Terveisiä FemtoLasik leikkauksesta

Rillit roskiksessa :)

Kirjoittelin tuossa aiemmin otsikolla "Kokemuksia FemtoLasik leikkauksesta??". Keskusteluun osallistui muutama "kohtalotoveri", joilla keikka on vielä edessäpäin ja lupasin tulla tiivistämään reissuni tänne.

Vielä taustatiedot uudelleen, eli olen pian 30-vuotias ja kakkuloiden lukemat -1.50 ja -1.75. Näkökyky on nyt kolmisen vuotta pysynyt samoissa lukemissa eli muuttumattomana.

Tänään kävin läpi FemtoLasik leikkauksen, itse leikkaus tapahtui noin puolilta päivin. Aluksi sairaanhoitaja tekee muutamia tutkimuksia mistä yksi on sellainen, että kone pössäyttää vähän ilmaa silmään. Optikko sanoi, että jonkun mielestä se on pahin vaihe koko leikkauksessa mutta päädyin itse olemaan eri mieltä. Tämä ilman pössäytys silmään ei tosiaankaan ole mikään paha juttu.

Sen jälkeen optikko tarkasti näön ja otti kuvata silmänpohjista, jonka jälkeen lyhyt sessio silmäkirurgin kanssa, keskustellaan yleisesti silmäleikkauksesta ja asiakkaan silmien tilasta (tutkaillaan silmän pohjaa ja silmän rakennetta, mitä sille pitää tehdä että näkö korjaantuu).

Sitten oltiinkin jo leikkaushuoneessa missä jutusteltiin tovi hoitajan kanssa ja hoitaja laittoi ensimmäiset puudutustipat silmiin. Tippoja laiteltiin vähän väliä siitä alkaen, leikkauksen yhteydessä ja sen jälkeen. Ripset teipattiin "ylös", laitettiin silmänlevittäjä ettei silmä pääse räpsymään kiinni. Kirurgi selitti kaiken aikaa mitä on meneillään (ja kannattaakin keskittyä kuuntelemaan häntä ennemmin kuin siihen mitä silmälle tehdään), hoitaja piti kädestä ja insinööri laski ääneen sekunteja, montako kymmentä sekuntia on vielä esim. silmän paineistusta jäljellä kunnes siirrytään seuraavaan vaiheeseen joka oli ymmärtääkseni läpän teko sarveiskalvoon, sen jälkeen oli laserointi, joka minulla kesti noin 10 sekuntia per silmä (palaneen haju tosiaan ui vahvasti nenään..). Sen jälkeen kirurgi sulki läpän ja teki loput tarvittavat toimenpiteet (ne menivät nopeasti ja olivat se vähiten inhottava osio leikkauksessa) kunnes värkit (luomen levitin ja teipit) poistettiin.

Sen jälkeen hoitaja antoi lasillisen kylmää mehua ja johdatteli heräämöhuoneeseen, joka oli hämärä ja jossa sai käydä lepotuoliin pötkölleen ja vetää viltin korviin. Kahvia ja suklaata tarjoiltiin sinne myös. Heräämössä vietin noin tunnin verran aikaa kunnes sain taas tippoja silmiin ja kirurgi tarkasti silmien tilanteen. Sen jälkeen sain lähteä kassalle maksamaan ja alakerran apteekista hakemaan silmätippoja (kosteutus- ja lääketipat), jonka jälkeen oli määrä palata vielä takaisin ja kirurgi vielä tarkisti silmät ja näkökyvyn. Minulla todettiin tässä viimeisessä tarkastuksessa 100 prosenttinen kyky nähdä. Jokainen silmälasien kanssa vuosia pelannut voi vain kuvitella, miltä nyt tuntuu kun näkee ilman kakkuloita! Ainakaan vielä ei kaduta. Silmissä on pientä sumeutta vielä ja hieman roskan tunnetta, tippoja saa laitella ahkerasti tulevan viikon ajan ja kosteutustippaa sitten aamuin-illoin ja aina tarvittaessa seuraavan puolen vuoden ajan mutta se on pieni hinta siitä, ettei enää tarvitse käyttää laseja.

Olen tietysti todella "tuore tapaus" ja kaikenlaista voi vielä tässä ilmaantua mutta tällä tietoa omalta osaltani suosittelen. Sitä en väitä etteikö keikka olisi todellisen inhottava (vai onko joku joka tykkää kun silmiä ronkitaan?) mutta maksaa vaivan.

Mehiläisen sivuilta löytyy kolme videota, yhdessä niistä näytetään leikkaus. Jokaisen sinne menevän kannattaa mielestäni vilkaista nuo videot. Leikkausvideossa on vielä käytössä se "vanhanaikainen" höylä, eikä FemtoLasikia mutta Juhani Pietilän mukaan uusi video on tehty ja sen pitäisi piakkoin ilmestyä heidän nettisivuilleen.

Ja vielä - tämä reissu toi minulle Mehiläisen väestä sen mielikuvan, että siellä toimitaan todella ihmisläheisesti ja asiakas hienosti huomioiden. Pietilällä tuntui tänään olevan hiukan kiirettä (se näkyi) mutta muuten erittäin asiantunteva ja mukava kaveri. Sairaanhoitaja ja optikko olivat molemmat huipputyyppejä, en keksi heidän palvelustaan mitään kritisoitavaa, päin vastoin.

Kiva jos joku jaksoi lukea pitkän sepustuksen ;) Ehkä teitä kiinnostaa, jotka olette tuonne samaan paikkaan menossa - tsemppiä leikkaukseen! :D

(Jos unohdin mainita jotain mielestänne olennaista, poikkean vielä jossain vaiheessa katsomassa onko jollakulla joitain lisäkyssäreitä)

40

13494

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että sulla meni niin hyvin

Olin itse eilen menossa ko. leikkaukseen, mutta Femtolaseri oli mennyt rikki juuri edellisen potilaan kohdalla (Luojan kiitos ei omalla kohdallani). Liekö johtunut tästä (vai onkohan kyseisellä lääkärillä aina kiire, koska sinulla samanlainen fiilis), mutta itse en ainakaan saanut tilaisuutta kysyä mieltä askarruttavia asioita eikä leikkauksen riskeista tai tavoitteista keskusteltu lainkaan etukäteen. Läppä tehtiin siis mekaanisesti (ja se ei ollut mukavaa). Lääkärin mukaan leikkaus onnistui hyvin, mutta silmiä poltti leikkauksen jälkeen muutaman tunnin niin kovasti, etten voinut pitää niitä auki lainkaan. Hiukan jäi mieltä vaivaamaan, kun nopeassa jälkitarkastuksessa lääkäri oletti minun näkevän ns. ajokorttiraja -rivin, ja kun en sitä nähnyt hän totesi senkin olevan ihan normaalia... Nyt seuraavana päivänä näkö tuntuu edelleen oudolta eikä ainakaan tarkalta mutta toki kohentuu koko ajan. Sain muuten väärän ihmiset hoito-ohjeetkin mukaan lähtiessä, eli kiire taisi tosiaan olla. Lääkäriä lukuunottamatta henkilökunta hoiti hommansa erinomaisesti. Toivottavasti uusintaleikkausta ei tarvita, vaan näön tarkentuminen tapahtuu kohdallani vain hiukan "jälkijunassa". Voimakkuutta minulla tosiaan lähti yli -8 ja hajataittoa -3.

• Alkup.

No voi harmi että sulla on käynyt huono tuuri, ettei uusin tekniikka ole ollut toiminnassa ja käytettävissä :(

Jos tässä ketjussa alkaa muidenkin kommenteista ilmetä lääkärin turha kiirehtiminen, on varmaan syytä kaikkien meidän laittaa palautetta menemään, jos siitä olisi jotain apua tuleville potilaille. Multa kyllä kysyttiin olinko katsonut netissä videot, joissa kyllä aika tarkkaan selitetään kaikki sivuvaikutuksetkin ja koska sanoin katsoneeni ne, oletin, että sen takia käytiin jutut hyvin tiivistetysti läpi.

Mullakin on vielä sellaista roskan tunnetta silmissä ja ajoittain vähän sumeaa kenttää mutta sen tosiaan väitettiin kuuluvan asiaan leikkauspäivänä ja vielä seuraavanakin.

• vain...

Käsittääkseni suurista miinuksista näön palautuminen voi kestää pidempään kuin pienistä miinuksista, joten koitahan malttaa! :) Ja onnittelut, toimenpide on takanapäin ja varmasti ihan onnistuneesti. Muista, että kymmenille ja kymmenille tuhansille on tehty läppä "perinteisin" menetelmin ja hyvillä tuloksilla! Tsemppiä!

• Rilli

Sinä, jolle leikkaus tehtiin femton sijasta vanhalla systeemillä: Jouduitko maksamaan sen kalliimman femtosysteemin hinnan?? Saitko muuten mitään "korvausta" siitä, että operaatiota ei tehty siten, kun oli alunperin tarkoitus? Annettiinko mahdollisuutta siirtää leikkausajankohtaa? Miltä näkö nyt tuntuu? Kannattiko mielestäsi leikkaus kuitenkin tehdä? Olen itse menossa nyt syyskuussa femtolasikiin Mehiläiseen ja vähän hirvittää nuo negatiiviset kokemukset ja tuo lääkärin kiireellisyys, mistä kerroitte tässä ketjussa. Onkohan Pietilällä vähän liikaa hommia?...

• höylätty
        Rilli kirjoitti:

Sinä, jolle leikkaus tehtiin femton sijasta vanhalla systeemillä: Jouduitko maksamaan sen kalliimman femtosysteemin hinnan?? Saitko muuten mitään "korvausta" siitä, että operaatiota ei tehty siten, kun oli alunperin tarkoitus? Annettiinko mahdollisuutta siirtää leikkausajankohtaa? Miltä näkö nyt tuntuu? Kannattiko mielestäsi leikkaus kuitenkin tehdä? Olen itse menossa nyt syyskuussa femtolasikiin Mehiläiseen ja vähän hirvittää nuo negatiiviset kokemukset ja tuo lääkärin kiireellisyys, mistä kerroitte tässä ketjussa. Onkohan Pietilällä vähän liikaa hommia?...

Minulle toki tarjottiin toista leikkausajankohtaa höylän vaihtoehtona, ja maksoin ns. vanhan hinnan (n. 600 e vähemmän). Sen verran henkistä valmistautumista (sekä tietysti työjärjestelyjä) leikkaus vaati, että valitsin mieluummin tuon höylävaihtoehdon. Tällä hetkellä näköä ei oikein muulla sanalla voi kuvata kuin "ihmeellinen". Pääasia kai, että tosiaan näen ja pärjään hyvin ilman laseja. Silmät väsyy helposti ja "hakee", kun siirtää katsetta kaukaa lähelle ja päinvastoin. Parin metrin päähän näen aika sumeasti, kauas ja ihan lähelle kohtuullisen hyvin tai välillä jopa loistavasti. Luultavasti kyse tosiaan on sopeutumisesta eikä missään nimessä siitä, millainen itse leikkauskokemus oli. Lääkärin kiireeseen.... sehän on niin, että meille, jotka leikkaukseen menemme, se on elämääkin suurempi juttu, jota on harkittu ja pelätty ja jota varten varmaan on myös säästetty, kun taas lääkärille se on arkipäivää. Tämä ei tietenkään missään nimessä saisi näkyä potilaalle kiireenä tai tuntua siltä, että homma hoidetaan "vasemmalla kädellä", mutta ikävä kyllä siltä se juuri tuntui. En kuitenkaan usko, että tilanne voisi olla kovin erilainen missään muuallakaan, kyllähän Pietilästä niin paljon positiivistakin kuulee. Menisin leikkaukseen uudestaan (ja varmaan joskus menenkin), mutta pienemmillä odotuksilla.

• Rilli
        höylätty kirjoitti:

Minulle toki tarjottiin toista leikkausajankohtaa höylän vaihtoehtona, ja maksoin ns. vanhan hinnan (n. 600 e vähemmän). Sen verran henkistä valmistautumista (sekä tietysti työjärjestelyjä) leikkaus vaati, että valitsin mieluummin tuon höylävaihtoehdon. Tällä hetkellä näköä ei oikein muulla sanalla voi kuvata kuin "ihmeellinen". Pääasia kai, että tosiaan näen ja pärjään hyvin ilman laseja. Silmät väsyy helposti ja "hakee", kun siirtää katsetta kaukaa lähelle ja päinvastoin. Parin metrin päähän näen aika sumeasti, kauas ja ihan lähelle kohtuullisen hyvin tai välillä jopa loistavasti. Luultavasti kyse tosiaan on sopeutumisesta eikä missään nimessä siitä, millainen itse leikkauskokemus oli. Lääkärin kiireeseen.... sehän on niin, että meille, jotka leikkaukseen menemme, se on elämääkin suurempi juttu, jota on harkittu ja pelätty ja jota varten varmaan on myös säästetty, kun taas lääkärille se on arkipäivää. Tämä ei tietenkään missään nimessä saisi näkyä potilaalle kiireenä tai tuntua siltä, että homma hoidetaan "vasemmalla kädellä", mutta ikävä kyllä siltä se juuri tuntui. En kuitenkaan usko, että tilanne voisi olla kovin erilainen missään muuallakaan, kyllähän Pietilästä niin paljon positiivistakin kuulee. Menisin leikkaukseen uudestaan (ja varmaan joskus menenkin), mutta pienemmillä odotuksilla.

Kiitos vastauksestasi! Näinhän se on, että lääkärille tuo homma on vain työtä ja varmaan kiirettä piisaa. Tylsä vaan, jos kiire näkyy asiakkaalle huomattavasti! Jäin miettimään, että miltähän mahtoi tuntua siitä asiakkaasta, jonka kohdalla se femtolaite pamahti... Ja mitekähän luotettava se laite sitten on ja miten nopeasti sellainen saadaan korjattua? Pitäisiköhän soittaa Mehiläiseen ennenkuin menee ja kysyä, onko femtolaite ehjä :-).
        Kiva, jos kuitenkin kokonaisuudessaan operaatio mielestäsi (ja muidenkin kirjoittaneiden mielestä)kannatti. Silti jännittää melkolailla, kun niin monenlaista voi sattua. Näkö kun on kuitenkin niin tärkeä juttu.

• jatkoa
        Rilli kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi! Näinhän se on, että lääkärille tuo homma on vain työtä ja varmaan kiirettä piisaa. Tylsä vaan, jos kiire näkyy asiakkaalle huomattavasti! Jäin miettimään, että miltähän mahtoi tuntua siitä asiakkaasta, jonka kohdalla se femtolaite pamahti... Ja mitekähän luotettava se laite sitten on ja miten nopeasti sellainen saadaan korjattua? Pitäisiköhän soittaa Mehiläiseen ennenkuin menee ja kysyä, onko femtolaite ehjä :-).
        Kiva, jos kuitenkin kokonaisuudessaan operaatio mielestäsi (ja muidenkin kirjoittaneiden mielestä)kannatti. Silti jännittää melkolailla, kun niin monenlaista voi sattua. Näkö kun on kuitenkin niin tärkeä juttu.

Joo, mietin itse samaa. Jos tuo koneen sammahtaminen olisi käynyt omalla kohdallani, olisin varmaan saanut jonkin paniikkikohtauksen. Sen verran outo, hämmentävä, epämukava ja inhottava operaatio on (tosin höylävaihe oli pahin, joten femtolla varmaan helpompi). Lääkäri sanoi minulle, että uusi osa tms. tulee 12 tunnin kuluessa, mutta että yleensä pienemmät viat saadaan korjattua omin voimin (en tiedä, tarkoittiko tämä sitä, että vikaa olisi ollut aiemminkin). Milloin olet menossa leikkaukseen? Tule ihmeessa kertomaan fiiliksistä sen jälkeen. Ja tsemppiä matkaan. Kyllä sen kestää, ja mikäli toimenpide on lääkärille niin rutiinihomma, uskoisin sen myös onnistuvan hyvin. :)

• Rilli
        jatkoa kirjoitti:

Joo, mietin itse samaa. Jos tuo koneen sammahtaminen olisi käynyt omalla kohdallani, olisin varmaan saanut jonkin paniikkikohtauksen. Sen verran outo, hämmentävä, epämukava ja inhottava operaatio on (tosin höylävaihe oli pahin, joten femtolla varmaan helpompi). Lääkäri sanoi minulle, että uusi osa tms. tulee 12 tunnin kuluessa, mutta että yleensä pienemmät viat saadaan korjattua omin voimin (en tiedä, tarkoittiko tämä sitä, että vikaa olisi ollut aiemminkin). Milloin olet menossa leikkaukseen? Tule ihmeessa kertomaan fiiliksistä sen jälkeen. Ja tsemppiä matkaan. Kyllä sen kestää, ja mikäli toimenpide on lääkärille niin rutiinihomma, uskoisin sen myös onnistuvan hyvin. :)

Olen menossa operaatioon kolmen viikon kuluttua. Tulen kertomaan fiiliksistä, jos suinkin näen ( ehkä hieman karua huumoria .. :-) leikkauksen jälkeen. Toivotaan, että laite toimii ja lääkärillä ei olisi ihan hillitön kiire!
        Kiitos vaan kaikille kokemuksista kertoneille!

• eipä vakuuttanut
        Rilli kirjoitti:

Olen menossa operaatioon kolmen viikon kuluttua. Tulen kertomaan fiiliksistä, jos suinkin näen ( ehkä hieman karua huumoria .. :-) leikkauksen jälkeen. Toivotaan, että laite toimii ja lääkärillä ei olisi ihan hillitön kiire!
        Kiitos vaan kaikille kokemuksista kertoneille!

oh, kuullostaa pahalta. Ei kai lääkärillä nyt niin kiire voi olla, että ei ehdi potilaan kanssa keskustella, ja eiköhän se niin ole, että huolimatta opetusvideoista netissä, asiat pitäisi käydä läpi yksityiskohtaisesti asiakkaan kanssa. No, jäi vähän rahastuksen maku... täytenee katsoa muualle :o)

• pelkopotilas =)

Saatte leikkauksen kuullostamaan helpolta, mutta kun erehdyin mehiläisen videoita katsomaan meinasi nuppi pimetä, sen verran kauheaa katsottaaa se oli minulle. Osaaavatkohan suhtautua todelliseen pelkopotilaaseen, toimiiko rauhottaa lääke ja entäs jos pyörryn? Tuo "palaneen haju" ei myöskään yhtään helpota asiaa =) Kertokaa ihmeessä pelottiko teitä sinne mennessä ja auttoko rauhottava vai saako sitä edes? Eirassa tehdään ko leikkauksia myös mutta ilmeisesti hinnat on samanlaiset joka paikassa?
      Kertokaapa leikatut myös otitteko sairaslomaa leikkauksen jälkeen? tai tarvitseeko sitä?

• höylätty

Olen/olin itsekin ns. pelkopotilas silmätapaturmasta johtuen, mutta minä en ainakaan saanut esilääkettä, vaikka kerroin pelostani sekä lääkärille että hoitajalle. Leikkaustuoliin istahdin täristen, ja kamalaahan se oli. Lisäksi leikkauksessa toiseen silmään tosiaan saattui, vaikka toiseen ei (tuntoa puudutus ei tietenkään edes poista), joten puudutusaineen annostelu ei ollut tasaista eikä riittävää. Kaikesta huolimatta elossa ollaan edelleen. Olen nähnyt leikkauksesta unta suunnilleen joka yö, eli traumoja se ei ainakaan paranna. Kaiken lisäksi vaikuttaa siltä, että uusintaleikkaus on edessä (koska en edelleenkään näe kunnolla). Mutta loppujen lopuksi olen kuitenkin sitä mieltä, että menen uusintaakin mieluummin, kuin tuskailen rillien kanssa.

• oikein...
        höylätty kirjoitti:

Olen/olin itsekin ns. pelkopotilas silmätapaturmasta johtuen, mutta minä en ainakaan saanut esilääkettä, vaikka kerroin pelostani sekä lääkärille että hoitajalle. Leikkaustuoliin istahdin täristen, ja kamalaahan se oli. Lisäksi leikkauksessa toiseen silmään tosiaan saattui, vaikka toiseen ei (tuntoa puudutus ei tietenkään edes poista), joten puudutusaineen annostelu ei ollut tasaista eikä riittävää. Kaikesta huolimatta elossa ollaan edelleen. Olen nähnyt leikkauksesta unta suunnilleen joka yö, eli traumoja se ei ainakaan paranna. Kaiken lisäksi vaikuttaa siltä, että uusintaleikkaus on edessä (koska en edelleenkään näe kunnolla). Mutta loppujen lopuksi olen kuitenkin sitä mieltä, että menen uusintaakin mieluummin, kuin tuskailen rillien kanssa.

Kerrotko vielä, että missä kävit leikkauksessa? Kun ei kerta onnistunut, eikä palvelu oikein toiminut.
        Itse ainakin vaadin kaikki mahdolliset aineet, jos maksan leikkauksesta ~3000e odotan että leikkaus ja palvelu ovat ensiluokkaisia.

• Kävit?
        höylätty kirjoitti:

Kerrotko, että missä olit leikkauksessa?
        AInakin minä odotan, että jos maksan leikkauksesta 3000e niin sekä leikkauksen, että muun palvelun on oltava ensiluokkaista.

• Alkup.

Lueskelin kaikki vastaukset ja tuli mieleen lisätä pari juttua.

Itse katsoin videon ja mietin myös sen jälkeen, että olikohan se nyt ihan järkevää. No, mulla on aika omintakeinen systeemi hallita jännitystä nykyisin. Olen synnyttänyt esikoispoikani vajaa vuosi sitten ja MIKÄÄN ei voi olla kauheampaa kuin synnyttäminen. Niinpä vaikutin juuri ennen leikkausta Mehiläisen porukan silmissäkin vielä vissiin aika rauhalliselta ;) Jos siis on jotain aiempia kovia kipukokemuksia, kannattaa muistella niitä niin voi olla että ei paljon haittaa se yksi ohikiitävän hetken kestävä silmäleikkaus.. :D

Tulin maininneeksi Mehiläisen porukalle, kun jännityksestä kyselivät, että olen kyllä kuullut joidenkin saaneen rauhoittavia ennen leikkausta, mutta että itse en koe sitä tarvitsevani. He sanoivat siihen, että rauhoittavaa ei automaattisesti asiakkaalle tarjota, mutta jos asiakas sitä vaatii, hän toki sen saa.

Heräämössä oli samaan aikaan yksi noin 50-vuotias rouva, joka oli neljättä kertaa leikattavana (selitti, että hänellä on jotenkin haasteelliset silmät leikata) ja naureskeli, että hänestä alkaa jo tuntua kuin kotonaan olisi.

Kipukynnyksiä ja jännittäjiä on erilaisia. Jos kovasti on taipuvainen jännittämään niin ehkä kannattaa jättää se videopätkä katsomatta ja keskittyä aiheesta kirjoitettuun infoon leikkaavan tahon nettisivuilla, ja keskusteluun tietty sen silmälääkärin kanssa.

• Alkup.

Siitä sairaslomasta, että sitä kuulemma saa (ainakin Mehiläisessä) päivästä viikkoon riippuen työn luonteesta. Minä olen kotiäiti eikä kotiäidit saa saikkua vaikka olis pää kainalossa.. ;)

• Höylätty
        Alkup. kirjoitti:

Siitä sairaslomasta, että sitä kuulemma saa (ainakin Mehiläisessä) päivästä viikkoon riippuen työn luonteesta. Minä olen kotiäiti eikä kotiäidit saa saikkua vaikka olis pää kainalossa.. ;)

siis

• pelkopotilas

Kiitos vastauksista. Päätin mennä leikkaukseen, mutta vaadin täyden rauhoituksen =) jotta en pyörry tai hosu. Tässä on takana leikkauksia ja synnytyksiä eilman lääkkeitä tai puudutuksia joten kipu ei sinänsä pelota vaan se silmiin kajoaminen, jota pelkään lapsena aiheutuneen tapaturman taraumojen takia.
      Mikään ei ole niin pelottavaa meikäläiselle kuin silmien ronkkiminen. Yäk! Jopa vuosittainen silmälekurissa käynti on kauhua. MUTTA, vakaa tavoite ja haave on päästä rilleistä eroon joten pelonkin yli menen leikkaukseen =)
      Siispä jatkakaa vakuuttelua jotta saan luurin käteen ja ajan varattua. Ai, niin haluan tehdä koko operaation samana päivänä tarkoitan tarkistus-leikkaus jotta en pääse karkuun. Kun olen kartoittanut femto leikkauksia ei jokapaikassa onnistu tämä yhden päivän operaatio. esim Tampereella tehdään edeltävänä päivänä tarkistus, koska mustuaiset laajennetaan ja mehiläisessä taas kaikki kerrallansa... mitäs olette tästä eroavaisuudesta mieltä?

• leikattava

Hei,

Tähän samana päivänä tapahtuvaan tarkistus ja operointiasiaan haluaisin myös lisää tietoa. Mehiläinenhän tosiaan tarkistaa samana päivänä ilman mustuaisen laajentamista. Onko tarkistus varmasti yhtä laaja ja tarkka kuin mustuaisen laajentamisen yhteydessä?

Ai niin ja onko tuo Femtosecond oikeesti hintansa väärti verrattuna näihin muihin toimenpiteisiin??

Kommentoikaapas! ? :)

• Alkup.
        leikattava kirjoitti:

Hei,

Tähän samana päivänä tapahtuvaan tarkistus ja operointiasiaan haluaisin myös lisää tietoa. Mehiläinenhän tosiaan tarkistaa samana päivänä ilman mustuaisen laajentamista. Onko tarkistus varmasti yhtä laaja ja tarkka kuin mustuaisen laajentamisen yhteydessä?

Ai niin ja onko tuo Femtosecond oikeesti hintansa väärti verrattuna näihin muihin toimenpiteisiin??

Kommentoikaapas! ? :)

Luulenpa että sun kannattaisi kysyä tuota mustuaisen laajentamisjuttua suoraan Mehiläisestä, sieltä saanet sen ammattimaisimman suoran vastauksen asiaan. Itse en ollut ko. asiasta huolissani, en jotenkin vaan jaksa uskoa siihen, että niinkin ainutkertaisella asialla kuin ihmisen silmät alettaisiin pelleillä karsimalla tarkistuksesta tarpeellisia elementtejä.

Mulla ei ole kokemusta muista menetelmistä kuin tästä FemtoLasikista, mitä nyt olen noita muita juttuja lukenut niin esimerkiksi PRK:ssa on pidempi toipumisaika ja jotkut valittavat näön huonoutta vielä aika pitkänkin ajan kuluttua leikkauksesta ja sitten taas Lasik-systeemiä parjataan siksi kun se kuivattaa silmät. Mulla ei ole ollut tuota silmien kuivumisongelmaa kuin sen ekan viikon ajan leikkauksen jälkeen, kun käytin lääketippoja. Nyt riittää hyvin kun laittaa sitä geelimäistä silmätippaa aamulla ja illalla, muita kosteutustippoja en tartte ja silmät voi hyvin ja näen erinomaisen hyvin.

• rilli
        Alkup. kirjoitti:

Luulenpa että sun kannattaisi kysyä tuota mustuaisen laajentamisjuttua suoraan Mehiläisestä, sieltä saanet sen ammattimaisimman suoran vastauksen asiaan. Itse en ollut ko. asiasta huolissani, en jotenkin vaan jaksa uskoa siihen, että niinkin ainutkertaisella asialla kuin ihmisen silmät alettaisiin pelleillä karsimalla tarkistuksesta tarpeellisia elementtejä.

Mulla ei ole kokemusta muista menetelmistä kuin tästä FemtoLasikista, mitä nyt olen noita muita juttuja lukenut niin esimerkiksi PRK:ssa on pidempi toipumisaika ja jotkut valittavat näön huonoutta vielä aika pitkänkin ajan kuluttua leikkauksesta ja sitten taas Lasik-systeemiä parjataan siksi kun se kuivattaa silmät. Mulla ei ole ollut tuota silmien kuivumisongelmaa kuin sen ekan viikon ajan leikkauksen jälkeen, kun käytin lääketippoja. Nyt riittää hyvin kun laittaa sitä geelimäistä silmätippaa aamulla ja illalla, muita kosteutustippoja en tartte ja silmät voi hyvin ja näen erinomaisen hyvin.

Mukava lukea, että näet ok ja kuivumistakaan ei ole kovin paljoa. Oletko katunut femtossa käyntiä missään vaiheessa? Näet siis hyvin. Onko näkö samanlainen kuin laseilla ennen leikkausta? Nyt kun leikkauksesta on aikaa, mitkä on fiilikset? Itse olen pian menossa samaan operaatioon ja jännittää, meneekö kaikki hyvin. Noista mustuaisen laajentamisista yms. kun on ollut niin paljon juttua. Itse kysyin sitä suoraan Mehiläisestä ja sanoivat sieltä, että heilllä on kuulemma sellaiset laitteet, joilla näkee hommat ilman mustuaisen laajentamista tipoilla. Tiedä heistä sitten??! Myös Mehiläisen "liukuhihnameininki" vähän hermostuttaa. Mikä oli sen suhteen tuntumasi?

• Alkup.
        rilli kirjoitti:

Mukava lukea, että näet ok ja kuivumistakaan ei ole kovin paljoa. Oletko katunut femtossa käyntiä missään vaiheessa? Näet siis hyvin. Onko näkö samanlainen kuin laseilla ennen leikkausta? Nyt kun leikkauksesta on aikaa, mitkä on fiilikset? Itse olen pian menossa samaan operaatioon ja jännittää, meneekö kaikki hyvin. Noista mustuaisen laajentamisista yms. kun on ollut niin paljon juttua. Itse kysyin sitä suoraan Mehiläisestä ja sanoivat sieltä, että heilllä on kuulemma sellaiset laitteet, joilla näkee hommat ilman mustuaisen laajentamista tipoilla. Tiedä heistä sitten??! Myös Mehiläisen "liukuhihnameininki" vähän hermostuttaa. Mikä oli sen suhteen tuntumasi?

Leikkauksen jälkeiset fiilikset ovat yhä hyvät, katumapäälle en ole tullut missään vaiheessa. Koska kaikki on mennyt hyvin, olen luonnollisesti erittäin tyytyväinen että valitsin Femton vaikka se onkin ilmeisesti kallein vaihtoehto.

Näen paremmin nyt kuin mitä näin laseilla. Lasit voivat korjata näköä kahden (en nyt enää muista mistä yksiköistä puhuttiin) asteen verran kun leikkaus korjaa kuusi. Siitä voi vain itse kukin päätellä kuinka paljon paremmin näkee leikatuilla silmillä kuin lasien käytöllä.

Kuten aiemmin mainitsinkin, en jaksanut kantaa huolta tekniikoista tai elementeistä, mitä esitutkimus sisältää. On Mehiläisen päänsärky huolehtia prosessi läpi siten, että lopputulos vastaa asiakkaalle ennalta luvatun pohjalta syntyneitä odotuksia. Operaatio on erittäin kallis, ja työn alla niinkin ainutkertainen asia kuin ihmisen silmät. Ihan heti en usko että hakisivat esim. kustannustehokkuuksia karsimalla esitutkimuksista olennaisia osasia pois.

Liukuhihnameiningistä kun mainitsit, se on ainoa negatiivinen asia mikä minulle jäi siltä reissulta mieleen. Ja ainoa, joka tuon liukuhihnameiningin tunteen aiheutti oli itse leikkaava kirurgi. Hänellä oli ihan selvästi liian kiire, en tiedä muista asiakkaista mutta minulle ei ainakaan juuri suunvuoroa annettu kun asiaa käytiin hänenkin kanssaan ennen leikkausta läpi. Jälkikäteen jäi vähän harmittamaan kun en tullut antaneeksi heti palautetta asiasta paikan päällä. Ehkä voit kertoa hieman jännittäväsi ja toivoa kiireetöntä käsittelyä jo heti alkuun kun menet sinne?

Sinulle toivon onnistunutta operaatiota ja reipasta, positiivista mieltä matkaan mukaan. Hyvin se menee :) Kuulin, että jotkut asiakkaat jopa liikuttuvat kyyneliin saakka jo heti leikkauksen jälkeen kun alkavat nähdä maailmaa ilman "pullonpohjia" nenänsä päällä. Niin hienoa se on!

• Rilli
        Alkup. kirjoitti:

Leikkauksen jälkeiset fiilikset ovat yhä hyvät, katumapäälle en ole tullut missään vaiheessa. Koska kaikki on mennyt hyvin, olen luonnollisesti erittäin tyytyväinen että valitsin Femton vaikka se onkin ilmeisesti kallein vaihtoehto.

Näen paremmin nyt kuin mitä näin laseilla. Lasit voivat korjata näköä kahden (en nyt enää muista mistä yksiköistä puhuttiin) asteen verran kun leikkaus korjaa kuusi. Siitä voi vain itse kukin päätellä kuinka paljon paremmin näkee leikatuilla silmillä kuin lasien käytöllä.

Kuten aiemmin mainitsinkin, en jaksanut kantaa huolta tekniikoista tai elementeistä, mitä esitutkimus sisältää. On Mehiläisen päänsärky huolehtia prosessi läpi siten, että lopputulos vastaa asiakkaalle ennalta luvatun pohjalta syntyneitä odotuksia. Operaatio on erittäin kallis, ja työn alla niinkin ainutkertainen asia kuin ihmisen silmät. Ihan heti en usko että hakisivat esim. kustannustehokkuuksia karsimalla esitutkimuksista olennaisia osasia pois.

Liukuhihnameiningistä kun mainitsit, se on ainoa negatiivinen asia mikä minulle jäi siltä reissulta mieleen. Ja ainoa, joka tuon liukuhihnameiningin tunteen aiheutti oli itse leikkaava kirurgi. Hänellä oli ihan selvästi liian kiire, en tiedä muista asiakkaista mutta minulle ei ainakaan juuri suunvuoroa annettu kun asiaa käytiin hänenkin kanssaan ennen leikkausta läpi. Jälkikäteen jäi vähän harmittamaan kun en tullut antaneeksi heti palautetta asiasta paikan päällä. Ehkä voit kertoa hieman jännittäväsi ja toivoa kiireetöntä käsittelyä jo heti alkuun kun menet sinne?

Sinulle toivon onnistunutta operaatiota ja reipasta, positiivista mieltä matkaan mukaan. Hyvin se menee :) Kuulin, että jotkut asiakkaat jopa liikuttuvat kyyneliin saakka jo heti leikkauksen jälkeen kun alkavat nähdä maailmaa ilman "pullonpohjia" nenänsä päällä. Niin hienoa se on!

...vastauksesta ja kannustavista sanoista! Toivotaan tosiaan, että kaikki menisi hyvin ja saisin elää ilman kakkuloita nenällä :-).
        Tuo silmien kuivuminen on vielä yksi asia, joka mietityttää. Täällä keskustelupalstallakin kun monet ovat valittaneet kuivasilmäisyyttä ja mm. esim. Mehiläisen esittelyvideotkaan eivät todellakaan kiellä asiaa. Toivotaan, että siitä ei tulisi ongelmaa ja että kallis femtosysteemi minimoisi riskit siinäkin suhteessa.
        Pitää varmaan mainita jotenkin kiireen tuntu ja jännittäminen, ettei lekuri vallan vauhdilla pistä leikaten silmiäni :-).
        Tuntuu kaiken kaikkiaan ihan ihmeelliseltä, että voisi oikeasti olla ja nähdä ilman laseja. Toivottavasti se todellakin on mahdollista!

• Lissu-6
        Rilli kirjoitti:

...vastauksesta ja kannustavista sanoista! Toivotaan tosiaan, että kaikki menisi hyvin ja saisin elää ilman kakkuloita nenällä :-).
        Tuo silmien kuivuminen on vielä yksi asia, joka mietityttää. Täällä keskustelupalstallakin kun monet ovat valittaneet kuivasilmäisyyttä ja mm. esim. Mehiläisen esittelyvideotkaan eivät todellakaan kiellä asiaa. Toivotaan, että siitä ei tulisi ongelmaa ja että kallis femtosysteemi minimoisi riskit siinäkin suhteessa.
        Pitää varmaan mainita jotenkin kiireen tuntu ja jännittäminen, ettei lekuri vallan vauhdilla pistä leikaten silmiäni :-).
        Tuntuu kaiken kaikkiaan ihan ihmeelliseltä, että voisi oikeasti olla ja nähdä ilman laseja. Toivottavasti se todellakin on mahdollista!

Vanha ketju, mutta herätelläänhän henkiin... :)

Olen menossa tän kuun lopulla Kuopioon Femtolasik -operaatioon. Onko kellään kokemuksia Kuopiossa tehdystä toimenpiteestä, mm. palvelusta jne?

Jännittää......

• Pottef
        Lissu-6 kirjoitti:

Vanha ketju, mutta herätelläänhän henkiin... :)

Olen menossa tän kuun lopulla Kuopioon Femtolasik -operaatioon. Onko kellään kokemuksia Kuopiossa tehdystä toimenpiteestä, mm. palvelusta jne?

Jännittää......

Eilen olin Mehiläisessä Femtossa laittamassa molemmat silmät kuntoon. Leikkauksen jälkeen silmiä aristi jonkin verran muutaman tunnin ajan mutta sen jälkeen ok. Aurinkolaseja suosittelen käytettäväksi ekana päivänä. 3h leikkauksen jälkeen ajelin omalla autolla kotiin ilman mitään vaikeuksia.
        Ensimmäinen yö meni normaalisti lukuunottamatta suojalasien käyttöä. Aamulla silmät aika lailla normaalin tuntuiset.
        Nyt koko päivän töissä päätteen ääressä tuhertaneena silmät ei tunnu kuivilta, mutta päivän mittaan kumminkin lykännyt lääketippoja ja kosteustippoja.
        Ainut mikä hieman häiristää on se että oikea silmä on vielä hieman sumea ja sen näkö ei ole vielä samanveroinen kuin vasemman. Ilmeisesti paranee pikku hiljaa. Täytyy lekurille soitella loppuviikosta jos ei ala "kuva" tarkentumaan.
        Vaasan Mehiläisessä ei näyttänyt lekurilla olevan turhaa kiirettä ja mukavaa palvelua muutenkin.

• nyt näkyy

Näköni oli toissapäivänä -8 ja -9, nyt täydellinen, kiitos Juhani Pietilän ja Tampereen mehiläisen, Femtolasikilla leikattiin ja nyt toivon vain, että tämä toipupisaika sujuu ongelmitta. Elämäni paras päätös!

• Nu

Onko teillä, jotka olette leikkauksessa käyneet, esiintynyt hämäränäön heikkenemistä? Lueskelin netistä, että sellainen voisi olla mahdollinen sivuoire, en tosin muista enää tarkalleen miten tapahtuvasta leikkauksesta jutussa puhuttiin. Olen harkinnut silmieni leikkauttamista, mutta tuo on sellainen juttu, joka mietityttää. Tykkään pimeästä ja olisi kamalaa, jos ei enää pystyisi näkemään hämärässä hyvin.

• quantoo

Se hämäränöän heikkeneminen lienee sieltä todennäköisimmästä päästä sivuoireiden listalla. Todnnäköisempinä oireina sitten se että näkö ei parane riittävästi sekä se että kaikki kirkas sattuu silmiin (puhun sis pysyviksi jäävistä oireista).

Noitakin kertomuksia täällä on ollut että autolla-ajaminen iltaisin/öisin on mennyt mahdottomaksi kun toisaalta vastaantulevan auton valot loistaa liian kirkkaina (ja niissä on halo-efektiä) ja muutenkin näkee huonommin kun on hämäränäössä ongelmia.

No mutta nuo nyt ovat vain muiden kertomuksia/netistä luettua eli mistä sen sitten tietää että mikä osuu omalle kohdalle jos mikään. Itse kävin leikkauksessa pari viikkoa sitten ja edelleen joutuu pitämään aukkalaseja ulkona auringossa ja autolla ajaessa jatkuvasti. Mutta en ole ajanut hämärässä tai huomannut että hämäränäössä olisi tapahtunut mitään heikkenemistä.

Sinulle suosittelisin että kysyt itse lääkäriltä tarkan prosenttiluvun kuinka monella potilalla hämäränäkö heikkenee sillä et voi saada sitä selville täällä kyselemällä. Toki voit saada muutaman mielipiteen asiaan mutta et mitään tarkkaa tietoa.

• näkö takaisin?

Ekan kuukauden ajan FemtoLasikista kaikki oli ok, koin näkeväni hyvin. 2kk:n jälkeen sitten hämärtyi, eli kuukausi sitten. Jo kaupassa on liian hämärää (joudun siristelemään), kirkkaasti näen vain päivänvalolla ulkona. Iltahämärissä, saati sitten pimeällä, en enää mielelläni aja; valot sokaisevat ja kaikkineen hämärässä tai pimeässä näkeminen on arviolta tasoa -2 tai 3. Silmät kuivuvat, eli käytän tippoja puolen tunnin välein, illalla useammin.

Laseilla näin paremmin ja silmät eivät olleet näin kuivat. Lääkäri antoi ymmärtää, että hämäränäön menemisen mahdollisuus on häviävän pieni - kuitenkin näillä palstoilla on monia vastaavia tarinoita. Uskonkohan tässä vielä silmäni toistamiseen saman lääkärin käsiin? En tiedä.

• junusco

Olin FemtoLasik leikkauksessa 2kk sitten. Nyt on vähän yli kuukauden ajan ollut oikeassa silmässä "sumuista", epätarkkaa näköä. Kosteustipat ei auta. Aamuisin näkö on yhtä tarkka molemmissa silmissä, mutta jonkin ajan kuluttua näkö "heikkenee" jälleen.

Vasemmalla silmällä näen tarkasti. Mutta olen oikeasta silmästä hieman huollissani.

Onkohan aihetta uusintaleikkaukseen?

Ainiin, miinuksia molemmissa silmissä ennen leikkausta -7. Saatta toki johtua tämä oikean silmän epätarkkuus isosta miinuksesta, että vie aikansa ennenkuin näkö palautuu tarkimmilleen.

• vuosia_sitten_leikat

Minulla kesti tuo sama vaihe, eli se että aamuisin näki terävästi mutta iltaisin sumeni, muistaakseni melkein sinne puolivuotistarkastukseen saakka. Useita kuukausia kuitenkin. Sen jälkeen parani täydellisesti itsestään. Ei kannata vielä huolestua.

• paniikissa, melkein
        vuosia_sitten_leikat kirjoitti:

Minulla kesti tuo sama vaihe, eli se että aamuisin näki terävästi mutta iltaisin sumeni, muistaakseni melkein sinne puolivuotistarkastukseen saakka. Useita kuukausia kuitenkin. Sen jälkeen parani täydellisesti itsestään. Ei kannata vielä huolestua.

Samat oireet, toivottavasti etenee kuten sinulla.

• p
        paniikissa, melkein kirjoitti:

Samat oireet, toivottavasti etenee kuten sinulla.

Itse sain rauhoittavaa koska lääkäri suositteli. Esitutkimuksen aikana olin säikky koska silmiini ei ole aiemmin juuri kajottu tai tippoja pudoteltu. Lääke ei jännitystä poistanut (tai no tuntui siltä, vielä leikkaussalissa mietin uskallanko käydä siihe makaamaan...) mutta auttoi silmän ympäristön lihaksia rentoutumaan. Leikkauksen aikana tipat ja luomenlevittimet saatiin helposti silmään eikä ollut epämukavaa. Inhottavin avihe leikkauksessa oli paineistus ja läpän teko, se painoi silmää alkuun ikävästi mutta ei sattunut. Laserointi kyllä haisi pahalta, olin päättänyt pidettää henkeä tai hengittää suun kautta sen ajan, mutta se unohtui ja vahingossa tuli haistettua. Kun keskittyi valoihin ja selitykseen leikkaus oli helppo juttu.
        Nyt vaan harmittaa että meni pelon takia niin pitkään ennen kuin leikkaukseen uskallauduin (yli puoli vuotta mietin asiaa)
        Nyt kuukausia leikkauksesta näkö on hyvä, silmät tosin välillä hieman kuivat. Jos näkö pysyy näin hyvänä kymmenenkin vuotta olen tosi tyytyväinen.

Hassua vaan kun 18 vuoden ajan on pitänyt itseään silmälasipäisenä nörttinä ja nyt ne silmälasit on poissa.... Mä olen aika sexy ilman laseja!!!:)

• p kirjoitti:

Itse sain rauhoittavaa koska lääkäri suositteli. Esitutkimuksen aikana olin säikky koska silmiini ei ole aiemmin juuri kajottu tai tippoja pudoteltu. Lääke ei jännitystä poistanut (tai no tuntui siltä, vielä leikkaussalissa mietin uskallanko käydä siihe makaamaan...) mutta auttoi silmän ympäristön lihaksia rentoutumaan. Leikkauksen aikana tipat ja luomenlevittimet saatiin helposti silmään eikä ollut epämukavaa. Inhottavin avihe leikkauksessa oli paineistus ja läpän teko, se painoi silmää alkuun ikävästi mutta ei sattunut. Laserointi kyllä haisi pahalta, olin päättänyt pidettää henkeä tai hengittää suun kautta sen ajan, mutta se unohtui ja vahingossa tuli haistettua. Kun keskittyi valoihin ja selitykseen leikkaus oli helppo juttu.
        Nyt vaan harmittaa että meni pelon takia niin pitkään ennen kuin leikkaukseen uskallauduin (yli puoli vuotta mietin asiaa)
        Nyt kuukausia leikkauksesta näkö on hyvä, silmät tosin välillä hieman kuivat. Jos näkö pysyy näin hyvänä kymmenenkin vuotta olen tosi tyytyväinen.

Hassua vaan kun 18 vuoden ajan on pitänyt itseään silmälasipäisenä nörttinä ja nyt ne silmälasit on poissa.... Mä olen aika sexy ilman laseja!!!:)

Eli, miten on, kuinka kauan olette femtolasik-leikkauksen jälkeen olleet töistä poissa? Itse ajattelin että jos saisin leikkausajan perjantaille, niin siinä olisi viikonloppu aikaa toipua... Riittääköhän se? Työssäni joudun jatkuvasti istumaan koneella, mutta aiemmista viesteistä päätellen se ei ole ongelma? Ja autolla ajaminen siis onnistuu? Työmatkani kestää autoillen 45 minuuttia, eli se pitäisi leikkauksen jälkeen pystyä ajelemaan. Oliko kellään vielä tietoa siitä, että kestääkö toipuminen pienemmillä vahvuuksilla lyhyemmän aikaa kuin suurilla? Itselläni on minuusta molemmissa silmissä vain noin -1,5 mutta hajataitto haittaa sen verran paljon, etten parkkihallissa nää kuin siristellen käytävän toiselle puolelle parkkeeratun auton rekkaria... Tälläinen tapaus täällä! Kannustavia kommentteja otetaan vastaan, pelottaa =)! Mutta niin kauan olen haaveillut paremmasta näöstä, että nyt kai se on tehtävä tai ei koskaan!

• Kesällä leikattu
        torna kirjoitti:

Eli, miten on, kuinka kauan olette femtolasik-leikkauksen jälkeen olleet töistä poissa? Itse ajattelin että jos saisin leikkausajan perjantaille, niin siinä olisi viikonloppu aikaa toipua... Riittääköhän se? Työssäni joudun jatkuvasti istumaan koneella, mutta aiemmista viesteistä päätellen se ei ole ongelma? Ja autolla ajaminen siis onnistuu? Työmatkani kestää autoillen 45 minuuttia, eli se pitäisi leikkauksen jälkeen pystyä ajelemaan. Oliko kellään vielä tietoa siitä, että kestääkö toipuminen pienemmillä vahvuuksilla lyhyemmän aikaa kuin suurilla? Itselläni on minuusta molemmissa silmissä vain noin -1,5 mutta hajataitto haittaa sen verran paljon, etten parkkihallissa nää kuin siristellen käytävän toiselle puolelle parkkeeratun auton rekkaria... Tälläinen tapaus täällä! Kannustavia kommentteja otetaan vastaan, pelottaa =)! Mutta niin kauan olen haaveillut paremmasta näöstä, että nyt kai se on tehtävä tai ei koskaan!

Toipuminen on niin yksilöllistä ja riippuu myös siitä kuinka hyvin leikkaus onnistui. Itse en olisi pystynyt tuijottamaan konetta koko päivää enisimmäisen parin viikon aikana. Siksipä ajoitinkin leikkauksen ennen lomaa.

Sinulla on niin vähän miinuksia, että uskoisin autolla ajon onnistuvan hyvin. Jos näkösi korjataan nollille, niin vaarana on, että se menee aluksi plussan puolelle ja joudut hankkimaan tiimarin lasit, jotta näet aluksi lähelle.

Mikäli kaikki menee hyvin, niin luultavasti näet viikonlopun jälkeen hyvin ja pystyt olemaan töissä. Varsinkin jos et ole vielä kovin iäkäs (yli 40 v). Onnea leikkaukseen ja kerro sitten miten kävi.

• Kesällä leikattu kirjoitti:

Toipuminen on niin yksilöllistä ja riippuu myös siitä kuinka hyvin leikkaus onnistui. Itse en olisi pystynyt tuijottamaan konetta koko päivää enisimmäisen parin viikon aikana. Siksipä ajoitinkin leikkauksen ennen lomaa.

Sinulla on niin vähän miinuksia, että uskoisin autolla ajon onnistuvan hyvin. Jos näkösi korjataan nollille, niin vaarana on, että se menee aluksi plussan puolelle ja joudut hankkimaan tiimarin lasit, jotta näet aluksi lähelle.

Mikäli kaikki menee hyvin, niin luultavasti näet viikonlopun jälkeen hyvin ja pystyt olemaan töissä. Varsinkin jos et ole vielä kovin iäkäs (yli 40 v). Onnea leikkaukseen ja kerro sitten miten kävi.

Ahaa... Toivottavasti muutkin kertovat kokemuksiaan siitä, miten töiden tekeminen tietokoneella onnistui leikkauksen jälkeen, koska minulle on ainakin välttämätöntä, että pystyn hommani hoitamaan. Muuten pitää odottaa keväälle, jolloin pystyn töistä olemaan poissa. Ajattelin vain tätä vuodenaikaa siinä mielessä, ettei ainakaan tarvitse kärsiä auringon häikäisystä =)!

Tiedän kyllä että minulla on aika vähän vahvuuksia, mutta elämä ilman laseja on kuitenkin hankalaa, enkä missään nimessä voisi ajaa autoa ilma laseja. Rillejä olen inhonnut aina, joten piilarit ovat olleet ahkerassa käytössä. Niitäkään en kuitenkaan viitsi käyttää sellaisina päivinä kun olen pääasiassa kotona, ja niinä päivinä on sitten kauppareissut yhtä siristelemistä kun laseja ei tule käytettyä. Leikkaukseen haluaisin mennä nyt siitäkin syystä että saisin mahdollisimman suuren hyödyn ja mahdollisimman monta tulevaa vuotta ilman laseja (olen 26 v.). Paraneekohan mahdollinen huonontunut lähinäkökin sitten sen ensimmäisen puolen vuoden aikana?

• quantoo
        torna kirjoitti:

Ahaa... Toivottavasti muutkin kertovat kokemuksiaan siitä, miten töiden tekeminen tietokoneella onnistui leikkauksen jälkeen, koska minulle on ainakin välttämätöntä, että pystyn hommani hoitamaan. Muuten pitää odottaa keväälle, jolloin pystyn töistä olemaan poissa. Ajattelin vain tätä vuodenaikaa siinä mielessä, ettei ainakaan tarvitse kärsiä auringon häikäisystä =)!

Tiedän kyllä että minulla on aika vähän vahvuuksia, mutta elämä ilman laseja on kuitenkin hankalaa, enkä missään nimessä voisi ajaa autoa ilma laseja. Rillejä olen inhonnut aina, joten piilarit ovat olleet ahkerassa käytössä. Niitäkään en kuitenkaan viitsi käyttää sellaisina päivinä kun olen pääasiassa kotona, ja niinä päivinä on sitten kauppareissut yhtä siristelemistä kun laseja ei tule käytettyä. Leikkaukseen haluaisin mennä nyt siitäkin syystä että saisin mahdollisimman suuren hyödyn ja mahdollisimman monta tulevaa vuotta ilman laseja (olen 26 v.). Paraneekohan mahdollinen huonontunut lähinäkökin sitten sen ensimmäisen puolen vuoden aikana?

Itse kävin torstaina leikkauksessa ja menin seuraavana maanantaina töihin. Ja tietokoneen ääressä olen sen 7,5h päivässä joten osaan sanoa että ainakin minulla ei vaadittu mitään kahden viikon odotteluja.
        Miinuksia oli 3 joten en hirveän kaukana nollasta ollut itsekään.

Jonkin verran vaikeuksia on ollut näyttöä tuijotellessa eli silmät väsyivät alussa nopeammin, mutta ei se töitä estänyt tekemästä. Nyttemmin on käynyt ilmi (leikkauksesta 4kk) että minulla on kuivat silmät (sehän on pysyvä ongelma eli tilanne oli päällä jo ennen leikkausta) ja ilmeisesti siitä johtuen minulla on tarkennusvaikeuksia juuri tietokoneen näytön etäisyydelle. Kauemmas ja lähemmäs näen paremmin. Mutta sekään ei estä töitä tekemästä ja oireita hoidetaan tällähetkellä tehokuurilla tippoja ja yöksi A vitamiinia sisältävää voidetta silmiin.

Joten eipä täältäkään täysin "positiivista" viestiä tullut sinulle siihen että ihan ilman ongelmia pääsisit :) Mutta vaikka se klisee onkin niin "ihmiset ovat yksilöllisiä" ja voi olla että sinulla homma menee ilman ongelmaa. Parempi kuitenkin kun tiedostat etukäteen että riskejä on olemassa eli et mene leikkaukseen siinä luulossa että kaikki menee niinkuin elokuvissa.

• baroosi
        Kesällä leikattu kirjoitti:

sarveiskalvoa (paksuus siis, mikroja vissiin) jäljelle kun femtolasik on tehty? Laitoin omankin aloituksen sarveiskalvon paksuudesta/ohuudesta, ja että onko mitä riskejä/haittaa kun sarveiskalvoa ei jää kuin himpun verran yli 300 leikkauksen jälkeen. Vastauksia ei ole vielä tullut, olenko ainut kenellä on keskimääräistä (joka on 530 noin) ohuempi sarveiskalvo:)?

Minua myös kiinnostaisi kuulla onko hitaampaa näön parantuminen kun miinuksia on enemmän..(mulla reilut -5 ja hajataitot päälle). Ikää on 37v.

• laseroitu
        torna kirjoitti:

"Paraneekohan mahdollinen huonontunut lähinäkökin sitten sen ensimmäisen puolen vuoden aikana? "

Ei parane, vaan huononee entisestään. Onneksi tästä tuli puhetta ennen leikkausta lääkärin kanssa ja minulle jätettiin miinussilmä. Siltikään lähinäkö ei ole läheskään samalla tasolla kuin ennen leikkausta. Näen silti tarvittavasti, tosin nykyään pikkupräntin lukeminen vaatii hyvän valaistuksen ja vähän tihrustamista. Leikannut lääkäri epäili, että menee useita vuosia, ennenkuin tarvin lukulasit.

Jos vähääkään kärsit kuivasilmäisyydestä, kannattaa leikkaus ajoittaa keväälle/kesään, koska kuiva huoneilma lisää kuivuutta entisestään. Minut leikattiin viime maaliskuussa ja sain ekat viikot kotona pitää ilmankostutinta päällä. Samaten töissä ilmastointi aiheutti järkyttävää kuivumista ensimmäisinä viikkoina (olen kertonut näistä kokemuksista aiemmissa ketjuissa). Nämä kannattaa ottaa huomioon, jos mietit töihin palaamista heti leikkauksen jälkeen. Itse en tee näyttöpäätetyötä, mutta alkuun se vähäinenkin koneella istuminen väsytti silmiä, samaten näytön sai laittaa tosi himmeälle, koska häikäisi.

Kaikki on yksilöllistä :) Mulla on ikää 39v ja miinuksia oli -2,75. Jo ennen leikkausta oli kuivat silmät (en tosin tarvinnut silmätippoja) ja vähän huono hämäränäkö.

• Positiivinen kokemus

Kävin itse Femtossa vajaa viikko sitten ja kaikki meni todella hyvin. Olin tyyni kuin viilipytty koko ajan, joten lääkäri totesi että "sä et varmaan tarvitse mitään esilääkettä kun oot noin rauhallinen?" ja ei todellakaan tullut tarpeeseen, laserin alle vaan!

Luomenlevitin (mulla on aika pienet silmät, laitettiin vaan sellainen muovinen levitin, ei siis mitään teippejä tmv.) ja silmän paineistus olivat ikävimmät osuudet, itse laserointi taisi kestää sen 10 sekuntia, joten siinä ei ehtinyt kissaa sanoa.

Leikkauksen jälkeen suunnilleen 1,5h olin "heräämössä" nokosilla, kävivät laittamassa kosteus-, antibiootti- ja puudutustippoja säännöllisesti (ehkä 20 min välein, en tosin katsonut kelloa). SItten lääkärin tarkastus, jonka jälkeen kävelin kotiin noin kilometrin matkan hirveissä vanhoissa aurinkolaseissani :D Vanhoissa oli vahvuudet, joten niitä en halunnut laittaa. Näkö oli jo tässä vaiheessa hyvä, silmät ei tuntuneet kuivilta yhtään ja eivät aristaneet valoa. Mulle ei laitettu mitään suojalaseja tmv.

Kotona sitten jatkoin tippojen laittoa ja otin parin tunnin päikkärit (suositeltavaa). SItten katselin telkkua ja näin tekstityksen :D Miinuksia alunperin n. -2 ja ei hajataittoa. Lääkäri sanoi,että sarveiskalvoa on mulla vaikka muille jakaa, joten sitten joskus vanhana voin tulla korjauttamaan lähinäön, koska on mistä höylätä :)

• Leikkauksen riskit

Alla on silmäleikkauksen riskejä (lista ei ole täydellinen). Suurimmalla osalla silmäleikkaus onnistuu hyvin, mutta joillakin se epäonnistuu täysin. Pahimmillaan leikatulle voi tulla useita näistä ongelmista. Yleisimmät riskit ovat pysyvästi kuivat silmät ja halo- ja starburst-ilmiöt.

Silmäleikkauksen riskit:
        - pysyvästi kuivat ja epämiellyttävän tuntuiset silmät
        - pysyvät valonvääristymät (halo, glare, starburst)
        - näköä ei saa hyväksi edes laseilla
        - epäsäännöllinen hajataitto tai hajataiton lisääntyminen
        - kaksois- tai haamukuvat
        - huono kontrastinäkö / huono näkö hämärässä tai valoa vasten
        - yli- tai alikorjaus
        - leikkaus väärillä vahvuuksilla
        - entistä pahempi riippuvaisuus laseista / ei voi käyttää piilolinssejä
        - lähinäön huononeminen / hankaluudet lähinäössä
        - päänsärky (migreenin paheneminen)
        - silmäkipu (pahoinvointi, huimaus)
        - karsastuksen paheneminen
        - lasiaisen samentumat
        - pysyvä valonarkuus
        - huono tottuminen monovisioniin
        - jälkikaihi
        - yliherkkyys silmätipoille
        - sarveiskalvon pullistuma (keratoconus)
        - verkkokalvon vaurioituminen
        - läppäongelmat
        - epiteelin kasvu
        - tulehdukset
        - masennus

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      139
      3095
    2. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      8
      1686
    3. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      222
      1374
    4. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1191
    5. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1171
    6. 37
      1051
    7. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      1032
    8. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      133
      987
    9. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      964
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      38
      918
    Aihe