TINNITUKSEN HOITO??

humisee84

Kertokaahan tinnituksesta kärsivät, että oletteko saaneet vaivaanne minkäänlaista apua? Onko kohdallanne todettu tekijöitä, jotka voivat vaikuttaa tinnitukseen, esim. niska/hartiaseudun kivut tai purentavika? Voiko korvatulehdukset/tärykalvon puhkeaminen aiheuttaa tinitusta? Entä onko mitään tietoa voiko esim. psyykelääkkeet voimistaa tinnitusta?
Poikaystäväni 29 v, on kärsinyt tinnituksesta koko ikänsä. Epäilen osasyyksi ADHD:tä. Häneltä puhkesi pienenä tärykalvot monta kertaa itsestään korvatulehduskierteen takia. Lisäksi hänellä on paha purentavika sekä niska ja hartiat aina jumissa. Bänditreeneissä hän ei koskaan käytä kuulosuojaimia. Eli aika paljon on syitä tuohon korvien huminaan, osa itseaiheutettuja...Nyt on kuulemma viime aikoina korvien humina voimistunut, voikohan johtua psyykelääkkeistä?
Olen patistanut hänet lääkäriin, että saisi lähetteen korvalääkärille.

13

9018

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku vaan

Asennekysymys se lähinnä on. Yli 50-vuotiaana pitää sopeutua kaikenlaisiin vaivoihin.

Tuli nuorena ammuskeltua järeillä aseilla ilman kuulosuojaimia yms.

En normaalisti muistakaan koko juttua, mutta kysymyksesi luettuani "alkoi vihellys kuulua".

Muutama vuosi sitten toinen korvani vinkui ajoittain kovasti, ja silloin sillä ei kuullut juuri mitään. Hartiaseudun jännitysjuttu se oli. Fysikaalisella hoidolla poistui.

• tinniminni

Olen 37 vuotias nainen, minulla vinkuu kuulovaurion vuoksi toinen korva, ja kohtalon ivana toinenkin korva pahan poskiontelotulehduksen seurauksena. Olen jo aika lailla tottunut tinnitukseen, se ei ahdista enää, iltaisin välillä häiritsee kun menee nukkumaan. Siis tuohon kuulovauriokorvan tinniin ei auta mikään, sen olen jo oppinut hyväksymään. Tuo toinen puoli joka on perua poskiontelotulehduksesta saattaa joskus olla kokonaankin pois, jos ottaa jotain limakalvoa supistavaa nuhalääkettä, se saattaa auttaa. Eipä näihin juuri roppejä löydy. Tuo hieronta saattaa auttaa jos tinnitus johtuu niskoista. Koitetaan pärjätä!! Niin ja lisäksi, itselläni on myös ollut paljon korvatulehduksia. Minä en ole korvalääkärillä käynyt.

..voi auttaa osteopaatti.

• osteopatiastaapua

Suosittelen kokeilemaan osteopaattia, minulla tinnitus on selvästi vähentynyt osteopaatin käsittelyssä. Myös aiemmin kiusannut alaselän oireilu jäi osteopaatin pöydälle!

• Sariella
        osteopatiastaapua kirjoitti:

Suosittelen kokeilemaan osteopaattia, minulla tinnitus on selvästi vähentynyt osteopaatin käsittelyssä. Myös aiemmin kiusannut alaselän oireilu jäi osteopaatin pöydälle!

Osteopaatti??

• Lääkäri 2

Yleisin tinnituksen syy on melu (työpaikkamelu, musiikki, räjähde, ilotulitusraketti, laukaus).
      Tinnitus liittyy usein kuulonheikkenemään kuulovian aiheuttaneesta syystä riippumatta.
      Tinnitus aiheutuu yleisimmin sisäkorvan vauriosta, joka johtaa kuulohermon itsetoiminnan lisääntymiseen ja aivoissa virheelliseen tulkintaan äänestä.

Pienessä osassa tapauksista tinnituksen syyn voi poistaa (melu, otoskleroosi, akustikusneurinooma).
      Myös Ménièren tauti voi olla oireen syynä ja siihen on olemassa oireita jossain määrin lievittäviä hoitoja.

Valtaosaan tapauksista ei ole parantavaa hoitoa.

Kuulokojetta tarvitsevilla vahvistettu ääni auttaa peittämään tinnituksen.
      Oireen häiritsevyyttä voidaan vähentää
      keskustelemalla potilaan kanssa perusteellisesti (oireen yleisyyden ja viattomuuden selittäminen)
      aikaansaamalla ympäristöön taustamelua esimerkiksipitämällä radiota auki tai käyttämällä korvalappustereoita
      mahdollisen masennuksen asianmukaisella hoidolla.

Muita hoitomalleja vaikeassa elämänlaatua alentavassa tinnituksessa ovat mm. äänihoito, tottumis- ja harjoitushoito sekä uudelleenoppimishoito (tinnitus retraining therapy, TRT).

Lääkehoitona voidaan kokeilla
      sisäkorvan verenkiertoa parantavaa (esim. beetahistiini) tai nestepainetta vähentävää lääkettä (Ménièren taudissa),
      hermoärsytystä lieventävää eli kouristuslääkettä, sekä
      uni- ja mielialalääkettä.

Leikkaushoito tulee kyseeseen lähinnä välikorvaperäisessä tinnituksessa (otoskleroositauti) ja verisuonianomalioiden hoidossa.

On olemassa vertaistukea myös (tinnitusyhdistykset)

On mahdollista että jotkut mielialalääkkeet aiheuttavat tinnitusta tai sen pahenemista sivuvaikutuksenakin, vaikka on myös mahdollista että ne tinnitusta vähentävät, ja siis jopa hoitonakin voidaan näitä tinnituksene kokeilla.

• Sariella

Hei,
        Mulla Menieren tauti, mutta ei nuo lääkkeet mulla ole auttanut ollenkaan tinnitukseen. Ne auttavat vain huimaukseen. En ole kyllä kuullut, että muillakaan Menierikoilla esim. Betaserc olisi tinnitukseen auttanut.

• Aamutinnitus?

Nämä ovat n. vuoden takaisia kirjoituksia, mutta jos jokin asiantuntija tai lääkäri palstaa lukee, niin minulla olisi kysymys.

Minulla korva soi aamuisin herätessä. Käytän yleensä korvatulppia, koska olen herkkäuninen.
        Korvatulpat estävät tinnitusta, mutta voivatko myös hetkellisesti aiheuttaa sitä?
        Luin terveyskirjastosta meinaan, että tinnitusta voi aiheuttaa korvan tukkoisuus. Jospa siis korvatulppa painaa korvaa, ja näin aiheuttaa soimista herätessä. Ainakin korvat ovat hetken kipeät sen jälkeen, kun tulpat ottaa pois.
        Päivällä en havaitse mitään soimista, enkä nukkumaan mennessä.

Mielipiteitä?

Aamutinnitus

• Ripe

Oman kokemuksen mukaan tinnituksen ottaa vastaan seuraavasti:

1. Alun pakokauhu

Lääkärit todenneet lakonisesti, että mitään ei voi tehdä, krooninen vaiva jne. Yleensä suurta helpotusta spesialistilta ei saa (ainakin oma kokemukseni: ei yhtään neuvoa, mitä voisin tehdä), joten tinnipotilas ahdistuu ja saa uusia psykosomaattisiakin oireita. Nämä edelleen pahentavat tinniä. Tässä vaiheessa yleensä haetaan itse kaikkea mahdollista apua (lääkkeitä, fysioterapiaa, avantouintia, akupunktiota yms.). Vaihe voi kestää kuukauisa, jopa vuoden, pari.

2. Asian tiedostamisen vaihe

Kun on tarpeeksi kauan tinnin kanssa elänyt, on löytänyt joitain asioita, joista huomaa olevan apua. (itselläni esimerkiksi jooga, korvatulppien käyttäminen varsinkin aluksi tilanteissa, jotka lisäävät tinniä) Alkaa huomata, että pystyn elämään aika normaalia elämää, vaikka joskus vaiva häiritseekin. Alkaa tiedostaa, että tämä on hyvin yleistä eikä mitään tappavaa kuitenkaan; monella on paljon pahempia riesoja elämässään. Kun ongelma selkenee, se myös saa oikeat mittasuhteet: huomaa, että jos vain elää normaalia elämää (käy töissä, ulkoilee, urheilee, harrastaa jne.). tinnitusta ei edes huomaa - se häipyy mielestä pitkiksi ajoiksi. Kun lepäillessä tai hiljaisuudesaa sen taas kuulee, ei siitä viitsi niin paljoa välittää enää.
      (täydellistä hiljaisuutta kannatta välttää!)

3. Tinnin hyväksyminen

Kakkosvaiheen (kesti minulla vuosia) jälkeen tinni on osa minuutta, joka ei nyt kauheasti hetkauta. Silloin tällöin, yleensä päivittäin, se muistuttaa itsestään, mutta ei aiheuta sen kummempaa. Jos se nyt kuuluu enemmän, tiedän, että vähän ajan päästä, viimeistään huomenna, se on vaimeampaa. Pieni suhina on vain osa minun äänimaailmaani; onhan sitä kaikkea muutakin ääntä koko ajan taustalla!

Näin minun tinnitustarinani on edennyt. Kaikilla varmaan vähän eri lailla, mutta minulla ainakin helpotti ratkaisevasti, kun pitkän hieronta- ja joogajakson jälkeen sain jotenkin helpotettua oloani, ja tiedostin, että ei tämä tästä pahene yhtään, jos en mene järjettömään meluun. 3 kk:n sairausloman jälkeen menin töihin, vaikka kynnys oli tosi korkea, koska suhina oli vieläkin kova. Yllätys: parin vaikean päivän jälkeen olo helpottui ja tinni hävisi lähes kokonaan työpäivän ajaksi. Yleensä töissä minulla ei ole tinniä, koska työ on keskittymistä vaativaa.

Vertaistuki (esim. tämä palsta) auttaa ihmeen paljon.

Kerroin tämän, ja toivon, että tämä antaa edes yhdelle tinnittäjälle toivonkipinän. Tulette pärjäämään, jos lakkaatte kuulostelemasta oiretta!

• joka saattaa helpottaa oloa

Hiljaisuus on aina luonnossa vaaran merkki ja johtaa elimistön
      hälytystilaan. Luolamies on tiennyt olla varuillaan kun linnut ovat
      lopettaneet laulamisensa. 94% terveistä koehenkilöistä aistii viiden
      minuutin äänieriössä oleskelun jälkeen tinnitusta. Tämä tinnitus häviää kun
      koehenkilö jättää äänieriön. Hazelin mielestä vastaanotolle hakeutuvat ne
      potilaat, jotka pelkäävät. Jos ihminen evaluoi tinnituksen vaaralliseksi se
      johtaa neuroniverkon suodattimien virittämiseen ja uudelleen säätämiseen
      niin, että tinnitus jatkuu. Tämä aktivoi tunnepuolen limbisen järjestelmän.
      Vähitellen autonomisen hermoston aktivoituminen ruumiillisine reaktioineen
      seuraa.

Tinnituspotilaan hoidossa kannattaakin muistaa, että negatiivinen
      neuvo (esim: ei se siitä koskaan parane) tekee potilaan tilanteen
      huonommaksi. Lyhyt lista hoitokaaviosta:
      * Anamneesi
      * Lääketieteellinen diagnoosi
      * Jastreboffin teorian selitys
      * Demystifikaatio, harjoitukset
      * Harjoitteet - pelkoharjoitukset
      * Ääniterapia: vältä hiljaisuutta! Stimuloi neuroneja, luonnonäänet
      esim. CD-levyltä ovat parhaat. Neuroniverkon filtterit sulkeutuvat kun saat
      limbisen järjestelmän rauhoittumaan.
      ote Prof. Jukka Ylikosken luennosta

• ahdistunut 32v.

Mulla on molemmissa korvissa synnynnäisesti "liimakorvat" ja korvat ovat olleet putkitettuina aina. Kuulon aleneman lisäksi on myös tinnitus ja ääniyliherkkyys. Välillä olen ollut hyvinkin ahdistunut tästä ääniherkkyydestä, koska kovat äänet sattuvat ja laittavat enemmän tinnittämään. Onneksi sentään lopetin jo itseni syyttelyn, kun ymmärsin, että en ole aiheuttanut näitä itselleni. Mitään hoitokeinoa en ole koskaan kokeillut ja minusta vähän tuntuu, että sanottaessa tinnituksesta, lääkäri ei kiinnitä asiaan huomiota. Tuleeko minusta lopulta kuuro...? Kaikki ihmiset eivät osaa suhtautua huonokuuloiseen fiksusti ja jopa syrjivät sen vuoksi.

• ikäväkokemus

Tuo syrjintä on todella ikävää.
        Eräs vanhahko sukulainen meni srk:n papin puheille jotain lohtua saadakseen vaikeuksiinsa. SRK pappi huusi häneel: Älkää enää tänne tulko. Tehän olette melkein kuuro.

• lolds
        ikäväkokemus kirjoitti:

Tuo syrjintä on todella ikävää.
        Eräs vanhahko sukulainen meni srk:n papin puheille jotain lohtua saadakseen vaikeuksiinsa. SRK pappi huusi häneel: Älkää enää tänne tulko. Tehän olette melkein kuuro.

lollero

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?

Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial
      Maailman menoa
      29
      1859
    2. Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin

Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras
      Maailman menoa
      157
      1812
    3. Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä

Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva
      Maailman menoa
      358
      1600
    4. Mitä haluaisit

Tehdä kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      150
      1227
    5. Mies profiloin sinut

Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.
      Ikävä
      214
      1188
    6. Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot

Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks
      Kaste
      422
      1138
    7. Känsäkoura ja hotelli

Tietoa kuka ostanut?
      Kuhmo
      11
      1044
    8. Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."

Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1009
    9. Salainen kastekoulutus

Millainen on helluntailainen kastekoulutus ja kauanko se kestää ?
      Kaste
      285
      1005
    10. Nostetaanko nainen kissa pöydälle?

Ja selvitetään nämä tunteet?
      Ikävä
      82
      971
    Aihe