Välivuosi nuorena

kannattaako?...

Terve! Olen 16 vuotias poika jyväskylän lähettyviltä, ja harkitsen välivuotta. Viime keväänä sain peruskoulun päätökseen, ja hain kone- ja metallialan perustutkintoon opiskelupaikkaa... ja sain sen! Valitsin myös innoissani kaksoistutkinnon. No nyt kun olen nähnyt, millaista siellä metallipuolella on, en todellakaan haluaisi viettää aikaani siellä. Kiroan itseni, että valitsin keväällä sen alan. Nyt olisi suuri haave päästä datanomin perustutkintoa suorittamaan (joo tiedän; ei ole töitä ja blaa blaa...). Mutta en ilmeisesti voi enää siirtyä koulutuksesta toiseen ja syksyn haussa ei ole tuota datanomin tutkintoa ollenkaan. Tulos: ainoa vaihtoehto olisi hakea ensi keväänä uudestaan. Mutta mitä teen ennen sitä? Ei varmasti olisi haittaa käydä vuotta nykyistä alaa, mutta kun sinne meneminenkin tuntuu jo aivan kidutukselta ja silleen..

No sitten tulee vastaan ongelma kaksoistutkinnon kanssa: Pystyyköhän sitä lukio määrää suorittamaan, vaikka ei ammattikoulussa kävisikään?

Eli pitäisikö minun vain pitää välivuosi tämän ikäisenä ja opiskella vaikka kirjaston avulla itsenäisesti tietokoneista sun muista.. Tai kenties yrittää päästä töihin harjoittelemaan kyseistä alaa? Olisikohan siinä mitään mahdollisuuksia.. pienellä palkalla ilman koulutusta?

Onko kenelläkään järkeviä mielipiteitä? Teenkö viisaasti, jos pidän välivuoden, vai tulenkohan katumaan sitä katkerasti koko lopun elämäni?

Tällaista tänään!

7

1323

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä olen kanssa 16-vuotta, mutta mä en päässyt mihinkään opiskelemaan. Siksi mä pidän väli vuoden ja meen duuniin. Ei ole mun unelma, mutta mä olen luovuttaja.
      Jos mä olisin sä niin en kyllä vaihtais tilannetta mihinkään. Se ois suuri haave saada ammattitutkinto ja luokio samassa.
      Kannattaa puhua koulussa opolle vaikka että voiko vaihtaa eri alalle ja tehdä kaksoistutkinnon samalla jos haluaa tai jaksaa.

      • minä taas..

        Kyllä ajattelin suorittaa sen kaksoistutkinnon kaikesta huolimatta, eli aloittaa sen viimeistään ensi vuonna. Opolle en vielä ole käynyt juttelemassa, mutta luokanohjaajamme samoin jotain että: "jotkut aina välillä kysyy sitä, voiko alaa vaihtaa. Se seuraava haku on sitten ensi vuoden keväänä" Että näin. Pitää vissiin varata aika sinne opolle


      • minä taas.. kirjoitti:

        Kyllä ajattelin suorittaa sen kaksoistutkinnon kaikesta huolimatta, eli aloittaa sen viimeistään ensi vuonna. Opolle en vielä ole käynyt juttelemassa, mutta luokanohjaajamme samoin jotain että: "jotkut aina välillä kysyy sitä, voiko alaa vaihtaa. Se seuraava haku on sitten ensi vuoden keväänä" Että näin. Pitää vissiin varata aika sinne opolle

        Suosittelen ja kannattaa harkita asiaa! Käykoulua, mutta ei kannata pitää välivuotta.


      • Cara
        noobi0 kirjoitti:

        Suosittelen ja kannattaa harkita asiaa! Käykoulua, mutta ei kannata pitää välivuotta.

        Kannattaa tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa. Yksi välivuosi ei merkitse suuriakaan - itse olen pitänyt pari välivuotta, ja silti ennättänyt opiskella ja olla töissä aivan riittävästi. Entä iltalukio? Voisitko suorittaa jotakin siellä? Sitä voi suositella, että teet jotakin jossakin, ei siis pelkästään kotona. Jos ei muuta niin ainakin kansalaisopistossa!

        Onnea oman jutun metsästämiseen!


      • kiuyt
        Cara kirjoitti:

        Kannattaa tehdä sitä, mitä oikeasti haluaa. Yksi välivuosi ei merkitse suuriakaan - itse olen pitänyt pari välivuotta, ja silti ennättänyt opiskella ja olla töissä aivan riittävästi. Entä iltalukio? Voisitko suorittaa jotakin siellä? Sitä voi suositella, että teet jotakin jossakin, ei siis pelkästään kotona. Jos ei muuta niin ainakin kansalaisopistossa!

        Onnea oman jutun metsästämiseen!

        niin saat sitten seuraavassa koulutuksessa vapautuksen monista suorittamastasi aineista!


      • tuosta?
        kiuyt kirjoitti:

        niin saat sitten seuraavassa koulutuksessa vapautuksen monista suorittamastasi aineista!

        Koska kaksoistutkinto korvaa valinnaiset opinnot ja ilmeisesti mitään ohjelmointia ei voi saada vapaaksi... No ehkä liikunnan saisi ekalta vuodelta


      • amisko
        tuosta? kirjoitti:

        Koska kaksoistutkinto korvaa valinnaiset opinnot ja ilmeisesti mitään ohjelmointia ei voi saada vapaaksi... No ehkä liikunnan saisi ekalta vuodelta

        pitäisi saada korvattua, mikäli olet yhden vuoden käynyt ja vaihdat sitten jonnekin muualle. Samat ne on äidinkielet yms. kaikissa peruskoulupohjaisissa kouluissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1565
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1243
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1080
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      997
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      910
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      841
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      828
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      60
      754
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      743
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      738
    Aihe