Olemme jo mieheni kanssa usean vuoden ajan haaveilleet toy/kääpiövillakoirasta. Koira ei olisi ensimmäinen koiramme, mutta villakoirana kylläkin eka. Mutta....
Olemme soitelleen moniin kenneleihin ja kyselleet pentueista. Sähköposteja on kirjoiteltu varmaankin satoja...suurimpiin osiin emme ole saaneet vastausta, vaikka yhteydenotot pyydetäänkin sähköpostilla.
Heti, kun kerromme, ettei meillä ole villakoirista kokemusta, niin myyjä kieltäytyy myymästä. Mitenhän tuota kokemusta saisi, sillä jostainhan se on aloitettava. Näyttelyissä tulisimme koiraa käyttämään, mutta ihan joka viikonloppu siihen emme pystyisi ja se on taas este meille myymiselle. Kun soittelemme kasvattajille, he kierrellen ja kaarrellen pyytävät ottamaan yhteyttä myöhemin ja sanovat, ettei varauksia oteta....mutta sitten myöhemmin soittaessani kaikki pennut on jo varattu=(
Jotenkin tämä alkaa menä jo ihan älyttömyyksiin. En ole ensimmäinen villakoira haaveileva ihminen, monelta taholta olen tästä ongelmasta kuullut.
Olen nyt tosissani alkanut harkita paperitonta koiraa, vaikka se saattaisi olla pentutehtailun tulos, mutta muutoin en näköjään koiraa itselleni saa.
Pentu tulisi rakastavaan ja huolehtivaan kotiin, jossa sen kanssa harrastettaisiin ja muutenkin hän olisi rakas perheenjäsen.
Onko muilla kokemuksia?
Kiitos!
Villakoirakennelit "tukevat" pentutehtailua
8
2058
Vastaukset
- aprikoosivillis
http://www.zone.ee/siimline/
minulla on ainakin maailman ihanin paperi-villis! - kokemuksia saanut
Kyllä villakoiran pysyy ostamaan, vaikkei olisi aikaisemmin villakoiraa omistanutkaan. Villakoirakerhon http://villakoirakerho.com/ kautta löytyy kasvattajat, ja kyselemällä kyllä löytyy kasvattajia, jotka myyvät pennun. Jos asiat ovat muuten kunnossa, ei se, että ei ole omistanut ennen villakoiraa ole este. Nytkin on moneen kenneliin lähiaikoina syntymässä pentuja, ei muuta kuin kyselemään.
Itse sain pari viikkoa sitten villakoiran pennun hakea kotiin. Varauksen sain tehdä ennen pentujen syntymää. Myyjä sitten soitti, että minullekin on pentu, että otanko. Sitten maksoin pienen(10%) varausmaksun, ja loput hinnasta, kun kävin pennun hakemassa. Kaikki on toiminut kasvattajan kanssa tosi hyvin, näyttelypakkoa tai muitakaan ehtoja ei vaadittu. Pennun vahemmat ovat näyttelyissä menestyneitä. Siis myös rekisteröityjä, kuten pentukin.- mutta laitetaanhan lusikka
tähänkin soppaan vapaapäivän kunniaksi.
Nuo pienet villakoirat käsitykseni mukaan tekevät aika pieniä pentueita. 1-6 pentua. Usein näyttää syntyneen vain yksi tai kaksi. Mutu-tuntumalla.
Kun pentuja syntyy näin vähän niin toisaalta ainakin hiukan ymmärrän, että kasvattaja toivoo näyttelyttämistä ja sitä kautta jatkumoa kasvatukselleen.
Villakoirat ovat aika kysyttyjä. En tiedä montako kyselyä kullekin kasvattajalle tulee jo silloin kun pentuja ei vielä ole tiedossa. Kun narttu on todettu kantavaksi niin varmasti käy linjat kuumina ja sähköpostista ehtii lukea ehkä puolella silmällä kiinnostavimmat ostajaehdokkaat.
Koiran myymisessähän ei voi ajatella, että nopein soittaja voittaa pennun itselleen.
Jokuhan on voinut olla jo vaikka vuoden yhteydessä kasvattajaan ja näin on tullut luottamus molemmin puoliseksi.
Ulkomailtakin näitä koiria kysellään.
Itse etsin isovillakoiraa muutama vuosi sitten. Juuri silloin ei ollut varsinaisissa kenneleissä pentuja. Koirakuume oli kova. Löysin sitten netin kautta ilmoituksen rekisteröidystä pentueesta, joka ei ollut syntynyt. Ei ollut kennelimäinen kasvattaja. Pentue jäi ekaksi ja viimeiseksi.
Otin yhteyttä ja käytiin tapaamassa. Odoteltiin pentujen syntymistä ja käytiin sitten uudestaan kun pennut olivat neli-viisiviikkoisia.
Koiran voisiko sanoa pennuttaja, etsi vain peruskotia pennuille. Hän oli hämmästynyt yhteydenottojen määrästä.
Meillä synkkasi hyvin ja saimme pennun. Muilla ostajilla osalla oli toinenkin koira ja joillakin villis tuli ensimmäiseksi. Jokut tästä pentueesta on tyyliä kalju ja osa on todella hienosti hoidettuja. On lyhyttä karvaa ja vähän pidempää.
Mutta näyttelyyn tämä omani ei ainakaan käy. Perimässä kun on omat monimutkaiset seurauksensa.
No meillä on villakoira, jossa hiukan liikaa vääränväristä karvaa. Muuten on ihan aito villis.
Noissa täysin paperittomissa villiksissä olen joskus nähnyt(huom. joskus), että eivät ehkä ole ihan täysin aitoja villakoiria. Sen näkee siitä, että turkki ei kasva kunnolla vaan on sellainen harva ja hapsuinen ja koiran muoto on jotenkin ei rodun mukainen. Joidenkin silmät ovat oudonmalliset.
Silti ovat villakoirina myyty.
Suosittelen ottamaan yhteyttä mahdollisimman moneen kasvattajaan. Ottakaa yhteyttä vaikka heillä ei juuri nyt ole pentuja. Jos mahdollista, niin käykää tapaamassa ja keskustelemassa ja ehkä saatte vähän kokeilla millaista se turkin harjaaminen on.
Ei kannata luovuttaa muutaman kasvattajan hylkäyksen vuoksi. Sitkeyttä vaan ja avointa mieltä.
Olin itse aikanaan vahvasti sitä mieltä, etten koskaan mene näyttelyyn. Nyt on itsetunto kasvanut tai mitä lienee päässä kolahtanut ja olenkin yllättävän kiinnostunut näyttelyistä.
Seuraava koira otetaankin sitten piiiitkän harkinnan jälkeen. Olen jo tehnyt taustatutkimusta ja koitan perehtyä noihin perinnöllisiin sairauksiin.
Uusi koira toivotaan perheeseen tulevaksi ehkä ensi tai seuraavana vuonna. Väri ja kokokaan ei ole selvillä. Vaikka kyllä tuo iso on lähellä sydäntä. Ai niin, pitäähän tässä alkaa olla jo yhteyksissä kasvattajiinkin.
- ...
HEI! MEILLÄ ON PAPERITON VILLIS, EI MINKÄÄN PENTUTEHTAILUN TULOS MUTTEI KUITENKAAN REKISTERISSÄ. Olemme olleet erittäin tyytyväisiä ja emme harrasta näyttelyitä joten paperiton villis oli hyvä vaihtoehto. Otimme selvää erittäin hyvin millaisessa ympäristössä pentu eli ja oli syntynyt. Emo oli nähtävissä ja kaikki oli ok. Jos ette aio käyttää koiraa näyttelytarkoitukseen vaan ihan kotikoiraksi, ei paperitonta villistä kannata sulkea pois! Onnea pennun etsintään! :)
- rusalkaa
Meillä alkoi tämä villakoirailu siten, että nelisen vuotta sitten etsin aprikoosin väristä pentua netin kautta...Loppujen lopuksi otin yhteyttä kasvattajaan, joka antoi yhteystiedot toiseen kasvattajaan, jolta sitten saimme myöhemmin oikeanvärisen pennun.
Toisen pennun hankinta tänä kesänä oli meilläkin sitten kimurantimpi juttu. Hartaasti odottelemamme pentueessa syntyi vain yksi...loput kuolivat jo kohtuun ennen syntymää. Sitten on ollut epävarmuutta koiran tulevasta koosta, joten sekin valkoinen peruuntui...
Loppujen lopuksi löytyi sattumalta harmaa uros, jonka varauksen toinen ostajaehdokas peruutti.
Kennelliiton tai Villakoirakerhon sivuilta löytyy...tiedot vaihtuvat lähes päivittäin. Tietenkin voi kysellä myös kasvattajilta niin saa tietää muutakin kuin sivuilla ilmoitettuja pentueita tai hyvissä ajoin tulevista suunnitelmista...mitä kukakin kasvattelee. Kyllä tietävät kertoa.
Vastuullinen kasvattaja 'haastattelee' puhelimessa tulevia pennunhankkijoita, kun ensitietoja vaihdellaan. Jospa olet tuonut esiin liiallisen epävarmuuden?
Joka tapauksessa, älä anna periksi. Villakoira on paras! - rakaastunut
Me löysimme netistä ilmoituksen jossa myytiin 3 vuotiasta toyvillis ursota..siltä paikalta soitin omistajalle ja sovimme treffit. Itse hain juurikin kotikoiraa ja sen myös sain. En ennen ollut innostunut villakoirista, luulin että olivat vaikeasti hoidettavia jne.. Mutta nyt olen kyllä täysin toista mieltä, ikinä en ole tavannut näin ihanaa,tottelevaa ja seurallista koiraa.
Älä vaan luovuta vaan pidä kiinni unelmastasi :) - villa
kannattaa seurailla osoitetta http://www.lemmikkipalstat.net/apula/, myynti-palstaa ja toinen hyvä paikka on villakoirafoorumi. Myös kennelliiton sivuilla kannattaa käydä.
- älä ikinä osta apulasta mitään
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=102&conference=4500000000000716&posting=22000000028923896
Villakoiran saamien vaatii kärsivällisyyttä ja tottakai ne joilla on kokemusta villakoirista menevät etusijalle, on se hoitaminen sen verran vaativaa. Itselläni oli 5 vuotta 2 hoitovillakoiraa ennekun päätin ottaa oman ja heti sain kun kerroin minkä verran löytyy kokemusta. Kannattaa etisäkoira täältä: http://www.villakoirakerho.com/ekasivusuom.htm# Kohta JALOSTUS JA PENTUVÄLITYS
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta613121Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433077- 422427
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa932081- 311893
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘251769- 481606
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä841377- 391290
- 801118