Silmien päällä särkyä

KYLLÄSTYNYT!

Voiko se, että on särkyä vasemman silmän päällä liittyä värikalvon tulehdukseen? Silmää kun koskettaa sormilla, niin silmä tuntuu jotenkin 'herkältä/kipeältä.' (Särky paikallistuu vain puoleen osaan silmästä.) Joskus myös aamuisinkin silmää saattaa särkeä ihan ilman kosketustakin.

Kävin omalääkärilläkin viikko ennen kuin särky alkoi, sillä oikeassa silmässä oli ollut musta piste yli kuukauden (meni pari päivää lääkärikäynnin jälkeen ohi), mutta ei nähnyt mitään aihetta lähettää silmälääkäriin. (Eihän ne koskaan, ellei silmä ole pudonnut päästä)
Nyt kuitenkin viikko sitten rupesi myös särkemään oikeaan silmään, mutta särkyä ei tunnu lainkaan kun silmää koskettaa, vaan tuntuu, että pieni päänsärky aiheuttaisi säryn silmässä...

Päänsärkyä on siis myös ollut ja en jaksa olla kauaa hirveän kirkkaassa ulkoilmassa, kun pitää koko aika siristellä silmiä ja se aiheuttaa päänsärkyä.

Olisiko kellään ideaa mikä voisi olla kyseessä? Lääkäriin en enää edes viitti mennä, koska sieltä ei ainakaan lähetetä eteenpäin...Ja opiskelijana en viitsi mennä silmälääkäriin ellei todella ole tarvetta.

7

874

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aloittaja

ei ole huonontunut, tarkentaminen lähelle ja pitkälle norm, pimeänäkö norm, silmät ei punoita...Paitsi, että eilen illalla oikean silmän lacrima punoitti paljon enemmän verrattuna vasemman silmään, mutta meni ohi kyllä aamuun mennessä.

Silmät alkavat pikkuhiljaa myös väsymään tähän.

• Omark

Parhaiten varmuuden saisit, kun menisit yksityiselle silmälääkärille, mutta se maksaa (minulla maksoin 85€ josta kela korvasi ehkä 15€).

Onko sinulla silmälasit ja onko näön tarkkuus määritelty oikein? Olet opiskelija, joten silmät rasittuvat taatusti lukemisesta ja tietokoneen käytöstä. Ulkona kannattaisi käyttää aurinkolaseja, niin siristelyä ja päänsärkyä tulee vähemmän. Silmät saattavat kuivua myös mm. tietokoneen käytön vuoksi. Silmänkostutustippoja saa ostettua apteekista ilman reseptiä.

Itselläni optikko mittasi korkeita silmäpaineita ja minulla särki sekä silmiä että päätä. Yksityinen silmälääkäri ei löytänyt vikaa, vaan piti syynä silmien jännitystä, jonka vuoksi optikko oli määritellyt liian vahvat linssit. Jätin menemättä kalliisiin jatkotutkimuksiin, eikä oireitakaan ole nyt pahemmin ollut.

Ulkona käytän aurinkolaseja kesäaikaan jopa melko pilvisellä säällä. 10 vuotta vanhat silmälasivahvuuksilla olevat aurinkolasit ovat palvelleet hyvin. Teen omaa silmäjumppaa ja välillä venyttelen niskalihaksia.

Ymmärtääkseni näkökentässä purjehtivat pienet pilkut eivät ole vaarallisia.

• aloittaja

Multa tarkistettiin näkö tuossa...Huhtikuussa yleislääkärillä ja eipä ollut mitään vikaa näössä. Näin kirjaimet taululta, heh. Mut osasyy miksi tarkistettiin näkö oli se, että olin huomannut niiden kuukausien aikana etten enää nähnyt pitkälle niin hyvin kuin aikaisemmin. Mainitsi kyllä sen, että mulla saattaa olla taittovirhe, että optikolle voin mennä jos haluan.

Nyt sitten kun kävin lääkärillä kuukausi sitten uudelleen tuon pisteen takia, niin silmät katsottiin jollain erikois-lampulla, eikä lääkäri löytänyt reikää tai muutakaan outoa. Oli kans sitä mieltä, että voin käydä optikolla jos haluan, mutta silmälääkärille ei nähnyt mitään aihetta lähettää.

Ja silmälaseja ei ole...Ja arvelinkin, että yksityiselle meneminen on kallista, mutta en uskonut että NOIN kallista! Siis huh huh! Nyt vaan mietityttää, että kuulostaako nää mun oireet iriitiltä vai ei, kun ei mulla nää silmät punerra...(Tiedä sitten, punertaako kaikilla joilla on se iriitti???)

Olen itse 19v, joten ihmettelen tuota silmäpainetta...Voiko tosiaan näin nuorella olla kohonnut silmänpaine? Luulin sen olevan vain vanhempien ongelma.

Tulee kyllä itku jos menen silmälääkärille turhaan...Menee säästöt!!!

• aloittaja kirjoitti:

Multa tarkistettiin näkö tuossa...Huhtikuussa yleislääkärillä ja eipä ollut mitään vikaa näössä. Näin kirjaimet taululta, heh. Mut osasyy miksi tarkistettiin näkö oli se, että olin huomannut niiden kuukausien aikana etten enää nähnyt pitkälle niin hyvin kuin aikaisemmin. Mainitsi kyllä sen, että mulla saattaa olla taittovirhe, että optikolle voin mennä jos haluan.

Nyt sitten kun kävin lääkärillä kuukausi sitten uudelleen tuon pisteen takia, niin silmät katsottiin jollain erikois-lampulla, eikä lääkäri löytänyt reikää tai muutakaan outoa. Oli kans sitä mieltä, että voin käydä optikolla jos haluan, mutta silmälääkärille ei nähnyt mitään aihetta lähettää.

Ja silmälaseja ei ole...Ja arvelinkin, että yksityiselle meneminen on kallista, mutta en uskonut että NOIN kallista! Siis huh huh! Nyt vaan mietityttää, että kuulostaako nää mun oireet iriitiltä vai ei, kun ei mulla nää silmät punerra...(Tiedä sitten, punertaako kaikilla joilla on se iriitti???)

Olen itse 19v, joten ihmettelen tuota silmäpainetta...Voiko tosiaan näin nuorella olla kohonnut silmänpaine? Luulin sen olevan vain vanhempien ongelma.

Tulee kyllä itku jos menen silmälääkärille turhaan...Menee säästöt!!!

Migreeni? Se aiheuttaa valon arkuutta, silmäkipua ja ja päänsärkyä. Mulla nuo kaikki kohdistuu pään vasemmalle puolelle.
        Onko oireita siis ihan jatkuvasti? Käytätkö aurinkolaseja? Mulla oli kesällä yhteen aikaan ne lähes koko ajan päässä. Mulla on myöskuivaat silmät.

• kiissuli kirjoitti:

Migreeni? Se aiheuttaa valon arkuutta, silmäkipua ja ja päänsärkyä. Mulla nuo kaikki kohdistuu pään vasemmalle puolelle.
        Onko oireita siis ihan jatkuvasti? Käytätkö aurinkolaseja? Mulla oli kesällä yhteen aikaan ne lähes koko ajan päässä. Mulla on myöskuivaat silmät.

Siis kuivat silmät.

• aloittaja
        kiissuli kirjoitti:

Sori, meni vähän aikaa vastata. Mutta, että kosketuskipuakin? Koska sitä on ollut vasemmassa silmässä jo monta viikkoa. :/

Ja oireet ei ole kokoaikaisia. Mutta pari päivää oli koko ajan silmät kipeenä. Ja aurinkolaseja käytän sillon tällöin.

• kiissuli kirjoitti:

Ihan jatkuvasti oireile, eli sulla ei sitten varmaan sitä oo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      36
      2789
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      18
      2597
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      43
      2288
    4. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      20
      1881
    5. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      38
      1634
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      51
      1575
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      38
      1493
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      25
      1373
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      34
      1271
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26