Hyvää aamuyötä ja huomenia niille, jotka myöhemmin tämän lukevat!
Oonpa tässä valvonu kello 1.00 lähtien, koska jalkani on niin tuskilla, ettei anna nukkua.
Mullahan tuo jalka meni marjastus aikaan kipeäksi ja tilanne vain pahenee, nyt liikutaan jo kainalosauvoilla.
Juttuhan meni näin, että kävin lakka ja mustikka aikaan rahan kiilto silmissä niitä keräilemässä, vaikka jalkani oli vähän kipeän tuntuinen jo silloin.Jännää tässä on,etten oikein muista missään särkeneeni jalkaani, en töissä, enkä marjassakaan.
Kuiteskin se meni niin kipeäksi, että tämän kuun kymmenes kävin TK:ssa ja silloin nuori mies lääkäri tutki käsin jalkani.
Totesi siinä hetken sitä väänneltyään, että sehän vaikuttaa lievältä polven alueen venähdykseltä.Ei kuulema tarvihe olla huolissaan,se paranoo viikossa ja jos vielä jomottaa, niin käyvä piikillä.
Kirjoitteli vähän yli viikon sairasloman ja käski syödä särkypilleriä pahimpaan kolotukseen.
Menipä tuo viikkonen ja polvi eiku jatkoi vihoitteluaan ja minähän "käkkäsin" taas lääkärin puheille.
Nyt sattui naispuolinen kollega ensimmäiselle lekurille ja taas polvea tutkittiin ja väänneltiin.
Tuloshan oli ihan erilainen, ei se mikään polven venähdys kuulema ollut, vaan se oli nyt "vähänen"
alaraajan kiputila.Liekkö epäillyt veritulppaa, kun otti kuiteskin kädestä verikokeen.
Ei ollunna veritulppaa ja sairas lomaa kirjoitettiin taas lisää.Samat neuvot lappaa särkypilleriä pahimpaan jomotukseen ja leppäillä.
Siitä on nyt viikko aikaa ja nyt jalka on siinä kunnossa, ettei sillä kärsi astua ollenkaan(kipu on sietämätön).
Kävin eilen tosiaan kainalosauvat, että pääsen liikahtelemaan etes asunnossa tarpeilleni.
Sairaslomaa on 7.9 asti ja oon miettinyt, että oottasikko sinne asti vai onkoha koko jalkaa sillo enää olemassakaan.Meinaan ,jos sen kunto huononee yhtä kovaa vauhtia.
Sen minä ainakin opin, ettei täällä ihan pienestä kuvata potilaita, ei ainakkaan minua.
Jos nytkin jalkani oisi tutkittu heti, voisi olla tiedossa se mikä sitä vaivaa.
Huomenna olisi vissiin pakko yrittää soittaa päivystykseen, jos niillä olisi aikaa vilkaista koipeani.Ei tämä jatkuva kipukaan ole mukavaa.
Tämmöstäpä tällä kertaa,,
Monenlaista on puoskaria!
29
2516
Vastaukset
- miehet meni
keihäskisassa jatkoon, jalatkin kesti, vaikka alusta oli nopea ja liukas…!
- Kössi-eno
Kyllä ne aikoinaan Rädyn Sepon jalat oli hajalla useesti.Se käy jalolle ja käsiin tuo keihään viskely.
- NIPSU-NEITI
Toivottavasti polvesi paranee pian. Menehän vaan lääkäriin, jos kipu on niin paha,ettet saa edes nukuttua.
- O-Olematon
Kehujen aihettako läksit kerjäämään?
Kunhan Kössi saapi koipensa kuntoon, huudat tietenkin: Minähän kehotin ensimmäisenä Kössiä menemään lääkäriin! Läp läp lää!
Kössihän kertoi asiallisesti koipensa kipeytymisen ja kuinka on jo oma aloitteisesti hakenut apua vaivoihinsa ja mikä on ollut tulos. Siihen sinä kehtaat vielä tulla kehoittelemaan Kössiä, "menehän vaan lääkäriin!" Olipas siinäkin tietoviisaan viisas neuvo, voi taivahan Jumala? - nipsuo kohtaan
O-Olematon kirjoitti:
Kehujen aihettako läksit kerjäämään?
Kunhan Kössi saapi koipensa kuntoon, huudat tietenkin: Minähän kehotin ensimmäisenä Kössiä menemään lääkäriin! Läp läp lää!
Kössihän kertoi asiallisesti koipensa kipeytymisen ja kuinka on jo oma aloitteisesti hakenut apua vaivoihinsa ja mikä on ollut tulos. Siihen sinä kehtaat vielä tulla kehoittelemaan Kössiä, "menehän vaan lääkäriin!" Olipas siinäkin tietoviisaan viisas neuvo, voi taivahan Jumala?niinku moni muukin, Nipsukin vaan toivottelee polven parantumista ja moni kehottaa menemään yksityiselle.
Mikä teitä siellä oikein riivaa, ku oon huomanunna,että ku nipsu kirjottelee jotahi, niin heti on joku keljuilemassa?
Ootteko te katteellissie siitä ku nipsu sattuu olemaan yks niistä aktiivisista kirjottajista?
Hävetä saat sinä ja moni muuhin.
- kaet
se nyt viikossa pitäs parata, ite sain peräti 4 päivää saikkua kun selkä oli tuskissaan.
Päätin että siellä se kipu lähtöö missä on tulluhhii eli töihin vaa , enkä kyllä ennää pakkao lekuriin..- Kössi-eno
se eka lääkärikin,mutta ku ei parane.
Ja toinen väitti kanssa viikossa sen parantuvan,mutta kirjoitti kaksi viikkoa sairaslomaa(vähä kummallista,,).
Liekkö se kuulusa väärä diagnoosi molemmilla?
- yksityiselle!
Neuvoisin sinua menemään yksityiselle erikoislääkärille eikä minnekkään terveyskeskuksen puoskareille enää. Vaikka se maksaakin niin korvaahan Kela siitä osan ja monesti on oikea diagnoosi löytynyt heti ja saatu lääkitys kohdalleen. Tai sitten koeta saada lähete keskussairaalaan. Toivottavasti jalkasi paranee:)
- on sattunu..
Karjase kunnolla siellä tk:ssa niin alakaavat kuvata hahha!
- neiti-nipsu
mukaan seuraavalla kerralla.Siinä on sen verran topakka täti, että kun lääkäri näkeekin sen, niin passittaa sinut heti kuvaukseen.
- neuvo tähän
neiti-nipsu kirjoitti:
mukaan seuraavalla kerralla.Siinä on sen verran topakka täti, että kun lääkäri näkeekin sen, niin passittaa sinut heti kuvaukseen.
viestiketjuun, Nipsu panee taatusti vauhtia Tk:ssa hoitoon ja voi toimia vielä autonkuljettajana/avustajana itsekin.
- Pahalta näyttää
Kyllä tässä näyttäisi olevan taas TK:n perustaktiikka jolla ajetaan ihmiset yksityiselle lääkärille. Ei tutkita tarkemmin ja potilaan tila vaan pahenee. Katsotaan vaan eikö potilas älyä mennä yksityiselle. Katsovat varmaan pärstäkertoimen perusteella, että tuolla on varaa maksaa hoidoista itsekkin. Lähetettä Kajaaniin, tarkempiin tutkimuksiin ei saa kuin kirveellä uhkaamalla. Tai ei sitten kirveelläkään.
- Ohikulkija..
Tässä nyt törmättiin siihen kainuulaisten arvauskeskusten toimintaan. Ei uskalleta tai ei haluta lähettää potilasta eteenpäin? Syötetään vain särkylääkettä ja toivotellaan onnea!
Itse asun yliopisto kaupungissa ja terveyspalvelut ovat ihan toista luokkaa. Olen saanut tarvittaessa helposti lähetteen yliopistolliseen sairaalaan ja siellä kyllä kaivettiin ihmisestä esille sekin pienin vika ja hoitotoimenpiteet saatiin aloittaa välittömästi. - kokemusta on
Tilaa Kajaniin yksityiselle aika aika äkkiä....siellä asiasi aletaan perehtymään oikeen kunnolla......sitä kautta pääset Kaksiin jatko tutkimuksiin!!!!
- pitää hypätä
emännän selkään sen verran tositarkoituksella, että emäntä tekaisee sinulle poikalapsen, sillä onhan sellainenkin sanonta, että "pojasta polvi paranee".
- muuan timo
"Jännää tässä on,etten oikein muista missään särkeneeni jalkaani, en töissä, enkä marjassakaan. -- Sen minä ainakin opin, ettei täällä ihan pienestä kuvata potilaita, ei ainakkaan minua."
Jos et ole särkenyt sitä koipeasi missään, niin kerrohan mitä luulisit siinä röntgen-kuvassa näkyvän? Ei kai siinä näy paljon muuta kuin luut ja jos se ei ole murtunut, niin piruako sitä turhaan kuvaamaan! Ja sekin pitää muistaa ettei se röntgenkuvan ottaminen sitä jalkaa paranna. Vai puhutko kenties valokuvasta?
Itsekin olen pari kertaa kesällä käynyt tuolla tk:ssa, eikä mulla ole mitään valittamista. Tuokin naurattaa, kun monet olis heti laittamassa jollekin erikoislääkärille. Mitähän se herra ortopedi sanois, kun sille tulis potilas, jolla olis jossain hiton marjan poimimisessa kipeytynyt jalka..? Luuletteko että se leikkais sen saman tien :D Taitais vaan samat kipulääkereseptit tulla kouraan...- valittavat
Samaa mieltä tästä asiasta. Jos kerran potilas ei tietääkseen ole loukannut itseään mitenkään niin turhaan siinä kuvia kinuaa. Lääkärikin tekee johtopäätöksensä potilaan kertomuksen ja omien tutkimustensa pohjalta.
Mutta paappa Kössi siihen koipeesi vanhankansan lyijyhaude polveen. Reseptiä en nyt tähän hätään tarkkaan muista mutta kuuklettamalla saattaisi löytyä. Vanhat hevosmiehetkin taitaisivat jotakin tietää tästä lääkintämuodosta.
Jos ei kerta mitään päällisin puolin näkyvää vammaa niin varmasti paranee lyijyhauteella.
Ja kiitos vaan jo etukäteen kiitoksista! - että...
valittavat kirjoitti:
Samaa mieltä tästä asiasta. Jos kerran potilas ei tietääkseen ole loukannut itseään mitenkään niin turhaan siinä kuvia kinuaa. Lääkärikin tekee johtopäätöksensä potilaan kertomuksen ja omien tutkimustensa pohjalta.
Mutta paappa Kössi siihen koipeesi vanhankansan lyijyhaude polveen. Reseptiä en nyt tähän hätään tarkkaan muista mutta kuuklettamalla saattaisi löytyä. Vanhat hevosmiehetkin taitaisivat jotakin tietää tästä lääkintämuodosta.
Jos ei kerta mitään päällisin puolin näkyvää vammaa niin varmasti paranee lyijyhauteella.
Ja kiitos vaan jo etukäteen kiitoksista!vaikka kooklettamalla saattaa tulla seuraava teksti:
"Lyijy muodostaa helposti orgaanisia yhdisteitä ja kulkeutuu elimistössä rasvaa sisältäviin kudoksiin. Se vaikuttaa voimakkaimmin hermosoluihin, joiden toimintaa lyijy-yhdisteet vahingoittavat pahasti. Lyijymyrkytyksen saanut ihminen saa ihmeellisiä raivokohtausia ja hänen todellisuudentajunsa hämärtyy. Pahassa myrkytyksessä ihminen vaipuu nopeasti koomaan ja kuolee."
niin tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että lyijyhaude oikein käytettynä veisi oikopäätä Härkökankaaseen - tervekoipinen
Kuules timo! Mun akalla kipeyty polvi samaan tapaan kuin Kössi kertoi omastaan. Akka kulki ensin terkkareissa ja söi "repullisen" buranaa sun muuta kipulääkettä. Lopulta laittoivat kuvauksiin, eikä mitään löytynyt. Kipu polvessa ei vain kadonnut, eikä sillä voinut enää kävelläkkään. Epäiltiin jo että akka näyttelee ja hakee vain sairaslomaa, ettei tartte käydä töissä. Yks lekuri sentään uskoi potilastaan ja lähetti akan erikoislääkärille. Tekivät polveen tähystyksen ja löytyihän se kivun syy: polvilumpion alla, polvinivelessä oli kuluman aiheuttama parin neliömillin laajuinen rustottuma ja tulehdus, joka aiheutti sen kivun. Tuli puolen vuoden sairasloma ja lääkehoito. Ei auttanut. Sitten tehtiin tähystysleikkaus ja poistettiin sitä rustoa. Sitten vuosi sairaslomaa lääkehoitoineen, odottelua että nivel korjautuisi kävelykuntoon ja pääsisi takaisin työelämään.
Ei lääkärien pidä vähätellä, kun potilas valittaa jostain kivusta. Jos ei itse löydä syytä eikä osaa korjata vaivaa, täytyy potilas lähettää asiaan erikoistuneen lääkärin tutkittavaksi.
Kuules, muuan timo! Turhaan sinä kirjoittelet Kössin koivesta ivailevia kirjoituksia. Kun Kössin polvi on kipeä, sieltä varmasti löytyy jokin syy, miksi se on kipeä? Ja Suomessa on erikoislääkäreitä, jotka kyllä kaivaa ihmisestä esille pienimmänkin vian. Heidän luokse pääsy vain tahtoo olla pitkän odottelun takana.
Lopuksi, vaikka henkilö olisi kaatuillut juovuksissa ja loukannut itseään, ei se ole syy jättää vammoja hoitamatta. - muuan timo
tervekoipinen kirjoitti:
Kuules timo! Mun akalla kipeyty polvi samaan tapaan kuin Kössi kertoi omastaan. Akka kulki ensin terkkareissa ja söi "repullisen" buranaa sun muuta kipulääkettä. Lopulta laittoivat kuvauksiin, eikä mitään löytynyt. Kipu polvessa ei vain kadonnut, eikä sillä voinut enää kävelläkkään. Epäiltiin jo että akka näyttelee ja hakee vain sairaslomaa, ettei tartte käydä töissä. Yks lekuri sentään uskoi potilastaan ja lähetti akan erikoislääkärille. Tekivät polveen tähystyksen ja löytyihän se kivun syy: polvilumpion alla, polvinivelessä oli kuluman aiheuttama parin neliömillin laajuinen rustottuma ja tulehdus, joka aiheutti sen kivun. Tuli puolen vuoden sairasloma ja lääkehoito. Ei auttanut. Sitten tehtiin tähystysleikkaus ja poistettiin sitä rustoa. Sitten vuosi sairaslomaa lääkehoitoineen, odottelua että nivel korjautuisi kävelykuntoon ja pääsisi takaisin työelämään.
Ei lääkärien pidä vähätellä, kun potilas valittaa jostain kivusta. Jos ei itse löydä syytä eikä osaa korjata vaivaa, täytyy potilas lähettää asiaan erikoistuneen lääkärin tutkittavaksi.
Kuules, muuan timo! Turhaan sinä kirjoittelet Kössin koivesta ivailevia kirjoituksia. Kun Kössin polvi on kipeä, sieltä varmasti löytyy jokin syy, miksi se on kipeä? Ja Suomessa on erikoislääkäreitä, jotka kyllä kaivaa ihmisestä esille pienimmänkin vian. Heidän luokse pääsy vain tahtoo olla pitkän odottelun takana.
Lopuksi, vaikka henkilö olisi kaatuillut juovuksissa ja loukannut itseään, ei se ole syy jättää vammoja hoitamatta.No joo, myönnettäköön. Ehkä kirjoitussävy oli tarpeettomasti ivallisen sävyinen, koska se ei ollut tarkoitus. Halusin vain tuoda kaksi pointtia esiin: röntgenkuvassa tuskin näkyisi kivun syytä ja sen, että jos kipu on noin vähän aikaa kestänyt, ei ole vielä järkeä lähettää ortopedille, koska ei se mitään tähystystä vielä alkais tekemään. Tai näin ainakin yks tuttu lääkäri on sanonut.
- tervekoipinen
muuan timo kirjoitti:
No joo, myönnettäköön. Ehkä kirjoitussävy oli tarpeettomasti ivallisen sävyinen, koska se ei ollut tarkoitus. Halusin vain tuoda kaksi pointtia esiin: röntgenkuvassa tuskin näkyisi kivun syytä ja sen, että jos kipu on noin vähän aikaa kestänyt, ei ole vielä järkeä lähettää ortopedille, koska ei se mitään tähystystä vielä alkais tekemään. Tai näin ainakin yks tuttu lääkäri on sanonut.
Kiitos kommentistasi! Ok!
- KÖHkössi
Sen sitä saa kun on alkoholisti. Juo pikkaisen enemmän, niin et edes pääse jalkeille. Hyvä että edes terveyskeskuksessa huomanneet, että ei kannata alkoholisteja hoitaa.
- paheneva trendi
Vae on se Kössi jo alkoholisti..mistähän tuohon erittäin viksuun päätökseen oot tullu?
Taetaapi olla tapana,että vuoronperrään kaikki nimimerkkiläiset haokutaan.Paljo olisi sanomista,van tyhmille ku ei kannata turhaan tekstie väkertää. - Per S. Reikä
paheneva trendi kirjoitti:
Vae on se Kössi jo alkoholisti..mistähän tuohon erittäin viksuun päätökseen oot tullu?
Taetaapi olla tapana,että vuoronperrään kaikki nimimerkkiläiset haokutaan.Paljo olisi sanomista,van tyhmille ku ei kannata turhaan tekstie väkertää.puhutkö Kössi keskijalastasi? Jos, niin siihen auttaa venakkovosu.
Mutta jos vasen taikka oikea jalkasi on noin kipiä, niin tulepa tänne Kajaaniin ja ilmottaudu Kajaanin lääkäripalaveluun.
Takaan että jalkasi tuleepi kuntoon.
- lääkärin
vastaanotolle. Joudut varsinaiseen "lotto arvontaan" diagnoosin suhteen.
Hyvä ystäväni taannoin kävi päivystyksissä.
Ensimmäinen lääkäri kirjoitti maha- ja sappilääkkeet.
Toinen antoi diapamin.
Kolmas osasi epäillä sydän juttua. Lähetti eteenpäin systeemissä ja ystäväni sai jatkoajan elävien kirjoissa sydänleikkauksen jälkeen.
Oireisto oli kuitenkin selkeä, joten .... missä aina mennään? - Kössi-eno
Täällä Kössi ja kipeä koipi,joka taas herätti minut valvomaan,kun tuska on niin paha.
Luulen saavani nukuttua alkuyön , kun särkylääkkeet vielä vaikuttavat, mutta kun niitten vaikutus loppuu,kivut yltyvät.
Monenlaista on tullut kommenttia polvesta ja tuosta minun aloituksesta.
Voisin senverran täydentää sitä,ettei ehkä röntgenillä nähtäisi mitään,mutta luulisi ultrassa jotain näkyvän.
Enpä tiijä miten sitä pitäisi hoitaa,mutta se asenne , että vaan katotaan jalkaa ja lähetetään kotiin syömään kipulääkkeitä, on minusta väärin.
Kyllä potilas on jo kipeä "oikeasti",jos joutuu kainalosauvoilla kävelemään ja oisi jo lääkärien syytä ruveta epäilemään jotain.
No kuiteskin,kiitos palautteesta kaikille! - syksyn...
viimaa lämmittämään, :)
- Kössi-eno
Onpa tullu jo kolome yötä valvottua aina tuosta vähän yli puolen yön jälkeen.
Meinasin soittaa TK:hon antaako nuo mittää kipupiikkiä iltapäivästä,että saisi yhen yön tässä nukkua välillä.
Mielellään semmosen vahvemman puoleisen,ei haittaa vaikka nukkuisi vähä pitempäänkin.sulle voimia ja jaksamisia, yritä etes kirjoitella, jotakin hauskaa että selviäisimme yhteisille pikkujouluille Ämmässä "Rantaneuvos"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1706504
- 584452
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s283078- 612967
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161895- 151554
Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗271536Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹381485- 341320
T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest431211