Heips! Haluaisin ottaa talteen ahkeraliisan siemeniä, mutta en ole tehnyt sitä koskaan, joten neuvot tulevat tarpeeseen. Sain keväällä taimia, jotka olivat kasvaneet omista siemenistä ja niistä tulikin sitten upeat amppelit. Joko nyt on aika ottaa siemenet, kun hallaakin on luvassa? Onko se siemen juuri se, mikä kasvaa kukan keskellä? Otanko siemenen joka on vielä hyväkuntoisessa kukassa vai jo uuvahtaneesta? Miten käsittelen ne ja säilytän talven yli?
Ahkeraliisasta siemeniä talteen
9
3598
Vastaukset
- uuvahtaneesta
suorastaan kasaan kuivuneesta. Sillä kuivuneena sinun täytyy ne siemenet saada talven yli säilymään, kosteus vain mädättää ne. Eli mahdolisimman kuivuneet siemenet tasaiseen lämpöön johonkin ilmavaan paperipussiin.
- paitsi:
siemenet eivät ole edes itämiskypsiä ennen kukan kuihtumista.
- UpeitaAmppeleita
Kiitos vastauksista. Tarkennan vielä sen verran, että onhan siemen se, mikä on siinä kukan keskellä? Hölmöltä tuntuu kysyäkin moista...
- .....................
Parvekkeellani oli viime kesänä murattia samassa ruukussa kuin ahkeraliisaa ja kun syksy tuli ja liisa kuihtui revin liisan rämmäleet pois ja otin muratin sisälle talvehtimaan. No keväällä laitoin muratin partsille ja kas kummaa, sieltähän alkoi myös liisa kasvamaan. Sehän on monivuotinen, joten kokeile siementen keräämisen lisäksi myös liisojesi talvehdittamista.
- pistokkaasta
Jos syksyllä otat pistokkaita,niistäkin lähtee kasvamaan,on helpompi.Siellä kukan sisällä ne siemenet ovat,mutta niiden pitää kunnolla kuivua enenkuin ne itävät.
- .................
pistokkaasta kirjoitti:
Jos syksyllä otat pistokkaita,niistäkin lähtee kasvamaan,on helpompi.Siellä kukan sisällä ne siemenet ovat,mutta niiden pitää kunnolla kuivua enenkuin ne itävät.
Jos otan pistokkaat nyt syksyllä niin laitanko ne multaan heti vai pidänkö ensin vesilasissa jotta juuria alkaa kehittyä? Miten siis pitäisi toimia?
- multaan
................. kirjoitti:
Jos otan pistokkaat nyt syksyllä niin laitanko ne multaan heti vai pidänkö ensin vesilasissa jotta juuria alkaa kehittyä? Miten siis pitäisi toimia?
Jos sinulla on paljon pistokkaita,laita osa veteen ja toiset multaan,niin näet kumpi onnistuu parhaiten. Itse olen laittanut suoraan multaan.
- yhdestä taimesta
pistokkaasta kirjoitti:
olen säästänyt aina syksyllä yhden ahkeraliisan.Siis kaivanut maasta, istuttanut ruukkuun,kastellut sitä kerran viikossa lorauksella vettä ja paikka on puolipimeä pannuhuoneen hylly.Sit maaliskuussa olen tuonut lissukkani valoon ja alkanut kastella sitä pikkuhiljaa.Sit kun siihen on tullut vihreitä alkuja, olen leikannut ne ja tökännyt suoraan kosteaan multaan ja huolehtinut että saavat lämpöä,valoa ja kosteutta.En ole vuosikausiin ostanut uusia liisoja kun aina tästä yhdestä olen saanut useita kymmeniä alkuja.
- Anonyymi
yhdestä taimesta kirjoitti:
olen säästänyt aina syksyllä yhden ahkeraliisan.Siis kaivanut maasta, istuttanut ruukkuun,kastellut sitä kerran viikossa lorauksella vettä ja paikka on puolipimeä pannuhuoneen hylly.Sit maaliskuussa olen tuonut lissukkani valoon ja alkanut kastella sitä pikkuhiljaa.Sit kun siihen on tullut vihreitä alkuja, olen leikannut ne ja tökännyt suoraan kosteaan multaan ja huolehtinut että saavat lämpöä,valoa ja kosteutta.En ole vuosikausiin ostanut uusia liisoja kun aina tästä yhdestä olen saanut useita kymmeniä alkuja.
Paljot kiitokset tästä neuvosta ! Meidän kerrostalon piha on varjon puolella, eikä siellä kasva muu, kuin Ahkeraliisa. Laitan ensi talveksi Ahkeraliisat kasvamaan noin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387705Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381925Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251900- 911623
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801555Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p104988- 49920
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4859Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28820- 33793