Autonominen hermosto ylikierroksilla

millä hoitaa?

Miten ihmeen konstilla sais autonomisen hermostoni rauhoittumaan?
Tuntuu käyvän erittäin herkästi ylikierroksilla ja aiheuttaa kaikkia ikäviä oireita vatsavaivoista rytmihäiriöihin. Viimeisenä oireena hyperventilaatio.
Tuntuu vielä oikein villiintyvän entisestään juuri ennen kuukautisia, että en tiedä mikä osuus noilla hormoneillakin tuohon sitten on. Asiaa ei ole tutkittu, enkä tiedä voiko miten tutkiakaan?Mitähän kaikkia kokeita pitäis ottaa?
Kilpirauhasarvo oli kyllä vuodenvaihteessa normaali (ollut kuulemma sama jo 10 vuotta).
Niin, lääkäri otatti vain tuon yhden arvon. En tiedä pitäiskö otattaa vielä kuitenkin tuo T4v. Se ei vaan kuulemma voi olla lääkärini mukaan pielessä, jos tuo toinen ei ole (täältä olen kyllä lukenut sitten ihan muutakin)...???
En ole kyllä enää mikään ihan nuorikaan, että en tiedä sitten mikä osuus joillain muilla hormoneilla mahdollisesti on. Kukautiskierto on kuitenkin vielä pysynyt (aivan pientä, kait ikään kuuluvaa heittoa, lukuunottamatta) ok.

Ruokavalioon olen jo tehnyt muutoksen aikoja sitten, enkä juo paljon kahviakaan, korkeintaan puoli kuppia päivässä silloin tällöin.
En ole työelämässä tällä hetkellä ja asun maalla, että elämäntahdinkin pitäis olla hieman kiirettömämpää ja vähemmän stressaavaa.

Oman stressinsä tietysti tuo pieni lapsi ja liuta eläimiä, joista olen pitkälti yksin vastuussa, mutta onhan niistä kuitenkin myös oma ilonsakin.

Jotenkin vaan kroppani ylireagoi, enkä tiedä mikä neuvoksi.

63

42680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rentoutuen

      Yksinkertaisen keino on katsoa asian toista puolta. Rauhoittuminen eli hermostollisen lepotilan toteutuminen tapahtuu rentoutumalla ja turvallisen kosketuksen avulla nopeimmin ja tehokkaimmin.
      Sanallinen rentoutuminen toteutuu parhaiten vasta sen jälkeen, kun kehon "kierrokset" purkautuneet.

    • terps

      Itsellänikin on samantapaisia oireita. Olen saanut kohtalaisen avun vihreästä teestä. Juon ison kupin ennen hermostuttavaa/hektistä tilannetta. Myös kamomillatee vaikuttaa rauhoittavasti. Tämä auttaa kohtalaisesti, minkä myötä on helpompaa jo vaikuttaa itse omaan olotilaansa (rauhoittaa itseään tietoisesti). Myös reipas liikunta auttaa.

      • a.p.

        Liikunta varmaan olis hyväksi, mutta varsinkin silloin, kun on PMS-oireet päällä tulee helposti rytmihäiriöitä ja etenkin liikkuessa.
        Välillä on ollut myös hengenahdistusta ja huimausta, jotka nämä kaikki yhdessä siis rajoittaneet aika paljon liikkumista.
        Vihreää teetä olen juonut jo jonkin aikaa ja se tuntuu ainakin pieninä määrinä sopivan.

        Tähän hermostooni ei vaan tunnu auttavan kunnolla oikein mikään, eli ei tunnu tulevan mitään, vaikka kuinka yrittäisin rauhoittua ja rentoutua jne.
        Hermosto tuntuu elävän jotain ihan omaa elämäänsä.
        Saatan säikähtää ihan pikkujuttujakin ihan tajuttomasti niin, että sydän hakkaa tuhatta ja sataa ja tulee huono olo, tärisen jne.
        Ihan täysin sellaista ylireagointia useasti.

        No, syitä tietysti löytyy menneisyydestäkin, koska olen menettänyt yhden lapseni äkillisesti ja monia muitakin äkillisiä kuolemantapauksia olen joutunut todistamaan jo lapsesta lähtien.

        Pelkään varmaan ainakin jotenkin alitajuisesti kaikkea äkkinäistä, uusia katastrofeja jne., edelleenkin, vaikka näitä asioita on käsitelty jo vuosia psykologin kanssa ja olen jo kuvitellut päässeeni niistä jotenkin voiton puolelle.
        Hermot ovat kait sitten jotenkin "menneet".

        Hermostoni ei ole rauhoittunut siis ollenkaan, vaan ikäänkuin jatkuva hälytystila päällä ja tuntuu vaan menevän vuosi vuodelta pahemmaksi (vai alkaako liittyä jo jotenkin ikäänkin, kun vaihdevuodet lähestyy...?). En tiedä.

        Juuri nyt en tunne saavani apua edes lääkäriltä.


      • mies781
        a.p. kirjoitti:

        Liikunta varmaan olis hyväksi, mutta varsinkin silloin, kun on PMS-oireet päällä tulee helposti rytmihäiriöitä ja etenkin liikkuessa.
        Välillä on ollut myös hengenahdistusta ja huimausta, jotka nämä kaikki yhdessä siis rajoittaneet aika paljon liikkumista.
        Vihreää teetä olen juonut jo jonkin aikaa ja se tuntuu ainakin pieninä määrinä sopivan.

        Tähän hermostooni ei vaan tunnu auttavan kunnolla oikein mikään, eli ei tunnu tulevan mitään, vaikka kuinka yrittäisin rauhoittua ja rentoutua jne.
        Hermosto tuntuu elävän jotain ihan omaa elämäänsä.
        Saatan säikähtää ihan pikkujuttujakin ihan tajuttomasti niin, että sydän hakkaa tuhatta ja sataa ja tulee huono olo, tärisen jne.
        Ihan täysin sellaista ylireagointia useasti.

        No, syitä tietysti löytyy menneisyydestäkin, koska olen menettänyt yhden lapseni äkillisesti ja monia muitakin äkillisiä kuolemantapauksia olen joutunut todistamaan jo lapsesta lähtien.

        Pelkään varmaan ainakin jotenkin alitajuisesti kaikkea äkkinäistä, uusia katastrofeja jne., edelleenkin, vaikka näitä asioita on käsitelty jo vuosia psykologin kanssa ja olen jo kuvitellut päässeeni niistä jotenkin voiton puolelle.
        Hermot ovat kait sitten jotenkin "menneet".

        Hermostoni ei ole rauhoittunut siis ollenkaan, vaan ikäänkuin jatkuva hälytystila päällä ja tuntuu vaan menevän vuosi vuodelta pahemmaksi (vai alkaako liittyä jo jotenkin ikäänkin, kun vaihdevuodet lähestyy...?). En tiedä.

        Juuri nyt en tunne saavani apua edes lääkäriltä.

        Kuulostaa tutulta,itsellä samanlaisia oireita,väsytää,syke pompii miten sattuu,levossa syke 90 ja pienikiin ylimääränen liike vaikka meno keitiön niin syke nousee 120 eikä laskee kunnes taas istun.. Tuntuu että käyn ylikieroksella koko ajan,tämä kaikki ilmeni pitkään kestävän flunssan jälkeen joka uusiutui jälki tautina. Nyt flunsasta parantunut mutta tiheä syke jäi vaivamaan.Kaksi kertaa kävin lääkärissä ja laitoivat pakko-sairaslomalle korkean syken takia,lepämään kuulema se saattaa riittää,mitään muuta ei ole tutkittu ei edes kunnolista verikoetta otettu.Liikunnan lääkäri kielsi toistaiseksi.Edelleen samat oireet en tiedä mitä tehdä,elämässä on tapahtunut paljon stressin altistavia asioita,mutta ei ollut aikaisemmin mitään tällästä tunnetta että kaikki ei ole kohdallaan.Miten saada lääkärin ymmärtämään että asia pitää tutkia tarkemmin?


      • ei hiihtoa
        mies781 kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta,itsellä samanlaisia oireita,väsytää,syke pompii miten sattuu,levossa syke 90 ja pienikiin ylimääränen liike vaikka meno keitiön niin syke nousee 120 eikä laskee kunnes taas istun.. Tuntuu että käyn ylikieroksella koko ajan,tämä kaikki ilmeni pitkään kestävän flunssan jälkeen joka uusiutui jälki tautina. Nyt flunsasta parantunut mutta tiheä syke jäi vaivamaan.Kaksi kertaa kävin lääkärissä ja laitoivat pakko-sairaslomalle korkean syken takia,lepämään kuulema se saattaa riittää,mitään muuta ei ole tutkittu ei edes kunnolista verikoetta otettu.Liikunnan lääkäri kielsi toistaiseksi.Edelleen samat oireet en tiedä mitä tehdä,elämässä on tapahtunut paljon stressin altistavia asioita,mutta ei ollut aikaisemmin mitään tällästä tunnetta että kaikki ei ole kohdallaan.Miten saada lääkärin ymmärtämään että asia pitää tutkia tarkemmin?

        Hei, sun kertomuksesi on kuin olisin itse kirjottanut, ensin flunssa, sitten pari viikkoa melkein terveenä. Sitten nousi kuume uudelleen, ja olo ei oo makaamalla parantunut. Syke korkealla kun nousee ylös jne. Puoltoista viikkoa oon huilinu, ehkä vähän väsymys helpottanu mutta sykkeet ja ylikierrokset jatkuu...stressiä on ollut mullakin enemmän ja vähemmän mutta en tiedä johtuuko siitä. No, se on rampattava työterveydessä kunnes saadaan selvyys. Laitahan kuulumisiasi tänne, mua kiinnostaa.
        t. kohtalontoveri


      • vanhaketjumutta

        Juu, näissä tilanteissa ei saisi lisätä "liikuntaa" - sykkeet ovat jo valmiiksi kokoajan koholla ja stressi syö elimistön vitamiinivaroja. Liian reipas liikunta on uusi stressi lisää ja keho ei todellakaan palaudu. Tämän tietää jokainen jo valvomisista.
        Sen sijaan ilman muuta rau-hal-li-nen kävely (mieluiten rauhallisessa ympäristössä, pellon reunat, metsä) kotijoogailu ja lattialla hengittely ja venyttely auttaa laskemaan kierroksia ja parantaa myös unenlaatua.

        Ravinto: vitamiinit D ja b12, hyvät rasvat (aivoruokaa!) omega3 ja magnesium. Vaikka purkista hetken, jos ei ole voimavaroja koostaa ja kokkailla ravitsevaa ruokaa erivärisistä kasviksista.

        Alkoholi syö vitamiinivaroja ja huonontaa oloa, vaikka juuri siinä hetkessä hyvältä tuntuukin. Siitä kannattaa luopua, jos on käytössä jollakulla.

        Tv:stä ja netistä vaan kivoja juttuja, ei tappelua, veriroiskeita ja kauhuleffoja. Itse olen aina pitänyt näistä, mutta tämän ison väsähdyksen (joka onneksi on jo hieman taittumassa) myötä huomasin, että jo pelkkä tv:stä _kuuluva_ karjunta ja mäiske kuormittaa. En voi katsoa yhtään noita enää. Tai ainakaan nyt. Samoin somen virrasta piilotan kiireesti ikävät otsikot ja kamalat kuvat. Nyt ei vaan pysty.

        Oudolla lämpöilyllä (ei flunssaa) minullakin kai alkoi, kävin joidenin viikkojen kuluttua jo lääkärilläkin, kun pelkäsin jonkun autoimmuunitaudin iskeneen (tajuton väsy, heti aamuaskareet nostatti lievän kuumeen, lihakset ja nivelet särki) Verikokeet normaalit ja sain lääkäriltä soiton, jossa epäili uuvahdusta - tein useampaa työtä, eri tehtäviä.

        Tsemppiä kaikille uuvahtaneille. Lepäilkää hyvällä omallatunnolla, karsikaa menoja ja kontakteja, ulkoilkaa, kylpekää, saunokaa, jos varaa käykää hierojalla ja hellittelyhoidoissa.
        Breath in - Breath out.


      • Anonyymi
        mies781 kirjoitti:

        Kuulostaa tutulta,itsellä samanlaisia oireita,väsytää,syke pompii miten sattuu,levossa syke 90 ja pienikiin ylimääränen liike vaikka meno keitiön niin syke nousee 120 eikä laskee kunnes taas istun.. Tuntuu että käyn ylikieroksella koko ajan,tämä kaikki ilmeni pitkään kestävän flunssan jälkeen joka uusiutui jälki tautina. Nyt flunsasta parantunut mutta tiheä syke jäi vaivamaan.Kaksi kertaa kävin lääkärissä ja laitoivat pakko-sairaslomalle korkean syken takia,lepämään kuulema se saattaa riittää,mitään muuta ei ole tutkittu ei edes kunnolista verikoetta otettu.Liikunnan lääkäri kielsi toistaiseksi.Edelleen samat oireet en tiedä mitä tehdä,elämässä on tapahtunut paljon stressin altistavia asioita,mutta ei ollut aikaisemmin mitään tällästä tunnetta että kaikki ei ole kohdallaan.Miten saada lääkärin ymmärtämään että asia pitää tutkia tarkemmin?

        Sympatikotonia .samanlaiset oireet elämäni matkalla kertynyt tressaavia asioita ,krooninen trauma ,Panikkihäriö vanhat tressit pitäisi purkaaa .Ei apua ole tarjottu Hermosto kuin kehää kiertäisi ,sykkeiden nousuun yölläkin herää ,ylösnoustessa syke lähtee nousemaan ja sydän sekoilee .Mistä apu kysyn minäkin .Laventelin tuoksua haistelen ,vihreää teetä ,camomilla ,rentoutusta musiikista , Mindfulness.Beetasalpaaja muru avuksi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sympatikotonia .samanlaiset oireet elämäni matkalla kertynyt tressaavia asioita ,krooninen trauma ,Panikkihäriö vanhat tressit pitäisi purkaaa .Ei apua ole tarjottu Hermosto kuin kehää kiertäisi ,sykkeiden nousuun yölläkin herää ,ylösnoustessa syke lähtee nousemaan ja sydän sekoilee .Mistä apu kysyn minäkin .Laventelin tuoksua haistelen ,vihreää teetä ,camomilla ,rentoutusta musiikista , Mindfulness.Beetasalpaaja muru avuksi .

        Sama vaiva ,apua ei oli tarjottu .Kannetaan perintönä vielä suvun ,varsinkin Äidiltä perittyjä takaumia ,tressi ahdistya trauma .Beetasalpaajaa Orloc ollut pitkään vain murusina yht.1,25 mg korkeintaan päivässä ,käyttänyt vuosikymmeniä ensin verenpaineeseen ,nyt sykkeisiin ent. Oma lääkäri varoitti pitkään käytettynä ei hyvä ,siksi pienensi .Vihreä ,tee ,nuuskin pullosta Laventelia ,rollossa oli aikansa kera öljyn .Rentouttavia / rauhoittavia kuuntelen .Metsä paras paikka. Mindfulnesia ,CAmomillalle allerginen, eikä sovi minkä vaan lääkkeen kanssa . Mielimuusikkina Operettikappaleet, Andre Rieu .Hengitys harjoitukset hyviä ,jos syke ,ahdistus kovana ,ei tahdo auttaa .Pienestä asti keräytynyt pahoja takaumia jotka pitäisi purkaa EDMR - terapiaa olen hakenut Väestöliiton kautta ,oma maksuosuus jäisi pieneksi .Odotan vastausta.


    • maahiiri

      Tutustu vaikka netin kautta lisämunuaiskuoren vajaatoimintaan. Siinä on tosi paljon sellaisia oireita, joita nyt kuvailit ja vahvistuksen asiaan saa sylkitesteillä/vuorokausivirtsan keräämisellä.

      http://www.kukalie.net/annukka_seppavuori/oireet.htm

      tuossa on yksi oirelinkki....

      • Taisin löytää jotain, joka sopii minuun. Eli minulla on kaikki vajaatoiminnan oireet, ihottumaa/tummentumaa selässä. Ainoa vaan että kaliumini on matala, verenpaineet korkealla ja aineenvaihdunta ei toimi. Olen käynyt tutkimuksissa, muistaakseni lisämunuaistestitkin tehtiin, ainakin vuorokausivirtsan keräys. Lääkärien mukaan laboratoriotestien perusteella minussa ei ollut mitään vikaa. Keväällä jouduin syömään kortisonia allergisen reaktion takia ja voi miten hyvä olo minulla olikaan:).


      • a.p.

        No, nuo oireet on melkein kaikki minulla.
        Mutta voiko olla mahdollista, että on linkissä mainittua vaivaa, kun on joskus myöskin hieman parempia päiviä tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa?


      • maahiiri
        a.p. kirjoitti:

        No, nuo oireet on melkein kaikki minulla.
        Mutta voiko olla mahdollista, että on linkissä mainittua vaivaa, kun on joskus myöskin hieman parempia päiviä tietyssä vaiheessa kuukautiskiertoa?

        Jotkut naiset kärsivät myös aivan käsittämättömistä hormoniheilahduksista. Hormonien määritys voisi olla sinulle myös paikallaan, ehkä jostakin hormonista puutetta? Tämä selittäisi kuukautiskierron tietyt paremmat vaiheet. Esim. keltarauhashormonin vaje tekee elämästä vitutusta aina ovulaatiosta menkkoihin saakka. Paras vaihe yleensä vähän menkkojen alkamisen jälkeen tai menkkojen jälkeen.


      • a.p.
        maahiiri kirjoitti:

        Jotkut naiset kärsivät myös aivan käsittämättömistä hormoniheilahduksista. Hormonien määritys voisi olla sinulle myös paikallaan, ehkä jostakin hormonista puutetta? Tämä selittäisi kuukautiskierron tietyt paremmat vaiheet. Esim. keltarauhashormonin vaje tekee elämästä vitutusta aina ovulaatiosta menkkoihin saakka. Paras vaihe yleensä vähän menkkojen alkamisen jälkeen tai menkkojen jälkeen.

        Saattaa johtuakin hormoneista.
        Terveyskeskuslääkäri ei vaan suostunut oikein mitenkään kommentoimaan asiaa, eikä hänen mielestän ollut syytä mihinkään testeihin. Pitää minua ilmeisesti luulosairaana.
        Parin viikon päästä pääsen onneksi yksityiselle.


      • oi kun ymmärtäis...
        a.p. kirjoitti:

        Saattaa johtuakin hormoneista.
        Terveyskeskuslääkäri ei vaan suostunut oikein mitenkään kommentoimaan asiaa, eikä hänen mielestän ollut syytä mihinkään testeihin. Pitää minua ilmeisesti luulosairaana.
        Parin viikon päästä pääsen onneksi yksityiselle.

        Saitko ikinä apua? Miten tilnteesi nyt on. Minullakin autonominen hermosto tempuillut erittäin voimakkaasti viimeisen vuoden aikana. Tästä jotain aiheesta, jos se nyt elimistön stressitilasta sitten johtuu...

        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91828&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero


      • Lopahtanut
        oi kun ymmärtäis... kirjoitti:

        Saitko ikinä apua? Miten tilnteesi nyt on. Minullakin autonominen hermosto tempuillut erittäin voimakkaasti viimeisen vuoden aikana. Tästä jotain aiheesta, jos se nyt elimistön stressitilasta sitten johtuu...

        http://www.duodecimlehti.fi/web/guest/etusivu?p_p_id=dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku&p_p_action=1&p_p_state=maximized&p_p_mode=view&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku__spage=/portlet_action/dlehtihakuartikkeli/viewarticle/action&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_tunnus=duo91828&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_frompage=uusinnumero

        Kiitos linkistä.

        Olen yrittänyt toipua ei-työperäisestä loppuunpalamisesta/uupumuksesta/ylirasitustilasta nyt puoli vuotta. Välillä oli jo parempi, mutta nyt tuntuu, että olen jälleen 0-pisteessä. Matka on ilmeisesti pitkä.

        Voimia teille kaikille.


      • oi kun ymmärtäis...
        Lopahtanut kirjoitti:

        Kiitos linkistä.

        Olen yrittänyt toipua ei-työperäisestä loppuunpalamisesta/uupumuksesta/ylirasitustilasta nyt puoli vuotta. Välillä oli jo parempi, mutta nyt tuntuu, että olen jälleen 0-pisteessä. Matka on ilmeisesti pitkä.

        Voimia teille kaikille.

        Lopahtanut - miten sinulla menee nykyään? Minkälaisia oireita on/ollut? Minäkin olen ollut välillä paremmassa kunnossa, mutta nyt huonommassa.


      • ananias 78

        ananias 78. "maahiiri" 21.9.2007.
        >
        >millä sait auki linkin " kukalie.net/annkka...".
        >Käytössäni on "Mozilla wirevox" - selain.
        >
        >Luulen että itselläni on kova tressi päällä, ollut
        >jo 4:sen kuukautta.
        >Oireet ja kivut alkoi muutama päivä jälkeen,
        kun rakas vaimoni Luoja kutsui luokseen.
        Terv. seppo


      • lyhytaikatuo
        Lopahtanut kirjoitti:

        Kiitos linkistä.

        Olen yrittänyt toipua ei-työperäisestä loppuunpalamisesta/uupumuksesta/ylirasitustilasta nyt puoli vuotta. Välillä oli jo parempi, mutta nyt tuntuu, että olen jälleen 0-pisteessä. Matka on ilmeisesti pitkä.

        Voimia teille kaikille.

        Puoli vuotta menee kyllä ihan alkumetreistä, kun on kunnolla väsähtänyt.
        Sairauslomakin on usein suorilta useampi kuukausi kerrallaan.
        Antakaa itsellenne aikaa.


      • Anonyymi

        Neurologisella tutkittu virtsan keräämisellä ,ei oireet lisämunuaisesta .Päättivät olevan vaikean verenpaineen ,liika verenpainelääkkeitä määrättiin, paine laski 74/ 42 ,tulipa huono olo ,Epikriisissä luki : saanut kohtauksen ,,,,se oli väärin , johtui liian monesta RR lääkkeestä jossa mukana yksi sopimaton . Hienosti puhdistettu virhe kirjoitettu Epikriisiin .


    • hikivirtaa sykenouse

      Minulla auttaa likkunta, riittävän rasittava liikunta, joka tyhjentää päätä.

      • normitilanteessakyllä

        Pään tyhjennykseen oivaa kyllä, mutta uupuneelle ja jo valmiiksi stressaantuneelle täys virhetikki.

        Raju liikunta, unettomuus, alkoholin käyttö tai laihduttaminen ovat kaikki keholle stressinaiheuttajia ja syövät kehon vitamiinivaroja.


    • rolling 67

      Iselläni liikunta pahentaa oireita. Ehkä tuo liikunnan lisääminen traumaperäisen stressihäiriön sekä uupumuksen hoidoksi oli ehdottomastai väärä liike minulta. Olen aina ollut liikunnallinen, mutta tämän hetkinen tilanteeni on etten palaudu kevyestäkään liikunnasta. Vaikken itse varsinaisesti urheilijaksi tunnustaudukkaan niin urheilijoiden ylirasitustilat ovat samankaltaisia kuin burnoutit taviksilla. Toipuminen on hidasta jos toipuu laisinkaan. Entiseksi tuskin koskaan. Kävin tuossa todella jo paremmassa kunnossa mutta sitten tuli todellinen tipahdus. Urheilijoilla pääsääntö on lepää, kävele, syö tätä puoli vuotta ja jopa kaksikin vuotta. Tämä pätee myös muulla tavalla HPA-akselin sekoittaneiden hoitoon. Käyn itse uimassa, mutta palautuminen on rankkaa. Hirveät kivut uupumuksineen sekä autonomisen hermoston oireet seuraavina päivinä. Sydänrasituskokeet on tehty ja kaikki muukin. Testoarvot(vapaa)sevästi alakantissa. Tähän lääkäri määräsi lisätutkimuksia liittyen kortisonirasitukseen. Pieni annos kortisonia helpotta oireilua. Propral tai metoprololi helpottaa sydänoireilua sekä tamsulosiini virtsaamisongelmia. Deprakine tällä hetkellä tasoittamaan ärtymystä sekä tasaamaan ylikierrostilaa. Yöksi remeron nukkumiseen. Päivällä pieni annos cipralexia rivatril. Ogelma on ettei tahdo malttaa. Nyt pari vuotta pois työelämästä ja katson että lähden taas niinkuin alusta liikkeelle. Liikuntaa korkeitaan kolme kertaa viikossa (kevyttä). Ruokavaliohommat ei ole hanskassa, joka olisi yksi olennainen. Uupumukseen tarjotaan helposti vain lisää piristäviä lääkkeitä. Se pahentaa ongelmaa ja voi mielestäni olla hengenvaarallista. Kuntoutustutkimusosastolla laittoivat aktivoivia lääkeitä lääkkeitä kehiin ja tulos oli hirveä. Sydänoireet pahenivat,- keho ja aivot jotka tarvitsee lepoa kävivät ylikierroksilla. Tämä on valitettavan yleinen hoitolinja uupuneelle tai loppuunpalaneelle. Mielestäni annokset tulisivat olla pieniä sekä tasaavien osuutta lisätä. Sanoisin lääkehoito 30% ja loput ruokavalion ja vaikka vaihtoehtoisen lääketieteen parista. Ja tietenkin erittäin kevyt liikunta. Siellä sairaaloissa makaa loppuunpalaneita raunioita joiden lääkitys sekoittaa heidän elimistönsä vielä pahempaan kuntoon. Valitettavasti. Kunhan tästä parempaan kuntoon tulen niin kirjoitan vielä lehtien yleisille palstoille ns. "väärästä hoitolinjasta" mikäli julkaisevat. Toivon kaikille jaksamista ja kärsivällisyyttä.

    • edcvfrz

      beetasalpaaja helpottaa oireita.

      • Ollaan ihmisiä

        Justis. Opetaan nappia ja jatketaan samaa päätöntä menoa. Taidat olla lääkärioppilas. NE popsii kaikki napit ja suosittelee niitä kaikille. Oireisiin on syy ja sitä pitää kuunnella.

        ap: lepo, lepo ja lepo. Elimistösi ilmoittaa, että tahtisi ei ole ok. Sinun on kuunneltava sitä. Selvitä vanhat stressinaiheet ja jännitykset, opettelet rentoutustekniikoita ja jakamaan lepohetkiä arkeen.

        Ei voi painaa 24/7 ilman seuraamuksia.


      • kokonaisvaltainen_ote

        -Metsä! Luonto! Tutkitusti rauhoittaa.
        - Kokonaisvaltainen ruokavalion kartoittaminen

        Yksittäiset pillerit ja dropit tuskin auttavat . Peräänkuuluttaisin holistista suhtautumista tilanteeseen, mahdollista rentoutusta & psykoterapiaa ja paljon luonnossa oleilemista ilman suorittamista.

        Voimia polullesi!


    • lullbai

      Kauranversouute Avena sativa säännöllisesti käytettynä rauhoittaa. Samoin vihreäteeuutetta sisältävä L-teaniini. Kokeile.

    • aloeverakellari.com

      Aloe Vera auttaa moneen vaivaan, se tasapainoittaaa koko kehosi ja mielesi. Löydät minut osoitteesta aloeverakellari.com

    • ongelma suussa

      Nuo oireenne ovat tuttuja.Jos suussanne on elohopeaa, kärsitte luultavasti amalgaamimyrkytyksestä. Lääkärit eivät (paitsi luontaishoitoon perehtyneet) tunnista tätä ja älkää missään tapauksessa ottako neuroleptilääkkeitä, se on teidän lopullinen tuhonne!!!

      Liikunta ja rasitus, myös henkinen , voi äkkiä pahentaa oloa eikä siitä tahdo toipua millään, kipeyttää vain lihakset. Pienikin infektio vie kunnon alas. Kun hengittää elohopeaa elimistöönsä rapautuvista hammaspaikoista, tai juo kuumaa tai pesee hampaitaan, myös hengitysoireet ja ahdistukset ovat tuttuja.

      Keski-iässä kun keho alkaa ikääntyä, oireet pahenevat koska elimistö on jo vuosikymmeniä joutunut taistelemaan tuota vaarallista elohopeaa vastaan ja sen vastustuskyky alkaa väsyä.

      Monen ihmisen kunto on romahtanut täydellisesti kun hammaslääkäri on porannut amalgaamipaikkoja ilman kunnollista suojausta ja suojalääkitystä.

      • hehhetihee

        Törkeää ja vaarallista puhetta.
        On todellakin patologisia tilanteita ja sairauden vaiheita, joissa lääkitys on paikallaan ja turvaa potilaan hengen.
        Et ole koskaan tainnut nähdä esimerkiksi psykoottista ihmistä?
        Joo, amalgaamit vaan veks, niin kyllä ne vainoharhat ja täysaggressio siitä.


    • entinen stressaaja

      Kokeile Bowen-terapiaa ja TRE-stressinpoistoliikkeitä (hanki kirja:David Berceli, TRE –stressinpurkuliikkeet stressin ja traumojen helpottamiseen).

      • yhä stressaa

        Tasapainottiko Bowen hermostosi? hallitsen jo TREn... ja sekin auttaa.


    • On totta

      että elohopea on maailman vaarallisin nimenomaan hermomyrkky. Kannattaa tutustua siihen tarkemmin.

    • Kesytä hermosi

      Näin olen taltuttanut elimistössäni jylläävää pitkään kestänyttä stressihäiriötäni:

      Päivittäin 2-4 seuraavista:
      - joogaa n. 40 min
      - TRE-harjoittelua ks. yllä
      - kävelylenkki 40 min - joskus kaksikin lenkkiä
      - EFT-naputtelua akupisteisiin

      Lisäksi kokeilin fysioakustista tuolia tänään. Suosittelen. Ainakin verenpaine (joka minulla indikoi hyvin pulssin lisäksi stressitasoa) laski, vaikuttaa, että autonominen hermosto pikkuhiljaa kesyyntyy...

      Onko uniongelmia? Stressin purkamiseksi pitäisi saada nukuttua, uni korjaa hyvin. Itselläni juuri uni on ollut haaste.

    • loppuko

      Mulla on ollut autonominen hermosto sekaisin 2,5v ja oireita on vaikka minkälaisia ja lääkkeitä on koitettu kaikkea, nyt homeopatia ja avena sativa kokeilussa. Kiva kuulla että en ole ainoa. Mullakin o llut jossain vaiheesa kalium matala (3,1) mutta muuta vikaa ei lukuisista tutkimuksista huolimatta ole (onneksi ) löytynyt. KAIKKI on tutkittu sydämestä pään magneettikuviin - paitsi ei autonomisen hermoston toiintahäiriötä. mistään ei tunnu löytyvän apua ja elämänlaatu kärsii tosi paljon :(

    • 13 + 3

      Mikä olisi hyvä beetasalpaaja vaarattomiin rytmihäiriöihin, kun en haluaisi leikkaavan maksimisykettä kovin helposti liikunnan aikana? Kokemuksia?

    • -Henry

      Kuulostaapa tutuilta ongelmilta, itselläni sama ongelma etenkin liikunnan kanssa. Viimeksi eilen punttisalitreeni ja se vei totaalisesti unet. Minulla on tutkittu kortisolit ja näyttää siltä että lisämunuainen olisi uupunut. Olen tutkituttanut itseäni tuhansilla euroilla mutta varsinaista vikaa ei ole löytynyt vaan aina puhutaan masennuksesta ja annetaan pillerit kouraan. Näyttää siltä, että jonkin lainen pidempi pakkoloma tulee nyt kyseeseen. Stressitön elämä ja todella, todella kevyt liikunta.

    • camilla92cg

      Heips!

      Oma tarinani on seuraavanlainen: olin suuressa leikkauksessa noin 2.5kk sitten. Leikkaus oli haluttu, mutta iso ja siihen sisältyi tiettyjä komplikaatioriskejä - aivan kuten jokaiseen leikkaukseen. Muistan aina, kun hoitajat tulivat mittaamaan verenpaineeni, että sykkeeni on aivan pilvissä "Rauhoitu ihminen, kaikki on hyvin:)" Verenpaineeni oli kuitenkin hyvä. Pelkäsin jatkuvasti, että saan veritulpan tai että jotain kamalaa tapahtuisi ja menehtyisin. Jouduin olemaan samassa asennossa sängyn pohjalla yli viikon velliruuan kanssa.

      Meni noin kuukausi kotona vanhempien kanssa ollessa, kun päätin siirtyä arkee kotiini Helsinkiin -> sain ensimmäisen yön jälkeen elämäni kamalimman ja ensimmäisen paniikkikohtauksen. Hakeuduin Auroran päivystykseen, josta sain ensiapua ja diagnoosin "sopeutumishäiriö", joka kuvaa kyllä hyvin tilannettani.

      Stressiä en vieläkään siedä paljoa ja pieni ahdistus on vieläkin osa arkea. Kuitenkin tilanne on parantunut huomattavasti, sillä en ole saanut samanlaista paniikkikohtausta enää viikkokausiin. Nukun myös paljon paremmin kuin ennen - uni on niin tärkeä elementti meille kaikille. Jatkan mietoa lääkitystä pari kuukautta (6mg citalopramia), luen itsehoitokirjallisuutta, teen syvärentoutusharjoituksia ja lihasharjoituksia yritän ottaa rennosti, antaa itselleni aikaa ja ylläpitää positiivista elämänkatsomusta. Terapian aloitin myös, sillä siitä on ollut huomattava apu.

    • 17+8

      Rauhoitu aloillesi ja laita kädet vatsan päälle. Hengitä rauhallisesti ja tunne kuinka mielesi rauhoittuu. Toimii.

      Tälle ilmiölle on neurofysiologinen selityskin, mutta se on niin monimutkainen, etten jaksa ruveta nyt kirjoittamaan.

      • edwinstr

        Herbert Benson kutsuu sitä nimellä "relaxation response". Googlesta ta Google Scholarista voi hakea tarkempaa tietoa noilla hakusanoilla.


    • Jaapperson

      Nettiin hakuun "muutoksen blogi" ja www.aanitteitaelamaan.fi Itsekin samanlaisista oireista (työperäinen uupumus) kärsineenä suosittelen hermoston rauhoittamista ja itsensä tutkiskelua.

    • laakityskuntoon

      Stressitila tarkottaa päälle jäänyttä sympaattisen hermostuksen tilaa. Oireet ovat ikäviä ja vaihtelevat. Googlettamalla Posturaalinen ortostaatinen takykardia syndrooma, saa lisätietoa autonomisen hermoston häiriötilan hoitamisesta jne.

    • Elimistösekaisin

      Osteopaatti erikoistunut, joka hallitsee hermoston käsittelyn, voi auttaa, itse olen saanut apua, kun oli homeinen -voc-päästöinen työympäristö: eri työpisteissä yli 20 v., vasta myöhemmin saatu tietoa varmaksi tilanteesta. Jouduin poislähtemään, kun koko keho alkoi toimia oudosti monin laaja-alaisin oirein, kuumetta pitkään, allerg. oireita, ranka sisäänpäin selästä, astm. oireita, hermokipuja ym.. Osteopaatit osasi rauhoittaa hermostoa ja muitakin alueita kehostani. Tosin vaati monia käsittelyitä, kun hermosto yritti saada selkärankaani kääntymään sisäänpäin koko ajan krampaten lihaksia, selkää nilkkaan asti väliltäkin, välillä jalat on lötköt, meinaa lähteä alta, kävelysauvat ja nilkkatuki, myös tavarat tippuu ja niska-selkä oikoryhtiin, suoli ärtyi ja rakko, kilpirauhanen ja hormoonitoiminta sekaisin, uni-valvetoiminta: yhtäkkinen energiavaje, unen puute ym, hermokivut, sydän: rytmi, paineet ym. heitteli, tasapaino-huimaus, valoarkuus, kolmois-hermokipu, muisti, keskittymiskyky, reagointi asioihin ja ihmisten puheisiin, sanat sekaisin tai puheentuottamis- ongelmia välillä ym. ym.... Sen lisäksi löysin Jyväskylästä neurologin, jonka luona olen käynyt nyt 4 x triggerpiste -injektiot, eri puolille kehoa, ovat hermostoa rauhoittaneet turhilta kivuilta ja oireilta. tietyin välein molemmissa. Migreenin kanssa samaa genotyyppiä mutta vakavampi koko elimistön sekaisin pistävä sairaus. Ehkä lääkkeitäkin, jos ei injektiot pelkästään laukaise tilannetta.
      Suoli sekaisin monista lääkkeistä myös. Lisäksi löysin Saluksen käyneen ravintoneuvoja-terveydenhoitajan, joka on myös pystynyt hoitamaan ja neuvomaan vitamiinit-hivenaineet, ubikinolin rytmihäiriöihin ym. Vitamiinit alkaa olla kohta normaalilla tasolla, viime mittausten jälkeen fytonomilla. B-, C- ja D-vitamiinit on tärkeitä hermostolle ja muutenkin. Melkein voisin kirjoittaa aiheesta kirjan. Arvauskeskuksessa lääkäri ei osannut tehdä mitään,
      kehotti vain etsimään hyvän ravitsemusihmisen. Teen valituksen nyt kun diagnoosi selvisi. Jospa elämä nyt voittaisi, energiavaje häviäisi eikä aina takapakkia.

      • edwinstr

        Minullakin iski aivan yllättäen autonomisen hermoston sekaisin, kun olin pari kuukautta altistunut homeille ja muille myrkyille kosteusvaurioituneessa rakennuksessa. Olin tosin altistunut aikaisemmin myös muualla, mutta palautunut aina "terveeksi" niiden altistusten jälkeen. Nyt reilun vuoden ajan on ollut oireita, pääasiassa heittelevä syke, lihasjännitystä joka puolella kehoa ja ruoansulatus välillä sekaisin. Olen saanut apua ruokavaliomuutoksista ja mindfulness-meditaatiosta. Lääkäreiltä en ole saanut mitään helpotusta tähän vaivaan. Ovat vain arvelleet, että oireet johtuvat stressistä.


    • jeppe39

      Autonomista hermsotoa on erittäin vaikea saada rauhoittumaan, kun se "hyökkää", koska mikään järkipuhe ei tehoa, vaikka todistelisit ja perustelisit kuinka itsellesi, ettei sinulla ole mitään välitöntä vaaraa uhkaamassa, ota iisisti vaan ! Ei se auta. Jotkut lääkkeet auttaa, mutta jos voi olla ilman, se on paljon parempi. Pitkässä käytössä lääkkeet kääntyy itseään vastaan, sivuvaikutukset voimistuvat ja muutenkin lääkityksellä oleminen on eräänlaista "ufo-elämää", ei ole oikein tässä maailmassa ja lääkkeet väsyttät. Ei jaksa mitään.

      Jos joku tietää hyvän lääkkeen, jolla ei ole huonoja sivuvaikutuksia, otan tiedon kiitollisena vastaan. Tarvitsisin sellaisen lääkkeen. Nyt rimpuilen miten kuten sattuu. En voi enää syödä lääkettäni, se tekee minut enemmän sairaaksi ja aiheuttaa itsetuhoisia ajatuksia.

    • Rehellisyyttä

      Sun pitäis jutustella ihmiselle jolla on aikaa ja kiinnostusta syventyä sinun tilaasi . Tarvitset kokeneen ammattinsa osaavan lääkärin kuunteliaksi , ikävä kyllä joudut maksamaan sen itse .

    • Rolling67

      Lopputuloksena oli kaikesta minut määrättiin eläkkeelle, koska kuntoutustoimet eivät tehonneet ja erinnäiset lääkekokeilut sekoittivat entisestään hermostoa. Olin kuntoutustuella kolme vuotta ja lääkäri katsoi, että eläkepaperit vetämään. No, itselleni se oli pettymys ja eräänlainen häpeä iski. Toisaalta helpotus rumban jälkeen, mutta sen jälkeen kun lopullinen eläkelausunto tull, niin tuntui että se oli tässä. Kovin on tuntematon hoitaa kroonista elimistön stressihäiriöä lääkäreillekkin. Autonominen hermosto kun on sekaisin, niin masennus, ahdistus, huimaus, takykardia, pots-oireyhtymä, vatsan toimintahäiriöt, näköhäiriöt, virtsaamishäiriöt ja lukemattomat muut oireet ovat lääkäreille vaikea ajatella muuna, kuin psykiatrisina ongelmina. Näitä yritettiin jopa psykoosilääkkein "hoitaa", no se oli enemmän sääntö kuin poikkeus. Pyysin lääkäriltä sellaisia kuntoutustoimenpiteitä, joissa pääpaino olisi ns. pakkolevolla ja rentouttavalla toiminnallisella terapialla hermoston rauhoittamiseen. Vastauksena oli, että se käytännösä osastohoitoa, joka edellyttää psykoositasoista depressiota ja se sisältää "tehokkaan lääkehoidon". Tiesin jo, että sellaiseen "hoitoon" jouduttuaan ei takaisinpaluuta selväpäisenä ole. Siis kotirumba vajaakuntoisena oli ainut tie. Kodin arkityöt lapsineen, eivät antaneet mahdollisuuta lepoon. Tilanteeni, eteni liian pitkälle stressihäiriön vuoksi. Te muut, tehkää toisin. Pysähtykää,älkää suorittako, rentoutusmenetelmät, luonto, kävely,ihmissuhteet, ruokavalio,uni,lepo yms. Lääkehoito maltillisena ja mielellään väliaikaisena. Beetasalpaajat ja elintärkeät lääkkeet sairauksien hoidossa ok. Muutoin kriittisyytä.

    • siijuu

      Takana kuukausien maksimaalinen stressitila.
      Toki tuota masennus-/ ahdistusoireilua on takana jo kymmeniä vuosia. Mutta tänä keväänä ja kesänä meno äityi mahdottomaksi. Lamaannus, ilottomuus, rytmihäiriöt, hikoilu... Oireita vaikka muille jakaa.
      Lääkkeistä ei apu löydy. Kokeiltu vaikka ja mitä. Brintellix, Valdoxan, Lyrica, Ketipinor ja noin kymmenen muuta lääkettä. Ei auta.
      Pahimpiin hetkiin 5 mg diapam. Yöksi omat mömmöt.

      Muutama päivä sitten kaivoin hyllystä viime vuonna ostamani tuotteen
      https://fi.iherb.com/pr/Natural-Sources-All-Adrenal-60-Capsules/6138
      Ja kävin ostamassa monivitamiinivalmisteen.
      Jostain syystä olo seesteisempi kuin kuukausiin. Siis edes hetkittäin. Ja se on paljon se.
      Itse epäilen, että olen potenut B- vitamiinien puutosta. Varsinkin B-12 puute näkyy juurikin psyykkisenä oireiluna.

      Ruokavalio on ollut valitettavan yksipuoleista. Kun ei jaksa..
      Ja kun ei ole vara ollut käydä ulkonakaan syömässä. Ei siis ihme, jos vitamiinien puutosta ilmenee.
      Tarkoitus on nyt jatkaa vitamiinilisien syömistä. Ja tuo All Adrenal- purkillisen käytän loppuun.
      Katsotaan, muuttuuko mieliala pidemmäksikin aikaa.

    • uteliasstressaaja

      Mikä on tuo All adrenal -valmiste?

    • Maikki199999

      Todella mielenkiintoista!
      Harmi, kun ei ole jo 10 v sitten löytänyt tätä ketjua. Olisin ehkä säästynyt paljolta.

      Tk/yliopisto Lääkärit ei ole koskaan löytäneet mitään vikaa. Olen myös syönyt kortisonia, mutta se palautti kortisoli arvon normaaliksi, ei muuta.

    • Saja12

      Akupunktio! Sillä sain apua jo vuosia kestäneeseen ylikierrostilaan. Vieläkin vaivaa mutta huomasi että vähitellen kroppa on alkanut itse parantamaan itseään. Ekan kerran jälkeen ei vielä itsellä ainakaan auttanut, mutta pitää muistaa pysyä kärsivällisenä! Jooga ja rullailu päivittäin, meditointi,terveellinen ruoka, aminohapot, vitamiinit ja tietenkin tarpeeksi unta. Ashwagandaa suosittelen myös kokeilemaan, rauhoittaa selvästi hermostoa!

      • tällaistatietoa

        erinäisessä ahdistustilassa saattaa olla jopa serotoniinit koholla, jolloin ashwagandha on ehdoton nope. itselläni todnäk yl. ahdistushäiriö ollut vuosia, kokeilin ashwagandhaa ja sain pahoja paniikkikohtauksia, unohtelin asioita pahemmin kuin ilman. kiin. lääketieteessä suositellaankin syömään ashwagandhaa yhdessä gotu kolan ja neidonhiuspuun kanssa. viimeisin blokkaa ashwagandhan terävän vaikutuksen.


    • ahistunut

      Ihanaa löytää tällainen ketju, vaikka ensimmäinen viesti onkin kymmenen vuoden takaa. Itsellä yliherkän hermoston lisäksi ahdistuneisuusoireilua ja sosiaalisten tilanteden pelkoa, eli esim lääkäreissä en ole tämän takia pahemmin juossut, kun pelkkä ajatuskin aiheuttaa lisää oireita. Vaikea siis eritellä mikä oireilussa on pelkästään ahdistusperäistä ja mikä liittyy johonkin muuhun mystiseen hermosto-ongelmaan.

      Minulla nämä hermoston sekoilut yltyivät kroonisiksi kun altistin itseni - kuten sosiaalifoobikoille suositellaan- vaativaan sosiaaliseen tilanteeseen, jota jännitin tosi paljon. Selvisin tilanteesta, mutta sen jälkeen tuntui, ettei kroppa enää palautunut stressistä vaan kohiseva huono olo palaa pienimmästäkin stressitekijästä. Olen kokeillut kaikenlaisia aminohappoja ja vitamiineja, joogaa, meditaatiota... you name it. Kai tämän kanssa vaan on kyettävä elämään.

      Muita kohtalotovereita?

    • Rauhaolkoon

      Meditaatio ja erityisesti kiirtan auttavat rentoutumaan (yksinkert tanssi jossa kosketetellaan ison varpaan kärjen pistettä lattiaan , vyöhyketerapiassakin käytetty piste, ja lauletaan mantraa), sekä muutama joogaliike oikein valittuina. Lisäksi päälaen, niskan, korvien takaa, ylä-ja alaluomen sekä käsivarsien ja säärien kastelu viileällä vedellä rauhoittaa hermostoa. Tämän voi tehdä aina ennen meditaatiota, nukkumista ja jos on kuuma tai väsynyt olo. Lisäksi kannattaa jättää sokeri, kahvi ja sipuli. Homepaatille jos pääset niin sieltäkin apua löytyy. Kun etsit akupunktio painelukohdat päässäsi niin voi aina hieroa televisiota katsoessa.

      Yrttejä voi keräillä ja kylpeä jopa niitten kanssa jos on amme. Piparminttua, voi laittaa myös tinktuuroita kuten gingko, ginseng, avena etc. Juo paljon sitruunavettä, johon laitat hiukan suolaa.
      Tässä yksinkertainen meditaatiomentelmä, http://proutscandinavia.blogspot.com/2018/06/more-q-and-a.html

    • burnoutinkokenut

      Stimulantit pois. Kofeiini, tupakka jne... Alkoholi pois tai ihan minimiin. Sokeri minimiin. Keinotekoiset lisäaineet pois, aspartaami, keinotekoiset väriaineet jne jonka vaikutuksia ihmiseen ei ymmärretä täysin. Täysjyväviljoja valkoisten sijaan. Terveellistä ravintoa joka pitää verensokerin heittelyt kurissa.

      Lisäravinteissa sellaisia mitkä auttaa rauhoittumaan. Esimerkiksi magnesium. Huom. jotkut lisäravinteet voi aiheuttaa ahdistusta joillekin, mutta tuo magnesium on aika turvallinen ja aina aloittaa pienimmästä annoksesta ja kokeilla vain yhtä kerrallaan. Itse olen hyötynyt magnesiumsuihkeesta. Olen saanut ahdistuksen lisääntymistä monesta valmisteesta, ja itse käytän sen takia ihan vaan kalaöljyä,ja päivittäin magnesiumia mistä olen kokenut hyötyä. Talvisin otan Dvitamiinilisää. Käytän lisäksi maitohappobakteereja aina kuureina silloin tällöin.

      ruoat voi tuoda tyyneyttä ja auttaa ahdistuksessa. Kannattaa googlailla anxiety diet tai anxiety food. Suolisto kuntoon sillä probiooteista voi oikeasti olla hyötyä ahdistuksessa (mikä pahentaa ylikierrostilaa). Maitohappobakteereja, fermentoituja vihanneksia, hapanmaitotuotteita jne...

      Hengitysharjoitukset. Rentoutusharjoitukset.

      Liiallisen ruutuajan välttäminen. Eli ei kokoajan kökötä koneella koska se tekee stressaantuneeksi. On tärkeää välillä käydä kävelyllä tai meditoida hetki. Irrottautua hetkeksi.

      Kevyt jooga. Kävely säännöllisesti. Ei raskasta liikuntaa jos autonominen hermosto on jo muutenkin kuormittunut tai kärsii burnoutista. Hitaasti liikunnan määrän lisäämistä, jos pystyy. Kehon kuuntelu! Jos on oikein ylikuormittunut ja stressaantunut, liiasta tekemisestä voi pahentua stressi.

      unihygienia. Paljon unta. Minulla hermosto rauhoittuu aina jos olen saanut vedettyä kunnon unet (kärsin unettomuudesta).

      Katastrofiajattelun välttäminen. Eli tiedostaa milloin tulee katastrofiajatuskehä jolloin vaikka pelkää ettei saa unta tai aiheuttaa itselleen jostain kamalan stressin ja yrittää hallita näitä mindfulnessin keinoin tai hengitysharjoituksilla. Huolilista on hyvä, eli kirjoittaa huolia ylös ja pistää sitten ne pois mielestä tai sitten jos on tekemättömiä asioita laittaa ne ylös että ne ei pyöri mielessä.

      Asmr videot. Nämä on aivan todella hyvä apu ahdistuneessa mielialassa ja unettomuuden kanssa.

      Päivärytmi. Eli siis kun noudattaa tiettyä rytmiä, se tuo turvaa ja kun sitä noudattaa.

    • gggggghhh

      Minullakin on ollut pitkään. Säännöllinen iltarutiini ja sitä kautta säännöllinen unirytmi tukee. Magnesiumia ja muita vitamiineja paljon, stressi kuluttaa niitä. Reishi eli lakkakääpä tasaa hormoneja ja on suht turvallinen ellei sinulla ole todella matalaa verenpainetta taikka autoimmuunisairautta tai maksasairautta. Kysy lisää luontaistuoteliikkeistä. Lisäksi itse pyrin juomaan vain 1-2 kuppia kahvia ja reilusti ennen klo 14.

    • aaaagh

      Niin ja itsellänikin on mm näköhäiriöitä ja sellaisia ollut aika pahoinakin. Levon lisäännyttyä lieventyneet. Vitamiinit ok, lääkäri sanoo vain stressiä ja ahdistusta syyksi, eikä kuuntele uupumusepäilyjä laisinkaan. Että se siitä. Tsempit kaikille.

    • Anonyymi

      Moi!

      Ongelmanne liippaavat omaa kertomustani läheltä. Minulla antibiootti jonka vaikuttava aine on fluorokinoloni, aiheutti autonomisen hermoston toimimattomuuden. Nyt reilu puolitoista vuotta olen kärsinyt eikä loppua näy. Aiheuttaa rytmihäiriöitä, paniikkia ja ahdistusta. Kun vireys laskee, olen sänkypotilas monta päivää. Aivan järkyttävää eikä juuri hoitoa tälle ole vielä keksitty :(

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kannattaa kokeilla Neurosonic-tuolia ja siinä rentouttavaa hoitoa jos kroppa ylikierroksilla

    • Anonyymi

      Minulla autonomisen hermoston ongelmat laukaisi psyykenlääkkeet kuten SSRI ja niistä vieroitus. Psykiatria on puoskarointia. Varokaa.

      • Anonyymi

        Samoin minulla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samoin minulla

        Ja minulla myös :(!


    • Anonyymi

      joskus syy voi olla altistuminen mikroaalloille; voimakas kännykän tai wi-fi:n käyttö tai makrotukiasema makuuhuoneen ikkunan kohdalla
      mikroaallot tutkitusti alentavat melatoniinin ja testosteronin tasoja ja nostavat dopamiinin, adrenaliinin ja noradrenaliinin tasoja ja alentavat kilpirauhashormonin tasoa.
      Kokeile vähentää altistusta, kokeilu on ilmainen eikä tarvitse kertoa kenellekään.
      tänne voit kertoa anonyymisti, vaikuttiko

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe