Yamaha 20 vai 30 (2t)

2t-jammu

7 km saarimökkimatkaa varten hommattavan Master 410:n perään pitäisi valita kone. 2-tahti kaasarijammuun päädyin; nyt niitä vielä saa. 20:stä saisi helposti 25:n, se on halvempi ja kevyempi ja ehkä kuluttaakin vähemmän kuin 3-syl 30hv?

Toisaalta 30hv käy 3-pyttyisenä tasaisemmin, ja nostaa varmemmin lastillakin liukuun. 30-heppaisessa olisi sähkötrimmi - tosin onhan se pelkässä kulkuväline-käyttöveneessä yksi vikaantuva, kallis ja painoakin lisäävä komponentti lisää. Onko se sen väärti?

Kummasta (25hv:ksi muutettu 20hv vs. 3-syl 30hv) on parempia kokemuksia, esim. käynnistyvyys, kestävyys, vika-alttius, bensankulutus samassa veneessä, tärinä, melu, ...?

Veneestäkin (Master410) annettuja lausuntoja toki luen mielelläni - kaupat on vielä hiukan kesken...

8

4879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jussipussi

      jos veneeseen mahdollista laitta 30 heppanen, ota se, trimmillä saa passattua veneen kulkuasentoa ja on rantauduttaessa tosi mukava
      apu, samoin matalassa ajettaessa...Bensankulutus lienee sama kuljettua matkaa kohden matka-ajossa, toki täydellä kaasulla 30 heppanen kuluttaa tunnissa enemmän, mutta´sitten ollaankin jo kauempana. Jos vene tulee järvelle,
      niin tuskin trimmiin mitään vikaa tulee. 30 hv on matkanopeuksilla hiljaisempi, koska pystyy tiputtamaan enemmän kierroksia. Veneeksi 410 pitkä kuullostaa vähän pieneltä, kun mökille mennään yleensä huonommassakin kelissä.

    • mistä vielä

      saat 30 heppasen 2-tahtijammun. Kiinnostaa itseäkin. Osta 30:nen trimmikone. Et kadu.

      • on vielä

        varastossa varmasti kaksitahtikoneita. Monet ovat ostaneet suuret määrät varastoon kaksitahtikoneita ennen kuin niiden maahantuonti loppui. Niitä saa edelleen myydä, mutta ei enää saa tuoda maahan.


      • jfgahgh
        on vielä kirjoitti:

        varastossa varmasti kaksitahtikoneita. Monet ovat ostaneet suuret määrät varastoon kaksitahtikoneita ennen kuin niiden maahantuonti loppui. Niitä saa edelleen myydä, mutta ei enää saa tuoda maahan.

        Piilisellä???

        Tuolla ainakin huhujen mukaan on tosi vanhojakin koneita vielä tehtaan paketissa (10 - 20 vuotta). Voi tosin olla urbaanilegenda.


    • 2t-jammu

      kommenteista.

      Ehkä tuo 30 on sitten kovemman hintansa väärti. Toisaalta tuo 25:ksi muutettu 20 ehkä riittäisi, mutta ehkäpä siinä kolmekymppisessä on todellisuudessa enemmän kuin tuo 30 ja varmaan se käy tasaisemmin. Täytyy vaan vissiin käydä punttisalilla; ton 20-25:n kun jaksaisi oleellisesti helpommin nostaa talveksi perästä talliin...

      Ja onhan tuo vene Master 410 kieltämättä hiukan pieni, mutta kyllä siihen eukko & pari muksua mahtuu sekä vk-lopun kamat. Reittikin on suojaisa (ekat parisataa metriä pientä jokea), ja yhtään turhan isoa paattia ei viitsi hommata. 410:lla voi vielä auttavasti soutaa jos jammu kyrvähtää, ja masteri lienee kestävä, helppo nokasta lastata ja sen verran karu peli, että kulkee tarvittaessa surutta myös betonimylly ja sementtiä. Itsetyhjentyvyys olisi kova sana, mutta sitten pitäisi siirtyä tuonne Silver Beaver -tasolle.

      Hassua muuten on, että McSean sivuilla tuolle 410:lle kerrotaan sama kantavuus (405kg) kuin Master 500:lle
      http://www.mcsea.fi/master/master410/410.htm
      http://www.mcsea.fi/master/master500/500.htm

      No joo, nyt meni hiukan perämoottorista sivuun.

      • koneesta

        Trimmi on tosiaan kätevä mutta tuo tiettyihin operaatioihin turhaa painoa. Itsellä oli myös ehdoton vaatimus jonkinlaisesta soudettavuudesta, kone saatava talveksi pois.

        Mercury/Mariner/Tohatsu 30 hp 2t on sen 52kg ei trimmiä mutta s.käynnistys. Vielä tuntuu löytyvän tohoa ja uuden hinta hiukan päälle 2200€ ei paha... on siis sama kone kuin mercu, mikä itselläni perässä. Trimmillset Mercun ELPTO 30 koneet olisivat olleet tehokkaampia (suurempi cc) mutta painoa 30-40kg enemmän...Salille vaan :)

        Veneeksi valitsin Silverin Colibrin (on muuten itsetyhjenevä) ja hyvin kulkee 4henkeä mutta se soudettavuus on silloin lähinnä huopaamista.... Silverin veneet eivät välttämättä sovellu betonimyllyn yms. kuljettamiseen kun joutuisi turhaan varomaan...


      • 2t-jammu
        koneesta kirjoitti:

        Trimmi on tosiaan kätevä mutta tuo tiettyihin operaatioihin turhaa painoa. Itsellä oli myös ehdoton vaatimus jonkinlaisesta soudettavuudesta, kone saatava talveksi pois.

        Mercury/Mariner/Tohatsu 30 hp 2t on sen 52kg ei trimmiä mutta s.käynnistys. Vielä tuntuu löytyvän tohoa ja uuden hinta hiukan päälle 2200€ ei paha... on siis sama kone kuin mercu, mikä itselläni perässä. Trimmillset Mercun ELPTO 30 koneet olisivat olleet tehokkaampia (suurempi cc) mutta painoa 30-40kg enemmän...Salille vaan :)

        Veneeksi valitsin Silverin Colibrin (on muuten itsetyhjenevä) ja hyvin kulkee 4henkeä mutta se soudettavuus on silloin lähinnä huopaamista.... Silverin veneet eivät välttämättä sovellu betonimyllyn yms. kuljettamiseen kun joutuisi turhaan varomaan...

        Totta turiset.

        Tohatsu 30 olisi myös hyvä ja luotettava kone, tosin siinä ei tainnut olla tuoreöljyvoitelua. Ja ymmärtääkseni Yamahan tuorevoitelu on toiminut vanhempanakin luotettavasti - toisin kuin OMC:n VRO. Yamahassa se öljy menee ilmeisesti hiukan eri tekniikalla voitelukohtéille kuin VRO-systeemissä?

        Ja 2-pyttyisenä se varmaankin täristää samalla lailla kuin Yamahan 20(25)? En tiedä olisiko Tohon 30:ssa ja Yamahan 25:ssä suurta tehoeroa, paitsi että 20/25 Yamahassa olisi se tuorevoitelu - ainakin sylinteritilavuus on niillä lähes sama. Tuorevoitelulla uskoakseni savuttaisi hitaassa ajossa vähemän.

        Mistä muuten noin halvalla saa uuden Tohon 30hv? Pitkärikinen sähköstartillinen (EPL-malli) pitäisi olla, ja Tohon sivuilla ovh:ksi sanovat 3180€

        Colibri oli myös harkinnassa, ja onhan se sisältä helpompi pitää puhtaana - tosin rakennus- yms. tavaran kanssa sitä lasikuitusisustaa tulisi sääli. Colibri on kuitenkin painavampikin, mielestäni sisustaltaan hiukan ahtaampi ja se taitaa olla ns. sadevesi- mutta ei ihan itsetyhjentyvä? Beaver menee hiukan budjetista yli. Ja se Masterin nokka (ja vahva listoitettu pohja) on kivikkoisessa rannassa aika kätevä rantautumista ja painavien tavaroiden lastaamista ajatellen - näin ainakin kuvittelen.


      • Ajatuksia---
        2t-jammu kirjoitti:

        Totta turiset.

        Tohatsu 30 olisi myös hyvä ja luotettava kone, tosin siinä ei tainnut olla tuoreöljyvoitelua. Ja ymmärtääkseni Yamahan tuorevoitelu on toiminut vanhempanakin luotettavasti - toisin kuin OMC:n VRO. Yamahassa se öljy menee ilmeisesti hiukan eri tekniikalla voitelukohtéille kuin VRO-systeemissä?

        Ja 2-pyttyisenä se varmaankin täristää samalla lailla kuin Yamahan 20(25)? En tiedä olisiko Tohon 30:ssa ja Yamahan 25:ssä suurta tehoeroa, paitsi että 20/25 Yamahassa olisi se tuorevoitelu - ainakin sylinteritilavuus on niillä lähes sama. Tuorevoitelulla uskoakseni savuttaisi hitaassa ajossa vähemän.

        Mistä muuten noin halvalla saa uuden Tohon 30hv? Pitkärikinen sähköstartillinen (EPL-malli) pitäisi olla, ja Tohon sivuilla ovh:ksi sanovat 3180€

        Colibri oli myös harkinnassa, ja onhan se sisältä helpompi pitää puhtaana - tosin rakennus- yms. tavaran kanssa sitä lasikuitusisustaa tulisi sääli. Colibri on kuitenkin painavampikin, mielestäni sisustaltaan hiukan ahtaampi ja se taitaa olla ns. sadevesi- mutta ei ihan itsetyhjentyvä? Beaver menee hiukan budjetista yli. Ja se Masterin nokka (ja vahva listoitettu pohja) on kivikkoisessa rannassa aika kätevä rantautumista ja painavien tavaroiden lastaamista ajatellen - näin ainakin kuvittelen.

        Toho tuli tuossa mieleen, koska kaveri osti kuukausi sitten vanhaan -8x luvun paattiin uuden koneen. Etsi pitkään käytettyä mutta hinnat 5-10 v. vanhoissa tosi kovat. Metsästi pk-seudulta uuden tohon ja tosiaan 2400€ veroineen maksoi, sis. akun, boxin, tankin ja uudet kaasu&vaihde vaijerit. Ovh hinnoissa on ilmaa aina reilusti.

        Pari kertaa olen ollut kyydissä ja käy tosi nätisti eikä juurikaan savuta kun on lämmennyt. Sama juttu omassa mercussa eli käy tosi nätisti ja kulutus pieni vs. edellinen OMC 512cc kone. Selkeää tärinää on havaittavissa vain lähinnä vaihde päällä "tyhjäkäynnillä" mutta hiukankin kaasua niin... mutta uisteluun kannattaa hommata 4t kone.

        Colibri tosiaan tyhjenee sadevesistä, mikä on sekin plussaa, kun seisoo laiturissa. Mikään tilaihme ei ole mutta kuivaa säilytystilaa on reilusti kokoon nähden. Tukeva rakenne ja mukava sekä aallokossa hiljainen. Toki tuolla pituudella jää usein pahasti aaltojen "väliin".

        Aikoinaan -86 20hv Evarissa oli tankissa tuoreöjlyvoitelu ja toimi tosi hyvin! Sen jälkeen on tullut sekoiteltua itse. Pieni vaiva ja kun on tarkkana ei savutus tms. oireita esiinny.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3073
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2735
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2345
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2188
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2006
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      57
      1949
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1586
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1547
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1390
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      30
      1361
    Aihe