Pylvästyräkin hoitoon apua

kasvirakas

Löysin tänään tuolta pihalta hylätyn pylvästyräkin ja ajattelin pelastaa sen. Laitoin siis kasvin multaan ja kastelin runsaasti.
Kasvi on reilut puoli metriä pitkä ja vaikuttaisi olevan suurimmaksi osaksi elossa. Runko on lähes latvaan asti pullea ja sieltä tuli valkoista nestettä, kun kynnellä painoin. Jotkut haarat myös reagoivat näin. Osa haaroista on kyllä koittaessa pehmeitä ja pari ihan kuivaa haaraa leikkasin poiskin. Lehtiä kasvissa on vain pari vaivaista.

Mitä luulette, onko tämä kasvi pelastettavissa? Jos maitiaisnestettä tulee, sehän tarkoittaisi, että kasvi on elossa? Haittaako, kun kaikki haarat eivät ole elossa? Pitäisikö kaikki hiukan pehmeät haarat leikata pois vai antaa olla? Kuinkahan nopeasti kasvi alkaa kasvattaa lehtiä, jos on toipuakseen? Kauheasti kysymyksiä, mutta toivottavasti joku osaa vastata ja kasvi pelastuu :)

3

3557

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokeillut

Heippa! Minä olen antanut tyräkin oksien hiukkasen kuivahtaa ja laittanut sitten multaan - ei mitään runsasta kastelua! Suurin osa on menestynyt, mutta aina joku oksa ei ole halunnut jatkaa kanssani.

• äöläölädläs

Jos jokin haara on pehmeä, tuntuisi se olevan mädäntymässä. Saanut ehkä pakkasta?
      Leikkaa terveitä haaroja pisto0kkaiksi, maitiaisnestevuodon (rungosta9 saa tyrehdytettyä painelemalla haavakohtaa kuumaan veteen kastetulla tupolla. Pistokkaiden eli haarojen annetaan kuivua jonkin aikaa (3-4 viikkoa) jonka jälkeen ne voi joko juurruttaa vesilasissa tai istuttaa suoraan multaan. Minä juurrutan vesilasissa.

• huono hoitaja

Minulla on tyräkki lähes oman onnensa nojassa ja kasvaa kuin vimmattu. Harvoin sitä kastelen ja laitoin multaan hiekkasekoitusta aikoinaan. Nyt se on niin pitkä, ettei kohta ikkunalaudalla sovi olemaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1886
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe