Mistä töitä?

FM-tutkinnon suorittaneille?

Olen nyt jo toista vuotta etsimässä sopivampaa työtä, mutta ei muuta tarjolla kun n. 1700 euron/kk - verot -työt.

Opettajanpaikkoja ei ole saatavilla, vaikkapa sitä toivoisin eniten.

Yksikään yritys ei kysy FM-filologeja.

Esim., Helsingin kaupunki tarjoaa tiedotustyötä, jossa vaaditaan 4 kielen taitoa ja palkkakin on tuo surkea 1700 per kk miinus verot.

6

1323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjgfrgkjhro

      No näin se vaan on, että humanisteja ei arvosteta tässä nousukauden yhteiskunnassa. Eivät vissiin ole kovin tuottavia, kun osaavat vain jotain kieliä (siis filologit). Pitäisi osata paljon muutakin, kielet ainakin englanti on jo niin itsestään selvyys lähes joka alalla ja muita kieliä ei sitten juuri tarvitakaan.

      • se on!!

        Samalla tutkinnolla olen minäkin yhtä tukalassa tilanteessa! Säälittää tällä palstalla yliopistotutkintoja hehkuttavat ihmiset, jotka eivät tiedä todellisuudesta mitään. Tuoreet opiskelijat kuvittelevat tulevaisuudessa "tekevänsä tiedettä" suurilla, koko suvun kadehtimilla tuloilla.


      • Tuore fil. yo.
        se on!! kirjoitti:

        Samalla tutkinnolla olen minäkin yhtä tukalassa tilanteessa! Säälittää tällä palstalla yliopistotutkintoja hehkuttavat ihmiset, jotka eivät tiedä todellisuudesta mitään. Tuoreet opiskelijat kuvittelevat tulevaisuudessa "tekevänsä tiedettä" suurilla, koko suvun kadehtimilla tuloilla.

        kuvitellut rikastuvani, kun humanistiselle alalle hakeuduin. Päätin hakea opiskelemaan ainetta, josta olen aina ollut kiinnostunut sen sijaan, että olisin valmistunut hyväpalkkaiseksi juristiksi, joka tahkoo päähänsä verolainsäädännön pykäliä ja momentteja aamusta iltaan...


      • maksusi, vuokrasi,
        Tuore fil. yo. kirjoitti:

        kuvitellut rikastuvani, kun humanistiselle alalle hakeuduin. Päätin hakea opiskelemaan ainetta, josta olen aina ollut kiinnostunut sen sijaan, että olisin valmistunut hyväpalkkaiseksi juristiksi, joka tahkoo päähänsä verolainsäädännön pykäliä ja momentteja aamusta iltaan...

        asumislainasi?

        Tekisin mielennäni kiinnostavaa työtä, mutta jossakin täytyisi asuaakin ja maksaa ruoat.

        Humanisteilla aina on tarjolla palkattomia "hyviä kokemustyöpaikkoja". Kun maassamme on joku iso kansainvälinen taphtuma, sitten sinne rekrytoidaan palkattomasti humanisteja tulkeiksi, järjestäjiksi. Mutta yksikään lääkäri tai poliisi ei menisi tuollaiseen isoon tapahtumaan päivystämään palkattomasti toivossa, että saisi hoitettavaksi jonkun tunnetun artistin tai näkisi taphtuman töittensä ohella.

        Me koulutamme itseämme, mutta palkkaa työstämme ei kukaan halua maksaa.


    • FM-englanti

      Taisinpa taannoin huomata tuon samaisen ilmoituksen. Uskomatonta kyllä. Ihmettelen sitä, että keneltä oikeasti, siis ihan oikeasti löytyy neljän kielen yvät tiedot. Harva suomalainen osaa englantia(kaan) oikeasti todella hyvin, vaikka toki suomalaiset paremmin hallitsevat sen kuin monet muut ja peruskeskustelu kyllä sujuu vaivatta.

      Mutta, humanisteja ei arvosteta, niin se valitettavasti on. "So it goes", kuten Kurt Vonnegutt muistuttaa eräässä kirjassaan.

      Erityyppisiä pätkätöitä kielikouluttajana löytyy kyllä, mutta niiden avulla elannon kasaan raapiminen on melkoisen hankalaa - olkoonkin, että tuntipalkka näistä töistä on hyvä/erinomainen. Itse teen (ala-arvoista) puhelintyötä osa-aikaisesti erään ison pankin puhelinpalvelussa ja tämän ohella olen sitten toiminut maahanmuuttajien kielikouluttajana ja avoimen yliopiston kursseilla tutorina. Onneksi ei ole perhettä, niin edes jotenkin tulee toimeen näinkin.

      Vakavasti olen harkinnut ulkomaile lähtöä. Suomi tuntuu olevan sellainen kauppatieteilijöiden ja insinöörien takapajula nykyään, että hirvittää. Esimerkkinä nyt meneillään oleva digi-tv hässäkkä. Minusta sopii kysyä ollaanko tässä (taas kerran) liikkeellä enemmään uuden ja "kiiltävän" tekniikan vai käyttäjäystävällisyyden ja sisällön näkökulmasta.

    • jokovaan

      Itse luen kieliä ja mietin juuri kuumeisesti sivuainevalintoja.Ilmeisesti kannattaa todellakin miettiä aika tarkkaan opintokokonaisuuksia työelämän kannalta,jotta erottuisi massasta? Eli ns."kovia" aineita mukaan muista tiedekunnista. Tosiasia on kuitenkin se,että julkinen sektori työllistää tulevaisuudessa yhä huonommin ja palkanmaksukykyä ei löydy sieltä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6193
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      35
      3761
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1965
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      15
      1462
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1458
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      33
      1370
    Aihe