OAJ:n jäsenyys

Maksumies

Opettajista käytännöllisesti katsoen kaikki kuuluvat Opettajien ammattijärjestöön, näin olen ymmärtänyt.

Mitä hyötyä koette opettajat saavanne OAJ:sta? Itse olen kyllästynyt maksamaan vuositasolla tuntuvia jäsenmaksuja, kun edunvalvonnassa eli palkkaneuvotteluissa OAJ:n toiminta tuntuu olevan uhoamisesta huolimatta vuodesta toiseen täysin munatonta.

Saman työttömyysturvan kun saisi pelkällä Opettajien työttömyyskassan jäsenyydellä - ja se maksaa 2 euroa 70 senttiä kuussa. Vertaapa oman tilinauhasi kertomaan - paljonko maksat vuodessa.

47

5887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Just

      On opettajia, joilla ei ole gradu valmis (eikä ehkä valmistukaan) ja vielä lisäksi puuttuu auskultointi.

      Silti nämä melkein-akateemiset saattavat toimia vuodesta toiseen vaikka esim. erityisopettajina kunnissa. Tai tuntiopettajina.

      Turha vänkätä, että mikset valmistu. Jos on lapsia (myös miespuolisella melkein-akateemisella) ja varma lukukauden vähintään mittainen pesti tiedossa yhä uudestaan, ja vaikka lisäksi vielä puoliso työttömänä...kuinka ikinä edes voit harkita takaisin yliopistoon menemistä? Ei yli kolmikymppisenä, saati nelikymppisenä enää hevillä lähdetä vaativiin tentteihin ILMAN MITÄÄN TIENISTIÄ, hei!

      Kerropa, mikä on näiden ihmisten työttömyyskassa?

      Ainakaan Loimaan liittoon ei oteta 16 tunnin tuntiopettajaa. Mihin sitten?

    • Anna

      Oaj ei tee mitään jäseniensä hyväksi. Päin vastoin, hankaloittaa jäsentensä elämää. Onneksi olen erilainen nuori, enkä siihen joukkoon kuulu, useiden vuosien painostuksesta huolimatta. Työttömyysturvan hoidan YTK:n kautta. Jäsenmaksuja 50 euroa vuodelta.

      • Maksumies

        Mikä on YTK?


      • topett yöttkassa

        miks sinne rahasi paat kun vähemmällä pääset opett työttömyyskassan jäsenenä ?


    • Ope

      Kuka sinulle sitten neuvottelee työehtosopimukset ellei OAJ tekisi sitä? Opettajien työttömyyskassa sitä nimittäin ei ainakaan tee. Vai voitko väittää että asialla ei ole mitään merkitystä? Tai toinen on juridinen puoli. Työttömyyskassalta et voi pyytää juridista apua opetusalaan hädän tullessa. Senkään varaan et voi laskea, ettet koskaan sitä apua tule elämäsi aikana tarvitsemaan.

      • Maksumies

        Koko eroamisajatukseni lähti siitä, että uusimmissa neuvotteluissa OAJ jätti oman alani opettajat rannalle, muuta samalla koulutuksella samaa työtä tekevät saivat korotuksen, minä en. Kyselin perään, mutta mitään perusteita ei ollut, tarjosivat pelkkää "sori näin tässä nyt vaan kävi".

        Että se siitä OAJ:n neuvottelutaidosta ja -halusta.


      • hiippula_haappu

        "Työttömyyskassalta et voi pyytää juridista apua opetusalaan hädän tullessa."

        Tuo on totta. OAJ:lta voit pyytää, sekin on totta. Nyt tarvittaisiin vielä kolmas luukku, se, josta sitä juridista apua SAA. Keksisitkö sinä mitään?


      • Anonyymi
        hiippula_haappu kirjoitti:

        "Työttömyyskassalta et voi pyytää juridista apua opetusalaan hädän tullessa."

        Tuo on totta. OAJ:lta voit pyytää, sekin on totta. Nyt tarvittaisiin vielä kolmas luukku, se, josta sitä juridista apua SAA. Keksisitkö sinä mitään?

        voihan sitä aina pyytää, mutta luuletko saavasi :D

        sitä paitsi ytk tarjoaa tätä nykyä pienellä maksulla (20e/vuosi?) myös lakipalvelut.


      • Anonyymi

        Ja mitäs työehtosopimuksia oaj on neuvotellut?

        - kasvanut työtaakka integroitujen eritysoppilainen myötä
        - pedagigisten asiakirjojen laatiminem, ys-aikaa tai kikyä, näin vastataan
        - yhä enemmän mukautettuja luokassa - millä ajalla?
        - ei puhu suomea sanaakaan - millä ajalla?

        mitä oaj on siis tehnyt? polkenut alas koko profession. sen se on saanut aikaan.

        eroa oaj:stä!


    • Ttt

      Etuja !

      Vakuutus jos opiskelijoille sattuu esim tapaturma.
      Vapaa-ajan tapaturma-, oikeusturva ja matkavakuutus

      • kyllästynytliittoon

        kalliiksi tulee se vakuutus, 50 e kk! mitään muuta hyötyä ei ole jäsenmaksusta


      • Vakilehtori

        OAJ ei tunnu olevan muuta kuin sopija-osapuoli.
        Sopii ihan mitä tahansa mikä ei ole jäsenistön etujen mukaista.

        OAJ:n opettajajäsenistö ei näköjään muista, kautta linjan alalla tehdään tuntipalkalla !

        Kun tunnit on tehty täyteen ei tule tehdä mitään töitä mistä työnantajat eivät maksa. Talkoita saa tehdä ihan muualla.
        Hyvä huomata mikä taho on myös kattojärjestössä.....rehtorit !
        Rehtorit on työnantajan määräksiä käytäntöön paneva hallinto-elin. Hallinto on se viimeinen taho josta säästetään.


    • maikka

      En ole OAJ:n jäsen ja siihen on esimerkiksi seuraavia syitä:

      - Mielestäni OAJ ajaa ensisijaisesti vanhojen virassa olevien etuja. Sijaisia ja esim. monille tuttua palkatonta kesää ei noteraata millään tavalla. (Itse olen kuitenkin vakituisessa työssä.)

      - OAJ ei ole mitenkään ottanut kantaan siihen asiaan, että opettajien paikkojen haku ei kyllä ole avointa. Vanhoilla paikoilla on ollut vuosia muodollisesti epäpäteviä, mutta näitä töitä ei rehellisesti pääse hakemaan. (Tiedän silti, että muodollisella pätevyydellä ei ole läheskään aina mitään tekemistä todellisen pätevyyden kanssa.)Osittain kysymys on kai myös rahasta ja rehtorien käyttämästä vallasta.

      - Myöskään "epäpätevien" asemaa OAJ ei tietenkään voi ajaa, mutta jäsenmaksut kyllä kelpaavat. Siis monella pallilla istutaan.

      Ehkä moniin asioihin tulee muutosta, ja sitten mietitään uudestaan.

      • kaikki_mahdollista

        " Myöskään "epäpätevien" asemaa OAJ ei tietenkään voi ajaa"

        Tässä tuleekin sitten ihmeellisyys. Tiedän tapauksen, jossa epäpätevä ei saanut paikkaa vaan pätevä sai sen. Epäpätevä teki asiasta oikeusjutun. Valitti siis siitä, että ei tullut valituksi, koska on epäpätevä. Suurin ihmetys on se, että OAJ:n pääjuristi Erkki Mustonen itse lähti hänelle asianajajaksi.

        Epäpätevä hävisi juttunsa, tietenkin. Miten ihmeessä OAJ edes lähti juttuun mukaan? Tämä on ainut tiedossani oleva tapaus, että OAJ:n juristi olisi lähtenyt jäsenen lakimieheksi. Muut ovat saaneet maksusitoumuksen, jossa on se 15 %:n omavastuu ja maksukattona 15 000 €.

        Miksi siis OAJ lähti jäsenten rahoja tuhlaamaan ottamalla osaa tähän varman häviön oikeusjuttuun? Ja miksi Erkki Mustonen lähti juttuun juristiksi??


      • erittäin.epä

        Ei aja kenenkään etua. Missä asiassa olisi ajanut? Oikeudenmukaisuus ei toteudu. Työnantaja voittaa tilanteen kuin kuusnolla.


    • OnnellisestiErossa

      OAJ oli tosiaan sikakallis, omalla alalla meni 1,09 % tilistä, kun toukokuussa 2015 sain tarpeekseni ja erosin.

      • savommuan

        Lähdimme liitosta. Sori, niin tässä nyt kävi.


    • erottuajatsitten

      OAJ ei aja opettajien eikä varsinkaan rehtorien etuja. Rehtoreille kaatuu järjetön määrä työtä ilman asiaankuuluvia TVA-lisiä. Kunnasta saattaa puuttua kokonaan TVA-kriteeristö ja OAJ jättää asian paikallisen mitään aikaan saamattoman luottamusmiehen kontolle. Korkeasti koulutetut ja työelämässä ansioituneet erityisasiantuntijat eivät saa henkilökohtaista lisää. Tohtorilisä on poistettu. Kiky leikkasi vuositulosta tonnin. Työnantaja häätää palkattomille vapaille. OAJ levittelee käsiään. OAJ sucks!

    • pilipalipilipalit

      OAJ ei puolusta jäsenistönsä etuja. Jos irtisanominen tulee oaj levittelee käsiään. Juristit pakoilee. Helvetti. tein juuri eroamisen liitosta ja siirryn ytk:n riveihin. OAJ:n johto uusiksi ja kaikki pilipali heput pihalle sieltä.

      • riskejä

        Oikeudenkäynnit maksavat. Ei ammattiliitto suostu viemään jäsentensä asiaa oikeuteen, ellei ole jokseenkin varma voitosta, tai ellei tapaus ole ensimmäinen lajissaan, josta haluttaisiin ennakkotapaus. Epävarmoissa tapauksissa liitto levittelee vain käsiään. Paremman oikeusturvan saa esim. YTK-yhdistyksen oikeusturvavakuutuksesta, jonka kohdalla ihminen itse saa päättää, viekö asiansa oikeuteen. Vaikka olisi maksanut liiton maksuja yli kymmenen tuhatta euroa elämänsä aikana, liitto ei välttämättä suostu asian oikeuteen viemiseen, koska pelkää saavansa oikeudenkäynnistä itselleen kustannuksia. Häviäjä maksaa yleensä oikeudenkäyntikulut.


    • massut

      OAJ ei aja kun omien johtajiensa etuja hallinnossa. Jos loparit tulee opettajalle lakiapua on turha odottaa. Mä kuljin herrojen kanssa pellon laitaa joo joo mä kuljin pellon laitaa jooo....... Massu possahtaa vielä

    • lakkokin

      Lakko. Onko johtajille löytynyt järki.

    • päiväkoti

      OAJ ei ole koskaan hoitanut päiväkodin johtajien palkka-asioita. Uskomatonta, että 40 vuoden työuran jälkeen saat 1800 euroa eläkettä!???? OAJ:n pomoilla menee itsellään eurot taskuun - turhan kovat palkat herroilla ja rouvilla tehtyyn työhön nähden! OAJ:n pomot eivät selviäisi päiväkään päiväkodin johtajan työssä, jossa johtajalle hallinnoitavanaan 4 päiväkotia ym. avointa varhaiskasvatusta, esiopetusta.... Lisäksi Holiday Clubin arvonnoista, jotta saisi lomajakson edullisemmin edes, ei koskaan voita mitään - yritin vuosikymmenet! Kuka nekin matkat voitti!???
      OAJ=ihan syvältä, älä maksa turhasta!

      • wowMikäEläke

        ”Uskomatonta, että 40 vuoden työuran jälkeen saat 1800 euroa eläkettä!???? ”

        ja koulusihteeri saa tuon bruttona. hyvin on eläkkeellä pullat uunissa!


    • Vakilehtori

      Kiva ketju kun ottaa huomioon sen alkaneen "keskustalaisesta Loimaan kassa" mainonnasta.
      Tuo "Loimaan kassa" ei ole minkäänlainen etujärjestö, ei työsuhdeasioissa minkäänlainen sopija-osapuoli. Euroilla saa ehkä jonkinlaista neuvontaa...sähköpostitse, asioissa joissa toisella puolella on valtakunnallisen organisaation lakimiehet.

      OAJ eli nykyään JUKO:n alajärjestö, on valtakunnan mitään aikaan saamattominen järjestö työsopimuspöydän ääressä.
      Tämä on Fakta, joka ei taatusti muutu yhtään miksikään.

      Viimeisin emämunaus OAJ:n taholta oli "tehdä kaikki työ näkyväksi" kampanja jolla ammattioppilaitosten opettajat OAJ:n taholta pakotettiin vuosityöaikaan.
      Lupaus "vähintään 1500 tuntia palkanmaksun perusteena olevia tunteja vuodessa", todellakin toteutui. Viime lukukaudella oli 1699 tuntia, yli ei menty koska joutuu maksamaan enemmän.

      Ensi lukukaudella, mikään yllätys ei ole 1500 tuntia eikä enempää.

      Mitä sitten teetetään ?

      Sain eteeni pitkän listan työtehtäviä joita ei ennen ollut opettajilla. Jos ennen valmisteltiin omia opetustunteja ja tarkistettiin annettuja tehtäviä kotona, niin jatkossa tehdään muita työnantajan määräämiä tehtäviä edellisten lisäksi kotona.....pienemmällä palkalla !

    • entinenjäsen

      Mitä oaj tarjoaa ei mitään jos työttömyys tulee. Itse koen että yllä olevaan loimaan kassaan liitttyminen tuo samat edut ja lakisääteiset maksut kuin oaj. Jos maksan jäsenmaksuja oaj hin vaikka 350 e/v työeläkemaksuja kassaan 3500e/v niin loimaan kassa 118e/v työeläkemaksu 3500e/v jos lasken että toimin opettajana vaika 45v niin jokainen voi laskee että kumpiko sitten on edullisempi.
      Huomioittehan sen että kaikki tellit vellit ym on lakiin perustuva samoin summat jotka kassasta saat.
      Kaikki muu menee ns herrojen persuuksiin Koska oaj on ollut lakossa tai työsulussa niin että liitto olisi maksanut päivärähaa tms etuutta.Tää liitto on täynnä niitä että eihän me mutta naristaan muita liittoja jotka osaavat pitää neuvotteluissa ym puolensa.En saanut lakiapuja oaj stä niin jos en saa loimaaltakaan niin peli on tasan.Oaj n johto kilometritehtaalle ja peruspäivärahalla niin siinä heille palkkio huonosti hoidetuista hommista.

      • 5ekk

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et voi liittyä oaj:n työttömyyskassaan ilman liiton jäsenyyttä (500e/vuosi siis)

        Kyllä voit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        et voi liittyä oaj:n työttömyyskassaan ilman liiton jäsenyyttä (500e/vuosi siis)

        Työttömyyskassaan voi liittyä ja kuulua myös ilman, että liittyy tai kuuluu ammattiliittoon. Tällaista jäsentä kutsutaan usein yksilöjäseneksi. 
        https://www.opetk.fi/jasenyys


    • Kuukle

      Itse erosin OAJ:sta jo 2011, rahaa on säästynyt jo tuhansia euroja turhien jäsenmaksujen maksamisesta ja palkka on ollut ikävä kyllä sama.
      OAJ puolustaa vaan entisiä aikoja, eli esim, suomen kielen opettajien tuntipalkka on yli kymmenen euroa parempi kuin vaikka realiaineiden opettajien, puhumattakaan alakouluopettajien tai päiväkotiopettajien palkoista. Miten vastaa OAJ palkkaeroihin, niin vastaukessa kävi ilmi, että aina on ollut kuulema sama käytäntö.

    • Anonyymi

      Vääryyksien ja palkkasaatavien oikaisu kestää kestää kestää... kestää vuosia ja taas vuosia... jäsenmaksumma kohta ylittää saatavien määrän. Aivan järjettömän hidasta, aina joku veruke, ettei asia etene. Jos lopputulos on pelkkää lämmintä kättä... onko järkeä maksaa..

    • Anonyymi

      Ei ole järkeä maksaa. Yhtä vedätystä koko paska. Asiaa lykätään ja samaan aikaan palkasta juoksee jäsenmaksu josta ei ole yhtään mitään hyötyä eikä etua.

    • Anonyymi

      Oaj ajaa vain liiton omaa etua vai onkohan liitto tosiasiassa kuntatyönatajan suojeluksessa. En luota pätkääkään OAJn kykyyn ja haluun toteuttaa sille uskottua tehtävää. Onneksi erosin!

    • Anonyymi

      OAJ jäsenyys ei kannata. Kallein liitto ja toiminta vain johdon etua ajavaa. Hyi helkkari

      • Anonyymi

        Kokeilen liittoa nyt, jos ei auta niin ero ja pelkkä kassan jäsenyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilen liittoa nyt, jos ei auta niin ero ja pelkkä kassan jäsenyys.

        Siis hetkinen. Mitä kautta OAJ:n maksu on 48€/ vuosi? Kuulun kassaan ja maksan jäsenmaksun itse, koska työaika on epäsäännöllinen ja kesät lomautettu. Tässä kuussa maksoin 30€, siis kuukaudelta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis hetkinen. Mitä kautta OAJ:n maksu on 48€/ vuosi? Kuulun kassaan ja maksan jäsenmaksun itse, koska työaika on epäsäännöllinen ja kesät lomautettu. Tässä kuussa maksoin 30€, siis kuukaudelta!

        Jos et ole OAJ:n jäsen, mutta olet opettajien työttömyyskassan jäsen, maksat 4€/kk.
        Jos olet OAJ:n jäsen, maksat vähintään alennettua OAJ:n jäsenmaksua.
        Jos et tiedä, mitä maksoit, kannattaisi varmaan kysellä Opettajien työttömyyskassasta tai OAJ:stä.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä. 5000 euroa maksoin 12 vuoden aikana. Kenkää tuli 10 vuoden jälkeen. Sipilän hallitus, lestadiolainen peräaukko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. 5000 euroa maksoin 12 vuoden aikana. Kenkää tuli 10 vuoden jälkeen. Sipilän hallitus, lestadiolainen peräaukko.

        Lestadiolainen peräaukko ukkomies käy huorissa ja läähättelee seksilinjoilla..


    • Anonyymi

      Pelleliitto ei mitään virkaa 100% varma.

    • Anonyymi

      Ootteko vielä samaa mieltä jäsenyydestä, mitä sillä rahalla saa?

    • Anonyymi

      No en ole. Ei saa mitään. Kolme vuotta olen maksanut 36€ kuussa ja nyt muka syyttävät petoksesta.

    • Anonyymi

      Oaj on profiloitunut opetusalan etujärjestöksi enemmän viime aikoina kuin opettajien edunvalvojaksi.

      Tästä hyvänä osoituksena on ammatillisen puolen vuosityöaikasopimus. Se runnottiin kommunistisin perustein käyttämällä edellisen hallituksen reformia jossa ammattikoulutusta ikäänkuin "romutettiin". Se lisäsi huomattavasti työantajan direktiovaltaa, monien opettajien työmäärä muilla kuin opetustöillä.. Usealla laski myös palkka. Erityisesti niillä jotka tekivät ylitöitä esimerkiksi vetämällä iltamonimuoto-opetusryhmiä.

      Palkka parani joillakin sellaisilla ryhmillä joilla oli hieman heikompi sopimus ja toisaalta heillä jotka tekivät valtavasti kaikennäköisiä töitä vaatimatta niistä palkkaa. Kun jotkut tienasivat vähän lisätunneilla, päätettiin se (kateuden tms) takia tasa-arvoistaa niin ettei juuri kukaan enää tienaa.... Siksi kutsun sitä "kommunistisopimukseksi".

      Olen itse teknisellä puolella ja koko ajan mietin työnhakua muualta. Ongelmana on eniten että pitäisi muuttaa ja lasten vaihtaa kaveripiiriä jne. Niin surkeaksi on tämä touhu mennyt. Opettajasta ollaan tekemässä palvelutyöntekijää, joka on supermoniosaaja (uraneuvoja, sihteeri, oman työn ja työajan suunnittelija, eritasoisten oppijoiden erityisopettaja, kielitaitoinen maahanmuuttajakouluttaja, kaikennäköisten ongelmien ymmärtäjä, oman substanssinssa kehityksessä mukana oleva osaaja, aina ystävällinen palvelutyöntekijä jne). En ole aikaisemmalla työuralla kokenut mitään tällaista aiemmin. Eikä tämä ollut ollenkaan tällaista kun aloitin 10v sitten.

      Mutta palataan aiheeseen, siis oaj:hin... Järjestäytymisaste on opettajilla suuri eikä se ole huono. Pitäisi vain olla esim. "ammatillisten OPETTAJIEN järjestö". Järjestö joka olisi opettajien edunvalvoja ja nimenomaan tietyn tason. Nykyoaj kun neuvottelee "opetusALAN edunvalvojana KT:n kanssa esimerkiksi, niin se voi hyvinkin petiaatteessa" myydä toisilta jotta saa toisille" jne. Lisäksi samassa liitossa on mm. Rehtorit ja esihenkilöt. Rehtoreille esimerkiksi opettajien käytettävyys on työantajan edun mukaisesti tärkeää ja oaj:kin kehui parantaneensa vuosityöajalla. Tästä voinee jotain päätellä...

      Seuraavalsi uskoakseni ajavat vta:ta lukioon, mutta ammatillisen puolen kritiikki toivottavasti pakottaa tekemään paremman sopimuksen.

      Oaj on melko kallis.

    • Anonyymi

      Todella surkea liitto. Ei aja varsinkaan yksityisen puolen opettajien asioita. Vastaukseksi on tullut suoranaisia valheita ja puolitotuuksia, useimmiten ei yhtään mitään.

      Harkitsen erittäin vakavasti eroamista koko puljusta. Tyhjän saa nimittäin pyytämättäkin.

    • Anonyymi

      Oaj ei auttanut minua omassa casessani. Niinpä erosin. Läpimätä korruptoitunut työnantajan puolella oleva hyväveliverkosto. Olen opettajien työttömyyskassan jäsen. Mutta open työ on muuttunut niin paskaksi että ajoittain jopa toivon saavani potkut. En tiedä kuka enää kymmenen vuoden päästä haluaa opealalle. Terveisin Åbeddaca.

    • Anonyymi

      Ei ole mitään hyötyä olla OAJ:n jäsen. Kun huomaat epäkohdan ja ilmoitat siitä OAJ:lle, asialle ei tehdä mitään suurista lupauksista huolimatta. Johtoporras saa kyllä valtavaa kk-liksaa puhumalla kauniita, mutta niin tyhjiä sanoja. On surullista touhua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe