Basilika

Tomaattityttö.

Ruukku-basilika kuihtuu jääkaapissa nopeasti. Miten/missä lämpötilassa pitäisi säilyttää ja voiko pidentää säilymisaikaa?

6

2729

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • basilika arka vedolle
    • juntti

Basilikaa on varsin helppo kloonata pistokkaista. Elinvoimainen basilika katkaistaan terävällä veitsellä hieman viistoon. Muutama lehtipari jätetään latvaan ja vartta riittävästi. Upotetaan varsi vesilasiin. Muutaman päivän kuluttua kasvi alkaa tehdä juuria, jolloin voidaan istuttaa pieneen ruukkuun. Turvepitoinen miedosti lannoitettu multa soveltuu parhaiten. Basilika ei siedä kylmää eikä vetoa, säilytetään valoisassa paikassa.

• vemp

Minulla on kasvihuone basilikaa täynnä ja harmittaa kun talvi tulee ja kuolevat tietysti - raukat.

Uskotko, että voisin ottaa talven varalle sieltä em. tavalla - tai siirtämällä suoraan purkkiin multineen? Ja menestyisivätkö sisätiloissa ja sisäilmassa?

Muuten kuivatan hetikohta loppusadon.

• harrastelijarva

Juu, ei missään nimessä saa laittaa basilikaa jääkaappiin, se on aivan liian kylmä paikka ja saat äkkiä tuhottua siellä basilikasi.
      Olen itse tehnyt joskus niin, että istutan ruukkubasilikan uuteen ruukkuun (esim. saviruukku ja tavallista kukkamultaa) ja sitten ikkunalle kasvamaan. Oksia voi pätkiä josta basilika vain tuuhenee.
      Mieto lannoitus niin hyvin kasvaa. (Kuivumaan ei saa päästää liiaksi eikä myöskään kestä vetoa ja kylmää.)

• Basilikan ystävä

Niinkuin tuossa joku jo aiemmin kirjoitti, niin ikkunanlaudalla. Itse olen saanut basilikan pysymään hyvänä viikkoja, kun pidän purkin pienellä kukanaluslautasella ja mullan koko ajan kosteana (vesi saa jopa seistä lautasella). Basilikasta ei kannata leikata lehtiä saksilla, vaan nyppimällä jos haluaa että basilika tekee uusia lehtiä ja tuuheentuu.

• rotissööri

sen voi myös pakastaa, jolloin aromit säilyvät parhaiten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      180
      8236
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4438
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4048
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      50
      3175
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3086
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      2840
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2506
    8. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      31
      2009
    9. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      29
      1986
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      38
      1923
    Aihe