Kuusiaidasta

tietoa haluava

Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta, että otetaan kuusiaitaa varten kuusenalut viereisestä metsästä?
Mitenkä onnistuu, ja onko väliä sillä, miten korkeat taimet istutetaan. Voisiko istuttaa vaikkapa noin 50 cm korkeat ja olisiko tämä istutusaika hyvä ?

Kaadettiin eilen isot koivut tienvierestä ja nyt sitten on niin autiota :) Jotain pitää saada tilalle. Miten nopeaa muuten kuusiaita kasvaa ?

4

859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • laittanut.

      20 cm - yli metriin pitkiä. Onnistuu. Syksyllä tai keväällä - alkukesällä ennen kasvua. Nyt kun on satanut, niin on varmaan ihan hyvä. Keskikesällä ei niin hyvä, koska hellettä ja kuivaa usein. Varjosta paahteessa jollakin, esim. oksilla. Olen istuttanut myös melkein milloin vain kuusia, vielä tammi-helmikuussa, kun maa on ollut sula. Silloin onnistuminen on epävarmaa - juuret kuivuvat helposti. Aitani edellisellä mökillä jäi leikkaamatta, koska muutettiin. Kotona olen jo leikellyt vähän sivulta, ettei kasva niin leveäksi.
      Kuuset jurovat ensin pari vuotta. Minä en kylläkään ole kovin hyvään maahan istuttanut, kun ei ole ollut kunnon maata. Mutta ei kai kuusi niin vahvaa maata tarvitse. Älä laita kalkkia. Tuhkaa olen joskus sitten vähän ripotellut kuusilleni niin metsässä kuin aidassa. Ja vähän jopa puutarhan yleislannosta.

      • Mölli11

        Osaatko sanoa miten meikäläisen aidan käy kun viime keväänä pistin pottitaimia nurmikonreunaan ja laiskotellen vain rautakangella isohkoa reikääja hiukan turbetta/multaa juurelle ja tänä kesänä sitten viä turvetellut. Meinaan 20 metriä on lähtenyt todella hyvin, kaikki vihreitä ja kasvanut, loput 30-40 metriä on enemmän tai vähemmän huonon näkösiä, osa osin ruskistuneita ja hyvin vähän neulasia mutta latva kuitenkin suht ok jne. Meinaan että tuntuis että jurovat vaan, mutta maa ei ole kovin hyvääja sitten maa viettää vielä alaspäin että saavatko tarpeeksi vettä ja ravinneta että tosta vielä lähtis vai olisko pitänyt tapahtua jo jotain? Ne taimet oli meinaan 2 vuotiaita kunnon pottitaimia isolla juuripaakulla, pisimmät puolimetrisiä.


      • laittanut.
        Mölli11 kirjoitti:

        Osaatko sanoa miten meikäläisen aidan käy kun viime keväänä pistin pottitaimia nurmikonreunaan ja laiskotellen vain rautakangella isohkoa reikääja hiukan turbetta/multaa juurelle ja tänä kesänä sitten viä turvetellut. Meinaan 20 metriä on lähtenyt todella hyvin, kaikki vihreitä ja kasvanut, loput 30-40 metriä on enemmän tai vähemmän huonon näkösiä, osa osin ruskistuneita ja hyvin vähän neulasia mutta latva kuitenkin suht ok jne. Meinaan että tuntuis että jurovat vaan, mutta maa ei ole kovin hyvääja sitten maa viettää vielä alaspäin että saavatko tarpeeksi vettä ja ravinneta että tosta vielä lähtis vai olisko pitänyt tapahtua jo jotain? Ne taimet oli meinaan 2 vuotiaita kunnon pottitaimia isolla juuripaakulla, pisimmät puolimetrisiä.

        en osaa sanoa, mikä syy. Onko se alue kuivempaa, kallion päällä tai vesi valuu pois, paahteisempaa? Oletko istuttanut liian syvälle? Onko reiän reuna tiivistynyt kangesta liikaa, juuret liian kasassa? Tuleeko siihen koivun tai vaahteran juuria, poikkase lapiolla niiden juuret. Varjostus olisi ollut hyväksi.
        Jos niissä on vähän vihreää, tuoreita neulasia, jotka eivät karise, kun oksaa vetää sormien välissä, niin seuraavana kesänä lähtee kasvuun. Varjosta kevättalvella auringolta. Mulla on melkein kaljukin kuusi lähtenyt kasvuun, jos on kosteutta riittävästi. Maa pitää olla kosteutta pidättävä mutta ei mikään vesimonttu. Itse laitan tuohon kalliometsikköön tiivistä savihiekkaa kuusille vedenpidättäjäksi esim. kuoppaan alle tai reunalle. Joskus lähes kaljuksi tullut katajakin on hätätilassa lähtenyt. Meidän tontin kallio-osa on helposti kuivuvaa maata. Se laskee läpi veden eikä se pienellä sateella meinaa kastua.
        Isoin tänne istuttamani puu oli 3-4 m pitkä sinikuusi, siirsin sen toisesta paikasta. Muualla olen istuttanut samanmoisia koivuja (koivuista leikkaan n. puolet lehdistä pois).


      • Nimetön
        laittanut. kirjoitti:

        en osaa sanoa, mikä syy. Onko se alue kuivempaa, kallion päällä tai vesi valuu pois, paahteisempaa? Oletko istuttanut liian syvälle? Onko reiän reuna tiivistynyt kangesta liikaa, juuret liian kasassa? Tuleeko siihen koivun tai vaahteran juuria, poikkase lapiolla niiden juuret. Varjostus olisi ollut hyväksi.
        Jos niissä on vähän vihreää, tuoreita neulasia, jotka eivät karise, kun oksaa vetää sormien välissä, niin seuraavana kesänä lähtee kasvuun. Varjosta kevättalvella auringolta. Mulla on melkein kaljukin kuusi lähtenyt kasvuun, jos on kosteutta riittävästi. Maa pitää olla kosteutta pidättävä mutta ei mikään vesimonttu. Itse laitan tuohon kalliometsikköön tiivistä savihiekkaa kuusille vedenpidättäjäksi esim. kuoppaan alle tai reunalle. Joskus lähes kaljuksi tullut katajakin on hätätilassa lähtenyt. Meidän tontin kallio-osa on helposti kuivuvaa maata. Se laskee läpi veden eikä se pienellä sateella meinaa kastua.
        Isoin tänne istuttamani puu oli 3-4 m pitkä sinikuusi, siirsin sen toisesta paikasta. Muualla olen istuttanut samanmoisia koivuja (koivuista leikkaan n. puolet lehdistä pois).

        koitan toimia ohjeen mukaan. Kyl niissä vihreetäkin on, mutta aika kuikeloita


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5055
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1295
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe