Ruukku-basilika kuihtuu jääkaapissa nopeasti. Miten/missä lämpötilassa pitäisi säilyttää ja voiko pidentää säilymisaikaa?
Basilika
6
2717
Vastaukset
- basilika arka vedolle
säilytys yli 8 astetta. Elävä kasvi vaatii happea . Vain kimput ja muut vihanneslokeroon tms
http://www.bosch-kodinkoneet.com/foodsafe/frukt.html
http://www.finfood.fi/finfood/kasvikset.nsf/0/7AE320C445F84561C2256DE1002ACD5C?opendocument - juntti
Basilikaa on varsin helppo kloonata pistokkaista. Elinvoimainen basilika katkaistaan terävällä veitsellä hieman viistoon. Muutama lehtipari jätetään latvaan ja vartta riittävästi. Upotetaan varsi vesilasiin. Muutaman päivän kuluttua kasvi alkaa tehdä juuria, jolloin voidaan istuttaa pieneen ruukkuun. Turvepitoinen miedosti lannoitettu multa soveltuu parhaiten. Basilika ei siedä kylmää eikä vetoa, säilytetään valoisassa paikassa.
- vemp
Minulla on kasvihuone basilikaa täynnä ja harmittaa kun talvi tulee ja kuolevat tietysti - raukat.
Uskotko, että voisin ottaa talven varalle sieltä em. tavalla - tai siirtämällä suoraan purkkiin multineen? Ja menestyisivätkö sisätiloissa ja sisäilmassa?
Muuten kuivatan hetikohta loppusadon.
- harrastelijarva
Juu, ei missään nimessä saa laittaa basilikaa jääkaappiin, se on aivan liian kylmä paikka ja saat äkkiä tuhottua siellä basilikasi.
Olen itse tehnyt joskus niin, että istutan ruukkubasilikan uuteen ruukkuun (esim. saviruukku ja tavallista kukkamultaa) ja sitten ikkunalle kasvamaan. Oksia voi pätkiä josta basilika vain tuuhenee.
Mieto lannoitus niin hyvin kasvaa. (Kuivumaan ei saa päästää liiaksi eikä myöskään kestä vetoa ja kylmää.) - Basilikan ystävä
Niinkuin tuossa joku jo aiemmin kirjoitti, niin ikkunanlaudalla. Itse olen saanut basilikan pysymään hyvänä viikkoja, kun pidän purkin pienellä kukanaluslautasella ja mullan koko ajan kosteana (vesi saa jopa seistä lautasella). Basilikasta ei kannata leikata lehtiä saksilla, vaan nyppimällä jos haluaa että basilika tekee uusia lehtiä ja tuuheentuu.
- rotissööri
sen voi myös pakastaa, jolloin aromit säilyvät parhaiten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1822128
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1641846Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I461816- 1231523
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1711341Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia621338Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen761166- 711001
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P29987- 15939