        tiputukseen kun alkoi tajukin mennä.

        Tietty jos haluatte yriittää tuhota
        tulevan lapsen terveyden niin Intia
        on loistava paikka.

        Totta ihmeessä reissuun vaan ja kunnolla bailaamaan.
        Mitä sellasen toukan terveydestä.
        Ei tunnu teitäkään paljoa kiinnostavan kun
        edes harkitsette.


    • ihan kunnolla

      ja viipyä vähän pitempään, jolloin vaimonne saa ns. luomusynnytyksen siellä Goan auringon alla. Näin säästyy myös verovaroja kun synnytystä ei tarvitse kustantaa Suomessa.

      • Goalla ollut

        Moi, isi!

        Tässä on nyt aivan valtavasti negattiivista luettava tullut, mutta kuka ei oo viitsinyt kun haukkua...
        Kävin Goalla joulun aikoina. Meidät oli täällä Suomen puolella peloteltu aivan kamalasti, me olimme aivan varmoja, ettei sieltä henkissä selvitä! Voeh sitä ihmisten jorinaa!

        Jos ihan rehellisesti oman ajatuksen ulos sanon, niin itse raskaana en menisi mihinkään kaukomatkalle, koska aina saatta tapahdua jotain ja minulle olisi lapsi arvokkaampi kun matka itse, kerkeehan sen matkan myöhemmin tehdä,
        mutta kun tulen takas tähän Goan, raskaana olevia matkalla olijia en huomannut, mutta meidän omassa matkaporukassa oli kaksi vauvva mukana, toinen reippaasti alle vuoden ja toinen vähä isompi. Ehyinä ja terveenä he takas tulivat.

        Minulla itselläni ei oo koskaan mitään pöpöjä tullut ja olen reissannut monessa "likaisessa ja malaarian " maassa.
        Sitä vaan kannata miettiä mitä suuhunsa laitta, juomisista käyttäkä vaan pullotettuja, ei siis sellaisia mihin jäätä esim. voisi lorautta. Ja ottaka mukaan ne käsidesit, me käytimme sitä aika reippaasti ennen ruokaa ja vessojen jälkeen.
        Goa on todella likainen paikka suomalaisen silmille jos eka kerta sinne lähte, mutta siellä käiminen on kuitenkin sen arvoista.
        Me kävimme viidakossa eikä nähnyt missään mitään ötököitä eikä mitään muuta pörrävä, mikä voisi tulla malaria aiheuttamaan. Apinat tulivat kädestä herkkuja ottamaan ja kosketus oli , mutta ei siitäkään mitään tullut.
        Mutta illalla kyllä joku ötökkä puri parvekkeella, mutta eipä siitä mitään sen kummempaa , kutitti vaan. Uskon että täällä matkatoimistot ja ihmisten pelko kaiken uuden edessä on syy, miksi tehdään kamalasti mellakkaa kaikesta. Siis pelotellaan ihan varaltaja ihan kun se jotenkin viehettäis tai tekisi matkasta jännämmän, että katsokaa, siellä on sellaista, mutta minäpä meen! Höh!
        Tottakai se joka menee reissuun juopottelemään, sikoilemään ja ahmii kaikkea suuhuunsa, niin saatta jotain tautia tullakin, mutta käyttäkää järkeänne ja selviäte ihan hyvin kunhan hygieenistä huolehtite ja hyvin paljon nesteitä juote.
        Jos päätäte lähtee, niin hyvää ja turvallista matkaa!
        Jos ette lähde, niin hyvää jatkoa kuitenkin!
        Tv: Virosta 13v sitten muuttanut


      • muualla kuin Goalla ollut
        Goalla ollut kirjoitti:

        Moi, isi!

        Tässä on nyt aivan valtavasti negattiivista luettava tullut, mutta kuka ei oo viitsinyt kun haukkua...
        Kävin Goalla joulun aikoina. Meidät oli täällä Suomen puolella peloteltu aivan kamalasti, me olimme aivan varmoja, ettei sieltä henkissä selvitä! Voeh sitä ihmisten jorinaa!

        Jos ihan rehellisesti oman ajatuksen ulos sanon, niin itse raskaana en menisi mihinkään kaukomatkalle, koska aina saatta tapahdua jotain ja minulle olisi lapsi arvokkaampi kun matka itse, kerkeehan sen matkan myöhemmin tehdä,
        mutta kun tulen takas tähän Goan, raskaana olevia matkalla olijia en huomannut, mutta meidän omassa matkaporukassa oli kaksi vauvva mukana, toinen reippaasti alle vuoden ja toinen vähä isompi. Ehyinä ja terveenä he takas tulivat.

        Minulla itselläni ei oo koskaan mitään pöpöjä tullut ja olen reissannut monessa "likaisessa ja malaarian " maassa.
        Sitä vaan kannata miettiä mitä suuhunsa laitta, juomisista käyttäkä vaan pullotettuja, ei siis sellaisia mihin jäätä esim. voisi lorautta. Ja ottaka mukaan ne käsidesit, me käytimme sitä aika reippaasti ennen ruokaa ja vessojen jälkeen.
        Goa on todella likainen paikka suomalaisen silmille jos eka kerta sinne lähte, mutta siellä käiminen on kuitenkin sen arvoista.
        Me kävimme viidakossa eikä nähnyt missään mitään ötököitä eikä mitään muuta pörrävä, mikä voisi tulla malaria aiheuttamaan. Apinat tulivat kädestä herkkuja ottamaan ja kosketus oli , mutta ei siitäkään mitään tullut.
        Mutta illalla kyllä joku ötökkä puri parvekkeella, mutta eipä siitä mitään sen kummempaa , kutitti vaan. Uskon että täällä matkatoimistot ja ihmisten pelko kaiken uuden edessä on syy, miksi tehdään kamalasti mellakkaa kaikesta. Siis pelotellaan ihan varaltaja ihan kun se jotenkin viehettäis tai tekisi matkasta jännämmän, että katsokaa, siellä on sellaista, mutta minäpä meen! Höh!
        Tottakai se joka menee reissuun juopottelemään, sikoilemään ja ahmii kaikkea suuhuunsa, niin saatta jotain tautia tullakin, mutta käyttäkää järkeänne ja selviäte ihan hyvin kunhan hygieenistä huolehtite ja hyvin paljon nesteitä juote.
        Jos päätäte lähtee, niin hyvää ja turvallista matkaa!
        Jos ette lähde, niin hyvää jatkoa kuitenkin!
        Tv: Virosta 13v sitten muuttanut

        ...menkää ihmeessä, tuskin henki lähtee, kurjaa tulee olemaan ja rahaa menee mutta opettelette sen reissun jälkeen ajattelemaan omilla aivoilla, mikä on pitkässä juoksussa parempi.

        Ai niin, Goan ja muun intian ero on samaa luokkaa kuin Hotelli Kämpin ja Kontulalaisen keskikaljakuppilan.


      • kuulla,
        Goalla ollut kirjoitti:

        Moi, isi!

        Tässä on nyt aivan valtavasti negattiivista luettava tullut, mutta kuka ei oo viitsinyt kun haukkua...
        Kävin Goalla joulun aikoina. Meidät oli täällä Suomen puolella peloteltu aivan kamalasti, me olimme aivan varmoja, ettei sieltä henkissä selvitä! Voeh sitä ihmisten jorinaa!

        Jos ihan rehellisesti oman ajatuksen ulos sanon, niin itse raskaana en menisi mihinkään kaukomatkalle, koska aina saatta tapahdua jotain ja minulle olisi lapsi arvokkaampi kun matka itse, kerkeehan sen matkan myöhemmin tehdä,
        mutta kun tulen takas tähän Goan, raskaana olevia matkalla olijia en huomannut, mutta meidän omassa matkaporukassa oli kaksi vauvva mukana, toinen reippaasti alle vuoden ja toinen vähä isompi. Ehyinä ja terveenä he takas tulivat.

        Minulla itselläni ei oo koskaan mitään pöpöjä tullut ja olen reissannut monessa "likaisessa ja malaarian " maassa.
        Sitä vaan kannata miettiä mitä suuhunsa laitta, juomisista käyttäkä vaan pullotettuja, ei siis sellaisia mihin jäätä esim. voisi lorautta. Ja ottaka mukaan ne käsidesit, me käytimme sitä aika reippaasti ennen ruokaa ja vessojen jälkeen.
        Goa on todella likainen paikka suomalaisen silmille jos eka kerta sinne lähte, mutta siellä käiminen on kuitenkin sen arvoista.
        Me kävimme viidakossa eikä nähnyt missään mitään ötököitä eikä mitään muuta pörrävä, mikä voisi tulla malaria aiheuttamaan. Apinat tulivat kädestä herkkuja ottamaan ja kosketus oli , mutta ei siitäkään mitään tullut.
        Mutta illalla kyllä joku ötökkä puri parvekkeella, mutta eipä siitä mitään sen kummempaa , kutitti vaan. Uskon että täällä matkatoimistot ja ihmisten pelko kaiken uuden edessä on syy, miksi tehdään kamalasti mellakkaa kaikesta. Siis pelotellaan ihan varaltaja ihan kun se jotenkin viehettäis tai tekisi matkasta jännämmän, että katsokaa, siellä on sellaista, mutta minäpä meen! Höh!
        Tottakai se joka menee reissuun juopottelemään, sikoilemään ja ahmii kaikkea suuhuunsa, niin saatta jotain tautia tullakin, mutta käyttäkää järkeänne ja selviäte ihan hyvin kunhan hygieenistä huolehtite ja hyvin paljon nesteitä juote.
        Jos päätäte lähtee, niin hyvää ja turvallista matkaa!
        Jos ette lähde, niin hyvää jatkoa kuitenkin!
        Tv: Virosta 13v sitten muuttanut

        että matkasi ovat onnistuneet ilman sairastumisia! Intia on todellakin mielenkiintoinen ja käymisen arvoinen paikka, mutta... Se, että juuri sinä et ole matkoillasi sairastellut, ei tarkoita sitä, että muut eivät voisi sairastua! Kaikista käsidesiaineista ja pullotetuista juomista huolimatta sairastuminen nimenomaan Intiassa on hyvin helppoa. Riittää, kun vaikkapa hypistelet rahoja ja sitten sipaiset sormella suunpieltä tai hierot silmiä, niin reitti tartuntataudille on avoinna. Entäpä jos olet suu ammollaan hotellissa suihkussa ja siinä samalla hörpit hanavettä? Ihan pienikin hörppy kyllä riittää, jos tauti on tullakseen...Ja terve aikuinen ihminenhän kyllä voidaan hoitaa kuntoon, mutta voi vaatia jopa viikkojen sairaalahoitoa ja monia seurantoja vielä kuukausien päästäkin (esim. erilaiset vatsaloiset ja bakteerit). Ja jos sairastunut sattuu olemaan raskaan oleva nainen, eivät läheskään kaikki lääkehoidot ole käyttökelpoisia, koska niistä on/voi olla haittaa sikiölle!!! Ja kuten itsekin totesit, katson että lapsen terveyden takaaminen on arvokkaampi asia kuin itse matka! Eli jäitä hattuun!

        Mukavia lomareissuja toivottaen, nimim. 15 kertaa Intiassa käynyt sairaanhoitaja/lentoemäntä


    • erillaisesta

      bakteerikannasta voin kertoa että mieheni on lentäjänä suomalaisella lentoyhtiöllä joka lentää mm. delhiin.
      Delhin lennot on työntekijöille kauhistus koska he ovat paikan päällä 2-5 päivään ja takasin tullessa noin 10 hengen miehistöstä väh. 2, yleensä puolet on ripulissa/vatsataudissa.

      Raskaana olessa en siis intiaan lähtisi, niin oman kuin lapsenkin turvallisuuden kannalta. Menkää sitten kunlapsi on vähän isompi :)

    • kokemusta on

      Olette varmaan jo matkapäätöksenne tehneet, mutta halusin vielä kirjoittaa omasta reissustani, jos siitä olisi apua jollekin toiselle. Olimme viikon Delhissä ja Himalajan vuoristoilla, kun plakkarissa oli raskausviikkoja 18. Oltuamme maassa 3 päivää, saimme kumpikin mieheni kanssa melko rajut vatsataudit. Mies pystyi ottamaan ripulilääkkeitä, minä en mitään lääkkeitä raskauteni takia. Reissut ja ruokailut lyhyen loman aikana kärsivät. Kuumuus (yli 40 astetta), vatsanväänteet ja alituinen paskominen sekä huoli syntymättömän lapsen terveydestä raastoivat niin, etten suosittele Intian matkaa kenellekään, varsinkaan raskaana olevalle. Omassa tapauksessamme pysyimme kuitenkin onneksi tolpillamme ja pääsimme Suomeen ilman sairaalareissuja Intian päässä. Suomeen tultuamme ulosteviljelyt kertoivat minun sairastuneen shigella-bakteeriin eli suomeksi veriripuliin. Olin sairaalassa suonensisäisessä antibioottihoidossa 2 viikkoa, jonka aikana ripuli alkoi helpottaa. Antibiootit valittiin niin, että ne sopivat raskaana olevalle. Nämä lääkkeet eivät aina ole niitä ensisijaisia lääkkeitä ja bakteerit voivat olla hyvinkin vastustuskykyisiä erilaisille lääkkeille. Selvisin koettelemuksesta ja gynen mukaan lapsellekaan tästä ei ollut haittaa, koska ravitsemustasoni pysyi kuitenkin koko ajan kohtuullisena. Ultraäänen mukaan kaikki ok masussa. Töihin en saanut palata pariin kuukauteen (olen hoitoalalla). Minut testattiin kolmeen kertaan, jotta todettiin että olen tosiaan terve enkä tartuta enää muita. Nyt on kuukausi lapsen syntymään ja loppuraskaus mennyt ilman koplikaatioita. Selvittiin säikähdyksellä. Älkää siis matkustako mihinkään päin Intiaa raskaana ollessanne tai pienen lapsen kanssa. Mitkään käsidesit tai keitetyt ruoat/pullovedet eivät takaa terveyttä.

      • pelluskainen

        olin raskaana 15. viikolla kun olimme Delhissä kymmenen päivää ja mukana oli 1v3kk poika. kaikki meni tosi hyvin. matka tehtiin helmikuun loppupuolella, silloin ei ollut kovia helteitä vielä... ehkä silläkin oli osuutta asiaan... ja käsidesi ja maitohappobakteerit, vaikka eihän ne todellakaan takaa "tervettä reissua"...


      • kokemusta on
        pelluskainen kirjoitti:

        olin raskaana 15. viikolla kun olimme Delhissä kymmenen päivää ja mukana oli 1v3kk poika. kaikki meni tosi hyvin. matka tehtiin helmikuun loppupuolella, silloin ei ollut kovia helteitä vielä... ehkä silläkin oli osuutta asiaan... ja käsidesi ja maitohappobakteerit, vaikka eihän ne todellakaan takaa "tervettä reissua"...

        Ilmeisesti ihmiset tällä palstalla eivät matkustele paljoa.
        Olen ollut moneen otteeseen Intiassa ja minulla on vain positiivista sanottavaa. Totta kai siellä on likaista, saasteita ja kurjaa paikka paikoin, mutta missä ei olisi. Meillä suomalaisilla on asiat todella hyvin, että valitamme pienestäkin asiasta.
        Olen nyt itse raskaana ja lähdössä perheeni kanssa Intiaan raskausviikolla 33. Tulemme takaisin viimeisenä mahdollisena päivänä eli rv 36. Minua ei pelota ollenkaan. Täytyy vain olla varovaisempi ja ottaa rauhallisesti. Voi sitä täälläkin sairastua.


    • tara

      Kannnattaa miettiä tarkkaan päätöstä.
      Intian Goa on "turvallinen" ja ns. helppo kohde Intiaan matkaavalle. On kuitenki paljon asioita, mitä kannattaa miettiä. Terveysasioista puhuttaessa, jos yhtään on tutustunut kohteeseen etukäteen (mikä aina kannattaa!), on selvää, että hygienia on aivan jotain muuta mihin suomalainen on tottunut. Toki hygieniatasoon vaikuttaa itse kohteessa sekin onko matkalla reppuselässä(erilainen asuminen, reitit) vai turvallisesti pakettimatkalla(asuminen hotellissa, liikkuminen matkailukeskittymässä). Kuitenkin melkein poikkeuksetta jokainen matkaaja kohtaa aina vähintään vatsavaivoja reissullaan. Yleensä ne johtuvat pelkästään aivan erilaisesta eksoottisesta ruoasta tai sitten saadusta bakteerista. Yleensä vatsaoireet ovat voimakkaampia kuin samanlaiset oireet kotimaassa ja pahimmassa tapauksessa vievät sairaalahoitoon. Kannattaa myös miettiä, mitä "ruoka-aine suosituksia"on raskauden aikana. Nehän on huomioitava joka tapauksessa, olipa sitten missä maassa tahansa. Rokotukset ja lisärokotukset pitää aina olla reissussa kunnossa, Goalla kuitenkin hyvin harvoin tulee esim.malariasairastumisia. Pitää tietostaa ja ymmärtää, että riskit lisääntyvät aina, mitä kehittymättömämpään maahan ollaan matkaamassa ja se, että raskauden aikana on aina alttiimpi kaikelle. No mitä tulee sitten lentämiseen, ei kannata miettiä pelkästään "milloin pääsee vielä koneeseen/milloin lentoyhtiö vielä sallii matkustamisen ilman lääkärintoditusta". Miettikää mikä on ollut vointi raskauden aikana niin äidillä kuin pienokaisellakin. Lento on pitkä ja jos esim supistuksia on ollut, sitä ei suositella ja miettikääpä takaisin lento jolloin raskausviikkoja on enemmän ja supistukset voivat pahentua ja silloin teillä pitäisi olla todistus lääkäriltä. Vastuu on teidän. Puntaroikaa niin hyviä kuin huonojakin puolia, riskejä on aina. Muistakaa myös, että "ihana Intia" odottaa kyllä, mutta raskaus ja uuden elämän luominen on kaikesta suurinta ja ihaninta, mitä ei kannata riskeerata.
      Mukavia reissuja ja ihanaa odotusta:)

      - matkaopas, itsekin raskaana







      -matkaopas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe