Mun jälkimmäinen lapsi, 7v- poika, aloitti koulun. Reksi, ope, on soittanut jo 3 tai 4 kertaa kotiin. Poika on niin villi ja ottaa toisinaan leikit liian tosissaan. Hän just puri ikäistänsä tyttöä, hyppynarua pyöritti niin et sai varoa, näytti hanuria... Onko jollain jotain ideaa kuinka saa loppumaan, puhe ei näköjään auta. Pleikkari meni hyllyyn nyt viime kerran jälkeen. Ja tottelu on myös kyseenalaista koulussa. Vanhempi lapsi, 9v- tyttö, on kuin unelma koulun kävijä, ikään ei oo tarvinnut sekaantua. Ehdotelkaa ideoita, mun pää ei kestä ajatella enää. Kiitos!
Villi ekaluokkalainen
10
1907
Vastaukset
- mää,
Yhteistyötä koulun (opettaja, rehtori ym) kanssa..
Pidätte keskustelu hetken ensin vaikka aikuisten kesken ja sitten myös lapsen kanssa ja teette selväksi että sekä koulussa että kotona on samat säännöt joista pidetään kiinni, ja lapsi tietää et kummassakin paikassa tiedetään aina jos toisessa on tehty tyhmyyksiä.
Muistakaa aina antaa palautetta siitä hyvästä, mitä pojassa varmasti on, ja kun tekee tyhmyyksiä, ne selvitetään, kärsitään rangaistus ja sitten ne "unohdetaan" eikä niitä oteta enää esiin.Ja sitä positiivista palautetta nyt alkuun jokaisesta pienestäkin asiasta, jopa niistä itsestään selvyyksistä, koska mitä enemmän on ongelmia, sitä enemmän pitää hyvistä asioista "palkita" lapsen saamasta palautteesta pitää aina yli puolet olla positiivista, muuten murratte lapsen itsetunnon ja helposti asiat menee huonompaan suuntaan jos ei koskaan huomata niitä hyviä asioita.
Jaksamista, nimimerkillä kokemusta on, pitkä ja raskas tie takana, nyt lapsi 15v ja rauhallinen ja fiksu tapaus = ) - äiti ulkomailta
Mitä pelejä poikasi on saanut pleikkarilla pelata?
Ehkä syy löytyy räiskintä peleistä, ne kuulema aiheuttavat villiintymistä sitten koulussa ja muuallakin.
Jospa pleikkarin hyllyssä hoitaminen rauhoitais poika vähäsen. Ota se ulos silloin kuin hän on edes vähä aikaa hyvin pärjännyt ja pidä rajoja pelamisen ajassa.
Kaikki räiskintä ja tappelu tietysti olisi hyvä sen ikäiseltä pois otta vaikka ne justisa mieluiset olisikin.
Edellinen kirjoittaja sanoi jo monta hyvää asiaa joten ei tähän paljon muuta ole lisättävä.
Koetta kestää, kyllä se menee ohi kun lapselle enemmän järkeä alkaa tulla. Mutta kun poika tahallan kiusaa tai satuta muita, niin hyvää tapa tietysti on käydä lapselta anteeksi pyytämässä, ettei muille jää asiasta pahaa mieli.
Sitäpaitsi et ole yksin, sellaisia juttuja on monella äitillä mietittävänä.
Kaunista syksyä! - näin...
Selvät rajat, jotka on syytä yhdessä koulun kanssa neuvotella. Selkeät rangaistukset, joista on syytä pitää kiinni. ( Esim. koulussa jälki-istumiset, ensin pienesti ja tarvittaessa isosti ... asteittain, jotta ymmärtää tekojensa vakavuuden)
Virallinen istunta reksin kasliassa voipi kummasti auttaa asiassa....
Mutta ennenkaikkea sinä! Ole mukana juonessa, äläkä lipsu, vaikka voisi kirpaistakin, kun kuitenkin pohjimmiltaa suloinen lapsesi joutuu vaikkapa pitkään jälki-istuntoon... se on lopulta hänen parhaakseen.
Muutos ei tapahdu välttämättä heti, voipi mennä parikin vuotta, ja se vaatii sitkeyttä sinulta.. ja koululta.
Mutta uskon, että tuloksiakin syntyy. - muuta
kommentoida, siis kysymykseesi en osaa vastata, mutta mielestäni on hyvä, että koulusta on otettu yhteyttä, ettei sitten esim. joulutokariin tule käytösnumero aivan yllätyksenä. Toivottavasti käytös "paranee" eikä yhteydenottoja negatiivisessa mielessä tule koko vuotta... Jaksamista, toivottelee villin pojan äiti, jota hävettää käydä kaupassa ym. julkisilla paikoilla yhdessä...
- huolestunut mamma
Kiitos teille vastauksista. Nyt ajattelin kiinnittää enemmän huomiota poikaani ja lupasin tänäänkin, et jos tulee koulusta hyvillä mielin eikä ope soita, niin leivotaan, siitä hän pitää! Ikään kuin kiitoksena. Harmittaa vaan ku mulla on 2 vuorotyö, aamua ja iltaa ja vielä viikonloppujakin, oon pois aika paljon. Yritän nyt saada vaihdettua työpaikkaakin jopa sen takia, että poika saa enempi huomiota. Nyt pannaan poika ruotuun! Ja selvät rajat! Ja kehutaankin!
- äiiitiii
huolestunut mamma kirjoitti:
Kiitos teille vastauksista. Nyt ajattelin kiinnittää enemmän huomiota poikaani ja lupasin tänäänkin, et jos tulee koulusta hyvillä mielin eikä ope soita, niin leivotaan, siitä hän pitää! Ikään kuin kiitoksena. Harmittaa vaan ku mulla on 2 vuorotyö, aamua ja iltaa ja vielä viikonloppujakin, oon pois aika paljon. Yritän nyt saada vaihdettua työpaikkaakin jopa sen takia, että poika saa enempi huomiota. Nyt pannaan poika ruotuun! Ja selvät rajat! Ja kehutaankin!
et ole yksin ongelmiesi kanssa, täällä yksi ekaluokkalaisen äiti ja meillä taas ongelmana se, että lapsi ei jaksa istua paikoillaan koulussa, häntä ei kuulema huvita, eli soittoja on tullut meillekin kotiin jo aika monta. No, ongelmia on varmasti monenlaisia ekaluokkalaisilla. Jotenkin olen harmissani , kun kuvittelin että kaikki lähtisi ihan ok rullaamaan, mutta sitten ei lähtenytkään.. Tsemppiä!
- mami*3
meil vähän sama homma.esikoinen aloitti nyt ekalla ja on ollu jälkässä jo useampaan kertaan ja johtunu just lyömisestä,potkimisesta tai mölyämisestä.reissuvihos joka päivä jotain huomauttamista tms.poika ns.normaali,ainakin neuvolan tädin mukaan.vilkas ja eläväinen kyllä mut esim.eskaris ei mitään häikkää.ollaan pärjätty nyt viel ainakin sillai et kaverikielto,pleikka hyllyyn jos jotain tällästä tapahtuu.on ainakin tehonnu vielä,toivottavasti pieni tajuais rauhottua.välil säälittää kun kaikki pitää gangsterina vaik vaan ettii omaa paikkaansa eikä oikeesti tiiä ite onko iso vai pieni.mut rankkaa tää välillä on sen myönnän.jaksamista kaikille kel samanlainen tilanne:)
- mother3
meil vähän sama homma.esikoinen aloitti nyt ekalla ja on ollu jälkässä jo useampaan kertaan ja johtunu just lyömisestä,potkimisesta tai mölyämisestä.reissuvihos joka päivä jotain huomauttamista tms.poika ns.normaali,ainakin neuvolan tädin mukaan.vilkas ja eläväinen kyllä mut esim.eskaris ei mitään häikkää.ollaan pärjätty nyt viel ainakin sillai et kaverikielto,pleikka hyllyyn jos jotain tällästä tapahtuu.on ainakin tehonnu vielä,toivottavasti pieni tajuais rauhottua.välil säälittää kun kaikki pitää gangsterina vaik vaan ettii omaa paikkaansa eikä oikeesti tiiä ite onko iso vai pieni.mut rankkaa tää välillä on sen myönnän.jaksamista kaikille kel samanlainen tilanne:)
- meilläkin kaikilla
Tuollainen käytös on tyypillistä ADHD-lapselle. Se ei ole sairaus vaan oireyhtymä.
Lueppas netistä lisää. - ----*----
Ongelmia meilläkin. Pari viikkoa koulua meni ihan ok, kyse siis ekaluokkalaisesta. Sitten alkoi "nyrkkeily", ei niinkään koulussa, mutta ip-kerhossa, sählyssä. Otin kouluun yhteyttä, lapsen kanssa keskusteli niin ope kuin kuraattorikin. Nyt on pari viikkoa selvitty ilman välikohtauksia, taskussa pehmolelu, jota lapsi puristaa, kun ärsyttää ja tekis mieli lyödä. Meidän poika on open mukaan tunnilla unelmaoppilas, mut sitte vapaalla heittäytyy hurjaksi.
Tänään herra sitten ilmoitti, ettei mene kouluun. Huuto ja vastaanharaaminen oli melkoista. Myöhästyi koulusta, vein sinne kuitenkin ja hain open luokasta. Vielä ei ole ainakaan mitään viestiä kuulunut. Mulla on kyllä iskeny paniikki, stressi ja vaik mikä tässä heti alkuunsa.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723136
- 922895
- 512135
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201595Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..61359- 151359
- 191314
Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131311Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein141287Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241242