Yksi tuttavani sanoi että keliaakikko voisi syödä spelttiä. Onko kenelläkään tietoa pitääkö tämä paikkaansa?
Sopiiko speltti?
5
4180
Vastaukset
- sivuilla
Keliakialiiton sivuilla on tästä asiasta:"
Lehdessä luki, että spelt-vehnä käy keliaakikolle. Oliko tieto oikein? Entä durum?
Kummatkin viljat ovat kiellettyjä keliaakikoilta. Spelt on vehnänsukuinen viljakasvi, joka on tullut suomalaisille pelloille sekä useiden kauppojen hyllyille. Spelt sisältää gluteenia eikä siis sovi keliaakikolle. Durum-vehnää taas käytetään ns. tavallisissa pastoissa hyvän keitonkestävyyden vuoksi. Se ei sovi gluteenittomaan ruokavalioon.
"- alkup.kirjoittaja
Hyvä tietää, työkaverini vain osti sellaisia speltti-muroja ja sanoi että jotkut keliaakikot voivat näitä syödä. En syönyt kun halusin tarkistaa ensin asian...
- Minä_Itte
Normaaliin vehnään verrattunaspeltin proteiinipitoisuus on huomattavan suuri. Myös sinkkiä ja fosforia sekä tiamiinia.
Vehnän proteiinia kutsuteen yleisesti gluteeniksi.
Tämän perusteella, speltti olisi siis kahta pahempi keliaakikolle.- A ja O
Speltin ravitsemukselliset erot täysjyvävehnään ovat hyvin pieniä. Olennaisempi ero on siinä, että suuri osa speltistä syödään vaikean kuorittavuuden vuoksi täysjyväviljana, toisin kuin vehnästä.
Spelt ei siis sovi keliaakikoille.
- vastaus kysymykseen
Spelt ja Durum EIVÄT MISSÄÄN TAPAUKSESSA SOVI keliaakikolle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860
Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli439698Kaivatullesi viesti ensi vuoteen?
Kerro meneekö naiselle vai miehelle ja vähintään yksi tunniste, esim. kirjain.714985"Mä elän vieläkin"
Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn594327Pate Mustajärvi on kuollut
Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html1372856Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman
Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi1372669Nyt Yle otti silmätikukseen sisäministeri Rantasen
Aivan erinomaista työtä tehnyt sisäministeri Mari Rantanen on saanut paljon aikaiseksi. Maahanmuuttoon ja maahanmuuttaji1762489Miten ikinä kelpaisin sulle
Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait261875- 201637
Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää
Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.361540Älä nyt ainakaan pelkää
että enää yritän lähelle. Kyllähän toisen rajoja on kunnioitettava. Olen ymmärtänyt täysin, että en kiinnosta sillä tava72990