Masto nurin

Miten ???

Miten tommosesta 30 jalkaisesta purkkarista kaadetaan nyt syksyllä masto ?

13

2669

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nakki

      Vantit ja staakit irti ja juoksu vastatuuleen ettei kaadu omaan päähän!

    • Hermeset

      Nyt selvisi miksi veneitä on aina syksyllä niin paljon myynnissä. Näin sitä siirretään kaikki vaikeudet jatkokuluttajalle.

    • Merikarju

      Pursiseurojen satamissa on mastonostureita. Seuraan kuulumattomat voivat kysellä telakkamestareilta mahdollisuutta mastonosturin lainaamiseen. Vaihtoehtoisesti masto voidaan nostaa kuorma-auton nosturilla. Purjeet ja puomi irti, maston sähköjohdot irti, samoin kuin ylimääräiset vantit (jos saalingit ovat taaksepäin vinossa, masto pysyy pystyssä keulastaagin ja taempien sivuvanttien varassa. Kaikkien nostinten sakkelipäät kiinnitetään mastoon ja köysipäät tuodaan mastolle ja kiinnitetään tukevasti mastoon (jos köysikiepit laahaavat metrin verran mastonjalan alapuolella, ne tarttuvat milloin mihinkin kun mastonjalkaa kuljetetaan veneen päähän). Keula- ja peräpulpettiin kiinnitetään sopivat tuet mastolle. Hytin päälle purjepusseja tms. tukemaan mastoa keskeltä. Sitten ajetaan mastonosturille. Jos mahdollista, niin arat mittarit ja antennit käydään irrottamassa etukäteen. Mastonosturin koukusta lähtevä lenkki käydään pujottamassa vanttien ympäri (jotta maston kannatus tulee saalinkien kiinnityksiin eikä vanttiruuvien kiinnityksiin). Nosturin köysi kiristetään ja vantit irrotetaan. Masto nostetaan irti jalastaan ja mastonjalkaa lähdetään kuljettamaan veneen perää kohti samalla kun mastoa lasketaan lähemmäksi vaakasuoraa. Jos kokemusta on, niin tyynellä riittää kaksi henkeä, mutta tuulessa tai vähäisellä kokemuksella väkeä olisi hyvä olla enemmän.

      • yksinnostaja

        Mastoa pystyttäessä voiko maston nostaa ylävanttien kiinnikkeistä, kun silloin masto roikkuisi pystyasennossa ja käsittely helpompaa kuin saalinkien kiinnikkeistä roikottamalla jolloin alapää pyrkii heilumaan enemmän?


      • Genoa100
        yksinnostaja kirjoitti:

        Mastoa pystyttäessä voiko maston nostaa ylävanttien kiinnikkeistä, kun silloin masto roikkuisi pystyasennossa ja käsittely helpompaa kuin saalinkien kiinnikkeistä roikottamalla jolloin alapää pyrkii heilumaan enemmän?

        Mutta suosittelen nosturiauton käyttämistä. Ei maksa paljon ja autoilijat osaavat homman, ei tule vahinkoja, eikä tarvitse isoa talkooporukkaa, säästää hermoja jne.


      • Genoa100
        Genoa100 kirjoitti:

        Mutta suosittelen nosturiauton käyttämistä. Ei maksa paljon ja autoilijat osaavat homman, ei tule vahinkoja, eikä tarvitse isoa talkooporukkaa, säästää hermoja jne.

        Ei ehkä voikaan, jos vantit on t-päätteillä mastossa. Voivat irrota ja masto putoaa läpi. Käytä nosturiautoa.


      • teepaita
        Genoa100 kirjoitti:

        Ei ehkä voikaan, jos vantit on t-päätteillä mastossa. Voivat irrota ja masto putoaa läpi. Käytä nosturiautoa.

        mikä on t-pääte?


      • Wiki
        teepaita kirjoitti:

        mikä on t-pääte?

        Niin, se on sellaisessa pitkulaisessa reiässä, vaijerissa olevan päätteen pää on levennetty (T-kirjaimen "hartiat).

        Silloin ei tieteskään altapäin voi nostaa.

        Voipi ne yläpäät olla niittaamallakin kiinnitetyssä helassa. Silloin voipi...

        Kerro tuo "parasta tilata nosturiauto paikalle" -juttu jollekin H-veneilijälle, joka toisella kädellä kaataa tai pystyttää maston tarvitsematta mitään nostureita. Menisi pilsneri väärään kurkkuun...

        Mutta, nosturiautoa ei kyllä tartte alle 15 m maston käsittelyssä, yksin kaatuvat jos on mastonosturi. Ja kun on konstia ja mastokärry, niin tuollaisen alle puolentoistasadan kilon maston siirtää myös yksin säilytykseen.

        Oma konsti yksin toimiessa on kiinnittää nosturin vaijeri spinnun ylägaijaan, sattuu sopivasti maston painopisteen yläpuolelle. Saman asian taitaisi ajaa fokan falli osatakilaisessa, jos mastonosturin korkeus riittää.

        Vaijeri siis kiinni gaijan hakaan, gaija tiukalle eli haka mastossa olevaan plokiin kiinni. Sitten veivataan nosturin vaijeri tiukalle. Tallustellaan veneen kannelle, koska tämän jälkeen ei tarvitse nosturin kampeen koskea ennen kuin masto on pitkällään. Annetaan gaijalla löysää (kierros pari knaapin tai vinssirummun ympäri tietty, jottei pääse karkaamaan), samalla hollaillaan maston alapäätä.

        Nostettaessa muuten päinvastaisessa järjestyksessä, lisäksi gaijan hakaan kiinnitetään apuköysi, jolla sen ja nosturin vaijerin saa vedettyä ala sen jälkeen kun masto on pystyssä.

        Jep, jos on kannen läpi menevä masto, niin sitten nosturiauto voi olla tarpeen jo 15 m mastossa, tai ainaskin kaveri mastonosturilla, siinä kun pitää olla yhtä aikaa kajuutassa, ruffin päällä että nosturin vinssissä.


    • v a s t a u s

      Odota kunnon lounaismyrskyä
      Kokka kohti tallinna
      Iso ylö ja keulaan isoin genua
      Voit vielä varmista homman löysäämällä hiukan vantteja
      Takaan, että kaatuu

      • xxxyyy

        Onko merkitystä laittaako maston (10m) mastotelineeseen vai jättää veneen päälle pressun harjaksi? Jos se jää harjaksi tuleeko pressu ulottua maston päiden yli ettei masto pilkista esiin? Jos maston alapää jää esiin pressun alta tuleeko maston pää paketoida sateelta yms suojaan?


      • v a s t a u s

        Arvasit varmaan että hiukan zjoukkailin, kun täältä amiksen koneelta pääsin kirjoitteleen.
        Lue nuo varsinaiset neuvot, ne on tehny homman oikeesti....


    • FE-Sillanpää

      Tässä vihdoin oli se oikea vinkki sekä nosturin että minkä tahansa kanssa. Paree varoa näitä vanttien alle kiinnittelytapoja. Siinä voi painopiste vilahtaa väärälle puolelle tai aiheuttaa vahinkoa muuten vanttien yläkiinnityksille. Maston ympärille viritellyt liinat irrottavat helposti sokkia tai joissain takiloissahan esim. barduunat irtoavat tuosta vain nostamalla.

      Eli fallit käyttöön, tai gaijakin, jos sattuu takilassa sellainen sopiva olemaan.

      >Oma konsti yksin toimiessa on kiinnittää nosturin vaijeri spinnun ylägaijaan, sattuu sopivasti maston painopisteen yläpuolelle. Saman asian taitaisi ajaa fokan falli osatakilaisessa, jos mastonosturin korkeus riittää.

    • Anonyymi

      Eikö venettä voi säilyttää masto pystyssä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!

      Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!
      Haapavesi
      105
      2236
    2. Hyvää yötä, olen rakastunut suhun

      Sanon tämän kyllä vielä sulle henkilökohtaisestikin. 😘
      Ikävä
      84
      1965
    3. Tiedätkö et olet

      Ärsyttävän hyvännäköinen.
      Ikävä
      53
      1556
    4. Nyt tiedän

      Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai
      Sysmä
      48
      1486
    5. Oletko mokannut?

      Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      153
      1466
    6. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

      "Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      48
      1374
    7. Oletko ymmärtänyt

      Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      144
      1294
    8. Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla

      Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!
      Puolanka
      26
      1156
    9. Ottaisitko miten

      Kaivattusi?
      Ikävä
      111
      1108
    10. Paraneeko ilmapiiri nyt?

      Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket
      Hyrynsalmi
      25
      1084
    Aihe