Käynnistysongelma D4D

Mäkilähtö

Minulla on vm-2000 2.0 D4D farmariavensis.
Nyt se on alkanut temppuileen sillä tavalla, että käynnistettäessä se pyörittää kyllä hyvin mutta kun kone on käynnistymäisillään alkaa se kakomaan eikä käynnistykkään. Jos avainta pitää starttiasennossa eli yrittää pyörittää starttimoottoria edelleen (siis yhtäjaksoisesti) hyytyy starttikin ja kaikki vaikenee aivankuin akku olisi loppu eli slut. Tästä ei kuitenkaan liene kyse koska jos avaimen vapauttaa ja yrittää startata uudelleen pyörii startti taas hyvin ja auto lähtee yleensä jo tällä toisella kerralla käyntiin.
Oisko tietoo / taitoa kertoa minulle mikä mättää ja mitä seuraavaksi pitäisi tehdä vian paikallistamiseksi?

40

26121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...veikkaan.

      • 1.8L

        Jeps, mulle vaihdettiin virtalukonpohja. Vika sen jälkeen on toistunut. Jossain tulee katkos, mikä aiheuttaa käynnistyksessä ns. hyytymisen?

        Startti uusi
        Akku uusi
        virtalukonpohja uusi

        Mistähän kannattais vikaa etsiä?


      • Mäkilähtö

        Ko. pohja on uusittu n. 160tkm. ja nyt mittarissa n. 190tkm. Kyse lienee siis jostain muusta, mutten oikeen saa mieleeni mikä se vois olla sillä toi startin hyytyminen vaikuttaa aika erikoiselta. Ajonestosta taas en tiedä vaikuttaako se käynnistyksen yritykseen eli startin pyörimiseen vai pelkästään sytysvirtaan ja sitäkautta moottorin käynnistymisen estämiseen.
        Niin paljon ihmetystä ja ah niin vähän tietoa.


    • AveD4D

      Vikaa ajonestolaitteessa?

    • saa olla avaimessa

      Pelkkä avain vain, on sanottu ohjekirjassa

      • Mäkilähtö

        haitannu tähänpäivään asti.
        Ongelma on uusi ja ihmeellinen.
        Taidan käydä hakeen neuvoa antavat ja istuu persiilleni funtsiin asiaa.


    • Volppis

      Mulla oli kans samantapaisia ongelmia 2.0 D4D Avensiksen kanssa, Käytin pajalla useamman kerran, eikä vikaa tahtonut löytyä.Hehkutus kesti 2-3 minuuttia ajoittain tai sitten pyöritytti pitkään ja kone "yskähteli" , eikä käynnistynyt kunnolla.

      Viidennellä korjaamoreissulla meinas jo usko loppua. ( tällöin oli ajettu 94000 km eli takuuta oli jäljellä) ja pitivät minua jo vähän ongelma-asiakkaana, kun vika ei ollut päällä testereissä. Menin taas kerran hakemaan autoa ja sanoivat, että se on kunnossa. Startatessani autoa huomasin, että sama vika kuitenkin oli edelleen . Eiku takaisin huollon tiskille, jossa pitivät minua idioottina, että älä ny viitti.Onneksi auton huoltomies kuitenkin juoksi paikalle ja ilmoitti, ettei autoa voi luovuttaa, kun se ei ole kunnossa. ( Ihme toimintaa) Auto jäi tutkittavaksi reilun viikon ajaksi.

      Aikaisemmin oli vaihdettu virtalukon pohja, mittaristo, akku, hehkut ja ties mitä kaikkea. Lopullista vastausta ei tullut mistä vika johtui, mutta kertoivat vian kadonneen, kun vaihtoivat ruiskupuolen ohjausyksikön.

      Nyt on mittarissa 190000 km ja taas on samantapainen vika. Nyt tosin hehkuttaa hyvin, mutta startatessa yskähtelee ja pitää avaimesta vääntää n. 10 sekuntia, ennen kuin lähtee "pakottamalla" käyntiin.Polttoaineenkulutuksessa ei ole muutoksia. Käytin huollossa, mutta taaskaan testerit ei näytä mitään vikaa. Hehkut on ok ja suodattimet vaihdettu. Sain jonkin "ihmeaineen", jolla ruiskut pitäis puhdistua, muttei siitä ollut juurikaan apua.

      Onko muilla ollut samanlaisia ongelmia?

      • Taxi Ave

        Saman ongelman kanssa täällä painitaan..
        Ostin vuosi sitten D4D-04 175 tkm ajetun vanhan Taxi Ave farkun.
        Onneksi sovin seuraavan huollon samaan hintaan - ja jo silloin oli puhe että jos huomaan ekan 5 tkm aikana jotain probleemia niin ne pannaan kuntoon!

        No tuli heti ilmi tämä käynnistysongelma. Ongelma ei paha sillä kyllä se aina käynnisty mutta sai aika lailla startata noin 5 sekkaa. Suurempi ongelma tuli jos starttauksen lopetti kesken... Sitten sai sahata varmaan 10 sekkaa että juuri juuri käynnistyi.

        No huollossa ne tutki ja tutki ja lopuksi vaihtoivat startin. Ja ongelma tuntui hävinneen noin 10kk.

        Paitsi että kesä helteillä ongelma palasi samanlaisena ja nyt se on pahimmillaan...

        Ongelma on mielenkiintoinen sillä kylmällä kelillä ei ole startti ongelmaa. Esim. jos aamulla kylmä = kone lähtee hienosti käyntiin. Jos ajamisen jälkeen seisotat noin 1 tunnin moottori käynnistyy taas hyvin, mutta jos auto seisoo työpäivän ja ulkona on 17-30 astetta lämmintä niin jo tulee startti ongelmat uudelleen esiin!

        Olen miettinyt mistä ihmeestä on kyse? Voiko palotilassa olla enemmän puristusvastusta kesäkelillä kuin talvipakkasella - eli heikko akun käynnistysvirta ei jaksa polkastaa käyntiin?

        Mittasin rasitustestillä akun ja se näytti ok, mutta laturi latasi jollain 12,6-12,8 voltilla, pitäisikö laturin antaa yli 14 volttia?

        Nyt mulla tulee 225000 tkm mittariin ja pitäisi viedä huoltoon - olisi kiva kertoa niille kuinka se korjataan... Jos joku fiksu(niitähän täällä ei yleensä ole ellei noita besservissereitä lasketa) täällä tietäisi mistä se johtuu!


      • tsa12

        Avenis D4D 04, lähtee käyntiin ihan nätisti mutta kylmänä nykii alakierroksilla ja pari kertaa pumppu heittänyt pyyhkeen kehään, (Ei siis reagoi kaasupolkimeen, mutta käy tyhjäkäyntiä.)
        Pumppu lähtenyt mukaan kun koneen käynnistänyt uudelleen mutta vikavalot jäänyt päälle. Huollossa tutkivat ja sanoivat ongelman olevan suuttimissa (noki?)ja antoivat ensihätään jotain ihmeainetta sekoitettavaksi polttoaineen sekaan. Nyt ehkä vähän parempi, mutta pientä nykimistä tuntuu..
        Tulossa ilmeisesti kallis paukku vai pystyykö nuo suutimet korjaamaan/puhdistamaan joku erikoistunut liike missä hinnat olisi kohdallaan?


    • t-mekaanikko

      polttoainepumpun scv-venttiilit vuotavat auton seisoessa aiheuttaen vaikean käynnistyvyyden.

    • Mäkilähtö

      No niin. Kiitos kaikille asian selvittämisenn panoksellaan osallistuneille.
      Tuo käynnistys ongelma kiusasi minua alitajuisesti jo kesästä alkaen. Vian ilmestyessä ajoittain ja poistuessa sitten taas viikkokausiksi, otin asiakseni tutkia sitä.
      Asensin solenoidin heräteliittimen yhteyteen ilmaisinledin, joka tosin sijoitettiin kuskin näkyville. Kun autoa startattiin syttyi ledi siitä riippumatta käynnistyikö se oikein pyörittikö hetken vai pyörittikö ollenkaan. Tästä voin päätellä 100% varmuudella vian olevan solenoidissa, sillä jos se olisi ollut itse starttimoottorissa ei se olisi startannut ollenkaan vikojen välissäkään.
      Ja itse korjausoperaatioon.
      Startti irti kaikkine vääntöineen.
      Solenoidi irti startista (piukassa oli)
      Solenoidin ankkuri ulos siitä ja jousi pois, jonka jälkeen ankkuri takaisin solen sisään. Sitten kokeiltiin ankkurin "vapaa liikkuminen" solen sisällä. Ja "EUREKA" sepä liikui siellä erittäin nihkeästi ikäänkuin se kuuluisa täi siellä tervassa. Sitten vielä varmistin solenoidin kytkinpintojen toimivuuden kytkemällä vastusmittari starttivirran liittimiin ja painamalla ruuvarin kahvapäällä solen pohjassa olevaa kosketinpintojen ohjaustappia. Ja contact sanois ranskalainen.
      Nyt oli selvitetty vian syy ja sitten vaan korjaamaan sitä.
      Ensteks ankuuri pestiin liuotinaineella ja tarkastettiin silmämääräisesti ettei siinä näkynyt huomattavia poikittaissuuntaisia naarmuja.
      Sitten laitettiin sole pystyyn ja kaadettiin ankkurin reikä täyyteen liuotinainetta ja sitten lähettiin kahville.
      Palatessa kahvilta kaadettiin neste pois ja hangattiin pikeymät rievulla pois solen seinämistä.
      Sitten taas ankkurin reikä täyteen liuotinta ja senjälkeen painellaan ruuvarilla (kahvapäällä) kosketintappia pohjassa useita kertoja tarkoituksena saada hieman liuotinta mahdollisesti myös kosketinpintoihin.
      Ja taas aineet vex.
      Tämän jälkeen laitoin solen ankkurinreikään parin sentin paksuudelta kontaktisprayta niin paljon siis että se muuttui nesteeksi ja taas sillä ruuvarilla tökkiin sita tappii ainakin parikymmentä kertaa. Lopuks se ankkuri paikalleen ja se painettiin nopeesti paikalleen toiveena että kontaktipintoihin asti puristuva aine putsaisi niitä.
      Sitten taas sole kasaan muistin myös sen jousen joka toki oli myös pesty.
      Sole kiinni starttiin ja se autoon, jos on varma että tuli tehtyy oikein (jos vähänkin epävarma kannattaa ottaa "kuivakokeilu" eli kytkee heräteliittimeen yksi piuha joka jatketaan siihen liittimeen joka tulee akusta normaalistikin ja startin kuoreen se toinen. Sitten kytket ne akun napoihin ihan sormin vaan ei siis kiinteesti. HUOM: NUOM: HUOM: vain yhdeksi sekunniksi koska zuurehko virta polttaa normaalisti tallin nurkasta löytyvät 0,5 neliön johdot poikki jo muutamassa sekunnissa.)
      Kun legot autossa kiinni niin sitten vuorossa hervotonta autoilun jumalten manausta ja sormien ja varpaiden ristimistä, jonka jälkeen otettiin starttikoe.
      Ja Voila Ave käynnisty kuin palmun alta ja on toiminut operaation jälkeen moitteetta eikä enää aiheuta huolia ja murhetta koska se jättää taas parkkipaikalle naksutteleen.

      Kulut (työkalut oli omasta takaa)
      Liuotinpesu n. 50cent
      Kontaktispay n. 50cent
      3kpl 5mm ruuvia n. 10 cent.(Solen ruuvit piti porata irti)
      Kokonaiskustannus n. 1,10€.

      Toyotan "tarjous"
      Kunnostettu startti 260€
      vaihtotyö 150€
      Tarvikelisä muutama €
      Kokonaiskustannus n.>410€

      Joten mietikää kannattaako korjaa iha ite vai veiskö tojolle?

      ps.1 kysyttäessä Tojo lupas myydä uuden solen edulliseen 220€ hintaan.

      ps.2 jos on kaveri apuna varsinkin kasauksessa onpi työ h.vetin paljon helpompaa. Itellä ei tietty ollu.

      • Mäkilähtö

        Jos se korjaa heti starttiongelman ilmetessä ilmoittaa, "se on se komposiitti vauhtipyörä rikki".
        Näitä on ilmeisesti vaihdatettu turhaan jonka jälkeen on sitten vielä jälkikäteen vaihdattaa se starttikin.


    • aave2004

      Päteekös nämä samat nyt sitten myös vm-2004 2.0 D4D farmariavensikseen?
      Käynnistettäessä kylmänä kevätaamuna lähtee hienosti käyntiin mutta jos pystähtyy matkalla vaikka kioskille ja koittaa uudelleen käynnistää niin ei lähde millään. Tai sitten saa käynnistellä tuskallisen kauan ja auto heiluu kuin mikäkin tivolimasiina. Auto on hiljattain huollettu. Uusi akku. Uudet hehkut.

      • SCVTH

        Selvisikö missä vika oli. Itsellä sama onglema. SCV venttiilin vaihtoivat mutta eipä tunnu auttavan?


    • Paka 8

      Taitaa olla kyse eri viasta. Mulla on just sama peli ja täysin sama ongelma. Vien sen tiistaina korjaamolle. Kaveri siellä oli sitä mieltä, että vika olisi jossain vaimentimissa, mutta en oikein usko. itse veikkaan starttia, mutta mistä näistä tietää.

      • SCVTHH

        Selvisikö missä vika oli. Itsellä sama onglema. SCV venttiilin vaihtoivat mutta eipä tunnu auttavan?


    • hankkiudu eroon

      Eikös Toyotoilla ole niin hiton hyvä jälleenmyyntiarvo

    • aave2004

      Mulla oli ave vm-2004 2.0 D4D 279 000km ajetussa farmarissa täysin sama vika oireet kuin Mäkilähdöllä eli lämpimänä starttas tosi huonosti ja sai startata välillä yli 10sec et lähti käyntiin ja kylmänä tai muutaman päivän seisseenä auto lähti hienosti käyntiin... tosin ei edes joka kerta. Mäestä käynnistyi kuitenkin täysin ongelmitta joka kerta. Noh... tilasin toissapäivänä startin varaosaliikkeestä käytettynä 170 000km ajetusta puretusta 2005 avesta. Käytetty startti maksoi 85e matkahuolto rahtikuluja. Vaihdatin nyt sitten tänään sen startin ja 3 tuntia meni hommaan ja autohan hörähti käyntiin kuin uusi!
      Hommaan piti irroittaa akku konetilasta ja akun alla oleva metallituki jotta työkalut mahtui ottamaan startin pultit irti... sai olla vielä tarkkana kun otettiin aluksi väärät pultit irti... se startti on kahdella pultilla kiinni... pahuksen jumissa oli toinen. hyvät työkalut kannattaa olla.
      Yks vinkki vielä... kun hakee netistä varaosa starttia niin kannattaa käyttää sanaa "käynnistinmoottori" startin sijaan... löytyi paremmin.

    • mikamikamika

      2 TD koneinen 2000 mallin ave ja sitkeästi tuossakin ollut pitkiä startteja. Vikaa haettu monella pajalla, merkkihuollossakin. Ei vikailmoituksia. Pyörittää hyvin, akkujännitteet ok kuten akkukin. Josku saa yli 5 sekuntia startata, kun lähtee käy heti tasaisesti. Virtalukon pohja uusittu, tankin korkissa ilmareikä, polttoainesuodatin vaihdettu ja fortekäsittelykin tuloksetta. Hieman paree ollut kun laittaa 2-tahtiöljyä polttoaineen sekaan. Ei vuoda mistään ja joskus aivastelee kun kylmänä laittaa käyntiin. Vika esiintyy enemmän lämpimänä kuin kylmällä moottorilla. Ajettu nyt pian 250 tkm

      • The Köle

        "tankin korkissa ilmareikä" siis mitä? -eikös dieselin tankki pitäisi olla ilmatiivis, muuten tulee käynnistysongelmia.....ainakin iskän vanhas Corollas oli ilmavuoto tankissa ja ei käynnistynyt

        ........mulla ainakin yleensä suhahtaa, kun tankin korkin avaa tankkaamista varten!


    • mikamikamika

      Laitoin millin reiän siihen ettei tule tyhjiötä sinne. Korkin kun tankatessa avasi niin aina imaisi ilmaa sisään. Siitä ei kuitenkaan ollut apuja, paitsi suhahdus on kokonaan poissa.

    • mikamikamika

      Päivitetääs oireita. Nyt seurannassa starttauksen kesto. Kun auton nokka on alaspäin saa melkein joka kerta sahata pitkään. Tuli mieleen akku, sehän on siinä asennossa kallellaan ja jos kennoissa vettä vähän, voltithan siinä putoaa ja saattaa aiheuttaa ongelman. Laitehan on 2000 ave, 2.0 TD eli CT220 koneella

    • ave ave

      D4d -00 käynnistyy moitteetta parkit päällä mutta ku laittaa ajovalot päälle niin sammuu heti??ihme vekottimia..huh huh..laturi?ajonesto?virtalukonpohja? En voi ymmärtää

      • hohoi

        Käytin pistokkeessa ja vika löyty


      • Ave Ave
        hohoi kirjoitti:

        Käytin pistokkeessa ja vika löyty

        Ja vikahan oli että akun maakaapelin kosketusvika rungossa.Eli halvalla päästiin =)


    • kölennaapuri

      Annetaan tähän käynnistyongelmaan koskien 2000-2002 tehtyjä d4d patoja.

      Yleisimmästä alaspäin.

      -kaksoismassa vauhtipyörä
      -boschin jäte startti, vaihda ravista tialle nippon denson alennusvaihteella oleva japsi osa
      -scv venttiileissä ongelmaa, ei oikein selviä kuin kokeilemalla
      -suuttimien ja kannen välinen tiiviste pettää, päästää satunnaisesti paineita venttiilikopaan ja ajan mittaan tukkii öljupojasta imusihvilän
      -joku suuttimista vuotaa, ja kun vuotaa startti kestää.. Ei saa korjattua, mutta penkitettyä saa
      -suuttimien ohjaus laatikko hanskakopan takaaa
      -pienenä mahdollisuutena hehkut, mutta ultra harvinainen ongelma
      -johdotus lämpöanturasta,scv venttiileistä, suuttimista,aikas yleisiä kuitenkin
      - naftasuodatimen jalan ilmavuoto, harvinainen ongelma.


      Yli kymmenen noita laittanut, ja kaikki tulleet törkeän kalliiksi

    • MitäVittTeen

      Avensis 2005 2.0diesel 1CD-FTV moottorilla. Käynnistyy huonosti jos pitemmän aikaa seisoo ja auto sammuilee välillä. Esim. tullessa risteykseen ja löysää kaasun. Tankinkorkki testattu..löysällä. ei auta.

    • Sähköjuttuja

      Veikkaisin että "ominaisuus" koska mulle tehtiin ensin se SCV-remontti ja sen jälkeen vaihtunut koko ķone, ja silti heikkoa käynnistyksen kanssa. Tuo valojen pois ottaminen ei täysin ratkaise mutta huomaa kyllä että auto käynnistyy pirteämmin etenkin kylmänä.

    • EiEnääToyotaa

      En ihmettele yhtään vikaa....itsellä laukesi kone D4D siis....juuri 2003 mallissa ja oli silloin mittarissa 73 000 kilsaa....että näin pitkäikäinen kone se on....Vaihdoin audiin ja nyt diisselissä mittarissa 550 000 km normaaleilla huolloilla....joku taas komppaa tämän mutta ainakin mulla toiminut hemmetin hyvin audi on toyotaan verrattuna...

    • abd123

      Ohjekirjassa lukee että kaasupoljin on oltava puolivälissä kun starttaa,Minulla auttoi kun luin käyttöoppaan!

    • Jarppi1983

      Osaisko kukaan kertoa mistä johtuu kun kylmänä auto lähtee hyvin käyntii ja toimii moitteettomasti niin kauan ku lämpösenä sammuttaa ni sit ei lähde enää käyntii.pari tuntii kun odottaa et jäähtyy ja taas matka jatkuu??auto on toyota corolla verso 2.0 d4d 2004

      • Enso

        joskus yhessä opelissani moottorin lämpötila anturi näytti kuumanakin että kone kylmä eikä meinannu millään käynnistyä kuumana. Korjaantu silläkertaa liittimen putsaamisella.


      • Raksuttaa

        Mulla oli ave 2.0 d4d 2003 sama vika ja lähti käyntiin kun laitto apuläynnistyskaapelin musta johto akulta moottorille. Johtu mulla maadotusviasta, nyt vika korjattu ja raksuttaa taas.

        Voi myös johtua jostain muusta sähköviasta.


      • D4D-on.susi

        Sellasia nuo tojotan D4D susimoottorit ovat. Joskus toimivat, joskus ei. Vaihda merkkiä, jos haluat toimivalla dieselillä ajella !!


      • Moottoritoimii

        Kyllä varmaan muittenkin merkkien dieselmoottorit temppuilee jos sähköt on päin persausta


    • Käynnistyy.ei.käynnisty

      Tojohojotissa on aina käynnis nis nis nis nis tys tys tys ongelmiaaa !!

    • Huonokäynnistäjä

      Tuli ongelmia vm. 2008 Avensiksen kanssa. Pyörähtää hiukan, mutta sammuu siihen. Lämpimänä lähtee hiukan paremin, mutta pakkasaamuna saa sahata, jos ei ole ollut johdon päässä kiinni. Suuttimet tsekattu, hehkut samoin, irrotettu etc. vikakoodeja ei näy. Kun saa käymään, kaikki toimii normaalisti. Jotenkin tuntuu, että polttoainepuolella häippää. Pyörähtää hiukan, mutta sitten paineet häviävät - tai siltä ainakin tuntuu.

      • myötätunto

        Ei ole talviautoksi.


    • Anonyymi

      SCV_Puhdistus jarru clenerilla loppuu viat, paineilma puhallukset välillä ja uutta cleneria 12V jännitteellä vedätyksiä. SCV valskaa takaperin paineet karkaa common rail purkista.

    • Anonyymi

      mulla oli vm2003 audin kanssa samoja ongelmia, vika ilmeni 72 000km ajettuna, niin pitkäikäinen se audin moottori oli. nyt toyota alla jolla ajettu 551 000km eikä mitään ongelmia ole esiintynyt.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      350
      8948
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

      Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2581
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2368
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1955
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

      onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1552
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

      Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1401
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

      vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1347
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

      - Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      184
      1328
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

      Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1320
    10. Kirjoitin sinulle koska

      tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1227
    Aihe