Ahkeraliisasta siemeniä talteen

UpeitaAmppeleita

Heips! Haluaisin ottaa talteen ahkeraliisan siemeniä, mutta en ole tehnyt sitä koskaan, joten neuvot tulevat tarpeeseen. Sain keväällä taimia, jotka olivat kasvaneet omista siemenistä ja niistä tulikin sitten upeat amppelit. Joko nyt on aika ottaa siemenet, kun hallaakin on luvassa? Onko se siemen juuri se, mikä kasvaa kukan keskellä? Otanko siemenen joka on vielä hyväkuntoisessa kukassa vai jo uuvahtaneesta? Miten käsittelen ne ja säilytän talven yli?

9

4398

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuvahtaneesta

suorastaan kasaan kuivuneesta. Sillä kuivuneena sinun täytyy ne siemenet saada talven yli säilymään, kosteus vain mädättää ne. Eli mahdolisimman kuivuneet siemenet tasaiseen lämpöön johonkin ilmavaan paperipussiin.

• paitsi:

siemenet eivät ole edes itämiskypsiä ennen kukan kuihtumista.

• UpeitaAmppeleita

Kiitos vastauksista. Tarkennan vielä sen verran, että onhan siemen se, mikä on siinä kukan keskellä? Hölmöltä tuntuu kysyäkin moista...

• .....................

Parvekkeellani oli viime kesänä murattia samassa ruukussa kuin ahkeraliisaa ja kun syksy tuli ja liisa kuihtui revin liisan rämmäleet pois ja otin muratin sisälle talvehtimaan. No keväällä laitoin muratin partsille ja kas kummaa, sieltähän alkoi myös liisa kasvamaan. Sehän on monivuotinen, joten kokeile siementen keräämisen lisäksi myös liisojesi talvehdittamista.

• pistokkaasta

Jos syksyllä otat pistokkaita,niistäkin lähtee kasvamaan,on helpompi.Siellä kukan sisällä ne siemenet ovat,mutta niiden pitää kunnolla kuivua enenkuin ne itävät.

• .................
        pistokkaasta kirjoitti:

Jos syksyllä otat pistokkaita,niistäkin lähtee kasvamaan,on helpompi.Siellä kukan sisällä ne siemenet ovat,mutta niiden pitää kunnolla kuivua enenkuin ne itävät.

Jos otan pistokkaat nyt syksyllä niin laitanko ne multaan heti vai pidänkö ensin vesilasissa jotta juuria alkaa kehittyä? Miten siis pitäisi toimia?

• multaan
        ................. kirjoitti:

Jos otan pistokkaat nyt syksyllä niin laitanko ne multaan heti vai pidänkö ensin vesilasissa jotta juuria alkaa kehittyä? Miten siis pitäisi toimia?

Jos sinulla on paljon pistokkaita,laita osa veteen ja toiset multaan,niin näet kumpi onnistuu parhaiten. Itse olen laittanut suoraan multaan.

• yhdestä taimesta
        pistokkaasta kirjoitti:

olen säästänyt aina syksyllä yhden ahkeraliisan.Siis kaivanut maasta, istuttanut ruukkuun,kastellut sitä kerran viikossa lorauksella vettä ja paikka on puolipimeä pannuhuoneen hylly.Sit maaliskuussa olen tuonut lissukkani valoon ja alkanut kastella sitä pikkuhiljaa.Sit kun siihen on tullut vihreitä alkuja, olen leikannut ne ja tökännyt suoraan kosteaan multaan ja huolehtinut että saavat lämpöä,valoa ja kosteutta.En ole vuosikausiin ostanut uusia liisoja kun aina tästä yhdestä olen saanut useita kymmeniä alkuja.

• Anonyymi
        yhdestä taimesta kirjoitti:

olen säästänyt aina syksyllä yhden ahkeraliisan.Siis kaivanut maasta, istuttanut ruukkuun,kastellut sitä kerran viikossa lorauksella vettä ja paikka on puolipimeä pannuhuoneen hylly.Sit maaliskuussa olen tuonut lissukkani valoon ja alkanut kastella sitä pikkuhiljaa.Sit kun siihen on tullut vihreitä alkuja, olen leikannut ne ja tökännyt suoraan kosteaan multaan ja huolehtinut että saavat lämpöä,valoa ja kosteutta.En ole vuosikausiin ostanut uusia liisoja kun aina tästä yhdestä olen saanut useita kymmeniä alkuja.

Paljot kiitokset tästä neuvosta ! Meidän kerrostalon piha on varjon puolella, eikä siellä kasva muu, kuin Ahkeraliisa. Laitan ensi talveksi Ahkeraliisat kasvamaan noin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Viesti sinulle

Tiedät että tunteet ja ajatukset ja meillä on vahva yhteys mistä molemmat tiedetään. Odotan sinua ☀️
      Ikävä
      57
      1098
    2. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      17
      1089
    3. Olen kironnut sinut alimpaan helvettiin

Hyvää matkaa.
      Ikävä
      82
      871
    4. Mitä sinulle on tapahtunut lapsena

Kun olet noin sairas päästäsi? Pikkupojalle ( Miehen kehossa)
      Ikävä
      92
      798
    5. Haluan purkaa vielä tuntemuksia

Tykkään sinusta kovin paljon❤️ olen surullinen tilanteestasi ja siitä mitä me olemme yhdessä joutuneet kokemaan. Tämä ei
      Ikävä
      21
      747
    6. Tunteiden käsittely kertoo ihmisestä.

Kun puhutaan "tavallisesta" ihmisestä, joka on suht tasapainoinen eläjä, niin puhutaan oikeastaan taitavasta tunteiden k
      Sinkut
      206
      650
    7. Kyllä tiedän sun

Likaiset pelit selän takana
      Ikävä
      59
      641
    8. Persujen Puhoksen retki

Perussuomalaiset olivat tehneet turistibussimatkan Puhokseen. Tosin raukat olivat niin peloissaan, etteivät uskaltaneet
      Perussuomalaiset
      215
      629
    9. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      105
      627
    10. Onko tuo joku katkera nainen oikeasti

Joka sinua syyttää?
      Ikävä
      99
      582
    11. Jopa poliisi nauraa paskaista pelkuripersuille

Puhoksessa jäi "isänmaantoivot" bussiin vapisemaan :-D https://www.is.fi/politiikka/art-2000012319632.html
      Maailman menoa
      265
      505
    12. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      102
      488
    13. Pilkettä sunnuntain silmässä

😉 Jos tästä ketjusta löytyisi yksi ihminen, joka saisi sut hymyilemään tänään… Millainen hän olisi? Ei tarvitse kerto
      Sinkut
      73
      471
    14. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      39
      434
    15. Ketkä käy potkimassa ovia öisin?

Enää ei naurata.
      Haapavesi
      5
      418
    16. Aika on tuonut järkeä

Sä et tiedä musta kaikkea. Jos tietäisit, ymmärtäisit, miksi me ei sovita yhteen. Öljy ja vesi. En mä ole valehdellut,
      Järki ja tunteet
      42
      413
    17. 32
      412
    18. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      47
      410
    19. Persut eivät uskaltaneet tulla ulos

Bussiin jäivät https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d7f9fc57-dca0-40b8-9cb1-156e5872dba9
      Perussuomalaiset
      146
      394
    20. Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?

Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas
      Tanssii tähtien kanssa
      20
      363
    Aihe