auraoireet jää päälle migreenin jälkeen

Auraaja

Jääkö kellekään muulle migreenin jälkeen auraoireet jylläämään? Itselläni on koko migreenihistoriani ajan kohtaukset päättyneet siten, että triptaanin (Maxalt, Imigran, Relert, Almogran) oton jälkeen parin tunnin kuluessa särky lakkaa, mutta sekava tila jää päälle. Näköaisti on samaa luokkaa, kuin jos olisi humalassa, käsissä ei ole tuntoa, puhe takkuaa.

Nyt kesän ajan kohtaukset ovat olleet outoja. Auraoireet saattavat kestää 6 tuntia ennen särkyä, särky saattaa jäädä kokonaan tulematta ja pahin kaikista, auraoireet jäävät päälle useiksi päiviksi. Lähinnä oireista häiritsevin on näköaistin ongelmat. Oloni on todellakin sama kuin humalassa: en huomaa näkökentän laidalla olevia kohteita, näkökentässä on sokeita pisteitä, tarkentaminen on vaikeaa ja lukeminen vaatii uskomattoman tarkkaa keskittymistä. Toisinaan lukeminen aloittaa uuden, lievemmän päänsäryn.

Tämä rajoittaa todella paljon normaalielämään: en voi ajaa autoa, koska tällä näkökyvyllä olen liikenneriski. En voi tehdä töitä, koska en voi lukea kunnolla. Puhekyvyn puutekin rajoittaa sosiaalista kanssakäymistä aika lailla.

Kävin n. kuukausi sitten neurologilla, jolla ei ollut mitään ratkaisevaa sanottavaa. Määräsi Magneettiin ja EEG:hen, koska hänenkin mielestään auraoireeni ovat epätavallisia. EEG:stä löytyi jotain poikkeavia käyriä, mutta neurologin mukaan sellainen ei ole tavatonta migreenipotilailla. Magneetista ei löytynyt mitään. Pitkin hampain lääkäri suostui määräämään estolääkityksen, joka sekään ei ole ratkaisevasti muuttanut mitään.

Jos joku muu on kohdannut samanlaisia auroja, ja on saanut niihin jotain hoitoa, joka olisi jopa tehonnut, kuulisin mielelläni lisää aiheesta. Haluaisin päästä eroon tästä invalidisoivasta vaivasta.

17

7129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mulla myös

      Kuulostaa tutulta, mutta minulla on auraoireina vain näköhäiriöitä.Sain ensimmäisen migreenikohtauksen toukokuussa ja sen jälkeen migreeniä on ollut 5-10 kertaa kuukaudessa. Koko kesäkuun tuntui siltä että olisin humalassa, huimasi usein ja lukeminen oli mahdotonta, koska siitä seurasi heti pahoinvointi ja lievempi päänsärky, koska teksti sumeni. Kesäkuussa migreeniä oli joka kolmas päivä.

      Nyt kohtauksia on ollut 5-6 kertaa kuukaudessa ja usein kipu on jäänyt kokonaan tulematta tai kipu on lievää. Usein migreenipäivänä minusta on koko päivän tuntunut, etten näe kunnolla; ilma väreilee, näkyy hetkellisesti täpliä ja vähän huimaa. Illalla sitten alkaa varsinaiset selkeämmät auraoireet, jotka yleensä kestää lähes tunnin ja lopulta näkökenttä sumenee kokonaan toispuoleisesti.

      Nykyään näen jopa joskus lukea kohtauksen jälkeen, kun taas joskus näen kunnolla vasta kun edellisestä kohtauksesta on kulunut noin viikko. Lieviä näköhäiriöitä minulla voi olla milloin vaan, vaikka migreeni ei sitten tulekaan.

      Neurologi määräsi estolääkkeeksi Atacand:a, jota en ole vielä aloittanut, koska olen aika nuori ja neurologi suositteli että katson vielä jonkin aikaa mihin tämä kehittyy. Selvensin vielä neurologille, että suurin ongelmani migreenissä on näköhäiriöt, jotka jäävät päälle. Siihen neurologi totesi, että niitä kun ei oikein pysty hoitamaan.Käytän kohtauslääkkeenä Clotamia, Panadolia ja Almogrania.
      Itse koen näköhäiriöt myös aika hankalina ja elämää rajoittavina. Ne hankaloittavat paljon opiskeluani, mutta yritän elää niiden kanssa.

      • tuutsa

        Olen kärsinyt migreenistä 5v saakka.Kyseessä on ns. basilaari eli aivorunko migreeni.Tavallisesti kohtauksiin kuuluu voimakasta pään särkyä sekä pahoinvointia.Myös raajojen puutumista ja puhee puuroutumista tai epäselvyyttä.

        Toisinaan kohtaus voi olla myös melko kivuton, muta näköhäiriöt saattavat tosiaan pysyä päiviä.Nytkin on viimeisin kohtaus ollut maanantaina ja edelleen aurat ovat mukana kuvioissa.

        Pahimmillaan aurat säilyvät viikonkin, tehden elämästä yhtä helvettiä.Asian kanssa on vain opittava elämään, koska siihen ei ainakaan minun kohdallani ole löytynyt apua.

        Olen yrittänyt rytmittää elämäni mahdollisimman tasapainoiseksi (lopetin mm. vuorotyön) syödä säännöllisesti, nukkua riitävästi koska unen puute aiheuttaa takuu varmasti mulle kohtauksen ja elää mahdollisimman tressitöntä elämää (ei aian mahdollista, valitettavasti).

        Lääkityksenä ollut jo vuosia glotam jolla olen pärjännyt.Ollut myös triptaani täsmälääkettä Maxalt, mutta basilaarimigreeniä sairastavalle ei sitä suositella.

        Paljon tietoa löytyy migreeniyhdistyksen sivuilta migreeni.org.

        Auralliselle migreenikolle eivät myöskään sovi yhdistelmäehkäisyvalmisteet vaan minipillerit joissa on vaan keltarauhashormoonia.

        Toivottavasti tästä oli jotain apua sinulle.Samassa veneessä ollaan=)


    • AionParantua

      Voi meitä!

      Minullakin migreeniä takana jo vuosikymmeniä. Migreeni alkoi ennen auraoireella ja sitten iski kipu, joka kesti 2-3 pv. Siis ennen kipua oli puutuminen poskessa, jalassa ja kädessä, sekä "humalainen" olo, näköhäiriöt.

      Viime kesänä muuttui migreeni akupunktiohoitojen jälkeen, eli enää ei ole tullut kipua, mutta saattaa olla monta viikkoa yhtämittaa nuo auraoireet päällä, sitten ehkä pari kolme päivää terveenä ja taas voi olla vaikka pari viikkoa elämää kera auraoireiden.

      Pää kuvattiin, eikä löytynyt mitään selittävää. Neurologi sanoi, että migreeni muuttaa joskus muotoaan - valitettavasti näin. Hän suositteli, että otan heti auraoireen alkaessa vahvempaa lääkeannosta, esim. kaksi x 500 panadolia, kun en muita kestä ja muutaman kerran sillä on auraoire lauennut, mutta tulee heti takaisin, kun lääkkeen vaikutus lakkaa. Kyllä on rasittava sairaus ja invalidisoiva.

      Voimia teille kanssakulkijat!

      • HealtierX

        Hei!

        Onko kukaan keksinyt mitään keinoa, jolla auraoireen saisi laukaistua pois?

        Saunomalla, väkisin urheilemalla, kipulääkkeellä?

        Taitavat vain pahentaa tilannetta nuo.....

        Kerrottehan, jos keksitte/tiedätte ratkaisun.


      • Anonyymi
        HealtierX kirjoitti:

        Hei!

        Onko kukaan keksinyt mitään keinoa, jolla auraoireen saisi laukaistua pois?

        Saunomalla, väkisin urheilemalla, kipulääkkeellä?

        Taitavat vain pahentaa tilannetta nuo.....

        Kerrottehan, jos keksitte/tiedätte ratkaisun.

        Moikka vaan.
        Mieliala laukaisee mulle aurallisen migreenin, välillä ilman päänsärkyä ja pienellä päänsäryllä. Aurar kestävät noin 20-25min. En keskity auroihin niin on kohta poissa. Lääkäri meinas , että se on syyke ongelma kai se on minun kohdalla näin. On kaiken laisia huolia ja ajatus , että aurat iskee taas. 😳


    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta tärkeä. Tästä on myös todella vähän tietoa ja infoa, että auraoireet voivat todellakin jäädä päälle. Itsekään en Googlaamalla löytänyt mitään muuta tietoa asiasta kuin tämän ketjun.

      Omalla kohdallani auraoire on nyt kestänyt ensimmäistä kertaa useamman päivän. Oire on pieni, laatikko vasemmalla vain toisessa silmässä sekä päänsärkyä. Silmät tutkittiin, neurolle ei huolittu.

      Olen myös huomannut, että neurologit kyllä varsin helposti vetelevät kurvia suoriksi ja yleistävät. Kokemukseni on, että vaikka kyseessä olisi tunnettu ja tunnustettu asiantuntija, kannattaa tilannetta itse epäillessä konsultoida myös toista erikoislääkäriä.

      Epätyypillisiä migreenioireita on ilmeisen paljon, olen huomannut asiaa selvitellessäni. Auraton migreeni ilman päänsärkyä on minullekin tavallisinta ja kognitiiviset ongelmat kuuluvat lähes aina pakettiin (aivosumu, pömelyys, kömpelyys, muistiongelmat, ajattelun ja hahmottamisen vaikeudet, motoriikan ongelmat jne.)

      Toivottavasti aurallisesta migreenistä ilman päänsärkyä tulee lisää tutkimusta ja Suomessakin tietämys aiheesta sitä myöden lisääntyy..

      Tsemppiä asiasta kärsiville! Ärsyttävä ja haitallinen sairaus kyllä, ei voi mitään.

      • Anonyymi

        Migreenistä on tosiaan todella vähän tietoa ja hyviä neurologeja on vähän tai ainakin vaikeasti tavoitettavissa.

        Mulla migreenikohtaukset veivät välillä puhe-ja liikuntakyvyn kokonaan. Halvaannuin 2krtaa kaulasta alaspäin ja kaikki piti opetella uudelleen. Kävelemään oppimisessa meni useita päiviä, puhe on mennyt pariin kertaan pariksi kuukaudeksikin kummalliseksi ja hankalaksi. Sanoja on vaikea löytää. Myös sellaista örvellyspuhetta on tullut.

        Olin ihan paniikissa sairaalassa kun kaikki liikuntakyky meni, epigriisissä luki diagnoosina tetralegia eli neliraajahalvaus. Kukaan ei osannut silloin sanoa kauanko se kestää vai jäisinkö ainiaaksi sellaiseksi. Halvaus alkoi ensin kasvoilta puutuneen tuntoisena ja levisi ensin toiselle puolelle ja sitten toiselle.
        Sairaalareissun jälkeen olen ollut ihan painemustelmilla. Sitä ei osaa avistaakaan kuinka usein asentoa pitäisi vaihtaa kun sen tekee huomaamatta. Mutta kun et voi liikuttaa kuin päätä, pitäisi olla aina joku kääntelemässä ja tunkemassa tyynyjä. Jalkojen osuessa toisiinsa tulee pahimmat mustelmat.

        Toivon kaikille migreeniläisille mahdollisimman hyvää elämää! Älkää antako periksi vaikka tuntuisi koko maailma romahtavan. Apu voi todellakin tulla kuin taivaasta hetkellä mitä vähiten odottaa!

        Migreenin ja muiden sairauksien vuoksi olenkin ajatellut lahjoittaa ruumiini tieteelle kunhan loppu koittaa. Sitten tuhkaus ja tuhkat johonkin minulle tärkeään paikkaan.


    • Anonyymi

      Itsellä auttaa ensin migreenilääkkeen ottaminen (esim. imigran 100mg on parhaiten toimiva) ja sen jälkeen melkein heti tai vähän ajan päästä burana 400mg maksimiannos. Burana poistaa auraoireet parhaiten, sen olen huomannut. Suosittelisin kuitenkin neurologille menemistä ja sieltä vahvempien lääkkeiden saamista.

    • Anonyymi

      Tiiän tää keskustelu on tosi vanha mutta itsellänikin ovat ensimmäistäkertaa jääneet migreenistä auraoireet päälle. (Luultavasti siis en ole varma mitä tapahtuu) Näen siis näkökentässäni ”tuikkivia ja säriseviä” valoja. Asia huolestuttaa ja häiritsee minua ja olen menossa huomenna terveyskeskukseen tutkimuksiin. Minua pelottaa todella paljon, koska en ole varma mitä tapahtuu. Diagnosoin itselleni aivan liian helposti sairauksia ja tällä hetkellä ahdistaa aivan käsittämättömästi, sillä olen kuvitellut itselleni jo aivokasvaimet sun muut. Ja sit viel se, kun auraoireista löytyy niin vähän tietoa Googlesta, niin epätietoisuus on paha. Ahdistaa niin paljon!! Onko aihe paniikkini turha? Onko muilla ollut tämäntyyppistä ahdistusta asian vierellä?

      • Anonyymi

        Mitähän sulle kuuluu???


    • Anonyymi

      Todellakin, kivuttomasta aurallisesta migreemistä on tosi vähän tietoa. Itselläni migreeni alkoi 40-vuotiaana ja nyt 61-vuotiaanakin se vielä muistuttaa olemassa olostaan. Auraoireet kestävät yleensä enintään tunnin. Mutta joskus ne toistuvat pidempinä sarjoina eli kestävät useampia päiviä. Välissä voi olla yksi tai kaksi auratonta päivää. Kyseessä on aivolohkon sähköinen häiriö. Aivolohko aktivoituu syystä tai toisesta ja sitten aktivoituminen heikkenee. Jotain tämän suuntaista olen lukenut. Huomaan, että kirkkaat valot, väsymys, stressi ja huonosti nukut yöt laukaisevat minulla migreenin. Satuin lukemaan jostakin, että tutkimuksissa olisi osoitettu, että aurallinen, kivuton migreeni lisää aivoverenkiertohäiriöiden mahdollisuutta tai enteilee niitä. Tämä kyllä huolestuttaa.

    • Anonyymi

      Täällä myös aurat päällä jo yli viikon.. mitä teille lääkärit on kehottanut tekemään?

    • Anonyymi

      Oiski kellään jakaa tietoa päälle jäävistä auroista?

    • Anonyymi

      Kaksi viikkoa ns. Sahalaita-auran jälkeen kaikki näkyy kirkkaana.. ja väreilee. Muilla?

    • Anonyymi

      Olen 62-vuotias, sairastin migreeniä nuorena alle parikymppisenä, jonka jälkeen olin oireeton. Aurallinen ilmeisesti retinaalinen migreeni alkoi n. 7 vuotta sitten. Viimeisestä migrenikohtauksesta jäi aura vasempaan silmään, pieni häiritsevä kuvio näkökentän ylälaidassa. Aura on nyt ollut päällä kohta 6 viikkoa. Joudun pitämään vasenta silmää kiinni, jotta pystyn lukemaan vähän aikaa, kunnes aura alkaa häiritä myös toisen silmän näköä tai tulee päänsärkyä. Aiemmin migreenikohtauksissa, joita oli pari kertaa viikossa, tuli vasempaan silmään lähes koko silmän peittämät läpinäkymätöttömät "pilvet", kohtaus kesti 3 -10 tuntia, kunnes silmällä taas näki. Useimmiten ei päänsärkyä. Lääkkeenä nyt kokeilussa kalsiumsalpaaja, ei vielä siitä kuitenkaan apua. Teen näyttöpäätetyötä ja tällä hetkellä olen työkyvytön. Neurologiset ja silmätutkimukset tehty. Seuraavana kokeillaan topiramaattia, Lamictal ei sopinut. Ehkäpä jonain päivänä kohtaus antaisi periksi😔

    • Anonyymi

      Olisko kellään molemmissa silmissä näköhäiriöitä.

    • Anonyymi

      Täällä kanssa toista viikkoa aurat päällä (sahalaitoja ja pikselihötöä näkökentässä). Ei ainakaan päivittäin kovin pahoja päänsärkyjä. Onko kukaan löytänyt apua mistään tietystä lääkkeestä / asiasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe