Liian lyhyt kuukautiskierto?

njöhf

Niin, minulla on kuukautisten välissä vain 14-18 päivää, ja kuukautiset itessään kestävät 4-5 päivää, ja niidne välissä on yksi ns."vapaa päivä".
Minulla on ollut näin jo 4 vuotta, siittä lähtien kun menkat alkoivat, ja nyt olen 17-vuotias.
Menkka kivut ovat joskus todella pahat.
Onko ihan normaalia?
Kiitos jos joku osaa jotakin sanoa tähän.

9

13737

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kate

Minusta sinun kannattaisi käydä gynellä, sinne saa varmaan aikoja teveydenhoitajaltakin tai terveyskeskuksesta. En kyllä ole varma.

• on yksilöllistä

Aika lyhyt on kierto, jos se on vain 19-23 päivää kokonaisuudessaan. Itselläni tulee aina joskus 21 päivän kiertoja (kuukautiset kestää siitä 7 päivää) ja se on kyllä minulle ollut ihan normaalia ei mitään vaivoja ole ollut koskaan tämän reilun parinkymmenen vuoden aikana kun kuukautiset on olleet. Jos lyhyt kierto kuitenkin vaivaa, kannattaa harkita e-pillereiden tai ehkäisyrenkaan hankkimista pidentämään kiertoja.

• on yksilöllistä

Vielä tarkennusta edelliseen: vuoto 7 päivää ja välissä 14 päivää (ei siis 21pv 7pv, kuten tuosta edellisestä viestistä myös olisi voinut ymmärtää).

• kyllä.........................
        on yksilöllistä kirjoitti:

Vielä tarkennusta edelliseen: vuoto 7 päivää ja välissä 14 päivää (ei siis 21pv 7pv, kuten tuosta edellisestä viestistä myös olisi voinut ymmärtää).

tajunnut tota sun laskelmaas....eikös 14 7 ole 21.... mitä tarkotit 21 7?? siis hä.....?
        Kierron pituushan lasketaan kuukautisten alkamispäivästä seuraavien kuukautisten alkamispäivään!

• kerran...
        kyllä......................... kirjoitti:

tajunnut tota sun laskelmaas....eikös 14 7 ole 21.... mitä tarkotit 21 7?? siis hä.....?
        Kierron pituushan lasketaan kuukautisten alkamispäivästä seuraavien kuukautisten alkamispäivään!

Siis 7 päivää vuotoa 14 vuodotonta päivää ennen seuraavien kuukautisten alkua = 21 päivää kestävä kierto.

Ensimmäisestä viestistä olisi saattanut ymmärtää myös niin, että vuodottomia päiviä olisi 21 ja siihen se 7 päivää päälle, jolloin kierron pituus olisi 28 päivää.

Ja kierron laskemistapoja on kaksi: toiset laskevat ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavien kuukautisten alkamista EDELTÄVÄÄN päivään ja toiset taas laskevat myös seuraavien kuukautisten ensimmäisen päivän mukaan edellisen kierron pituuteen.

• Aivan=)
        kerran... kirjoitti:

Siis 7 päivää vuotoa 14 vuodotonta päivää ennen seuraavien kuukautisten alkua = 21 päivää kestävä kierto.

Ensimmäisestä viestistä olisi saattanut ymmärtää myös niin, että vuodottomia päiviä olisi 21 ja siihen se 7 päivää päälle, jolloin kierron pituus olisi 28 päivää.

Ja kierron laskemistapoja on kaksi: toiset laskevat ensimmäisestä vuotopäivästä seuraavien kuukautisten alkamista EDELTÄVÄÄN päivään ja toiset taas laskevat myös seuraavien kuukautisten ensimmäisen päivän mukaan edellisen kierron pituuteen.

Sitähän minäkin=)

• ?

mulla on 21 pvä. kuukautiskierto ja 7 päivää kestää kuukautiset ja olen 14 v. onko se normaalia, pitääkö mun huolestua jostain?

• muumimamma,,,

Ei tarvitse huolestua, jos olet normaalipainoinen ja muuten terve. Todennäköisesti kierto pitenee myöhemmin.

"Tiuhat kuukautiset eli polymenorrea tarkoittaa, että kierron pituus toistuvasti on alle 23 vrk. Tämä on tavallista ihan nuorilla tytöillä ja toisaalta taas yli 40–45-vuotiailla naisilla. "

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00700

• ?

kiitti tiedosta muumimamma!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      277
      2885
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      47
      2280
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      347
      1987
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      113
      1717
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      105
      1644
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1365
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1307
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1243
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      55
      1179
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1161
    Aihe