Äkillisesti alkava masennus?

siipinen

Voiko masennus alkaa äkillisesti, siten, että yhtenä päivänä olo vain on todella masentunut ilman mitään olosuhteisiin liittyvää syytä?

Mulle tuli pari viikkoa sitten torstaina ihan yllättäen tosi masentunut olo. Itsekin ihan ihmettelin, että mistä tämä voi johtua, enkä keksinyt syytä. Kolme ensimmäistä päivää olin todella alamaissa, itkinkin paljon eikä ollut motivaatiota tehdä mitään. Sitten neljäntenä päivänä olo oli vähän parempi, mutta edelleen masentunut, ja sellaista on ollut siitä lähtien.

Voiko masennus todella alkaa näin äkkiarvaamatta?

3

3978

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin luulisin?

Kyllä se voi äkillisestikin alkaa, mutta odottele nyt vielä ja seuraile mielialojasi. Ihmisellä joskus pakostikin tulee masentuneita mielialoja vaikkei varsinaista masentuneisuutta olisikaan. Voihan tuo johtua normaalisti myös hormoneista.

• N.ainen81

Itselläni alkoi masennus aivan silmänräpäyksessä. Aamulla heräsin ja tunsin oloni ahdistuneeksi, maseentuneeksi ja täysin lamaantuneeksi. Toki minulla on masennuksen lisäksi myös voimakas ahdistuneisuushäiriö, mutta kyllä minun mielestäni niin masennus kuin ahdistuneisuushäiriö voi alkaa aivan yllättäen. Nyt reilun puolen vuoden sairasloman jälkeen aloittelen taas töiden tekoa.. toivottavasti kaikki sujuisi hyvin, eikä tulisi takapakkia.

Tsemppiä kaikille!

• Perenna#

Tautiluokituksen mukaan hoitoa ehdottomasti vaativan, vakavan masentuneisuuden merkit täyttyvät, jos masentunut ja iloton mieliala jatkuu yhtäjaksoisesti useita viikkoja ja yli neljä seuraavista oireista esiintyy suurimman osan ajasta.

* Unettomuus (etenkin aamuyön tunteina, tuskainen unettomuus) tai liiallinen nukkuminen
      * Ruokahalun selvä muutos (tahaton laihtuminen tai pahaan oloon syömisen aiheuttama lihominen)
      * Voimakas väsymys, uupuneisuus ja aloitekyvyttömyys
      * Fyysinen lamaantuneisuus tai kiihtyneisyys
      * Keskittymiskyvyn, muistin tai päättäväisyyden heikkeneminen
      * Suhteettomat alemmuuden tai syyllisyyden tunteet
      * Mielihyvän ja elämänilon menettäminen
      * Kuolemanajatukset tai -toiveet

http://www.introspekt.fi/artikkelit/depress2.html

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1402
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      81
      833
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      831
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe