nuoren pukeutumisesta

äiti myös

kyselisin mielipiteitä... antaisitko nuoren pitää bändipaitaa, jos tiedät että kyseinen bändi perustaa toimintansa saatananpalvonnalle?

Nuoreni väittää, että asialla ei ole mitään tekemistä saatananpalvonnan kanssa, vaan musiikki on hyvää ja sen takia haluaa pitää paitoja..

Pukeutuu muutenkin mustaan ja kuuntelee vain metallimusiikkia. Mielipiteitä kiitos!

29

3120

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      Anna nuoresi pukeutua miten haluaa! Nykymaailmassa nuoret pitävät toinen toistaan oudompia vetimiä! Hevipaidoissa ei ole mtn. erikoista, monet hevarinuoret käyttää.

      • poikani

        pukeutua vaikka Osama Bin Laden tai Che Guevara (joita näkee muuten paljon) -paitaan. Tässä maassa jokaisella on mielipiteenvapaus, liittyy se terroristeihin tai ei. Jos oma poikani kannattaisi terroristeja tai vaikka saatananpalvojia, olisi se minulle OK - kunhan ei itse toteuttaisi esikuviensa oppeja! Mustaan pukeutuminen ei todellakaan ole mikään synti, vaan ne ihmiset, jotka kieltävät tämän, ovat itse vanhoilliskonservatiiveja.


    • antaisi

      En myöskään anna tupakoida, enkä lävistää itseään.
      Enkä tatuoida.

      Vanhempien homma välittää lapsistaan, tänäpäivänä se vain on niin harvinaista, lisäksi vanhemmat ovat niiiiiin kädettömiä, mielipiteettömiä lapsiensa suhteen. Vanhemmuus on kateissa, samoin vastuun otto.

      • enkä värjätä

        hiuksiaan mustaksi. Tai ottaa mohikaani kampausta.

        Lapset yli parikymppisiä, ja näyttävät normaalilta


      • ap...

        ei ole nuori lävistetty meilläkään.

        Mielipiteettömiä vanhempia? Kyllä meillä ainakin vanhemmilla on mielipiteitä ja asioissa kysytään lapsenkin mielipidettä, eikä päätetä kaikkia heidän puolestaan. Lapset tekevät valintoja myös itse, mihin vanhemmat VOI VAIKUTTAA.

        Kyselin mielipidettä muilta, en syyttelyjä.
        Meillä lapsista välitetään kyllä, onko se nykypäivänä todella muka harvinaista?

        Miten oli ennen hyvinä aikoina? Kaikki oli paremmin, lapsia rakastetiin ja hoivattiin, taivaskin oli varmaan sinisempi kuin nykyjään ja linnut lauloivat paljon kauniimmin ;)


      • voin ja sen
        ap... kirjoitti:

        ei ole nuori lävistetty meilläkään.

        Mielipiteettömiä vanhempia? Kyllä meillä ainakin vanhemmilla on mielipiteitä ja asioissa kysytään lapsenkin mielipidettä, eikä päätetä kaikkia heidän puolestaan. Lapset tekevät valintoja myös itse, mihin vanhemmat VOI VAIKUTTAA.

        Kyselin mielipidettä muilta, en syyttelyjä.
        Meillä lapsista välitetään kyllä, onko se nykypäivänä todella muka harvinaista?

        Miten oli ennen hyvinä aikoina? Kaikki oli paremmin, lapsia rakastetiin ja hoivattiin, taivaskin oli varmaan sinisempi kuin nykyjään ja linnut lauloivat paljon kauniimmin ;)

        lisäksi voin äänestää jaloillani. Jokaisessa kaupassa jossa on työssä tatuoitu/lävistetty hirviö myymässä, minä en osta mitään vaan siirryn seuraavaan kauppaan.


      • voi jestas.
        voin ja sen kirjoitti:

        lisäksi voin äänestää jaloillani. Jokaisessa kaupassa jossa on työssä tatuoitu/lävistetty hirviö myymässä, minä en osta mitään vaan siirryn seuraavaan kauppaan.

        Millä tavlla se tatuoitu/lävistetty "hirviö" on huonompi ihminen kuin sinä? IDIOOTTI. Onneksi kaikki eivät ole yhtä suppeita kuin sinä. Oma häpeäsi, menetät monta asiaa ja mukavaa tuttavuutta tuomitsemalla vastaantulevat ihmiset pelkästään heidän ulkonäkönsä perusteella.


      • Huono äiti?

        Jos jolla kulla vanhemmalla on vähän eri näkemys siitä mitä pitää sallia ja mitä ei kuin sinulla, niin sekö on heti todiste siitä ettei hän välitä lapsestaan? Onko sinulla hallussasi ainoat oikeat vastaukset ja viisasten kivi?

        Minun lapseni saa pukeutua miten tahtoo ja näyttää miltä tahtoo, kunhan elää ihmisiksi eikä käyttäydy ihan miten vain.

        Ulkonäkö on sivuseikka ja siihen keskittymistä kutsutaan pintapuolisuudeksi.


      • Huono äitikö?
        enkä värjätä kirjoitti:

        hiuksiaan mustaksi. Tai ottaa mohikaani kampausta.

        Lapset yli parikymppisiä, ja näyttävät normaalilta

        Määrittele "normaalin näköinen"!

        Sellaista ilmiötä ei ole olemassakaan. "Normaalius" ulkonäköseikoissa on sopimus, muuttuva ja kulttuurisidonnainen asia. Se mikä on tänään normaalia on huomenna aivan sairasta, ja päinvastoin. Aikoinaan Kiinassa oli normaalia typistää naisten jalat.

        Eivät kai yli kaksikymppiset lapsesi enää ota äidiltä vastaan määräyksiä siitä miltä heidän "kuuluu" näyttää?


    • mää,

      Tiedätkö vai luuletko tuon saatananpalvonta jutun?

      suurin osa bändeistä ei kuitenkaan ole saatananpalvojia, ja musiikki on vain musiikkia.

      varmasti moni bändi joita itsekkin 80-luvulla itse kuuntelin kuuluisi tuohon kategoriaan, eikä siitä mitään haittaa ole ollut.

      Murrosikäisen kanssa VOI keskustella mitä saatananpalvonta on ja mitä kaikkea se pitää sisällään (vaatii vain sen, että itse ottaa ensin asiasta tietoa, eikä puhu ihan mitä sattuu)

      Murrosikäiset etsivät itseään ja pukeutuvat mitä ihmeellisempiin vaatteisiin ja värjäävät hiuksiaan yms jokainen meistäkin on tuon vaihteen käynyt läpi ja pelkillä kielloilla ei asiaan varmastikkaan muutosta saa.

      Kohdelkaa niitä teinejänne ihmisinä, ne on fiksuja ja ajattelevia ihmisiä (vaikkei aina siltä tunnukkaan)

      • ap...

        on Gorgoroth (olikohan oikein kirjoitettu ;)


      • mää,
        ap... kirjoitti:

        on Gorgoroth (olikohan oikein kirjoitettu ;)

        kävin ko bändin juttuja lukemassa, ja jos kyseessä ei ole käänösvirhe, mikä tietysti on mahdollista, niin anna lapsen pitää paitaa, jos bändin jäsenet eivät itsekkään tiedä eroa saatananpalvonnan ja satanismin välillä, kun molempia nimikkeitä haastattelussa käyttävät, niin eipä taida äijät kovin tosissaan olla.

        Mutta, keskustelkaa siltikin asiasta lapsen kanssa, paidan saa toki päällään pitää = )


      • LacticAcid
        mää, kirjoitti:

        kävin ko bändin juttuja lukemassa, ja jos kyseessä ei ole käänösvirhe, mikä tietysti on mahdollista, niin anna lapsen pitää paitaa, jos bändin jäsenet eivät itsekkään tiedä eroa saatananpalvonnan ja satanismin välillä, kun molempia nimikkeitä haastattelussa käyttävät, niin eipä taida äijät kovin tosissaan olla.

        Mutta, keskustelkaa siltikin asiasta lapsen kanssa, paidan saa toki päällään pitää = )

        Totta kai he käyttävät samoja termejä, koska englannin kielessä molemmat sanat tarkoittavat samaa eli satanism=saatananpalvonta,satanismi. Ja muistaakseni Gorgorothin jäsenet ovat satanisteja. Voin olla väärässäkin.


      • esattaja
        LacticAcid kirjoitti:

        Totta kai he käyttävät samoja termejä, koska englannin kielessä molemmat sanat tarkoittavat samaa eli satanism=saatananpalvonta,satanismi. Ja muistaakseni Gorgorothin jäsenet ovat satanisteja. Voin olla väärässäkin.

        satanism=satanismi
        theistic satanism=saatananpalvonta


    • antaisin...

      Musiikki on vain musiikkia ja vaatteet vaatteita. Se merkkaa, mitä ihmisen sisällä on.

      Ei vanhemmat voi kieltää lapsentaan kaikkea, kuten tuo eräs kirjoittaja. Pukeutuminen yms. on osa lapsen itsenäistymistä. Tyylejä on monia, eikä siinä ole mitään pahaan.

      Pukeutumistyyli, lävistykset ja hiusmalli ei kerro mitään hukassa olevasta vanhemmuudesta. Päinvastoin, rakastavassa kodissa uskaltaa kokeilla ja hakea minuuttaan.

    • szvfsafawfra

      no, kai ne muutkin metallibändit saattaa tietämättäsi olla enemmmän tai vähemmän s.palvojia? No, minä en antaisi pitää, melkoisen rähinän nostaisin aiheesta ja suostuttelisin kai ostamaan hyvitykseksi jotain muuta tilalle. Kaipa se riipuis minkä ikänen on kyseesä. Aika pitkän keskustelun kävisin aiheesta...

    • antaisin...

      Valitsetko hänelle alushousutkin? Päätätkö mitä puoluetta hänen tulee kannattaa? Oletko jo ilmoittanut hänelle mihin jumalaan hän uskoo?

      Jos nuoresi suurin kapina on t-paita, niin ole onnellinen.

      • ap...

        tai ostan hänelle alushousut kaupasta.(hänen toiveitaan huomioiden :)

        Tuollainen kohta 14v. poika ei millään halua lähteä alushousu ostoksille yksin, saati sitten äidin kanssa. Vai olisiko parempi vaihtoehto kulkea alushousuitta? ;)


    • -mursu-

      Ei se paita vielä saatananpalvojaa lapsestasi tee. Jos et anna niin varmaan pitää sitten salaa.

      Itse olen tatuoitu, lävistetty ja tukkani (punaiseksi) värjännyt äiti ja koulutukseltani kampaaja-maskeeraaja. Lapseni näyttävät vielä ihan tavallisilta. 8-vuotias tyttöni ei ole edes korvakoruja halunnut, eikä suostu mustia vaatteita käyttämään. Ehkä niidenkin aika on vielä edessä ja tällöin en todellakaan aio olla esteenä identiteetinetsimiskokeiluissa. Pidän kyllä huolen siitä, että tukka tulee värjätyksi siististi ja meikit on naamassa ilman suttuja, vaikka olisikin tumma meikki.

      Tatuointeja saavat ottaa kun ovat täysi-ikäisiä ja päättävät itse tekemisistään. Lävistyksiä voidaan harkita jo aikaisemmin, niistä kun pääsee eroon halutessaan.

    • on aivan oikeassa

      Itse hapatin aivoni 80-luvulla soittamalla kovaa eri "turmiobändejä" kuten AC/DC, Ozzy Osbourne, Mötley Crüe, Twisted Sister, W.A.S.P., Iron Maiden, Slayer, Venom ja Anthrax. Kapinaa, kapinaa...ja kyllä niitä vinyylejä pyöriteltiin takaperinkin, kun Ameriikan viisaitten senaattorien viisaat vaimot olivat löytäneet siten saatanallisia viestejä ;-) Lopulta minustakin tuli normaali ihminen ja hyvätuloinen veronmaksaja.

      • Nimetön

        ja poijjaalla on käytössä vanhat paitani ;) kierrätystä kierrätystä. en määkään saanut mitään niistä levyistä vaikka yritettiin kovastikkin kuunnella niiden saatanallisia säkeitä vääriäpäin. että eiköhän anneta lapsesi pukeutua noin.


    • kylläkin teini vielä...

      En antaisi pitää bändipaitaa ne on rumia ja noloja

    • gaahl

      14-vuotiaan pojan tapauksessa voit yrittää kieltää häntä, jolloin välinne viilenevät ja hän käyttää paitaa salaa kuitenkin. Tai sitten voit antaa asian olla ja vetää rajoja järkevämpiin paikkoihin kuten päihteiden käyttöön.

      Turha räksytys ja kieltäminen vain rohkaisee nuoria kokeilemaan kaikkea: kun kerran bändipaidan pito, joka ei mitään pahaa kellekään aiheuta, on kiellettyä, niin miksi kielletyissä asioissa olisikaan mitään pahaa?

      Gorgorothin musiikki on loistavaa, ja sen 20-vuotiaana löytäneenä minun on helppo ottaa etäisyyttä väkivaltaisiin lyriikoihin. 14-vuotiasta on ehkä syytä hiukan seurailla, mutta jos ajattelee ja käyttäytyy ihan fiksusti muutenkin, ei rankkakaan musiikki sitä muuta.

      Ihmettelen todella, vieläkinkö on näin vaikea hyväksyä varsinkin raskasta metallimusiikkia ja siihen liittyviä juttuja. Tässä keskustelussa joku mainitsi, ettei antaisi lapsensa värjätä tukkaansa mustaksi, toinen sanoi, ettei osta mitään kaupasta, jossa myyjä on tatuoitu tai lävistetty. Silti luonnostaan mustatukkaiset ihmiset tai helmikorviksia käyttävät rouvat ovat ok. Miksi? Minkä takia on hyväksyttävää koristella itseään tietyllä tavalla, kun toiset koristelutavat ovat ehdottoman pahoja?

      Ja vielä... saatananpalvonnan sairaat asenteet ja teot tuntevat kaikki, mutta miksei kukaan suojele lapsia lestadiolaisuudelta tai Nokia missiolta?

    • 2kpl murkun äiti

      ei ne nuoret siitä välitä onko saatanan palvoja vai ei musiikki on tärkein. paitoja pidetään koska muutkin pitää, jossain vaiheessa tulee murkuilla musta kausi. se on vaan niin! ota iisisti, kyllä nuorista viellä kuoriutuu yhteiskunta kelpoisen näköisiä ihmisiä.

    • Äiti...........

      Kyllä antaisin! Mitä sillä on väliä jos hän pitää mustasta ja kuuntelee metallia?! Jos esim itse tykkäisit klassisesta musiikista ja pitäisit vaaleanpunaisesta ja tyttäresi ei et varmaan lopettaisi klassisen kuuntelua ja alkaisi pitämään mustasta, vai?

    • ...miltä haluaa!

      Anna pukeutua niin kuin tahtoo ja kuunnella sellaista musiikkia kuin tahtoo! Jos käytöksessä ei ole mitään merkkejä aggressiivisuudesta, niin näyttäköön vaikka peikolta tai pikkupirulta.

      Minun poikani (nyt 24 v.) kuunteli 14-vuotiaasta asti raskasta metallia ja pukeutui mustaan, piti hiuksensa pitkinä, käytti paitoja joissa oli hevibändin logo jne.

      Hän nauroi noille varoituksille saatananpalvonnasta ja irvaili että "oletkos äiti huolissasi, lehdessä luki juuri että kuuntelemani musiikin pitäisi viitata aggressiivisuuteen,itsemurha-aikeisiin ja saatananpalvontaan?" Vastasin aina etten todellakaan ole huolissani: jos sinä olet saatananpalvoja niin minä olen marsilainen!

      Poika pärjäsi koulussa, ei sekaantunut ryyppy- tms. -porukoihin, oli kohtelias, iloinen, henkevä, humaani, herätti naapurustossa erityistä huomiota kauniilla käytöksellään.

      On nyt vakinaisessa työssä,seurustelee, osti juuri auton...

      EDELLEEN hän tykkää heavy metalista, käyttää mustia vaatteita ja kasvattaa hiukset niin pitkiksi että ne ulottuvat peppuun.

      P.S. Minä inhoan heviä! Minun korvissani se on kamalan rumaa. Mutta musiikkimakuja on moneksi.

      P.S. 2. Tiesitkö, että sata vuotta sitten mustiin pukeutumista pidettiin hurskaana; kirkkaat värit olivat syntiä?

      • Janne92

        Anteeksi mutta metalli on paras musiikkityyli 25 -vuotta on tullut kuunneltua kyseistä genreä eikä loppua näy :)


    • thimpa

      mult löytyy 7 eri bändi hupparia ja lukuisia t-paitoja..mutsi oli aluks vastaa mutta se sit tottu niihi ja pitää iha normaalina. kaikki on metalli bändien...

    • Taikauskonnoton

      Saatananpalvonnassa on se huono puoli, että uskoakseen Saatanaan, uskoo muihinkin mielipuolisiin satuolentoihin, kuten Jumalaan.
      Hyi olkoon.

      Satuolentokasvatus pitäisi lopettaa kouluissa ja mieluiten myös kotona.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1796
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1417
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1376
    4. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1299
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1293
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1260
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1227
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      647
      1192
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1058
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      13
      1018
    Aihe