Niin, minulla on kuukautisten välissä vain 14-18 päivää, ja kuukautiset itessään kestävät 4-5 päivää, ja niidne välissä on yksi ns."vapaa päivä".
Minulla on ollut näin jo 4 vuotta, siittä lähtien kun menkat alkoivat, ja nyt olen 17-vuotias.
Menkka kivut ovat joskus todella pahat.
Onko ihan normaalia?
Kiitos jos joku osaa jotakin sanoa tähän.
Liian lyhyt kuukautiskierto?
9
13284
Vastaukset
- kate
Minusta sinun kannattaisi käydä gynellä, sinne saa varmaan aikoja teveydenhoitajaltakin tai terveyskeskuksesta. En kyllä ole varma.
- on yksilöllistä
Aika lyhyt on kierto, jos se on vain 19-23 päivää kokonaisuudessaan. Itselläni tulee aina joskus 21 päivän kiertoja (kuukautiset kestää siitä 7 päivää) ja se on kyllä minulle ollut ihan normaalia ei mitään vaivoja ole ollut koskaan tämän reilun parinkymmenen vuoden aikana kun kuukautiset on olleet. Jos lyhyt kierto kuitenkin vaivaa, kannattaa harkita e-pillereiden tai ehkäisyrenkaan hankkimista pidentämään kiertoja.
- on yksilöllistä
Vielä tarkennusta edelliseen: vuoto 7 päivää ja välissä 14 päivää (ei siis 21pv 7pv, kuten tuosta edellisestä viestistä myös olisi voinut ymmärtää).
- kyllä.........................
on yksilöllistä kirjoitti:
Vielä tarkennusta edelliseen: vuoto 7 päivää ja välissä 14 päivää (ei siis 21pv 7pv, kuten tuosta edellisestä viestistä myös olisi voinut ymmärtää).
tajunnut tota sun laskelmaas....eikös 14 7 ole 21.... mitä tarkotit 21 7?? siis hä.....?
Kierron pituushan lasketaan kuukautisten alkamispäivästä seuraavien kuukautisten alkamispäivään! - kerran...
kyllä......................... kirjoitti:
tajunnut tota sun laskelmaas....eikös 14 7 ole 21.... mitä tarkotit 21 7?? siis hä.....?
Kierron pituushan lasketaan kuukautisten alkamispäivästä seuraavien kuukautisten alkamispäivään!Siis 7 päivää vuotoa 14 vuodotonta päivää ennen seuraavien kuukautisten alkua = 21 päivää kestävä kierto.
Ensimmäisestä viestistä olisi saattanut ymmärtää myös niin, että vuodottomia päiviä olisi 21 ja siihen se 7 päivää päälle, jolloin kierron pituus olisi 28 päivää.
Ja kierron laskemistapoja on kaksi: toiset laskevat ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavien kuukautisten alkamista EDELTÄVÄÄN päivään ja toiset taas laskevat myös seuraavien kuukautisten ensimmäisen päivän mukaan edellisen kierron pituuteen. - Aivan=)
kerran... kirjoitti:
Siis 7 päivää vuotoa 14 vuodotonta päivää ennen seuraavien kuukautisten alkua = 21 päivää kestävä kierto.
Ensimmäisestä viestistä olisi saattanut ymmärtää myös niin, että vuodottomia päiviä olisi 21 ja siihen se 7 päivää päälle, jolloin kierron pituus olisi 28 päivää.
Ja kierron laskemistapoja on kaksi: toiset laskevat ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavien kuukautisten alkamista EDELTÄVÄÄN päivään ja toiset taas laskevat myös seuraavien kuukautisten ensimmäisen päivän mukaan edellisen kierron pituuteen.Sitähän minäkin=)
- ?
mulla on 21 pvä. kuukautiskierto ja 7 päivää kestää kuukautiset ja olen 14 v. onko se normaalia, pitääkö mun huolestua jostain?
- muumimamma,,,
Ei tarvitse huolestua, jos olet normaalipainoinen ja muuten terve. Todennäköisesti kierto pitenee myöhemmin.
"Tiuhat kuukautiset eli polymenorrea tarkoittaa, että kierron pituus toistuvasti on alle 23 vrk. Tämä on tavallista ihan nuorilla tytöillä ja toisaalta taas yli 40–45-vuotiailla naisilla. "
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00700
- ?
kiitti tiedosta muumimamma!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 856304
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t303783törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/283140Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3691696- 331388
- 271330
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi46949Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11946Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11870- 42859