Rintaranka ja vatsa

kramppeja lihaksissa

Olen stressannut jo pitkään kaikesta ja sitten alkoi terveys viimein reistailla, ensin huimauksella (lisäksi kipuja päässä, niskassa ym.), jota kesti kuukausikaupalla.

Ensin pelkäsin sitä, että mulla on joku aivokasvain, kun huimaus ei tuntunut häipyvän millään, vaikka otin säännöllisesti fysioterapiaa ja tein asentohuimausharjoituksia.
Se varmaan vielä pahensi tilannetta ja jännitystä entisestään.

No, sitten kävin jäsenkorjaajalla, joka sanoi, että SI-nivel onkin pois paikoiltaan ja jotain tuossa tapahtuikin, koska toinen jalkaterä suoristui (joka on ollut lapsesta lähtien kävellessä vinossa ja todettu jo kouluaikoina myös skolioosi).
Nyt kävin uusintatarkastuksessa, kun aloin oireilla uusilla vaivoilla, mutta nivel oli kuulemma pysynyt paikoillaan. Selässä jouduttiin kuitenkin hoitamaan pitkiä lihaksia, kun olin reväyttänyt niitä ja se vaiva helpottikin.
Nuo niska- ja pääkivut tuntuvat nyt myös häipyneen ja niskakin alkoi taas taipua vaivattomasti taaksepäin, ensimmäistä kertaa tänä vuonna.

Ennen noiden muiden oireiden kokonaan häipymistä paheni sitten kuitenkin myös refluksivaivat ja aloin saada jonkinlaisia kramppeja yläkehoon ja nyt epämääräinen polttava kipupiste on välillä myös vasemmassa olkapäässä.
Aloin hyperventiloida ja välillä ikäänkuin pidättää hengitystä tai/ja hengittää ihan epätahtiin.

Ensin todettiin, tavallisella fysioterapeutilla käydessäni, rinatarangassa jäykkyyttä ja vasemmalla hartiassa myös hieman, mutta nyt ne olivat fysioterapeutin mukaan jo huomattavasti paremmassa jamassa viime käynnin jälkeen.

Välillä tuo hengenahdistus tuntuikin jo helpottaneen, mutta nyt alkoi ikäänkuin uudelleen ja aloin saada pahoja kramppeja myös vatsaan ja suolistoon. Ne menivät ruokavaliolla nyt kuitenkin ohitse, mutta jäljelle jäi ruokatorvenärsytys ja painostavaa tunnetta välillä ylävatsalla yms. ja hengenahdistuskin taas tuntui pahenevan.

No, aloin nyt sitten tietty pelätä tässä sitäkin, että mulla alkais olemaan verisuonet jotenkin jo tukossa, kun on näitä kaikenlaisia epämääräisiä oireita jne.

En tiedä nyt voiko vaiva johtua ihan vaan jännityksestäkin, vai refluksista ja voiko esim. palleatyrä aiheuttaa tällaista?
Äsken tässä illalla kannoin sisälle pari isoa kurpitsaa ja sen jälkeen tuli ikävä paineentunne ylävatsaan ja alimpien kylkiluiden kohdalle ja kurkkuun ja vähän huono olo.
Pelästyin varmaan tuota huonoa oloa ja pelkäsin, että ottaa jo sydämestä ja menin lepäämään.
meni vähän ajan päästä ohitse, mutta jännitän nyt jotenkin selvästi kokoajan vatsa- ja pallealihaksia.
Ylävatsa tuntuu hieman aralta.

Ovatkohan lihakset jotenkin ylijännittyneet ja mitenhän tuon sais korjattua?
Fysioterapiasta ei ole ollut ihan apua.

6

6764

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokemusta on

Jos on vuosia tai jopa vuosikymmeniä kulkenut selkäranka kierossa, niin nikamien ja nievelten välissä olevat pienet tahdostariippumattomat lihakset ovat menneet täysin kramppiin ja selkärangan liikkuvuus on todella huono. Ja näinollen tuo liikkumattomuus auheuttaa hermoston häiriöitä, lihasten ja kudisten aineenvaihdunnan häiriöitä ja lihaskramppeja ja näinollen kipua ja oiretta vähän sinne sun tänne.

Lopeta se panikoiminen ja hae apua.

Todennäköisesti sulla on koko selkäranka häntäluusta kallonpohjaan asti ihan lukossa (kuten minulla oli).

Siihen EI auta muu kuin pätevällä kiropraktikolla käyminen sarjahoidossa. Huom. että kiropraktikon täytyy osata avata myös kaularangan lukot eli soittelet oman alueesi "osaajat" läpi ja varmistat heidän osaamisensa, koska erot ovat valtavat noissa osaamisissa koulutuksesta riippumatta.

Täältä löydät oman alueesi kiropraktikon ja jo, jos on hyvät nettisivut "osaajalla" osaamisestaan, niin se kertoo jo paljon. Itse löysin erittäin pätevän täältä Turusta hänen omilta nettisivuiltaan.

http://www.kiropraktikkoliitto.fi/loyda_kiropraktikkosi/

• a.p.

Näin varmaan onkin.
        Harkitsin myös tuota kiropraktikkoa jossain vaiheessa.
        Lääkäri vaan sanoi nyt, että kaularankaa ei sais niksautella, koska siitä löytyi röntgenissä kulumia ja hermojuurikanavan ahtaumaa.
        No, pelkään itsekin vähän tuota kaulan niksautusta. Ei tunnu oikein mukavalta.
        Vuosia sitten jo yritin hoidattaa näitä erinäisiä vaivoja kiropraktikoilla.
        Itseasiassa viimeiset kakskytvuotta olen käynyt enemmän ja vähemmän säännöllisesti useammalla kiropraktikolla otattamassa hoitoa, sarjoina ja yksittäiskäynteinä.
        Usein on auttanut ainakin tilapäisiin selkäjumeihin ja mm. noidannuoleen, muusta en tiedä, kun nämä erinäiset muut vaivat ovat vain iän mukana näyttäneet pahentuneen.
        En sitten tiedä saisinko nyt apua tähän nykyiseen vaivaan kuitenkin myös tästä. Täytynee kysyä, mitä mieltä ovat tuosta lääkärin kaulanniksautuskiellosta.

• kokemusta on
        a.p. kirjoitti:

Näin varmaan onkin.
        Harkitsin myös tuota kiropraktikkoa jossain vaiheessa.
        Lääkäri vaan sanoi nyt, että kaularankaa ei sais niksautella, koska siitä löytyi röntgenissä kulumia ja hermojuurikanavan ahtaumaa.
        No, pelkään itsekin vähän tuota kaulan niksautusta. Ei tunnu oikein mukavalta.
        Vuosia sitten jo yritin hoidattaa näitä erinäisiä vaivoja kiropraktikoilla.
        Itseasiassa viimeiset kakskytvuotta olen käynyt enemmän ja vähemmän säännöllisesti useammalla kiropraktikolla otattamassa hoitoa, sarjoina ja yksittäiskäynteinä.
        Usein on auttanut ainakin tilapäisiin selkäjumeihin ja mm. noidannuoleen, muusta en tiedä, kun nämä erinäiset muut vaivat ovat vain iän mukana näyttäneet pahentuneen.
        En sitten tiedä saisinko nyt apua tähän nykyiseen vaivaan kuitenkin myös tästä. Täytynee kysyä, mitä mieltä ovat tuosta lääkärin kaulanniksautuskiellosta.

Kiropraktikko sanoi mulle, jotta jos ei lukkoja multa avattaisi, niin kulumia tulisi. Onneksi ei ole vielä tullut. Lukot kuulemma aiheuttaa kulumia, koska selkäranka ei toimi oikein.

Pari vuotta sitten kuvattiin koko ranka ja nikamavälit olivat tosi hyvät. Onneks.

Muista myös itse hoitaa itseäsi eli vahvista ja venytä.

Itse venyttelen kaikki lihakset (jalat, selän ja kyljet) joka toinen päivä. Aikaa siihen menee n. 30 minuuttia, mutta siihen on jo tottunut. Katselen telkkaria samalla.

Täällä hyviä venyttelyohjeita kuvien kera:

http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/venyttely.htm

Ja jos ei joku asento sovi, niin niitä on lukemattomia muita, joilla saa saman efektin.

• hoidettu
        kokemusta on kirjoitti:

Kiropraktikko sanoi mulle, jotta jos ei lukkoja multa avattaisi, niin kulumia tulisi. Onneksi ei ole vielä tullut. Lukot kuulemma aiheuttaa kulumia, koska selkäranka ei toimi oikein.

Pari vuotta sitten kuvattiin koko ranka ja nikamavälit olivat tosi hyvät. Onneks.

Muista myös itse hoitaa itseäsi eli vahvista ja venytä.

Itse venyttelen kaikki lihakset (jalat, selän ja kyljet) joka toinen päivä. Aikaa siihen menee n. 30 minuuttia, mutta siihen on jo tottunut. Katselen telkkaria samalla.

Täällä hyviä venyttelyohjeita kuvien kera:

http://www.tuuli.net/kunto-ohjelmat/venyttely.htm

Ja jos ei joku asento sovi, niin niitä on lukemattomia muita, joilla saa saman efektin.

"Kiropraktikko sanoi mulle, jotta jos ei lukkoja multa avattaisi, niin kulumia tulisi. "

Mihin tuo perustuu? Miten ne lukot kuluttaa ja mitä ne kuluttaa?

• kokemusta on
        hoidettu kirjoitti:

"Kiropraktikko sanoi mulle, jotta jos ei lukkoja multa avattaisi, niin kulumia tulisi. "

Mihin tuo perustuu? Miten ne lukot kuluttaa ja mitä ne kuluttaa?

Vaikeeta mitään vastata näin peruskoulun pohjalta. Mutta kyllä nuo ammattilaiset varmaan paremmin tietää.

Ehkä se perustuu jotenkin siihen, kun on paikat lukossa, niin aineenvaihdunta kudoksissa häiriintyy ja näinollen välilevyt eivät toimi oikein ja kuluvat helpommin. Ehkä.

Siis kaikilla noi välilevyt kuluu ja pullistelee enemmän ja vähemmän. Sen takia vahukset lyhentyvät, kun selkäranka menee kasaan.

Kui mää tykkäsin, että itse olet täällä moneen kertaan sanonut, jotta kun ei ole palikat paikallaan, niin kulumia tulee ja pullistumia. Vai?

Noh ehkä muistan väärin.

Mut kyl on nyt pirun hienoo, kun liikkuvuus on rangassa ihan eri luokkaa kuin ennen ja kaikenmailman kolotukset vähän siellä sun täällä on poissa.

Mulla oli niska-hartiatkin aina enemmän ja vähemmän jotenkin jumissa ja pidin sitä jo ihan normaalina. Hieronnat ei auttaneet kuin hetkeksi ja oma venyttely kans hiukan helpotti.

Oli meinaan koko kaularanka ihan jumissa/lukossa ja pahasti olikin.

Harvat vaan käsittelee kaularankaa.

Onneksi itse löysin hyvän, kun olen vasta 40v.

• sivuilmiö

Refluksivaiva on hankala hoidettava. Ruokatorven ärsytyksellä tarkoittanet lievää samaa.
      Hyvin on auttanut seuraava coctail: emäksinen kivennäisjauhe juomaan ruokailun yhteydessä. Juomana Finmolkea tai Molkosania vesilasiin ja joukkoon mainittu emäksinen kivennäisjauhe esim. reformin, on muitakin. Tarkoitus neutraloida vatsahappoja pitkällä tähtäimellä. Myös acidofilus-biofidus piimää tai jukurttia puoli lasia tai lasi per päivä.

Yhteisajoituksen olen havainnut refluksin, lievän ruokatorven ärsytyksen ja ylemmän rintarangan ja kaularangan alimpien nikamien alueen kipujen välillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. VVM Riikka Purra ministerin asemassaan valehteli ja rikkoi perustuslakia.

Valtiovarainministeri Riikka Purra (PS) kiisti Ylen ykkösaamussa luvanneensa ennen vaaleja, ettei pienituloisilta leikat
      Politiikka
      99
      15994
    2. Me, Suomen kansa, vaadimme Riikka Purran eroa ministerin tehtävästä

Riikka Purra on toistuvalla valehtelullaan osoittanut olevansa epärehellinen henkilö. Perustuslain kohdassa 60 § edell
      Maailman menoa
      103
      7204
    3. Purra ennen vaaleja: "pienituloisten etuuksista leikkaaminen ei meille käy"

"...perussuomalaisten ero muun muassa kokoomukseen, joka haluaa leikata pienituloisten etuuksista, se ei meille käy."
      Maailman menoa
      84
      3959
    4. Toksinen persuvasemmisto

Kun toksiset ihmiset eivät kykene hallitsemaan sinua, saamaan sinua näkemään asiat niin kuin he haluaa, toimimaan niin k
      Maailman menoa
      24
      2946
    5. Rikkaiden ja yritysten veroaleen ei ole varaa

Ei pieni Suomi pysty elättämään vanhenevaa väestöä nykyisellä veroasteella. Ainakin 5-prosenttiyksikköä pitää kokonaisve
      Maailman menoa
      51
      2589
    6. "Minua ei kiinnosta opiskelu eikä töissä käyminen"

Voiko lausunnosta päätellä lainkaan mikä puolue saattaisi ajaa tuollaisen kansalaisen elämäntavan mahdollistamista? htt
      Maailman menoa
      95
      2059
    7. Mitä Purra oikeasti sanoi ennen vaaleja...

...pienituloisten leikkaamisesta? Tässä se on. "Esimerkiksi se, mistä aiotaan leikata, perussuomalaisten ero muun muass
      Maailman menoa
      109
      2002
    8. Huomentaaaa

Hyvää huomenta.... Tiiätkö kuinka vaikeata susta on ottaa mitään selvää ja ymmärtää yhtään mitään? Mukavaa päivää... sil
      Ikävä
      38
      1972
    9. Hotelli Kainuu konkurssiin

Vasta laajenivat Eskobarilla ja nyt näin https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/hotelli-kainuu-hakeutunut-konkurssiin
      Kuhmo
      84
      1971
    10. Tikkunenällä on kovat luulot itsestään

Mut ei tarjottavana muuta kuin katkeruutta, ilkeyttä ja ilkeä luonne hyih.. oikea miesten nielijä Onneksi kaivatullani
      Ikävä
      13
      1769
    Aihe