Hei,
olin juhlissa, joissa yksille oli lähetetty avec-kutsu ja toisille ei. Etukäteen juhlien isäntä oli kysyttäessä julkisesti sanonut, että juhlat eivät ole avec-juhlat. Juhlista jäi vaikutelma, että avec-kutsuja oli jaettu isännän harkinnan mukaan "paremmalle" porukalle. Juhlissa oli ikään kuin kahden kastin väkeä.
Onko tämä korrektia vai ei? Kerrotaanko missään etiketissä, miten tulisi toimia, vai onko asia täysin isännän päätettävissä?
Juhlaväessä asian havaitseminen aiheutti ihmetystä ja selvää närää pinnan alla. Jäi paha maku suuhun.
Minusta kaikille olisi pitänt antaa avec-kutsu, koska ennakkoilmoittautuminen tietyyn päivämäärään mennessä oli kutsukortissa, joten saapuva väkimäärä oli tiedossa ennen juhlia. Tai sitten kaikille olisi pitänyt lähettää henkilökohtainen kutsu.
Mitä mieltä olette? Onko tästä sääntö?
toisille avec, toisille ei samaan juhlaan
11
8419
Vastaukset
- Party animal
Selkeetä, Toiset parit ovat isäntien ystäviä molemmat.
Toiset ystävät vaihtavat vosua tai panomiestä kuin ihmiset paitaa, eikä isäntiä kiinnosta saada paikalle jotain dokua taivaanrannanmaalaria.
Mielummin tarjoomukset varataan niille jotka jo tunnetaan.
Ja onhan myös se mahdollisuus että "puolisoa" oikeasti inhotaan isäntäparin toimesta.
Mieti onko tullut mokattua edellisillä kerroilla?- lissu
Kyse oli siitä, että paikalla oli ehkä 15 avec-kutsuttua ja noin 50 ilman avecia kutsuttua. Ei kyse ole siitä, että joku olisi joskus töppäillyt, vaan valinnasta, joka ei tuntunut korrektilta, koska kuitenkin julkisesti sanottiin kymmenien ihmisten läsnäollessa, että kyseessä eivät ole avec-kutsut.
- se valinta
lissu kirjoitti:
Kyse oli siitä, että paikalla oli ehkä 15 avec-kutsuttua ja noin 50 ilman avecia kutsuttua. Ei kyse ole siitä, että joku olisi joskus töppäillyt, vaan valinnasta, joka ei tuntunut korrektilta, koska kuitenkin julkisesti sanottiin kymmenien ihmisten läsnäollessa, että kyseessä eivät ole avec-kutsut.
oli tehty sen mukaan että mistä pariskunnista isäntäväki tunsi molemmat. Oletko aivan varma että pariskunnat olivat tulleet omalla kutsulla? Entä jos kumpikin pariskunnasta oli saanut oman kutsun?
- kkkkkkkkkkkkkk
en voi sietää yhtä ystäväni "avokeista" ja sen tähden kutsunkin aina vieraani henkilökohtaisilla kutsuilla.
Ystäväni avokki ei saa kutsua, mutta moni muu saa tulla puolisoineen tai partreneineen, koska kutuut on osoitettu heille jokaiselle erikseen.- Idiootti...
Idiootti!
- .................
Voisiko olla niin että ne avecit tulivat juhliin kuokkavieraina eikä isäntä kehdannut heitä käskeä kotiinsa? Vai olivatko "avecit" saaneet myös henkilökohtaisen kutsun?
- lissu
Samaan juhlaan oli lähetetty kahdenlaisia kutsuja eli avecilla ja ilman.
- saa päättää
ketä kutsuu. Kutsuun ei myöskään ole pakko vastata, jos tuntuu siltä ettei halua mennä.
- ärsyttää
Älyttömästi ärsyttää, kun edelleenkin meidät aikuiset naimattomat tyttäret kutsutaan sukujuhliin äidin ja isän kortilla: tytöt!
Me plus tytöt olemme jo yli 4-kymppisiä ja asuneet kotoa poissa omillamme yli 20 vuotta!
En ikinä vastaa, enkä mene moisiin juhliin! Vanhemmat sitten kinuavat vaivautuneina, saako edes nimen laittaa korttiin?
Ikinä emme myöskään saa omia joulukortteja, vaan kortit menee vanhemmille ' tytöt' -merkinnällä!
Jos olisimme naimisissa ja meillä olisi lapsia, kohdeltaisiinko meitä samoin? Korteissa ja kutsuissa lukisi: tytöt puolisoineen/perheineen?
Yhä edelleenkö mies määrittää naisen arvon ja olemassa olon mielekkyyden?- Marikki
Kyllä tuollainen on todella epäkorrektia. Olen itse 35-vuotias ja edelleenkin kutsut mieheni suvun juhliin tulevat anoppini kautta tyyliin "Esko-setä täyttää 60 vuotta ja tulkaa tekin mukaan juhliin".
Tilanne on ikävä, koska en voi olla varma, tuleeko kutsu Esko-sedän perheeltä tarkoituksella myös meille vai onko anoppini vain keksinyt, että me voisimme tulla mukaan tyyliin "kyllä taloon sopii" tai tyrkyttänyt meidät mukaan isänniltä oikeasti kysymättä.
Olimme kerran vastaavilla kutsuilla ja veimme oman lahjan. Kuitenkaan emme saaneet kiitoskorttia muiden tapaan! Luultavasti teimme virheen, kun menimme paikalle, tai sitten meitä todella käsitellään vain lapsina. Lapset tosin saavat tuoda lahjoja ;)))
Sama on toistunut oman sukuni puolella, tosin laimeammin. Olen ollut häissä kutsuttuna ja vienyt oman lahjani. Silti kiitoskorttikuva tuli vain vanhemmilleni. Tekisi mieli huutaa, että hei, olen aikuinen ja minulla on ihan oma osoite, ja jopa työpaikka ja talous, jonka rahoilla viemiset on ostettu.
Jatkossa olen päättänyt boikotoida pippaloita, joihin ei ole varaa/halua/viitseliäisyyttä aidosti kutsua.
- Vapaa maa, vapaa valinta
Mielestäni isäntäväellä on oikeus kutsua jo tuttuja ja luotettuja ystäväpareja avec ja taas toisaalta lähettää "kevytkenkäisille" tai muuten tilannetajuttomille ystäville henkilökohtaisen kutsun.
Itselläni häät tulossa tuota pikaa ja mielestäni minulla on oikeus lähettää joillekin erikseen henkilökohtainen kutsu. Jollekin, jolla ei ole tarpeeksi tilannetajua tai tajua juhlan arvokkuudesta olla tuomatta taivaanrannanmaalaria tai jotain meille tuiki tuntematonta ystäväänsä "aveccina" juhliin.
Tämä nyt oli vähän kärjistetty, mutta mielipide muiden joukossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu4613927Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3181672- 1161486
En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n891454Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991398Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591346- 521286
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi931204- 441069
Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa331057