Voiko rottinkia maalata?

maalari-kulta

Haluaisin maalata luonnonvärisen rottinkisen lampunvarjostimen kullanväriseksi. Onko mahdollista ja jos, niin millaisella maalilla? Jälki saisi olla vähintään puolikiiltävää ja eikä kultamaali kovin paljon punaiselle tai vaaleankeltaiselle sihtaavaa.

Auttakaa, pls!

8

6626

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi maalata

      Itse maalasin rottinkiset tuolit tavallisella öljymaalilla. Onnistui hyvin ja tuolit ovat olleet taas kuin uuden veroiset.

      • maalari-kulta

        Kiitos vastauksesta! Kaverini väittää, että varjostin on ennemminkin käsittelemätöntä bambua tai muuta vastaavaa kuin rottinkin. Onkohan sillä merkitystä maalaamisen kannalta?


      • runontaja
        maalari-kulta kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta! Kaverini väittää, että varjostin on ennemminkin käsittelemätöntä bambua tai muuta vastaavaa kuin rottinkin. Onkohan sillä merkitystä maalaamisen kannalta?

        merkitystä


      • maalari-kulta
        runontaja kirjoitti:

        merkitystä

        Kannattaakoha käyttää jotain askartelumaalia vai noita rautakaupan maaleja? Askartelukaupassa on eri sävyjä kultaa, mutta rautakaupan maaleista en ymmärrä senkään vertaa =/


      • runontaja
        maalari-kulta kirjoitti:

        Kannattaakoha käyttää jotain askartelumaalia vai noita rautakaupan maaleja? Askartelukaupassa on eri sävyjä kultaa, mutta rautakaupan maaleista en ymmärrä senkään vertaa =/

        ... miten hyvää työtä haluat tehdä.

        Itse ensin irroittaisin sähköosat, sitten pesisin sen hyvin jonka jälkeen vuorokauden kuivuminen (tai ravistaa kunnolla pyyhkii nukattomalla pyyhkeellä ja käyttää hiustenkuivaajaa).

        Itse maalaisin lakkabensiinillä ohennetulla öljymaalilla pohjamaalin (kuivumisajaksi kannattaa etsiä evakkopaikka, maalin ja ohenteen höyryjen vuoksi) ja siten maalata päävärillä.

        Toki sen voi pesun jälkeen maalata suoraan askarteluvärillä, en tosin uskalla sanoa siitä mitään, koska ei ole kokemusta muista kuin vesiväreistä.

        Yksi mahdollisuus on se, että maalaat spreyllä. se tosin kannattaa tehdä tilassa, missä ei ole väliä jos paikka sotkeentuu. Tai ulkona
        Laitat varjostimen roikkumaan varmaan paikkaan, kuitenkin siten, että saat sen tarvittaessa, sekä niin, että pystyt pyörittämään varjostinta, ellet itse halua kävellä ympyrää.


        Mietin spreyn kohdalla sitä, että se on helpointa, jos rottinki on ohutta ja suhteellisen tiukkaan sidottu.
        Pensselin kanssa tulee helposti valumia ja tukkeutumia.
        Tosin spreyn kanssakin tulee valumia, jos liikaa menee.
        Mainitsinko jo, että sprey kuivuu nopeasti ja sitä löytyy myös pohjamaalina.

        Spreyn kohdalla kannattaa käydä rautakaupan lisäksi autotarvikeliikkeessä missä useita värivaihtoehtoja.


        Spreyllä maalausniksi:
        Aloituspisteen merkki = >
        Maalattava alan merkki = I
        Lopetuspisteen merkki = <

        > IIIIII <

        eli aloitat kohteen ulkopuolelta ja lopetat kohteen ulkopuolelta.

        Vastaavasti jos pyörität varjostinta, riittää, että aloitat kohteen ulkopuolelta ja ennenkuin lopetat pyörittämisen, lopetat kohteen ulkopuolella. Näin tulee tasaisempi jälki

        Spreyn suutin puhdistetaan siten, että käännetään spreypurkki nurin ja painetaan suutinta pari kolme sekunttia, jolloin maali lähtee putkesta.


      • maalari-kulta
        runontaja kirjoitti:

        ... miten hyvää työtä haluat tehdä.

        Itse ensin irroittaisin sähköosat, sitten pesisin sen hyvin jonka jälkeen vuorokauden kuivuminen (tai ravistaa kunnolla pyyhkii nukattomalla pyyhkeellä ja käyttää hiustenkuivaajaa).

        Itse maalaisin lakkabensiinillä ohennetulla öljymaalilla pohjamaalin (kuivumisajaksi kannattaa etsiä evakkopaikka, maalin ja ohenteen höyryjen vuoksi) ja siten maalata päävärillä.

        Toki sen voi pesun jälkeen maalata suoraan askarteluvärillä, en tosin uskalla sanoa siitä mitään, koska ei ole kokemusta muista kuin vesiväreistä.

        Yksi mahdollisuus on se, että maalaat spreyllä. se tosin kannattaa tehdä tilassa, missä ei ole väliä jos paikka sotkeentuu. Tai ulkona
        Laitat varjostimen roikkumaan varmaan paikkaan, kuitenkin siten, että saat sen tarvittaessa, sekä niin, että pystyt pyörittämään varjostinta, ellet itse halua kävellä ympyrää.


        Mietin spreyn kohdalla sitä, että se on helpointa, jos rottinki on ohutta ja suhteellisen tiukkaan sidottu.
        Pensselin kanssa tulee helposti valumia ja tukkeutumia.
        Tosin spreyn kanssakin tulee valumia, jos liikaa menee.
        Mainitsinko jo, että sprey kuivuu nopeasti ja sitä löytyy myös pohjamaalina.

        Spreyn kohdalla kannattaa käydä rautakaupan lisäksi autotarvikeliikkeessä missä useita värivaihtoehtoja.


        Spreyllä maalausniksi:
        Aloituspisteen merkki = >
        Maalattava alan merkki = I
        Lopetuspisteen merkki = <

        > IIIIII <

        eli aloitat kohteen ulkopuolelta ja lopetat kohteen ulkopuolelta.

        Vastaavasti jos pyörität varjostinta, riittää, että aloitat kohteen ulkopuolelta ja ennenkuin lopetat pyörittämisen, lopetat kohteen ulkopuolella. Näin tulee tasaisempi jälki

        Spreyn suutin puhdistetaan siten, että käännetään spreypurkki nurin ja painetaan suutinta pari kolme sekunttia, jolloin maali lähtee putkesta.

        Kiitos perusteellisesta ohjeesta. En vain tykkää spray-maaleista, koska ei ole kunnon tiloja suihkia. Täytyy nyt vielä miettiä. Aloin jo epäillä sitäkin, onko kullan värinen varjostin mauton... Mutta onhan niitä muitakin värejä, vaikka kyllä se kulta edelleen kiehtoo eniten.

        Onko muuten pohjamaali väritöntä vai millaista se on?


      • runontaja
        maalari-kulta kirjoitti:

        Kiitos perusteellisesta ohjeesta. En vain tykkää spray-maaleista, koska ei ole kunnon tiloja suihkia. Täytyy nyt vielä miettiä. Aloin jo epäillä sitäkin, onko kullan värinen varjostin mauton... Mutta onhan niitä muitakin värejä, vaikka kyllä se kulta edelleen kiehtoo eniten.

        Onko muuten pohjamaali väritöntä vai millaista se on?

        - Spreynä ainakin harmaana saa.
        - Perus (öljy)pohjamaalia saa valkoisena

        - Värillisestä (öljy)maalista saa pohjamaalin, kun ohentaa lakkabensiinillä/tärpätillä.
        Litraa maalia kohden noin desilitra ohennetta.

        Voi myös maalata 3 x ohennetulla.
        Tuo kolmas kerros on oman harkinnan mukaan.

        Lampunvarjostimeen riittää 1/4 litran purkki, mistä riittää myös ohennettuun, kunhan teet ohennuksen toisessa purkissa. Mikä tarkoittaa noin 1/4 osaa ohennetta.

        Kannattaa laittaa ensin vähemmän ohennetta.

        Itse ohennan siten, että ensin sekoitan hieman maalia, nostan ikun ja katson miten paljon tikkuun jää maalia.
        Sitten lisään ohennetta ensin noin 2/3 osaa ohennetta.
        Kun olen sekoittanut maalia pari minuuttia, nostan sekoitustikun ja katson paljonko siihen jää maalia.
        Kun se on suhteellisen juoksevaa, vertauksena voisi sanoa hieman jäykempää mitä jugurtti on. Alan maalaamaan.

        Ja maalaa se varjosin rauhallisin vedoin tikkujen suuntaisesti, muuten roiskii ja paljon.


    • Pääskynen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      67
      4540
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2229
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1423
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe