Herralan Meriliisa

lukija.

Sattui pitkästä aikaan käteen Heikki Herralan 70-luvun taitteessa kirjoittamat Kuunarilla Karibialle ja Korallisarille kirjat. Meriliisahan meni jälkimmäisen lopussa myyntiin ja Herralan tarkoitus oli rakenneuttaa uusi vene. Tietääkö kukaan onnistuiko projekti vai luopuiko Herrala aikeesta?

57

12071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p.p.

      Rakensipa niinkin. Terästorni täällä Lappeenrannassa teki rungon. Se sai nimekseen S/Y Christina. Se oli kolmimatokuunari.
      Kerrottiin, että päästyään Välimerelle se sai konevian ja apuun tullut laiva ajoi viereen ja aallokon keinunnassa riki löi laivan kylkeen ja kaatui.

      • rikikö

        kaatui? Mites kuunarille sitten kävi?


      • kuunareista

        Keskittyvät edelleenkin suorien pönttöjen mankelointiin,kuulin että Heikiltä jäi yksi Meriliisan kokoluokkaa oleva runko,jossain Balttiassa rakennettu,liekö perää.


      • melkein
        kuunareista kirjoitti:

        Keskittyvät edelleenkin suorien pönttöjen mankelointiin,kuulin että Heikiltä jäi yksi Meriliisan kokoluokkaa oleva runko,jossain Balttiassa rakennettu,liekö perää.

        helsingissä kotisatamaa pitää 1 meriliisakopio


      • ja ihmetystä

        Minäkin olen mietiskellyt samoja jatkoja.
        Ihmetyttää miksi mies jolla oli jo kokemusta hollantilaisista rakentajista ja ruljansseista rakennutti noin vaativan työn tynnyritehtaalla. Luulisi että tynnyrin ja veneen tekeminen on aika erilaista eikä vene välttämättä onnistu maailman parhaaltakaan tynnyrintekijältä.
        Olen Meriliisan nähnyt aikoinani muutaman kerran ja minusta se näytti hienolta ja merikelpoiselta sekä käytännolliseltä alukselta. Kirjoista päättelin samaa. Miksiköhän piti saada uusi vai onkohan tuossakin nälkä kasvanut syödessä.


      • lukija.
        ja ihmetystä kirjoitti:

        Minäkin olen mietiskellyt samoja jatkoja.
        Ihmetyttää miksi mies jolla oli jo kokemusta hollantilaisista rakentajista ja ruljansseista rakennutti noin vaativan työn tynnyritehtaalla. Luulisi että tynnyrin ja veneen tekeminen on aika erilaista eikä vene välttämättä onnistu maailman parhaaltakaan tynnyrintekijältä.
        Olen Meriliisan nähnyt aikoinani muutaman kerran ja minusta se näytti hienolta ja merikelpoiselta sekä käytännolliseltä alukselta. Kirjoista päättelin samaa. Miksiköhän piti saada uusi vai onkohan tuossakin nälkä kasvanut syödessä.

        Niin Herralan tarkoitus oli ajaa charteria veneellä, mutta kun kirjasta katsoo Meriliisan layouttia on se ollut erittäin huonosti siihen tarkoitukseen sopiva. Lähes perheveneen sisätilat 17 m rungossa.

        Eikös Lappeenrannan suunnalla tehty joskus 80 luvun alkupuolella enemmänkin teräsveneitä? Limimetallikin taisi olla siellä, Eastwindejä vai mitä ne teki?


      • ymmärtävät
        ja ihmetystä kirjoitti:

        Minäkin olen mietiskellyt samoja jatkoja.
        Ihmetyttää miksi mies jolla oli jo kokemusta hollantilaisista rakentajista ja ruljansseista rakennutti noin vaativan työn tynnyritehtaalla. Luulisi että tynnyrin ja veneen tekeminen on aika erilaista eikä vene välttämättä onnistu maailman parhaaltakaan tynnyrintekijältä.
        Olen Meriliisan nähnyt aikoinani muutaman kerran ja minusta se näytti hienolta ja merikelpoiselta sekä käytännolliseltä alukselta. Kirjoista päättelin samaa. Miksiköhän piti saada uusi vai onkohan tuossakin nälkä kasvanut syödessä.

        Viimeisen päälle rahanperään,Herrala kertoi pohjanpuhdistuksesta Hollannissa,lisäsivät heidän itsensä tekemätkin tunnit laskuun.


      • Lappeenrannassakin
        ja ihmetystä kirjoitti:

        Minäkin olen mietiskellyt samoja jatkoja.
        Ihmetyttää miksi mies jolla oli jo kokemusta hollantilaisista rakentajista ja ruljansseista rakennutti noin vaativan työn tynnyritehtaalla. Luulisi että tynnyrin ja veneen tekeminen on aika erilaista eikä vene välttämättä onnistu maailman parhaaltakaan tynnyrintekijältä.
        Olen Meriliisan nähnyt aikoinani muutaman kerran ja minusta se näytti hienolta ja merikelpoiselta sekä käytännolliseltä alukselta. Kirjoista päättelin samaa. Miksiköhän piti saada uusi vai onkohan tuossakin nälkä kasvanut syödessä.

        "Ihmetyttää miksi mies jolla oli jo kokemusta hollantilaisista rakentajista ja ruljansseista rakennutti noin vaativan työn tynnyritehtaalla. Luulisi että tynnyrin ja veneen tekeminen on aika erilaista eikä vene välttämättä onnistu maailman parhaaltakaan tynnyrintekijältä. "

        Kyllähän prosessiteollisuudessa on ihan eritason vaatimukset kuin pelkän kelluvan ammeen tekemisessä. Joten ei se Lappeenrannan seudun veneenteko taidon puutteeseen loppunut vaan lama vei kysynnän. Eipähän noita Rauman veneitäkään ole taidettu enää sen jälkeen tehdä.


      • tekijät
        Lappeenrannassakin kirjoitti:

        "Ihmetyttää miksi mies jolla oli jo kokemusta hollantilaisista rakentajista ja ruljansseista rakennutti noin vaativan työn tynnyritehtaalla. Luulisi että tynnyrin ja veneen tekeminen on aika erilaista eikä vene välttämättä onnistu maailman parhaaltakaan tynnyrintekijältä. "

        Kyllähän prosessiteollisuudessa on ihan eritason vaatimukset kuin pelkän kelluvan ammeen tekemisessä. Joten ei se Lappeenrannan seudun veneenteko taidon puutteeseen loppunut vaan lama vei kysynnän. Eipähän noita Rauman veneitäkään ole taidettu enää sen jälkeen tehdä.

        Pyöreäpalteisen teräsveneen teko aivan eri asia kuin säiliön teko,tämä tiedoksesi.


      • luokkahitsari
        tekijät kirjoitti:

        Pyöreäpalteisen teräsveneen teko aivan eri asia kuin säiliön teko,tämä tiedoksesi.

        Jos et oo huomannu niin isot paineastiat on päistään hyvinkin pyöreitä ja saumoilla on ihan erilaiset vaatimukset. Huokosista saumoistaanhan se venekkin ruostuu. Jos on räkäsaumaa ei sillä rungolla parinkymmenen vuoden kuluttua tee mitään ellei hitsaa sitä uudestaan kokoon. Saumat pitää tietysti ajaa ensin auki. Eristeet ja kaaret pois.

        Yhden kenellekkään kelpaamattoman jopa alle 20 vuotiaan teräsrungon olen Rauman suunnalla nähnyt. Tosin oli harrastaja itse turannut.


      • tekijät
        luokkahitsari kirjoitti:

        Jos et oo huomannu niin isot paineastiat on päistään hyvinkin pyöreitä ja saumoilla on ihan erilaiset vaatimukset. Huokosista saumoistaanhan se venekkin ruostuu. Jos on räkäsaumaa ei sillä rungolla parinkymmenen vuoden kuluttua tee mitään ellei hitsaa sitä uudestaan kokoon. Saumat pitää tietysti ajaa ensin auki. Eristeet ja kaaret pois.

        Yhden kenellekkään kelpaamattoman jopa alle 20 vuotiaan teräsrungon olen Rauman suunnalla nähnyt. Tosin oli harrastaja itse turannut.

        Pienen pieni ongelma teräsveneen rakentamisessa,montako olet rakentanut,ei vain hitsannut.


      • luokkahitsari
        tekijät kirjoitti:

        Pienen pieni ongelma teräsveneen rakentamisessa,montako olet rakentanut,ei vain hitsannut.

        Meinaatko levyjen vetelyä vai mankelointia? Kerro ihmeessä mikä on se erityinen taito tai tieto joka vaan sulla tuntuu olevan


      • tekijät
        luokkahitsari kirjoitti:

        Meinaatko levyjen vetelyä vai mankelointia? Kerro ihmeessä mikä on se erityinen taito tai tieto joka vaan sulla tuntuu olevan

        Kuuluko tälle pastalle.Olet ilmeisesti terästornin "luokkahitsari",mankeloidaanko siellä pyöreät päädyt yhdestä levystä,veikkaan ei,sen tekee muut,ja veneitä ei tehdä kuin terästorni aikoinaan eli päin persettä.


      • luokkahitsari
        tekijät kirjoitti:

        Kuuluko tälle pastalle.Olet ilmeisesti terästornin "luokkahitsari",mankeloidaanko siellä pyöreät päädyt yhdestä levystä,veikkaan ei,sen tekee muut,ja veneitä ei tehdä kuin terästorni aikoinaan eli päin persettä.

        päin P:tä? Kyllä kuule säiliön päädyt ostataan taivuttaa ja hitsata oikeaan muotoon. Mitähän veneitä olisi tehty niin huonosti, että pitää alkaa mainostaa?

        Ootko joku koulukiusattu, vai mikä sulla on?


      • Tietotaitoa

      • tavalla

      • tavalla että
        tavalla kirjoitti:

        Edellinen liittyy pitkäkölisiin kuunareihin.

        Ainakaan siinä pajassa jossa kölit tehtiin ei tajuttu höykösenpölähtävää hitsatuista rakenteista. Tuntuu kyllä ISO:n normikin olevan aika suurpiirteinen kun ajattelee ihmishenkien olevan vaarassa jos rakenne pettää. En ole luokkahitsari mutta työskentelen metalliteollisuudessa. Jotta säiliönvalmistuksen ja veneerakennuksen välisen vaativuuseron voisi mieltää pitäisi ensin tehdä itse molemmat.


      • luokkahitsari
        tavalla että kirjoitti:

        Ainakaan siinä pajassa jossa kölit tehtiin ei tajuttu höykösenpölähtävää hitsatuista rakenteista. Tuntuu kyllä ISO:n normikin olevan aika suurpiirteinen kun ajattelee ihmishenkien olevan vaarassa jos rakenne pettää. En ole luokkahitsari mutta työskentelen metalliteollisuudessa. Jotta säiliönvalmistuksen ja veneerakennuksen välisen vaativuuseron voisi mieltää pitäisi ensin tehdä itse molemmat.

        Jos kuvien mukaan tehdään kappaleet, esivalmistellaan ne ja hitsataan läjään sen vahvuisella saumalla kuin on tarkoitettu, johon ei jätetä huoksia ja pidetään samalla huoli, ettei kappaleet vetele, niin missä se ero on?

        Taidat lakaista sorvinlastuja metalliteollisuuden palveluksessa?


      • lukea
        luokkahitsari kirjoitti:

        Jos kuvien mukaan tehdään kappaleet, esivalmistellaan ne ja hitsataan läjään sen vahvuisella saumalla kuin on tarkoitettu, johon ei jätetä huoksia ja pidetään samalla huoli, ettei kappaleet vetele, niin missä se ero on?

        Taidat lakaista sorvinlastuja metalliteollisuuden palveluksessa?

        Jos olisit lukenuyt sen raportin, et sinäkään ihmettelisi, mitä se tähän liittyy. Minäkin ensi näkemältä pidin sitä täysin asiaan kuulumattomana, mutta tulin nyt toisiin aatoksiin. Siinäpä olikin todella hyvä case siitä miten suunnittelija suunnittelee ja rakentaja toteuttaa päin peetä. Kun siihen lisää vielä suunnittelijankin virhearviot, alkaa ihmisiä hukkumaan.


      • lukemaan
        luokkahitsari kirjoitti:

        Jos kuvien mukaan tehdään kappaleet, esivalmistellaan ne ja hitsataan läjään sen vahvuisella saumalla kuin on tarkoitettu, johon ei jätetä huoksia ja pidetään samalla huoli, ettei kappaleet vetele, niin missä se ero on?

        Taidat lakaista sorvinlastuja metalliteollisuuden palveluksessa?

        Jos olisit lukenuyt sen raportin, et sinäkään ihmettelisi, mitä se tähän liittyy. Minäkin ensi näkemältä pidin sitä täysin asiaan kuulumattomana, mutta tulin nyt toisiin aatoksiin. Siinäpä olikin todella hyvä case siitä miten suunnittelija suunnittelee ja rakentaja toteuttaa päin peetä. Kun siihen lisää vielä suunnittelijankin virhearviot, alkaa ihmisiä hukkumaan.

        Ja jos tää tulee tuplaten, kiittäkää foorumin maan mainiota teknistä toteutusta.


      • luokkahitsari
        lukemaan kirjoitti:

        Jos olisit lukenuyt sen raportin, et sinäkään ihmettelisi, mitä se tähän liittyy. Minäkin ensi näkemältä pidin sitä täysin asiaan kuulumattomana, mutta tulin nyt toisiin aatoksiin. Siinäpä olikin todella hyvä case siitä miten suunnittelija suunnittelee ja rakentaja toteuttaa päin peetä. Kun siihen lisää vielä suunnittelijankin virhearviot, alkaa ihmisiä hukkumaan.

        Ja jos tää tulee tuplaten, kiittäkää foorumin maan mainiota teknistä toteutusta.

        kaksi kertaa isommista kokonaan teräksestä rakennetuista veneistä. Ei lasikuitukipoista, joissa köli roikkuu muutaman pultin varassa. Teräsveneissä köli on aina osa konstruktiota, joko niin, että se on yhtä puuta muun rungon kanssa, esim pitkäköliset kuunarit, tai siten, että kölin tukirakenteet tulevat rungon läpi ja ne on hitsattu veneen kaariin ja muihin jäykisteihin sen lisäksi, että köli on hitsattu ulko ja sisäpuolelta runkoon. Vai oletko kuullut teräsveneestä, josta olisi tippunut köli? Esim parikymmentä senttiä hitsisaumaa kestää usean tonnin vedon. Teräsveneiden köleissä sitä saumaa on metritolkulla.

        Kölin tippumiset lienee lähinnä bavojen sekä muiden lätyskäpohjaisten lasikuituveneiden ongelma, joissa ei ole kunnollisia kölitukkeja, mihin kölin pultit saisi kiinni. Pelkkä ohut pohjan laminaatti ei tahdo kestää pulteista syntyviä pistekuormia.


      • se juttu
        luokkahitsari kirjoitti:

        kaksi kertaa isommista kokonaan teräksestä rakennetuista veneistä. Ei lasikuitukipoista, joissa köli roikkuu muutaman pultin varassa. Teräsveneissä köli on aina osa konstruktiota, joko niin, että se on yhtä puuta muun rungon kanssa, esim pitkäköliset kuunarit, tai siten, että kölin tukirakenteet tulevat rungon läpi ja ne on hitsattu veneen kaariin ja muihin jäykisteihin sen lisäksi, että köli on hitsattu ulko ja sisäpuolelta runkoon. Vai oletko kuullut teräsveneestä, josta olisi tippunut köli? Esim parikymmentä senttiä hitsisaumaa kestää usean tonnin vedon. Teräsveneiden köleissä sitä saumaa on metritolkulla.

        Kölin tippumiset lienee lähinnä bavojen sekä muiden lätyskäpohjaisten lasikuituveneiden ongelma, joissa ei ole kunnollisia kölitukkeja, mihin kölin pultit saisi kiinni. Pelkkä ohut pohjan laminaatti ei tahdo kestää pulteista syntyviä pistekuormia.

        Et vieläkään sitä tehnyt (osannut?). Ymmärtäisit kyllä sitten, miksi raportti on täsmälleen aiheeseen liittyvä.


      • luokkahitsari
        se juttu kirjoitti:

        Et vieläkään sitä tehnyt (osannut?). Ymmärtäisit kyllä sitten, miksi raportti on täsmälleen aiheeseen liittyvä.

        Rautalangasta:

        1.Teräsveneissä ei ole tollasia kapeita torpedokölejä, joissa tulee pirunmoinen momentti, juuri siihen kohtaan mistä tuo oli murtunut.

        2. Et ole tainut itse tehdä yhtään teräsvenettä? Jos olisit tehnyt tietäisit, että niissä kölin tukirakenne tulee poikittaisina levyinä rungon läpi ja on hitsattu edelleen kaariin. Siis jos on eväköli. Eli tollanen vaurio ei ole mahdollinen ellei ne yleensä 5-10 mm vahvat teräslevyt lommahda. Mutta eivät lommahda, koska ne on mitoitettu sitä vastaan.

        3. Eväkölisessä teräsveneessä on rungon ja kölin hitsisaumaa useita metrejä tuossa murtokohdassa. Tässä 35 jalkasessa lipposessa sitä oli kymmeniä senttejä.

        4. Köli petti koska pohjan läpi tulevat momenttia siirtävät teräsjäykisteet (vrt edellä kohta 2) oli jätetty pois ja moemntti jäi pelkästään n. puolen metrin sauman varaan murtokohdassa, joka oli vielä huono.

        5. Tolla ei edelleenkään ole mitään tekemistä isojen teräsveneiden kanssa.


      • kysymystä
        luokkahitsari kirjoitti:

        Rautalangasta:

        1.Teräsveneissä ei ole tollasia kapeita torpedokölejä, joissa tulee pirunmoinen momentti, juuri siihen kohtaan mistä tuo oli murtunut.

        2. Et ole tainut itse tehdä yhtään teräsvenettä? Jos olisit tehnyt tietäisit, että niissä kölin tukirakenne tulee poikittaisina levyinä rungon läpi ja on hitsattu edelleen kaariin. Siis jos on eväköli. Eli tollanen vaurio ei ole mahdollinen ellei ne yleensä 5-10 mm vahvat teräslevyt lommahda. Mutta eivät lommahda, koska ne on mitoitettu sitä vastaan.

        3. Eväkölisessä teräsveneessä on rungon ja kölin hitsisaumaa useita metrejä tuossa murtokohdassa. Tässä 35 jalkasessa lipposessa sitä oli kymmeniä senttejä.

        4. Köli petti koska pohjan läpi tulevat momenttia siirtävät teräsjäykisteet (vrt edellä kohta 2) oli jätetty pois ja moemntti jäi pelkästään n. puolen metrin sauman varaan murtokohdassa, joka oli vielä huono.

        5. Tolla ei edelleenkään ole mitään tekemistä isojen teräsveneiden kanssa.

        Mikä taho raportin mukaan muutti suuniteltua rakennetta, joka sitten petti?

        Mitä kyseisen tahon ominaisuutta raportissa korostettiin?

        Mikä keskustelun tässä sivujuonteessa on ollut aiheena?

        Kuka un urpo?


      • joka ihmetteli
        kysymystä kirjoitti:

        Mikä taho raportin mukaan muutti suuniteltua rakennetta, joka sitten petti?

        Mitä kyseisen tahon ominaisuutta raportissa korostettiin?

        Mikä keskustelun tässä sivujuonteessa on ollut aiheena?

        Kuka un urpo?

        taannoin Lindan kohtaloa. Savosta ilkeä ihminen, jolla ei oikeasti mitään sanottavaa. Kielitaitokin sen verran huono, että
        luulee yhteen väärän konstruktioon perustuvan lasikuituveeneesen rakennetun miinan olevan yleistettävissä ihan eri tyypin veneisiin.

        Hei pidä sä vaan Joestasi huoli ja kato pysyykö köli kallavedellä viel pohjassa kun plosaa 4 pallia, Huh!


      • vastasi
        joka ihmetteli kirjoitti:

        taannoin Lindan kohtaloa. Savosta ilkeä ihminen, jolla ei oikeasti mitään sanottavaa. Kielitaitokin sen verran huono, että
        luulee yhteen väärän konstruktioon perustuvan lasikuituveeneesen rakennetun miinan olevan yleistettävissä ihan eri tyypin veneisiin.

        Hei pidä sä vaan Joestasi huoli ja kato pysyykö köli kallavedellä viel pohjassa kun plosaa 4 pallia, Huh!

        Odottelin kyllä siltä luokkahitsarilta vastausta kysymyksiin, mutta taisivat olla liian vaikeita. Tälle jeesustelijalle voisi suositella hieman laajempaa näkökulmaa. Se voisi aueta, jos miettisi vastaukset niihin kysymyksiin. Tosin sitä varten pitää ymmärtää se raportin sisältö. Ihan vinkiksi, jutun pointti on nimenomaan venetyyppiriippumaton ja siksi mallitapauksena voidaan käyttää noinkin erityyppistä venettä.


      • hitsaria
        kysymystä kirjoitti:

        Mikä taho raportin mukaan muutti suuniteltua rakennetta, joka sitten petti?

        Mitä kyseisen tahon ominaisuutta raportissa korostettiin?

        Mikä keskustelun tässä sivujuonteessa on ollut aiheena?

        Kuka un urpo?

        ....


      • luokkahitsari
        hitsaria kirjoitti:

        ....

        sun kanssa kiva keskustella! Muut puhuu aidasta niin sinä yhdestä seipäästä, jos on molkki päässä!
        Tiätkö mikä ero on rapumerralla ja merralla?


      • amari 1
        kuunareista kirjoitti:

        Keskittyvät edelleenkin suorien pönttöjen mankelointiin,kuulin että Heikiltä jäi yksi Meriliisan kokoluokkaa oleva runko,jossain Balttiassa rakennettu,liekö perää.

        Ei peraa. Han oli mukana rakentamassa kolmea 17m kuunari. Rungot teki
        terastorni. Yhden niista ostin mina ja purjehdin sen Australiaan.


      • mukanaollut
        amari 1 kirjoitti:

        Ei peraa. Han oli mukana rakentamassa kolmea 17m kuunari. Rungot teki
        terastorni. Yhden niista ostin mina ja purjehdin sen Australiaan.

        Kuunari Christiina oli hieno pursi, seilasin sillä TallShip Racessa,Göteborg-Fair Island-Oslo, purjehti hyvin vaikka keskeneräinen,ei ollu Herralan syy, vaan Ahlström yhtymä, joka oli osakas projektissa, halusi sen väkisin mukaan vaikka oli pahasti kesken, sai turhaan huonoa mainetta.Valittiin omassa luokassa kauneimmaksi veneeksi, ja purjehti hyvin ja oli nopea.Veneen kohtalosta ei tietoa.


      • Anonyymi

        Olin kyseisellä kuunarilla Tall Ship Racessa 1978, oli hieno paatti, keskeneräisenä vaan lähti matkaan.Myöhemmin oli myynnissä 6 miljoonalla dollarilla


    • Merijussi

      Taisi olla viides teräskuunari, jota Heikki Herrala oli ollut tekemässä. Kävin katsomassa hänen projektiaan noin vuotta ennen hänen kuolemaansa. Runko oli tehty Liettuassa tai Latviassa ja ajettu omin konein sieltä Turkuun. Kotipihalla Heikki rakensi sitä valmiiksi.

      Olisi kyllä kiinnostava tietää, jatkaako joku ko projektia? Sääli jos projekti on heitteillä.

      • kuunari -

        Herralan keskenjääny projekti?
        http://www.kuunarizangra.com/
        kuulin, et runko ois tilattu ja tehty valmiiks, mutta sille ei sit löytynytkää enää alkuperäistä tilaajaa.

        Mitäs ne kaksi muuta siin välissä sit ovat olleet, jos ensimmäinen oli Meriliisa ja toinen tuo Lappeenrannas tehty Christiina? Onhan siin yhdellä miehellä ollut rakentamist, kun tavallinen pulliainen ei saa yleensä pienempääkään venettä 10 vuodes valmiiks.


      • p.p.
        kuunari - kirjoitti:

        Herralan keskenjääny projekti?
        http://www.kuunarizangra.com/
        kuulin, et runko ois tilattu ja tehty valmiiks, mutta sille ei sit löytynytkää enää alkuperäistä tilaajaa.

        Mitäs ne kaksi muuta siin välissä sit ovat olleet, jos ensimmäinen oli Meriliisa ja toinen tuo Lappeenrannas tehty Christiina? Onhan siin yhdellä miehellä ollut rakentamist, kun tavallinen pulliainen ei saa yleensä pienempääkään venettä 10 vuodes valmiiks.

        Zangran runko valmistettiin vuonna 1981 Raumalla.
        Sen sisustaminen kesti harrasteluna 20-vuotta.
        Sisustaja lentokapteeni Uramaa ja Herrala olivat kyllä tutut ja Meriliisa oli hyvänä yllykkeenä.


      • Merijussi
        p.p. kirjoitti:

        Zangran runko valmistettiin vuonna 1981 Raumalla.
        Sen sisustaminen kesti harrasteluna 20-vuotta.
        Sisustaja lentokapteeni Uramaa ja Herrala olivat kyllä tutut ja Meriliisa oli hyvänä yllykkeenä.

        Zangran runko on Viinikan tekemä. Sama runko jollainen on Lokki ja Laura kuunareissakin. Ne rungot ovat oikeasti hyvin tehtyjä veneitä.


        Olisin kovasti kiinnostunut noista Viinikan tekemistä veneistä. Hänhän teki Rauman liepeillä isoja ja komeita veneitä. Useimmat oli vissiin pitkäkölisiä kuunareita mutta teki hän muunlaisiakin. Jos joku tietää niistä veneistä jotakin tai on ollut tekemässä niitä niin juttelisin mielelläni.


      • kuunareista
        Merijussi kirjoitti:

        Zangran runko on Viinikan tekemä. Sama runko jollainen on Lokki ja Laura kuunareissakin. Ne rungot ovat oikeasti hyvin tehtyjä veneitä.


        Olisin kovasti kiinnostunut noista Viinikan tekemistä veneistä. Hänhän teki Rauman liepeillä isoja ja komeita veneitä. Useimmat oli vissiin pitkäkölisiä kuunareita mutta teki hän muunlaisiakin. Jos joku tietää niistä veneistä jotakin tai on ollut tekemässä niitä niin juttelisin mielelläni.

        Ei voida puhua Viinikan teettämistä tai Herralan teettämistä sama päivänä,aivan eri rakenne,ensinmainittua en tunne mutta jälkimmäisen tunnen.


      • kuunareista
        Merijussi kirjoitti:

        Zangran runko on Viinikan tekemä. Sama runko jollainen on Lokki ja Laura kuunareissakin. Ne rungot ovat oikeasti hyvin tehtyjä veneitä.


        Olisin kovasti kiinnostunut noista Viinikan tekemistä veneistä. Hänhän teki Rauman liepeillä isoja ja komeita veneitä. Useimmat oli vissiin pitkäkölisiä kuunareita mutta teki hän muunlaisiakin. Jos joku tietää niistä veneistä jotakin tai on ollut tekemässä niitä niin juttelisin mielelläni.

        Kirjaudu puuvene keskustelupalstalle niin sinulle vastaa nimimerkki Baden2, jätä joku vinkki että on ollut puhetta tällä palstalla.


      • Merijussi
        kuunareista kirjoitti:

        Ei voida puhua Viinikan teettämistä tai Herralan teettämistä sama päivänä,aivan eri rakenne,ensinmainittua en tunne mutta jälkimmäisen tunnen.

        Mitä tuolla tarkoitat, minusta niistä voi erittäin hyvin puhua rinnakkain. Vähän eri tyylisiä mutta todella hienoja veneitä kumpikin. Viinikka ei teettänyt vaan teki itse. Hyviä miehiä oli töissä ja se näkyy. Työnlaatu oli loistavaa. Herralan veneitä en ole nähnyt "kädestä pitäen" kuin sen viimeisen joka oli hitsattu baltiassa. Jatkaako joku sitä veneprojektia, kiinnostaisi tietää.


        Yksi Viinikan tekemä on muuten myynnissä Kanarialla http://www.rightboat.com/advert.php/16590/Sea-Rover-54.html


      • rakennettiin valmiiksi
        kuunareista kirjoitti:

        Kirjaudu puuvene keskustelupalstalle niin sinulle vastaa nimimerkki Baden2, jätä joku vinkki että on ollut puhetta tällä palstalla.

        Jyväskylässä 80/90 taitteessa. Valmistuttuaan vietiin Välimerelle. Voisi olla hyvinkin tuo.

        Keväällä oli Italiassa myynnissä myös 54, mutta ainakin kuvien perusteella eri vene. Pyynti samaa luokkaa kuin tuolla n. 150 000 euroa. Ei minusta paha, jos ajattelee millasen bavan samalla rahalla saa.


      • teräsveneestä
        rakennettiin valmiiksi kirjoitti:

        Jyväskylässä 80/90 taitteessa. Valmistuttuaan vietiin Välimerelle. Voisi olla hyvinkin tuo.

        Keväällä oli Italiassa myynnissä myös 54, mutta ainakin kuvien perusteella eri vene. Pyynti samaa luokkaa kuin tuolla n. 150 000 euroa. Ei minusta paha, jos ajattelee millasen bavan samalla rahalla saa.

        ainakin noin suuresta ostaja saa ikuisen riesan. Tai sitten se on ihannevene, jos kunnostustyöt telakalla on hauskempia kuin itse purjehdus ja vesilläolo. 20 v vanha iso moottori, putket, tankit, sähkölaitteet... Kaikki ruosteessa ja jo epävarmoja jos nyt yleensä toimiikaan.

        Useimmille se 150.000 e uusi Bavaria on paljon parempi, yleensä oikein hyvä ratkaisu.


      • bava parempi
        teräsveneestä kirjoitti:

        ainakin noin suuresta ostaja saa ikuisen riesan. Tai sitten se on ihannevene, jos kunnostustyöt telakalla on hauskempia kuin itse purjehdus ja vesilläolo. 20 v vanha iso moottori, putket, tankit, sähkölaitteet... Kaikki ruosteessa ja jo epävarmoja jos nyt yleensä toimiikaan.

        Useimmille se 150.000 e uusi Bavaria on paljon parempi, yleensä oikein hyvä ratkaisu.

        kun ajetaan seuran laiturista tukikohdan laiturille syömään eväät ja illaksi kotiin takaisin.

        Jos on tarkoitus tehdä pidempää matkaa turvallisesti ja asua veneessä kuukausia niin iso teräsvene on parempi ja tilavampi vaihtoehto.

        Sehän riippuu ihan miten venettä on hoidettu missä kunnossa se on 20 v kuluttua. Jos lasikuituvenettä pidetään kuten charterveneitä pidetään, ei ne kelpaa kellekkään enää 20 v käytön jälkeen - ei edes charteriin.

        Toinen pointti on, että jos pitää alkaa pintaremonttiin se on teräsveneeseen huomattavsti helpompi tehdä kuin lasikuituveneeseen puhumattakaan siitä, että on käyty vielä kivilläkin. Nää uudet lasikuituveneet on niin ohutta tavaraa, että niissä ei ole enää varaa edes hioa pinnasta naarmuja pois.


      • elämäntapa
        bava parempi kirjoitti:

        kun ajetaan seuran laiturista tukikohdan laiturille syömään eväät ja illaksi kotiin takaisin.

        Jos on tarkoitus tehdä pidempää matkaa turvallisesti ja asua veneessä kuukausia niin iso teräsvene on parempi ja tilavampi vaihtoehto.

        Sehän riippuu ihan miten venettä on hoidettu missä kunnossa se on 20 v kuluttua. Jos lasikuituvenettä pidetään kuten charterveneitä pidetään, ei ne kelpaa kellekkään enää 20 v käytön jälkeen - ei edes charteriin.

        Toinen pointti on, että jos pitää alkaa pintaremonttiin se on teräsveneeseen huomattavsti helpompi tehdä kuin lasikuituveneeseen puhumattakaan siitä, että on käyty vielä kivilläkin. Nää uudet lasikuituveneet on niin ohutta tavaraa, että niissä ei ole enää varaa edes hioa pinnasta naarmuja pois.

        Kyllähän iso teräsvene alle 36-38 jalkaisesta perheveneestä eroaa, koska tilaa alkaa olla saman verran kuin pienessä omakotitalossa tai ainakin kohtuullisessa huvilassa. Ei semmoista viikonloppupurjehduksia varten hankita.

        Herralan ensimmäisesä kirjassa on lueteltu niitä kriteerejä kuinka isoon teräsveneeseen päädytään ja keskeinen sisältö on, että siinä pitää voida elää ja sillä pitää pärjätä sama mihin joutuu.

        Toinen asia on, että jos vertaa Herralaa ja vaikka Dunckeria, niin Herralalla oli taipumus ottaa kohtuuttomia riskejä ja lähteä sellaisina ajankohtina merelle, että se oli jo kuin kohtalon uhmaamista. Niinpä sitten paikat hajosi ja sattui ja tapahtui.


      • Jotain tietoa
        Merijussi kirjoitti:

        Zangran runko on Viinikan tekemä. Sama runko jollainen on Lokki ja Laura kuunareissakin. Ne rungot ovat oikeasti hyvin tehtyjä veneitä.


        Olisin kovasti kiinnostunut noista Viinikan tekemistä veneistä. Hänhän teki Rauman liepeillä isoja ja komeita veneitä. Useimmat oli vissiin pitkäkölisiä kuunareita mutta teki hän muunlaisiakin. Jos joku tietää niistä veneistä jotakin tai on ollut tekemässä niitä niin juttelisin mielelläni.

        Jos haluat lisätietoja Viinikan suunnittelemista veneistä ota yhteyttä [email protected]


      • Simo K Perho
        Merijussi kirjoitti:

        Zangran runko on Viinikan tekemä. Sama runko jollainen on Lokki ja Laura kuunareissakin. Ne rungot ovat oikeasti hyvin tehtyjä veneitä.


        Olisin kovasti kiinnostunut noista Viinikan tekemistä veneistä. Hänhän teki Rauman liepeillä isoja ja komeita veneitä. Useimmat oli vissiin pitkäkölisiä kuunareita mutta teki hän muunlaisiakin. Jos joku tietää niistä veneistä jotakin tai on ollut tekemässä niitä niin juttelisin mielelläni.

        Muistaakseni Yacht marketissa on ollut Viinikan tekemä "Sea Rover" myynnissä.


    • messissä

      MORO !
      Heikki teki projektin, jossa oli kipparina, Tall Ship Race -78 jonne rakennettiin Lappeenrannassa 36 m teräskuunari omistaja/rahoittaja taisi olla Ahlström Oyj.
      s/y Christina laskettiin juuri ennen siirtopurjehdusta jokeen josta se tuotiin merelle ja rikattiin ja purjehdittiin ko. "kisa" Goteborgista Fair Islelle ja Osloon.
      Oslon jälkeen paatti seilattiin Suomeen.
      Olin itse tuon reissun mukana, kaikkine kommelluksineen.
      Sittemmin s/y Christina myytiin charteriin Karibialle ja taisin nähdä sen myynnissä edelleen
      muutama vuosi sitten Yahting Worldissä.
      Se on TODELLA kaunis alus.
      Nykyisin Herra kippari lienee asustelevan ( mikäli hengissä??), tai ainakin viime tietoni mukaan Nauvossa.

      t. seilori

      • asustele

        Nauvossa ,vaan on kuollut,tuo mainitsemasi kuunari oli 27m pitkä.


      • veneilyn pää äänenkannattaja

        ei noteerannut tuota Christinaa? En muista lukeneeni ensimmäistäkään juttua siitä tai nähneeni kuvaa.
        Taisi olla liian iso vene sopiakseen sosialistiseen suomeen ja suomettuneelle venelehdistölle.
        Onkohan missään kuvia tuosta?


      • asustele
        veneilyn pää äänenkannattaja kirjoitti:

        ei noteerannut tuota Christinaa? En muista lukeneeni ensimmäistäkään juttua siitä tai nähneeni kuvaa.
        Taisi olla liian iso vene sopiakseen sosialistiseen suomeen ja suomettuneelle venelehdistölle.
        Onkohan missään kuvia tuosta?

        Oli tarinoita venelehdessä,jollen väärin muista.


      • purjekoululaivasäätiölle
        asustele kirjoitti:

        Oli tarinoita venelehdessä,jollen väärin muista.

        oliko väärä mies tekijänä? Eikös ne kinastelleet juuri tuohon aikaan veneen hankinnasta, keräsivät rahaakin, vaan mikään ei kelvannut?


      • p.p.
        purjekoululaivasäätiölle kirjoitti:

        oliko väärä mies tekijänä? Eikös ne kinastelleet juuri tuohon aikaan veneen hankinnasta, keräsivät rahaakin, vaan mikään ei kelvannut?

        Ei Herrala mikään yhdistystoimintamies ollut.

        Purjelaivasäätiön alku oli komeassa nimessä ja vuosikymmeneen ei saatukaan muuta aikaan kuin vasta joskus -80 luvulla.
        Hankittiin S/Y Lokki joka nyt myytiin.
        S/Y Zangra taitaa olla samaan aikaan tehty Viinikan runko eli Sea Rover.


      • ei ainakaan rahaa puutu
        p.p. kirjoitti:

        Ei Herrala mikään yhdistystoimintamies ollut.

        Purjelaivasäätiön alku oli komeassa nimessä ja vuosikymmeneen ei saatukaan muuta aikaan kuin vasta joskus -80 luvulla.
        Hankittiin S/Y Lokki joka nyt myytiin.
        S/Y Zangra taitaa olla samaan aikaan tehty Viinikan runko eli Sea Rover.

        http://www.schooner-atlantic.com/


      • Herralan kirjat
        ei ainakaan rahaa puutu kirjoitti:

        http://www.schooner-atlantic.com/

        Luettuani Kuunarilla Karibialle jäin miettimään niitä Herralan kaverin (Panun?) ainakin Välimeren reissulta kuvaamia 16 mm filmejä. Niille oli joku tilaaja, koska Herrala kävi välillä Suomessa leikkaamasakin niitä. Jos miettii , että tuo on tapahtunut 70-luvulla, niin nauhojen tätyy olla YLE:n tai Maikkarin arkistoissa. Olis mukava nähdä ne, elleivät ole tuhoutuneet jo. Muistaako kukaan onko niitä näytetty tuolloin telkusta?


    • mbj

      Niin kuin edelliselle kirjoittajalle tuli kateeni Heikki Herralan Kuunarilla Karibean Merelle kirja jonka luin valittomasti.
      Kirja oli isani kirjastosta.Itseasiassa Heikki Herrala on omistus kirjoittanut taman kopion
      Tarjulle ja Merille.
      Isani teki pienen matkan Meriliisan kyydissa
      ja han tunsi Heikki Herralan ystavana.
      Heikki oli sitten varmaan antanut isalleni kopion omasta kirjastostaan.
      Mielellani palauttaisin taman kopion takaisin
      perheen jasenille.
      Onko tietoja heidan asuin sijoistaan ja/tai
      Meriliisan myohemmista vaiheista.

      • Simo K Perho

        Heikki Herralan leski Anita Tham-Herrala asuu Paimiossa Nummentie 4. Sinne vaan Heikin kirja.


      • cgpetter
        Simo K Perho kirjoitti:

        Heikki Herralan leski Anita Tham-Herrala asuu Paimiossa Nummentie 4. Sinne vaan Heikin kirja.

        On tuttu äijä Lappeenrannasta ja hyvä kaverini. Teki aikoinaan sellaisia teräsveneitä ja kuunareita joita luuli lasikuitupaateiksi vaikkei niitä oltu pakkeloitukaan. Asuu nykyään Herttoniemessä. Jos tarvii tietää jotain teräsveneiden teosta niin kysykää häneltä. Hän on ns. alan miehiä monessakin mielessä..


    • Matti Lappalainen

      Olipa paljon polemiikkia teräsveneestä. Olen lukenut Herralan kirjat. Viihdyttäviä. Suosittelen. Mulla on yli 40 v pyöreäpaltainen Raahessa tehty runko 11 m ja Helsingissä poikien itse sisustama. Olen toinen omistaja ja lähes tyytyväinen, mutta työläs se vene on ollut. www.snoopy.fi

    • Anonyymi

      Olin Tallship Rasessa juuri valmistuneen Kuunari christinan kanssa, taisi olla 1978.
      Lähtö Göteborgista, Fear islandind kierto ja sitten Osloon, oli hieno purkki, sai paljon positiivistä palautetta kilpailussa, kovasti keskeneräisenä lähti matkaan Suomesta, ja lehdistö antoi ilkeät arvostelut, ongelmaa oli kääntölapa potkurin kanssa, oli jumittunut suurimmalle kulmalle, ja 150 hv valmetti tuppas sammua vahdettaessa suuntaa.
      Kuulin myöhemmin että oli myynnissä Yahting Word lehdessä 6 miljonaa Dollaria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jaaha, sitä on vasemmistoryhmä käynyt häiriköimässä Purran kodin vieressä

      On näköjään iso lakana levitetty puiden väliin, jossa lukee mm. "Haista vi*** Riikka Purra". Tunkekaa leikkaukset pers..
      Maailman menoa
      238
      6832
    2. Päivi Räsänen vs. Abbas Bahmanpour

      (Bahmanpour on imaami Helsingissä) Syyttäjä siis jahtaa edelleen Räsästä tämän H-puheista, joissa hän on ilmeisesti vaa
      Maailman menoa
      124
      5141
    3. Demokratian uhka: Perussuomalaiset ja polarisoiva "me ja muut" -ajattelu

      Laurence Rees varoittaa, kuinka demokratian heikkeneminen ja autoritaaristen liikkeiden nousu voidaan liittää "me ja muu
      Maailman menoa
      175
      4892
    4. "Rauhanomainen" miekkari hesassa: "Eläköön aseellinen vastarinta" - lakana

      Kyseessä on Suomen Palestiinalaisten yhdistyksen viime perjantaina järjestämä ”Hiljainen kynttiläkulkue Palestiinalaiste
      Maailman menoa
      67
      3346
    5. Palkansaajan oikeus nauttia työuransa hedelmistä

      Työeläkejärjestelmä on verrattavissa pyramidihuijaukseen, jossa alemmat tasot, eli nykyiset palkansaajat, toimivat maksa
      Maailman menoa
      107
      2946
    6. En koskaan tule sinulle tätä kertomaan

      Kun kirjoitin sinulle viimeisintä viestiä, huomasin kyynelten valuvan poskiani pitkin.
      Ikävä
      65
      2399
    7. Monella äärivasemmistolaisella C-paperit armeijasta

      Kuinka kävisi sodan tullen noille? Puolustusvoimat huomauttaa, että C-luokituksen saaneiden sijoittumisesta sodan aikan
      Maailman menoa
      24
      2253
    8. Joroinen räjähdys

      Ja siellä räjähti sähköpakettiauto,joka teki suuret tuhot.
      Hybridi- ja sähköautot
      78
      2092
    9. Saatoin tehdä elämäni isoimman virheen

      Otsikko kertoo kaiken. Miksei kaikki voi olla yksinkertaisempaa?
      Ikävä
      139
      1960
    10. odotatko vielä viestiä minulta...

      Mies...? En tiedä mitä sanoa 😔 auta vähän naista ja tule enemmän vastaan
      Ikävä
      139
      1784
    Aihe