Varastin työnantajaltani rahaa n.1500-3000 euroa vuoden aikavälillä. Olen ensikertalainen.
En tiedä vielä mikä rikosnimikkeeksi tulee tarkalleen muodostumaan(varkaus, kavallus, petos), meneekö törkeän puolelle?
Ja mikähän mahtaa oikeudessa tulla tuomio?(meneekö sinne?).
Ja kuinkahan kauan kestää ennenkun kutsu oikeuteen tulee. Haluaisin vain unohtaa koko jutun ja korvata tekoni nopeasti.
Kaduttaa paljon, mutta tilaisuus teki varkaan.
Poliisi kehotti jatkamaan elämää eteenpäin, joten tästä päättelin etten linnaan joudu?
Kuulostaa ehkä tyhmältä, mutta minulla ei ole mitään tietoa näistä asioista.
varkaus/kavallus? tuomio?
25
14027
Vastaukset
- joku
Kavallukselta pääosin, jos teit sitä vuoden verran. Varkaudeksi se muuttuu siinä tapauksessa, että olet ottanut rahaa fyysisesti työnantajaltasi. Jos asia on siis jo poliisilla esitutkinnassa, kerrot rehellisesti tekosi. Merkintähän siitä jää ainakin sitten poliisin rekisterihin jos syyte jää voimaan. Asia siirtyynee aikanaan syyttäjälle. Sinun kannattaa suostua sovitteluun, josta kerrot esitutkinnassa. Se on sitten eri juttu suostuuko työnantaja sovitteluun. Sovitteluun suostuminen ei poista sakkorangaistusta, mutta on todennäköisempää, että juttu ei mene oikeuteen, jos molemmat suostuvat sovitteluun. Kavallus on virallisen syyttäjän alainen rikos, joten sitä ei voi painaa villasella
- mökkylä
entä, jos se menee oikeuteen, mitä tästä tuomiota napsahtaa? pääseekö sakoilla?
- rrrrikos
Kiinnostaa samat asiat, tosin varastamani summa on 17 000 e.. rikosnimike törkeä varkaus/kavallus. Ilmeisesti ehdollista tulossa, vai? Olen ensikertalainen, työnantaja on suostunut sovitteluun.
- Pääviemäri/ varatuomari
Itke oikeudessa ja maksa puolet. Vetoa myrkkysurmaajan tuomioon. Kerro että haittaa sinun työnsaantia.
- vankipoika
Törkeä nimike tulee siitä, että onko summa yli 5000e niin varkaudessa,petoksessa ja kavalluksessa.Muistatko millä nimikkeellä sua kuullusteltiin? jos kuullusteltiin varkaus nimikkeellä se on sit varkaus jne..käsittääkseni olet myöntänyt rikoksen..kavallus on noista lievin tuomiota mitattaessa ja varkaus taas kovin..Ekakertalaisena selviät sakoilla joten ei paniikkia.. saattaa mennä parikin vuotta esitutkinnasta kun juttu on esillä riippuu ihan jonoista..asianajaja kannattaa ottaa koska vastapuoli tulee mitä todennäköisesti vaatimaan korvauksia...eli heti kun haaste tulee niin pika pikaa ettii asianajaja..työttömille asianajaja ilmainen ja pienituloisille suht halpa...
- vara
Varkaudesta ja kavalluksesta on sama tuomio; sakkoa tai max. yksi vuosi kuusi kuukautta vankeutta. Petoksesta voi saada max. kaksi vuotta. Nämä tavallisista tekomuodoista. Eikä ole mitään kiinteää summaa, missä kohtaa mennään törkeän puolelle.
- pim
se että oot 'napsinu' fyrkkaa työnantajaltasi vaikuttaa ihan varkaudelta. Käsittääkseni petos/kavallus ym. vaatii kylmästi laskelmoitua toimintaa.
Mutta ryöstäjä et ainakaan ole, ja ole iloinen siitä. useinhan maallikot nimittää ryöstöksi just nimittäin pöllimistä, mutta sun tapauksessa ei siitä ole kyse.
Itse en oo koskaan varastanu edes kaupasta (enkä varasta)ja sekään ei ole ryöstö eikä kavallus yms.
Jos poliisi otti noin leppoisasti sun tapauksen niin et välttämättä saa edes 'ehtoollista' saatika että joutuisit lusimaan.
Ei kaikki enskertalaiset ryöstäjätkään joudu linnaan vaikka laki määrääkin että 'kovasta rikoksesta kova tuomio'
Tämän poikkeustapauksen tunnen itse henk.koht.rosista myöten joten tiedän mistä puhun.Niin, puhuin itestäni, ja nyt kaidalla tiellä. Zemppiä!- tästäkin tulee..
Mitä saa ensikertalainen törkeästä varkaudesta, varkaudesta ja varkauden yrityksestä?
- kkk255
tästäkin tulee.. kirjoitti:
Mitä saa ensikertalainen törkeästä varkaudesta, varkaudesta ja varkauden yrityksestä?
Epäilenpä että kavallus on sun rikosnimikkeesi.. Jos rahat jotka oot varastanut on olleet laillisesti sun hallussa mutta oot ottanut ne omaksesi (esim. kaupankassa) niin se on kavallus.
- wheelie bin
kkk255 kirjoitti:
Epäilenpä että kavallus on sun rikosnimikkeesi.. Jos rahat jotka oot varastanut on olleet laillisesti sun hallussa mutta oot ottanut ne omaksesi (esim. kaupankassa) niin se on kavallus.
Miksi kaivettiin lähes kaksi vuotta vanhan keskusteluketju esiin? Eiköhän tuo alkuperäinen kysyjä ole saanut tuomionsa jo aikoja sitten.
- kysyy vaan
wheelie bin kirjoitti:
Miksi kaivettiin lähes kaksi vuotta vanhan keskusteluketju esiin? Eiköhän tuo alkuperäinen kysyjä ole saanut tuomionsa jo aikoja sitten.
No kun kerran on tämä ketju täällä niin kysyisin.
Mikä on rikosnimike jos lainaa isoäitiltään 5000 euroa pariksi kuukaudeksi, mutta sitten katoaa hänen elämästään? Vaihtaa pienin välein puhelimen numeroa, eikä ota kantaa koko asiaan. Isoäiti haluaisi rahansa takaisin, mutta onko mahdollisuutta edes poliisin kautta saada niitä? Tämä vanhus on jo 83-vuotias ja lainaaja 37.
Mummu on jo vuoden yrittänyt perätä rahojaan. - joopasjookoo
tästäkin tulee.. kirjoitti:
ite sain 8 kk kovaa et sillee
- elkasto
kaivetaan vieläkin vanha asia esille..
otin työpaikaltani tavaraa maksamatta. jäin kiinni, kadun tekoani erittäin paljon. poliisille tottakai ilmoitettiin. odotan yhteydenottoa. mahtaako mennä kauan?
tavaraa lähti mukaan useampaan otteeseen. kuuden kuukauden aikana. arvoa varastamilleni tavaroille kertyy ehkä noin 100-150 euroa.
mikä mahtaa olla rangaistukseni. ? olisiko jollakin jotain tietoa?
kannattaako mennä tapaamaan työnantajaa ilman poliisin ilmoitusta ja palauttaa osa tavaroista mitä minulla vielä on?- hop
Mieitn itse ihan samaa, tosin olin tuolloin vain työharjoittelija ja minut laitettiin vastaamaan yrityksen myymälän puoliskosta, mitä yritys ei olisi saanut edes tehdä.
Tavaroiden arvo n.200€
Voiko tästä nyt sitten saada yhteiskuntapalvelusta tms?
- Apua, mitä mä teen?
Tämä nyt on jo ikuisuuksia vanha ketju, mutta koska oma kysymykseni liittyy samaan kastiin, nostan tämän pinnalle.
Olen toiminut typerämmin kuin uskoa saattaa ja kadun tekoani tällä hetkellä todella paljon. Minut erotettiin työpaikaltani, koska jäin kiinni varkaudesta. Kaikki alkoi viattomasti, mutta riistäytyi käsistä enkä lopulta tajunnutkaan tilanteen vakavuutta. Lopulta vein työpaikaltani noin 15000e 1,5vuoden aikana. Erotustilanteessa kuulustelu käytiin läpi työpaikan korkeamman tahon kanssa ja allekirjoitin todistuksen teostani. Poliisia työpaikkani ei halunnut kutsua paikalle, vaan lähtiessäni sanottiin että (työpaikkani kuuluu suuremman konsernin alaisuuteen) jatko on korkeamman tahon käsissä. Nyt siis odottelen pelon sekaisin tuntein, että miten minun käy.
Olen googlettanut kaikki mahdolliset artikkelit kaikilla mahdollisilla nimikkeillä (varkaus, kavallus, törkeä varkaus) mutta haluaisin kuulla onko kellään minkään näköistä omaa kokemusta? Itsehhän olen ensikertalainen. Olen kuitenkin aivan varma että joudun korvaamaan rötökseni takaisin talolle ( vaikka näin työttömänä en tiedä miten siinä onnistun), mutta lisäksi varmaan tulee vankeutta? Voinkohan selvitä tästä ehdollisella, vai olenko pilannut elämäni lopullisesti? - Old boy
Jos otat rahaa tai tavaraa fyysisesti on kyseessä varkaus jos taas varat muulla
tavalla päätyvät sinulle on se kavallus. 15.000 vaikka onkin suuri summa ei vie-lä välttämättä ole torkeä varkaus/kavallus. Rikosnimikkeen päättää syyttäjä, jos asia oikeuteen asti menee.
Yritykset eivät aina ilmoita varkaus/kavallusrikoksia poliisille. Haluavat välttää
julkisuutta ja usein mukana on myös huono työntek. valvonta. Kuitenkin, jos varoja ei ole saatu takaisin, työnantajasi tuskin jättää asiaa sikseen. Aikaa
kuitenkin kuluu kuukausia ennenkuin sinut kutsutaan kuulusteluun. Jos edel-leen myönnät kaiken eikä rikosvahingon suuruudestakaan ole erimielisyyttä, ratkaistaan asiasi oikeudesa ns. kirjallisessa menettelyssä, eikä tarvi mennä
itse paikalle.
Pöllimäsi varat kannattaa yrittää palauttaa, jos mahdollista (esim. laina), koska
rikoskorvausten korko on 8 %. Päälle vielä ulosoton kulut.
Joka tapauksessa loppuelämäsi ei ole pilalla! Näillä tiedoilla tuloksena on korkeintaan ehdollinen tuomio. Ensikertalainen ei vankilaan tällaisesta joudu.
Ota kuitenkin itsellesi asianajaja; työttömälle ja vähävaraiselle se on ilmaista
tai ainakin hyvin halpaa. - Apua, mitä mä teen?
Kiitos asiallisesta viestistäsi!
Nytkun tarkemmin aloin selvittämään erinäisiä tapauksia, alan kallistumaan itse kuitenkin kavalluksen puolelle. Omaisuus kuitenkin on ollut käytännössä minunkin hallinnassa ja sen takia tilaisuus teki varkauden. Pahoin pelkään että törkeäksi se kuitenkin luokiteltaisiin.
Olen tosiaan myöntänyt kaikki tekoni, enkä näe syytä alkaa kiistämään niitä jatkossakaan. Mietin vain myös mahdollisuutta sovitteluun, jotta ei tarvitsisi mennä oikeuteen asti. Vai vaikka toinen osapuoli suostuisi sovitteluun niin pystynkö siltikään välttämään oikeuden? Rikosrekisteriin varmaan kuitenkin jää viiden vuoden merkintä? Olisin valmis tekemään oikeastaan mitä vaan välttääkseni sen, sillä tuleva opiskelupaikkani ja myöhemmät työpaikat tulevat olemaan uhattuina.
Tottakai yritän pyrkiä siihen että takaisin maksu nähtäisiin riittävänä rangaistuksena, vaikka tulenkin maksamaan tuollaista lainaa pois useita vuosia, jos edes saan noin suurta lainaa mistään. Ehkä nyt vain koitan elää elämääni ajattelematta asiaa siihen asti että minuun jotain yhteyttä otetaan ja katson siitä miten asiat lähtevät sujumaan.- Old boy
Täydennän vielä vastaustani kun tää on niin moniulotteinen asia!
Kysyttiinkö erotettaessa halua/kykyä maksaa rahat takaisin? Nimittäin ainoa ta-ho, joka voi estää ikävät seuraukset on ex-työnantajasi. Kannattaa HETI ottaa yhteyttä ja ilmoittaa halukkuudesta korvata vahinko. Samalla tietenkin esittää toivomus, ettei rikosilmoitusta tehtäisi, koska se vaikuttaa tulevaisuuteesi. Jos on jo tehty, tai et saa kokoon kuin osan summasta, kannattaa koron vuoksi ja muutenkin silti maksaa. Jos sinulla on siellä joku luottohenkilö, voi hän ehkä tehdä tämän puolestasi.
Jos rikosilmoitus on tehty, etenee asia (ikävä sanoa näin) väistämättä poliisille ja oikeuteen. Kuulustelussa sinua pyydetään kertomaan mitä tapahtui ja laadi-
taan siitä pöytäkirja. Varmista, että seuraavat asiat tulevat selkeästi kerrotuksi:
1 Et suunnitellut ryhtyväsi rikolliseksi, vaan juttu alkoi hetken mielijohteesta
2 Jatkoit rikosta näin kauan ainoastaa siitä syystä, että se oli niin helppoa.
Siksi summa kasvoi noin suureksi.
3 Kadut tekojasi todella paljon ja olet ottanut yhteyttä asianomistajaan korva-
taksesi vahingon.
Sinä tiedät nämä kun itse niin alussa kerroit, mutta poliisi ja syyttäjät eivat, ellei
kuulusteluptk:ssa niin sanota.
Sovittelu vaatii myös asianomistajan suostumuksen. Jos poliisi tutkii juttuasi
törkeänä kavalluksena, ei sitä silloin voida sovitella. Joka tapauksessa syyte aikanaan nostetaan; et valitettavasti selviä pelkällä takaisinmaksulla. Silti so-
vittelu kannattaa sinulle; voidaan sopia maksuohjelmasta, koron kohtuullistami-
sesta jne. Aikanaan rangaistusta mietittäessä sovitut korvaukset otetaan huo-
mioon.
Muista seurauksista on vaikea sanoa tietämättä alaa, jota aiot opiskella. Rikos-rekisteristä poistetaan ehdollinen tuomio 5 v päästä. Joihinkin aloihin, kuten poliisi-, armeija- tai vartiointi. on lopullinen porttikielto. Kaikki nämä tiedot ovat
kuitenkin salaisia, ei niitä luovuteta kuin laissa säädettyihin tarkoituksiin.
- Apua, mitä mä teen?
Voi luoja mihin ihminen itsensä on pistänyt.
Kuulustelutilanteessa ei kysytty lainkaan takaisinmaksusta, oletettavasti koska asia ei ollut enää työpaikkani käsissä. Tämän vuoksi allekirjoitin vain todistuksen teoistani, joissa mainittiin että tekijä kuulustelun edetessä alkoi vasta tajuamaan tekonsa vakavuuden. Tämä taas pistettiin eteenpäin korkeammalle konsernille joka päättää miten haluaa menetellä.
Täytyy selvittää mitä kautta saisin yhteyden tähän korkeampaan konserniin joka jutusta nyt on vastuussa, sillä itse ex-työpaikkani tuskin osaa siihen vastata. Ja jos totta puhutaan en kehtaisi siellä naamaanikaan näyttää.. Mutta kyllä takaisin maksun hoidan vaikka miten. Kyseisen lainan saanti saattaisi ollakkin mahdollinen, vaikka sitten maksaisin sitä kuusikin vuotta pois eläen nuukaakin nuukemmin.
Ja täytyy pitää mielessä kyseiset seikat. Jotka kaikki kyllä onneksi pitävät paikkaasakkin. Hieman ahdistus nyt taas nostaa päätään, mutta niinkuin aikaisemmin sanoit niin toivon selviäväni edes ehdollisella.
Rikosrekisteristä sen verran, etten ole hakemassa luettelemillesi aloille, mutta huomasin monen koulun kohdalla silti että riksorekisteriote saatetaan pyytää nähtäväksi. Tietysti sekin on tulkinnanvaraista rikoksen vakavuudesta ja syystä riippuen.
Pelko vain on suuri, että seuraavat viisi vuotta tulen roikkumaan työkkärinlistoilla koska koulut tai työpaikat eivät minua halua, kamalaa! Vaikka pomonikin rauhallisesti minua lohdutti, ettei tämä ole elämän loppu vaan uusi alku.- Epätoivoinen ja pelokas
Tein typerimmän asian ikinä jota tulen katumaan koko loppuelämän, varastin ystävältäni 150euroa hänen tililtään ja hän ehti tehdä rikosilmoituksen ennenkuin ehdin kertomaan hänelle itse... Joten asiaa on tutkittu ja kun olin jo myöntänyt asian sai hän kutsun poliisilaitokselle katsomaan kuvia jossa minä nostan rahoja. Välimme menivät siis poikki ja olen pyytäny miljoonia kertoja anteeksi ja tarjoutunut maksamaan summan kaksinkertaisena. Hän käski minun odottaa poliisin yhteydenottoa ja mietin että olisiko järkevintä itse mennä tunnustamaan? Olen ensikertalainen ja huonon omantunnon omistaja joten en saa nukutuksi asian kanssa ja haluisin sen vaan menevän ohi, kellään neuvoja että mitä pitäisi twhdä tai mitä luulette rangaistukseksi?
- s45ey drt
Epätoivoinen ja pelokas kirjoitti:
Tein typerimmän asian ikinä jota tulen katumaan koko loppuelämän, varastin ystävältäni 150euroa hänen tililtään ja hän ehti tehdä rikosilmoituksen ennenkuin ehdin kertomaan hänelle itse... Joten asiaa on tutkittu ja kun olin jo myöntänyt asian sai hän kutsun poliisilaitokselle katsomaan kuvia jossa minä nostan rahoja. Välimme menivät siis poikki ja olen pyytäny miljoonia kertoja anteeksi ja tarjoutunut maksamaan summan kaksinkertaisena. Hän käski minun odottaa poliisin yhteydenottoa ja mietin että olisiko järkevintä itse mennä tunnustamaan? Olen ensikertalainen ja huonon omantunnon omistaja joten en saa nukutuksi asian kanssa ja haluisin sen vaan menevän ohi, kellään neuvoja että mitä pitäisi twhdä tai mitä luulette rangaistukseksi?
Jos et saa nukutuksi, hanki melatoniinia. Esim Melarest 1 mg apteekista ilman reseptiä. Se joko auttaa tai sitten ei...
- ei koskaan varastanu
Epätoivoinen ja pelokas kirjoitti:
"Tein typerimmän asian ikinä jota tulen katumaan koko loppuelämän, varastin ystävältäni 150euroa hänen tililtään..."
Voi vitt että on ihmiset tyhmiä. Mitä pitää päässä liikkua, että ylipäänsä VARASTAA, saati sitten että varasta ystävältään?
EN yksinkertaisesti voi tajuata asiaa! Siis sitä, että kukaan ylipäänsä varastaa!
- A_1995
Hei annoin sukulaisille alennnusta eri tuotteista minkä rangastuksen saan jos työnantaja ei halu tehdä sovintoja ilman poliisia.
hei tarvitsisin tietävän apua nyt toden teolla! eli varastin maaliskuussa työnantajani kassasta muutamaan otteeseen parin viikon sisällä yhteensä n.300-400 euroa. jäin tietinkin kiinni ja sovimme työnantajani kanssa että perivät loppupalkastani summan ja loput mitä jäi jäljelle maksaisin itse ja tästä ei pitänyt enempää tulla (mitään poliisin kanssa siis). en muistanut maksaa jäljelle jäänyttä summaa mikä taisi olla reilu 100e vaan nyt sain postia rikosseuraamuslaitokselta että kutsu haastateluun koskien tätä ''kavallusta''. olen ihan paniikissa koska olen ensikertalainen ja näytin selvää katumusta jo silloin työnantajalle asiasta. haluaisin nyt vaan tietää mitä tästä seuraa vankilaa sakkoa yms? koska en ole saanut mitään postia esim oikeudesta tai poliisilta kuulusteluihin.. kiitos avusta!
- Old boy
Anonyymi14: Olet luiultavasti saanut poliisilta kutsun kuulusteluun. Rikosnimikeenä
varkaus tai kavallus. Rikoksena käsitellään koko viemäsi summa, kiinnijäämisen jälkeinen varojen palautus ei tietenkään muuta tehtyä tekemättömäksi. Seurauksena
sakkoa; ei siitä loppuelämä ole pilalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1053163GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431167- 831142
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!331011- 67878
- 53857
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 45847
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831