Bella 8000-8002

onko kelpo perhevene

Kiertelin kesälomalla rannikolla ja ahvenanmaalla vierasvenesatamia ja yritin päästä eroon venekuumeesta, mutta turhaan.
Olen omistanut aiemmin liukuvan veneen joka hakkasi ja rytkyi niin paljon että vaimoni ei siihen enää suostunut tulemaan, eikä se mielestäni loman arvoista olekkaan.
Laivalta katseltuna uloimpana merellä on vain purjeveneitä, uppoumarunkoisia ja ns. puoliplaanareita.
Bellassa on valtavasti tilaa kokoonsa nähden
ja niillä olikin paljon lapsiperheitä liikkeellä.
Muutaman kanssa juttelin jotka olivat ostaneet 80 luvulla Bellansa ja nauttivat niistä vieläkin.
Vesi roiskuu ja keikkuu....muttei suurempia vikoja ainakaan kertoneet.
Nopeus tuntui heittelevän toiset kehuivat ajelevansa 16 solmua ja toiset sanoivat lomareissulla tulee painoa niin paljon että se on 10 solmua max.???
Löpöä toisilla meni 0,5 l/ maili (ajelivat hiljaa) Toisilla 1,5 l /maili....ovatko luvut lähelläkään.
Kaikki tietekin kilvan kehuivat omiaan.
Kannaattaako harkita mokomaa tilaihmettä...kommentoikaa

34

15714

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ennen oli semmoinen

      Minulla oli 8002 Yanmar 88 hp. koneella. Matkanopeus asettui 9-12 solmuun. En muista koskaan päässeeni 16 solmua. Bellassa onkin se ongelma että pitkässä kovalla kaasulla ajossa kone tahtoo kuumentua liikaa. Tosin mitään konetta ei ole tarkoitettu ajettavaksi pitkiä aikoja täysillä. Joillakin on jopa aikasuositukset täyskaasulle.
      Tilaa on mukavasti 2 aikuiselle ja 3 kersalle. Vene todellakin roiskii vettä lasille ja keikkuukin mutta on muuten ihan kelpo peli. Pitää harkita millaiseen keliin lähtee. Pahastakin kelistä pääsee kyllä maltilla ajaen pois. Kulutus oli n. 0,8 l/mpk matka-ajossa.
      Istuinjärjestelyssä on se mainio puoli että kaikki voivat istua naama menosuuntaan ja näkevät ulos. Silloin keikuttaminenkaan ei tee niin pahaa kun näkee eteensä ja horisontin. Parempana istuinjärjestelynä pidän kuitenkin Flying Albatrossin kaltaista järjestelyä jossa kuskille on erillisistuin.
      Ei minulla ole veneestä pahaa sanottavaa. Nyt kun perhe on lähtenyt maailmalle meillä on pienempi ja nopeampi Bella joka on rämisijä vanhaan verrattuna.

    • Ajeltu on

      Kaksi kesää on kokemusta Bellasta kertynyt. Vene oli aiemmin ollut yhdellä omistajalla ja hyvä kuntoinen. Lattapohjaisena se ei mielestäni keiku läheskään niin paljon kuin aiempi uppoamarunkoinen veneeni. Vettä pärskii tuulilasille tosi herkästi - no onneksi on pyyhkijät. Nopeus heti veteen laskun jälkeen on lokin mukaan 18 solmua, gps:n näyttäessä 15 (lienee totuuden mukaisempi). Pohjan likaantuessa ja tietysti painosta riippuen nopeus hieman tippuu. 10 solmua on ihan mielyttävä matkavauhti. Mitä kovempi nopeus sitä enempi vene vaatii ohjaamista. 8 solmun vauhdissa sujuu jo suoraan menon ilman ruorin vääntelyä. Polttoaineen kulutus on ihan riippuvainen käytetyistä ajonopeudesta.
      Tilava se on. Meitä on 5 henkinen perhe, lapset 2, 5 ja 7v, hyvin mahdutaan kaikki kiinteisiin sänkyihin. WC, lämmitin, liesi jne. helpottaa asumista. Merikelpoisempia aluksia varmasti on, mutta tällä kävin tänä kesänä mm. Vergissä aika kovassa kelissä ilman sen kummempia ongelmia. Matala köli vaikeuttaa tuulella laituriin ajoa - ei ole "sivuttaispitoa".

    • paras persaukisen paatti

      Maarianhaminassa juttelin Bella 8001 omistajan kanssa joka meni meidän Bellan ohi heittämällä ja kyselin potkurista. Hän oli vaihtanut uuden reilusti isomman koneen ,akselit vannasputken ja potkurin ja kölikin oli oli valettu vakauttamaan menoa ja silti se otti huiput 17-18 solmua ja mukava matkavauhti kuulemma n.15 solmua vielä lomavarustuksellakin ja roiskeet tuulilasille vähenivät kuulemma reippaasti kun nopeus kasvoi ja kulkuasento muuttui. Alkuper. koneelta tehot loppu lomakuormalla nopeus max.10 solmua ja kulutus kuulemma kova samoin meillä.ONKO KELLÄÄN TIETOA MITÄ KONEENVAIHTO MAKSAA (isompi akseli, vannasputki ja 4 lap potkuri)JA MAHTUUKO esim.YANMAR 125 hv KONE BELLAAN tai joku VOLVO....kannattaako koneen vaihto.Harmittaa kun en tullut kyselleeksi tarkemmin minkä koneen oli asentanut.
      Bellaani en vaihda......koneen voisin suurentaa jotta ominaisuudet paranee.
      Terv.Bella 8001 kippari vuodesta 1991

      • Jigges

        Moi, 120 heppanen kone 8001 bellaan kuulostaa hurjalta. Runkohan on uppoumarunkoinen ja varsinkin etupään kantokyky on rajallinen = kyntää syvällä. Jotta kone tehoa voi kasvatta 3-4 kertaiseksi, myös rungolle on tehtävä merkittäviä muutoksia. Kuten täällä on kerrottu, mitä lujempaa veneellä ajetaan, sitä enemmän sitä joutuu "ajamaan". Keula varmasti nousee ylemmäs vauhdin noustessa ja painon siirtyessä taaksepäin, mutta miten on ajo-ominaisuuksien laita?!

        120 hepalla ajaminenkaan ei ole enää taloudellista, jotta uppoumarunkoisen veneen saa liukuun, siinä saa olla tehoa huomattavasti enemmän kuin liukuvarunkoisessa.

        Joten, älkää tehkö typeryyksiä!


      • ostajat sen hinnan määrittelee

        Veneet maksavat saman mitä maksoivat uutena tai jopa enemmän. Sen on oltava hyvä vene, miksi niistä muuten maksetaan niin paljon.
        Löpön tulevatkaan hinnannousut ei näiden näiden veneiden omistajia paljoa hetkauta.
        Meidän lapset ovat vallanneet takahytin joka on todella tilava.
        Paljon isompia paatteja on vierassatamissa, mutta lapset tulee leikkii meijän bellaan, koska on isompi tila eikä ole pieni pimiä/matala koppi jossain lattian alla kuten monissa hienoimmissa ja isoimmissa veneissä.
        Kaikki puuosat on teak öljyttyjä eikä viimeisen päälle lakkauksia ole lainkaan.
        Syyspimeät illat tuikkujen ja myrskylyhdyn valossa ovat näissä paateissa upeita.
        Perhevene suosittelen, Bella 8000 vuodesta -90


      • mutta eikös

        Eikös kone maksa karkeasti noin 1000 mummoa/hevosvoima eli tommonen 125 heppanen Yanmar olisi noin 20000€ ja työt päälle.


      • Bellaa ollenkaan
        Jigges kirjoitti:

        Moi, 120 heppanen kone 8001 bellaan kuulostaa hurjalta. Runkohan on uppoumarunkoinen ja varsinkin etupään kantokyky on rajallinen = kyntää syvällä. Jotta kone tehoa voi kasvatta 3-4 kertaiseksi, myös rungolle on tehtävä merkittäviä muutoksia. Kuten täällä on kerrottu, mitä lujempaa veneellä ajetaan, sitä enemmän sitä joutuu "ajamaan". Keula varmasti nousee ylemmäs vauhdin noustessa ja painon siirtyessä taaksepäin, mutta miten on ajo-ominaisuuksien laita?!

        120 hepalla ajaminenkaan ei ole enää taloudellista, jotta uppoumarunkoisen veneen saa liukuun, siinä saa olla tehoa huomattavasti enemmän kuin liukuvarunkoisessa.

        Joten, älkää tehkö typeryyksiä!

        Ei 8000 ole uppoumavene, vaan sekasikiö, ja siinä on tehtaalta lähtiessä 88hv Yanmar.


      • uutena huiput 18 ja matka 15 s
        Jigges kirjoitti:

        Moi, 120 heppanen kone 8001 bellaan kuulostaa hurjalta. Runkohan on uppoumarunkoinen ja varsinkin etupään kantokyky on rajallinen = kyntää syvällä. Jotta kone tehoa voi kasvatta 3-4 kertaiseksi, myös rungolle on tehtävä merkittäviä muutoksia. Kuten täällä on kerrottu, mitä lujempaa veneellä ajetaan, sitä enemmän sitä joutuu "ajamaan". Keula varmasti nousee ylemmäs vauhdin noustessa ja painon siirtyessä taaksepäin, mutta miten on ajo-ominaisuuksien laita?!

        120 hepalla ajaminenkaan ei ole enää taloudellista, jotta uppoumarunkoisen veneen saa liukuun, siinä saa olla tehoa huomattavasti enemmän kuin liukuvarunkoisessa.

        Joten, älkää tehkö typeryyksiä!

        Uutena muistaakseni huippunopeudeksi luvattiin 18 solmua ja matkavauhdiksi n.14-15 solmua. Vuosien varrella veneeseemme on tullut painavia lisävarusteita, lisää akkuja, septi ym. ja näistä johtuen nopeus on pudonnut n.10 solmuun.
        Keväällä tyhjänä mennään vieläkin 15 s.
        Mikäli koneen vaihtoja on tehty olisi niistä kiva kuulla kommentteja, vai sekoitetaanko Yanmar 77 hv ja 88 hv, niitä näissä ainakin on olllut vakiona.


      • Marko M
        ostajat sen hinnan määrittelee kirjoitti:

        Veneet maksavat saman mitä maksoivat uutena tai jopa enemmän. Sen on oltava hyvä vene, miksi niistä muuten maksetaan niin paljon.
        Löpön tulevatkaan hinnannousut ei näiden näiden veneiden omistajia paljoa hetkauta.
        Meidän lapset ovat vallanneet takahytin joka on todella tilava.
        Paljon isompia paatteja on vierassatamissa, mutta lapset tulee leikkii meijän bellaan, koska on isompi tila eikä ole pieni pimiä/matala koppi jossain lattian alla kuten monissa hienoimmissa ja isoimmissa veneissä.
        Kaikki puuosat on teak öljyttyjä eikä viimeisen päälle lakkauksia ole lainkaan.
        Syyspimeät illat tuikkujen ja myrskylyhdyn valossa ovat näissä paateissa upeita.
        Perhevene suosittelen, Bella 8000 vuodesta -90

        Moi, lähes kaikki matkaveneet maksavat käytettynä saman kuin uusi aikoinaan. HT-veneistä esimerkkinä Bella 530HT, pyyntihinnat aivan tolkuttomia ja veneen ominaisuudet ovat mitä ovat. Joten laatu ja hintapyyntö eivät kulje käsi kädessä.


      • Enpä menisi kyllä laittamaan 125 hv konetta
        Bella 8000-sarjan veneeseen tai ainakaan en ajaisi sillä 10-13 solmua enempää kuin
        pläkällä.
        Nousee meinaan taatusti tuossa 14-15 solmun paikkella kölilleen ja...
        Muuten asiallinen perhevene, tilaihme, hinta/laatu -kohdallaan ja vastapainona rajoittuneet meriominaisuudet roiskii
        lasille.


      • roiskii paljon vähemmän
        a.k.o kirjoitti:

        Enpä menisi kyllä laittamaan 125 hv konetta
        Bella 8000-sarjan veneeseen tai ainakaan en ajaisi sillä 10-13 solmua enempää kuin
        pläkällä.
        Nousee meinaan taatusti tuossa 14-15 solmun paikkella kölilleen ja...
        Muuten asiallinen perhevene, tilaihme, hinta/laatu -kohdallaan ja vastapainona rajoittuneet meriominaisuudet roiskii
        lasille.

        Keväällä ns.tyhjänä bellani kulkee 15 solmua ja silloin se roikiikin paljon vähemmän kun nopeutta on puolet enemmän kuin normaalisti kerkiää vene pois roiskeen alta. Varsinkin kesälomalla veneen paino nousee paljon ja silloin se tuntuu muutenkin vakaammalta. Mielenkiintoiselta tuntuu isompi koneteho ja mikäli nopeutta pystyy marssivauhtina pitämään 15 solmua sen se kyllä kestää hyvin. Onhan vene myytykin uutena siten, että huippunopeus 18 s ja marssi 15 solmua.
        Koneen vaihto maksaa melkein veneen hinnan ja jos nopeus nousee puolella onko se sitten järkevää. Mikäli 20 v vanha Yanmarini hajoaa silloin varmaan kannaattaa laittaa isompi kone.


    • tavallisen Perhepaatti

      Tavallisen turvallinen perhepaatti joita on tehty satoja. Mikäli 80-90 luvun paateissa on vikoja ollut ne on jo korjattu.
      Vastaavia sisätiloja ja isoa pressulla tarvittaessa katettavaa avotilaa ei löydy monista isommistakaan paateista.
      Vertaile 32-24 jalkaisiin motareihin ja mieti lapsiperheelle sopivia tiloja, joissa avotiloissa ei ole useinkaan pressua sateen varalle ja vielä kamalia ahtaita sekä matalia hyttejä lattian alla joissa lapset eivät oikein halua eivätkä mahdukkaan leikkimään.

      • ei bellaa

        tehdä enää.Kerran noin paljon on positiivista miksi ei enää tehdä vai onko sittenkin aivan surkea vene ettei valmistajakaan enää kehtaa kyseistä mallia tehdä.Luulisi kuitenkin ostovoimaa olevan kyseiselle veneelle uutenakin...


      • asia on näin
        ei bellaa kirjoitti:

        tehdä enää.Kerran noin paljon on positiivista miksi ei enää tehdä vai onko sittenkin aivan surkea vene ettei valmistajakaan enää kehtaa kyseistä mallia tehdä.Luulisi kuitenkin ostovoimaa olevan kyseiselle veneelle uutenakin...

        Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Siis valmistaja tekee sellaisia veneitä, jotka ovat tämänpäivän muoti-ilmiöitä. Nopeita plaaniin nousevia tykkejä. Nykyään ei suosita hitaita perheretki veneitä, vaikka niillä olisi kovakin kysyntä. Siitä ehkä johtuu käytettyjen hyvä hinta. Terveisin stressivapaa bellakuski.


      • asia on näin kirjoitti:

        Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa. Siis valmistaja tekee sellaisia veneitä, jotka ovat tämänpäivän muoti-ilmiöitä. Nopeita plaaniin nousevia tykkejä. Nykyään ei suosita hitaita perheretki veneitä, vaikka niillä olisi kovakin kysyntä. Siitä ehkä johtuu käytettyjen hyvä hinta. Terveisin stressivapaa bellakuski.

        että Bellan veneistä menee iso osa vientiin.

        Bella 8000 - konsepi ei varmaan enää sovi vain veistämön repertuaariin.

        Onhan siellä 'kansanvene' 703, jota ei voi verrata entiseen 7000-sarjaan puhumattakaan 8000-sarjasta!!

        Marsund ja Albatross ovat valitettavasti saman
        kokoluokan ja konseptin kotimaisia vielä tuotannossa olevia merkkejä, jotka kyllä maksavat aika paljon.

        Bellassa on paljon hyvää, mutta meriominaisuudet ovat varaukselliset!


      • kyllä löytyy
        a.k.o kirjoitti:

        että Bellan veneistä menee iso osa vientiin.

        Bella 8000 - konsepi ei varmaan enää sovi vain veistämön repertuaariin.

        Onhan siellä 'kansanvene' 703, jota ei voi verrata entiseen 7000-sarjaan puhumattakaan 8000-sarjasta!!

        Marsund ja Albatross ovat valitettavasti saman
        kokoluokan ja konseptin kotimaisia vielä tuotannossa olevia merkkejä, jotka kyllä maksavat aika paljon.

        Bellassa on paljon hyvää, mutta meriominaisuudet ovat varaukselliset!

        Ihmettelen näitä meriominaisuuksista tulleita kommentteja. Merellä kaikki huviveneet kulkevat muutaman solmun nopeudella jos on oikein kunnon keli. Bella 8001:sen meriominaisuudet ei ainakaan meijän paatissa ole kertaakaan loppuneet. Isokkakaan myötäaallokossa ei ole pelkoa että vettä tulisi avotila täyteen vaan aina perä nousee ylös vaikka aallot kaatuisivatkin. Niin isoa vasta allokkoa ei ole vielä vastaan tullut ettei olisi eteenpäin päästy tosin keulaluukku pitää pistää aina keliin mennessä narulla kiinni tai tehdä muu lukitus, koska aaltoon sukellettaessa keula menee kovassa kelissä jos on jyrkkiä aaltoja aallon sisään ja aallot menevät keulan ja hytin yli valtavalla voimalla ja silti vesi lentää suurelta osin avotilan yli tai sivulle. Kaikki tuuletus venttiilit pitää sulkea ja pyyheliinalla tai vastaavalla kannatta tukita kattoluukun takareuna koska sieltä tulee vettä niskaan reilusti mikäli vettä on vielä katolla kun sukelletaan jo seuraavaan aaltoon ja vauhti hetkeksi melkein pysähtyy. Merellä mennään moottoriveneelläkin vähän luovien ja aaltoja lukien.
        Myrskyt ovat mukavia kun muija ja muksut eivät ole mukana ja myrskyssä sitä vasta oppii paattia käsittelemään ja kyllä Bella sen kestää jollei sitä tyhmyyttään riko.
        Bella 8001:nen vuodesta -90 ja paatti on hyvin kestänyt


      • kyllä löytyy kirjoitti:

        Ihmettelen näitä meriominaisuuksista tulleita kommentteja. Merellä kaikki huviveneet kulkevat muutaman solmun nopeudella jos on oikein kunnon keli. Bella 8001:sen meriominaisuudet ei ainakaan meijän paatissa ole kertaakaan loppuneet. Isokkakaan myötäaallokossa ei ole pelkoa että vettä tulisi avotila täyteen vaan aina perä nousee ylös vaikka aallot kaatuisivatkin. Niin isoa vasta allokkoa ei ole vielä vastaan tullut ettei olisi eteenpäin päästy tosin keulaluukku pitää pistää aina keliin mennessä narulla kiinni tai tehdä muu lukitus, koska aaltoon sukellettaessa keula menee kovassa kelissä jos on jyrkkiä aaltoja aallon sisään ja aallot menevät keulan ja hytin yli valtavalla voimalla ja silti vesi lentää suurelta osin avotilan yli tai sivulle. Kaikki tuuletus venttiilit pitää sulkea ja pyyheliinalla tai vastaavalla kannatta tukita kattoluukun takareuna koska sieltä tulee vettä niskaan reilusti mikäli vettä on vielä katolla kun sukelletaan jo seuraavaan aaltoon ja vauhti hetkeksi melkein pysähtyy. Merellä mennään moottoriveneelläkin vähän luovien ja aaltoja lukien.
        Myrskyt ovat mukavia kun muija ja muksut eivät ole mukana ja myrskyssä sitä vasta oppii paattia käsittelemään ja kyllä Bella sen kestää jollei sitä tyhmyyttään riko.
        Bella 8001:nen vuodesta -90 ja paatti on hyvin kestänyt

        Ensiksi onnitteluni. Osaat ilmeisimmin ajaa ja
        luotat 8001:een. Se on jo puoli voittoa.

        Minulla on ollut aikanaan 8001:nen muistaakseni 4 kautta ja Suomenlahtea ja Saaristomerta on tullut kierreltyä melko lailla.

        Vastainen ja sivuaallokko menettelee, joskin kovalla vastaisella rakenteiden lujuus ei vakuuta vaikka varmaan kestääkin.

        Kriittisin on mielestäni kantavan perän (joka tekee Bellan puoliplaanariksi) ja melko
        ylhäällä olevan peräsimen ja potkurin kombinaatio, jolloin kovassa myötäisessä saa olla tarkkana ohjauksen ja kaasun kanssa, jottei
        veto häviä.

        En sitten tiedä miten helposti sen saisi kaatumaan jos kääntyy vahingossa poikittain aallonpohjalle, mutta mukavaa ei ole kyllä ollut tässä kirjoittavalla kipparilla puhumattakaan miehistöstä.

        Hainkin aikanaan merikelpoista venettä ja nyt on alla Kulkuri 34, joten vertailupohja rungon vahvuuteen, meriominaisuuksiin, turvallisuuteen
        ja matkustusmukavuuteen on tietty aika iso
        Bellaan verrattuna.

        Jos vastaavia puoliplaanareita ajattelee, niin
        Marsund ja Flying Albatross painivat mielestäni kyllä omassa luokassaan meriominaisuuksiensa puolesta.

        Eli olen edelleen sitä mieltä, että Bella 8000- sarja sopii varauksin merelle (aallot alle 2 m ja tuulet luokkaa alle


      • Tiiskeri 940
        kyllä löytyy kirjoitti:

        Ihmettelen näitä meriominaisuuksista tulleita kommentteja. Merellä kaikki huviveneet kulkevat muutaman solmun nopeudella jos on oikein kunnon keli. Bella 8001:sen meriominaisuudet ei ainakaan meijän paatissa ole kertaakaan loppuneet. Isokkakaan myötäaallokossa ei ole pelkoa että vettä tulisi avotila täyteen vaan aina perä nousee ylös vaikka aallot kaatuisivatkin. Niin isoa vasta allokkoa ei ole vielä vastaan tullut ettei olisi eteenpäin päästy tosin keulaluukku pitää pistää aina keliin mennessä narulla kiinni tai tehdä muu lukitus, koska aaltoon sukellettaessa keula menee kovassa kelissä jos on jyrkkiä aaltoja aallon sisään ja aallot menevät keulan ja hytin yli valtavalla voimalla ja silti vesi lentää suurelta osin avotilan yli tai sivulle. Kaikki tuuletus venttiilit pitää sulkea ja pyyheliinalla tai vastaavalla kannatta tukita kattoluukun takareuna koska sieltä tulee vettä niskaan reilusti mikäli vettä on vielä katolla kun sukelletaan jo seuraavaan aaltoon ja vauhti hetkeksi melkein pysähtyy. Merellä mennään moottoriveneelläkin vähän luovien ja aaltoja lukien.
        Myrskyt ovat mukavia kun muija ja muksut eivät ole mukana ja myrskyssä sitä vasta oppii paattia käsittelemään ja kyllä Bella sen kestää jollei sitä tyhmyyttään riko.
        Bella 8001:nen vuodesta -90 ja paatti on hyvin kestänyt

        Taidat nyt kyllä pudotella omiasi.
        Minä en luottaisi Bellan ikkunoihinkaan
        jos meri tulee keulakannen yli!
        Ja tuo muutaman solmun vauhtihan se vasta
        ihmeelliseltä tuntuu hallittavuuden kannalta.
        Älä anna väärää tietoa henkilöille, jotka
        pohtivat oikeasti venettä merikäyttöön ilman
        extreme-henkeä.
        Tuo mukavista myrskyistä ja Bellalla ajosta
        puhuminen panee hymyilemään - anteeksi vaan.
        Myrskyssä ei liiku ammattilainenkaan kalsutollaan kuin 'pakon' edessä.


      • muutama solmu
        Tiiskeri 940 kirjoitti:

        Taidat nyt kyllä pudotella omiasi.
        Minä en luottaisi Bellan ikkunoihinkaan
        jos meri tulee keulakannen yli!
        Ja tuo muutaman solmun vauhtihan se vasta
        ihmeelliseltä tuntuu hallittavuuden kannalta.
        Älä anna väärää tietoa henkilöille, jotka
        pohtivat oikeasti venettä merikäyttöön ilman
        extreme-henkeä.
        Tuo mukavista myrskyistä ja Bellalla ajosta
        puhuminen panee hymyilemään - anteeksi vaan.
        Myrskyssä ei liiku ammattilainenkaan kalsutollaan kuin 'pakon' edessä.

        Vasta aallokoon (terävään ja korkeaan)on järjetöntä ajaa kovaa, korkeintaan muutamaa solmua. Myötäiseen mennään tietenkin aaltojen mukaan sovittaen mukavaa vauhtia reilusti kovenpaa ja sivuttaiseen täysillä jos aallot ovat pidenpiä, mutta terävään ja korkeaan sivuaaltoon on mahdotanta ajaa ja silloin luovitaan. Kovassa kelissä mennään aina aaltoja lukien muuten siellä hajoo kaikki paatit. Olen ajellut Bellallani 18 vuotta ja tarkistin viimeksi n. 2 vk sitten melko kovan kelin jälkeen rungon sisäpuolisilta osilta eikä mitään retkahtamista ollut havaittavissa ja kertaakaan ei ole runkoa tarvinnut korjata 18 vuoden aikana. Olen edelleen sitä mieltä että myrskysäkin on oma viehätyksensä mutta siellä pittää olla järki mukana jottei riko paattia ja tekniikka pitää olla kunnossa ja paattiin pitää voida luottaa.


      • ei ihan mene kupoliin
        muutama solmu kirjoitti:

        Vasta aallokoon (terävään ja korkeaan)on järjetöntä ajaa kovaa, korkeintaan muutamaa solmua. Myötäiseen mennään tietenkin aaltojen mukaan sovittaen mukavaa vauhtia reilusti kovenpaa ja sivuttaiseen täysillä jos aallot ovat pidenpiä, mutta terävään ja korkeaan sivuaaltoon on mahdotanta ajaa ja silloin luovitaan. Kovassa kelissä mennään aina aaltoja lukien muuten siellä hajoo kaikki paatit. Olen ajellut Bellallani 18 vuotta ja tarkistin viimeksi n. 2 vk sitten melko kovan kelin jälkeen rungon sisäpuolisilta osilta eikä mitään retkahtamista ollut havaittavissa ja kertaakaan ei ole runkoa tarvinnut korjata 18 vuoden aikana. Olen edelleen sitä mieltä että myrskysäkin on oma viehätyksensä mutta siellä pittää olla järki mukana jottei riko paattia ja tekniikka pitää olla kunnossa ja paattiin pitää voida luottaa.

        Ajat siis kovassa vastaisessa 2-3-4 solmun vauhtia?!? Pysyykö veneesi edes 'ruodussa' tuolla nopeudella?
        Taitaa olla aika tuskaa ajallisesti ja keinunnallisesti mennä vaikka Tallinnaan eteläkelillä...
        Se siitä Bellan merikelpoisuudesta - ystävällisesti. ;)


      • ätinää
        ei ihan mene kupoliin kirjoitti:

        Ajat siis kovassa vastaisessa 2-3-4 solmun vauhtia?!? Pysyykö veneesi edes 'ruodussa' tuolla nopeudella?
        Taitaa olla aika tuskaa ajallisesti ja keinunnallisesti mennä vaikka Tallinnaan eteläkelillä...
        Se siitä Bellan merikelpoisuudesta - ystävällisesti. ;)

        Tuo keskustelun avauskirjoitushan lähti siitä että juuri Belloja ja muita uppouma/puoliliukuvia moottoriveneitä purkkareiden ohella oli nähty siellä merellä uloimpana, eikä liukuvia veneitä. Kertoisko TÄMÄ jotain todellista näiden veneiden kelpoisuudesta merelle?

        Mukavuudesta kai ei aina kannata puhua samalla kuin merikelpoisuudesta. Eikös veneen kuulukin antaa jonkinlainen tuntuma 'tien' pintaan ja kuoppiin hyvissä ajoin ennen kuin aallokko on liian korkeaa kaataakseen tai täyttääkseen veneen. Liiallinen mukavuus ja vakauden tunne mielestäni on ollut syynä moniin onnettomuuksiin.
        Tässä ketjussa on monta mielenkiitoista ja asiantuntevaa kirjoitusta. Kuitenkin tuntuu että näissä Bella-keskusteluissa moni kommentaattori on muodostanut mielipiteensä vain luettuaan jonkun toisen juttuja aikaisemmista keskusteluista. Bella on niin tunnettu merkki että siitä on helppo löytää ja puhua potaskaakin ja snobbailla sitten jonkun harvinaisemman hilavitkuttimen erinomaisuudesta. Eihän kukaan toinen osaa kertoa mitään niiden ongelmista koska ei ole niitä edes koskaan nähnytkään.


      • ätinää kirjoitti:

        Tuo keskustelun avauskirjoitushan lähti siitä että juuri Belloja ja muita uppouma/puoliliukuvia moottoriveneitä purkkareiden ohella oli nähty siellä merellä uloimpana, eikä liukuvia veneitä. Kertoisko TÄMÄ jotain todellista näiden veneiden kelpoisuudesta merelle?

        Mukavuudesta kai ei aina kannata puhua samalla kuin merikelpoisuudesta. Eikös veneen kuulukin antaa jonkinlainen tuntuma 'tien' pintaan ja kuoppiin hyvissä ajoin ennen kuin aallokko on liian korkeaa kaataakseen tai täyttääkseen veneen. Liiallinen mukavuus ja vakauden tunne mielestäni on ollut syynä moniin onnettomuuksiin.
        Tässä ketjussa on monta mielenkiitoista ja asiantuntevaa kirjoitusta. Kuitenkin tuntuu että näissä Bella-keskusteluissa moni kommentaattori on muodostanut mielipiteensä vain luettuaan jonkun toisen juttuja aikaisemmista keskusteluista. Bella on niin tunnettu merkki että siitä on helppo löytää ja puhua potaskaakin ja snobbailla sitten jonkun harvinaisemman hilavitkuttimen erinomaisuudesta. Eihän kukaan toinen osaa kertoa mitään niiden ongelmista koska ei ole niitä edes koskaan nähnytkään.

        Uppoumarunkoiset ja puoliplaanarit ovat usein hyvinkin merikelpoisia, joskaan ei välttämättä mukavia (keinunta, rullaus), mutta niitäkin on eri lähtöihin.
        Monet liukuvat veneet ovat mielestäni tosi epämukavia 'kovaan' vastaiseen ajettaessa hakkaamisensa takia.
        Mitä tulee tähän Bella-keskusteluun, niin
        7000 ja 8001 - veneet omistaneena niillä
        kyllä pärjää, mutta ei niiden meriominaisuuksia (merikelpoisuutta) voi kyllä kehua.
        Tämä on mielestäni tosiasia, jonka haluan välittää alkuperäiselle kysyjälle.


      • Anonyymi
        kyllä löytyy kirjoitti:

        Ihmettelen näitä meriominaisuuksista tulleita kommentteja. Merellä kaikki huviveneet kulkevat muutaman solmun nopeudella jos on oikein kunnon keli. Bella 8001:sen meriominaisuudet ei ainakaan meijän paatissa ole kertaakaan loppuneet. Isokkakaan myötäaallokossa ei ole pelkoa että vettä tulisi avotila täyteen vaan aina perä nousee ylös vaikka aallot kaatuisivatkin. Niin isoa vasta allokkoa ei ole vielä vastaan tullut ettei olisi eteenpäin päästy tosin keulaluukku pitää pistää aina keliin mennessä narulla kiinni tai tehdä muu lukitus, koska aaltoon sukellettaessa keula menee kovassa kelissä jos on jyrkkiä aaltoja aallon sisään ja aallot menevät keulan ja hytin yli valtavalla voimalla ja silti vesi lentää suurelta osin avotilan yli tai sivulle. Kaikki tuuletus venttiilit pitää sulkea ja pyyheliinalla tai vastaavalla kannatta tukita kattoluukun takareuna koska sieltä tulee vettä niskaan reilusti mikäli vettä on vielä katolla kun sukelletaan jo seuraavaan aaltoon ja vauhti hetkeksi melkein pysähtyy. Merellä mennään moottoriveneelläkin vähän luovien ja aaltoja lukien.
        Myrskyt ovat mukavia kun muija ja muksut eivät ole mukana ja myrskyssä sitä vasta oppii paattia käsittelemään ja kyllä Bella sen kestää jollei sitä tyhmyyttään riko.
        Bella 8001:nen vuodesta -90 ja paatti on hyvin kestänyt

        Ei ole bella tuollaisiin keleihin tarkoitettu


      • Anonyymi
        ei bellaa kirjoitti:

        tehdä enää.Kerran noin paljon on positiivista miksi ei enää tehdä vai onko sittenkin aivan surkea vene ettei valmistajakaan enää kehtaa kyseistä mallia tehdä.Luulisi kuitenkin ostovoimaa olevan kyseiselle veneelle uutenakin...

        Kuopiolainen kuttaperkkavene sanan negatiivisessa merkityksessä. Eipä siellä perähikiällä isompia vesiä edes olekaan missä venettä testata.


    • karikko-53

      Eihän yleisesti Bellaa arvosteta veneilijöiden keskuudessa?Sanovat merien Tupperwareksi.Olen kerran ollut Bellan-8001 kyydissä.En tiedä oliko kipparin taitamattomuutta vai veneen vika,mutta ranta manööverit olivat todella vaikeita.Jos puoliplaanari himoittaa niin osta Alpatrossi.Ehkä joudut enemmän maksamaan,Mutta niitä arvostetaan.

      • albatross+

        Minä olen kyllä huomannut että Tuppewaren astiat ovat kestäviä, käytännöllisiä ja kalliita. Mikäli Bellassa on kaikki samat ominaisuudet niin hinta se sitten on ainoa negatiivinen piirre.


      • jo on luksusta
        albatross+ kirjoitti:

        Minä olen kyllä huomannut että Tuppewaren astiat ovat kestäviä, käytännöllisiä ja kalliita. Mikäli Bellassa on kaikki samat ominaisuudet niin hinta se sitten on ainoa negatiivinen piirre.

        Olikohan tuo se syy miksi Albatrossia kutsutaan halpatrossiksi?

        Mieluummin 24-jalkainen Nimbus merelle kuin tuo
        halpa ja jo pienessä aallossa surffaileva kantokölivene.


    • Aallokossakin

      Sain mahdollisuuden tutustua kyseiseen veneeseen ja sen pohjalta tuli se käsitys että vene on mitä mainion väline retkeilyyn pienen perheen kanssa. Työn jälki on laadukasta ja kapun puitteet hyvät.
      Eipä noita parempiakaan pilvin pimein ole markkinoilla. Osa tietenkin kehuu omiaan ja sekin on ymmärrettävää kukapa ostaisi veneen josta ei pitäisi. Ei voi kun suositella !

      • albatross+

        Osta mikä vene hyvänsä niin aina on parempia- ja huonompia veneitä. Mielipiteissä riittää vielä enemmän kirjoa. Yksi totuus on sekin, jos Bella olisi kovin huono tuskin niitä olisi niin paljon valmistettu ja myyty.


    • Anonyymi

      Mulla on 7 vuosi menossa merellä Bella 8002 88hp ja tyytyväinen ollut.
      Hyvin pärjää luovimalla kovassakin kelissä jos vain oma kunto kestää, luukut vain tiukasti kiinni. Isossa aallokossa myötäiseen vaatii kapteenilta työtä ja ennakointia kun vene tuppaa helposti kääntymään (kölin pienuus). Myrskylukemissa kylkirantautuminen vastatuuleen vaikeaa , terv nimim. 2h yöllä vesisateessa yksin myrskyssä. Muuten käsittely helppoa ahtaissakin satamissa.
      Talvella asennan keulapotkurin (n. 1000e akkuineen). Tilava vene perheelle, suht merikelpoinen jos oppii käsittelemään ja tietämään omat rajat, vene pärjää isommassakin myräkässä jos ei itse hölmöile.

    • Anonyymi

      kannattaa ehdottomasti

    • Anonyymi

      Eiköhän kaikki bellat ole enemmän järviveneitä, saimaan ja päijänteen seikkailut ovat jo tarpeeksi haastetta näille meriläisille mitä bella tekee eli 8000 800 700 7000 660 jne lle.

    • Anonyymi

      Terve,juu vesi lentää ja keikkuu, max 10solmua niin hyvin menee, NE JOTKA " YRITTÄVÄT VÄKISIN" ajaa esim 15s niin puppua puhetta, ( tyhjällä veneellä yksin voi olla mahdollista mutta KONE HUUTAA, NAFTAA PALAA TUPLATEN ja takuulla joku paikka pettää, Terveisin 5v bella 8002 ajanut, kone 4 jh 2 dte 88 hv ( tiedän yhden missä VOLVO 200hv niin hänellä matka vsuhti 15s ja maksimi vauhti 20s HETKELLISESTI ) menee ohjattavuus siinä vauhdissa

    • Anonyymi

      Puhua saa kaikkea mutta ÄLKÄÄ LIIOITELKO ( 8002 max 10s )

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe