Olen raskaana ja lähdössä lomalle Kreikkaan,silloin on rv 11-12.
Lääkäri sanoi,että kannattaa välttää fetasalaattia ja salaattia yleisesti ja keskittyä vaan hyvin kypsennettyyn ruokaan.
Miten te muut,oletteko salaattia syöneet?
Kreikassa kun ollaan,niin vaikea vastustaa...
Mitenkäs jääpalat juomissa?Tekeevät varmaan turistikohteissa pullovedestä.
Eihän se maailma yhteen salaattiin kaadu,mutta kyselen nyt vaan muiden kokemuksia.
Ja kivaahan se on olla pihvilinjallakin!
Jotenkin tuntuu tuo raskausajan ruoista varoittelu vähän liioitellulta,mutta mistäs tuota tietää.
raskaana Kreikkaan
10
6924
Vastaukset
- Espanjassa..
Ainakin kun olin Espanjassa niin jääpalat voitiin tehdä joko vesijohtovedestä (hyvin likaista) tai pullovedestä. Ei siis kannata ottaa jäitä. Hampaat pesin pullovedellä. Salaattia en syönyt, koska on voitu pestä sillä vesijohtovedellä enkä raakaa lihaa. Onneksi oli hepatiittirokotukset myös kunnossa.
- ei salaattia eikä juustoja
Juu, nyt on olet raskaana, on paras totutella luopumaan joistakin asioista tulevan perheenjäsenen eteen.
Jätä reissulla salaatit yms epämääräiset ruuat, kuten juustot väliin. Keskity uunissa paistettuihin ruokiin, niin voit olla varma, ettei niissä ole listeriaa.
Itse olin rv11-12 pari viikkoa matkalla euroopassa, inhottavaahan se oli jättää monet herkut väliin, mutta ainakin pystyin olemaan varma, etten ollut tehnyt mitään väärin.
Hyvää matkaa! - rv33
neuvot kuulosti fiksuilta. Itse en jääpaloja ottas koska vaikka olisi kuinka turisti paikka niin se ei takaa sitä mistä ne on tehty! Myöskään salaattia en söisi juuri siitä syystä että on voitu huuhdella vesijohtovedellä...
Maitotuotteet jättäisin myös kaikki rauhaan, koska et voi tietää onko ne pasteröituja vai ei, ja jos ei niin niissähän on listeria vaara (kuten monessa muussakin tuotteessa, esim salaatit, raa'at lihat, kalat, äyriäiset etc.), normaalistihan se ei ole vaarallinen mutta raskauden aikana voi aiheuttaa keskenmenon.
Listeria tosin tuhoutuu muistaakseni 60 asteessa joten hyvin kuumennettuna voi syödä maito tuotteitakin huoletta (esim.kermaisia kastikkeita), mutta pizzaa en menisi syömään koska siinä täytteen lämpötila ei välttämättä nouse kuin 40 asteeseen ja sillon listeria voi siellä elellä.
Älä liikaa stressaa syömisestä mutta tarkka kannattaa olla oman ja vauvan hyvinvoinnin takia :)- kreikkalaiset naiset
siinä maassa tekee...onkohan niille annettu ihan samat ohjeet...tuskin. Uskon kyllä vaaroihin ja itsekin olen ollut syömättä tiettyjä ruokia, mutta monessa maassa naiset kyllä syövät ja heitä myös kehotetaankin syömään esim. maksaruokia jne. Ehkä ongelma on siinä miten paljon ko.ruokia nauttii raskauden aikana.
- hermeliini81
Niin, eli siksi esim. kreikkalaiset odottajat varmasti syövät omia salaattejaan. Tuohan on yleinen varoitus kun lähtee matkalle, kannattaa aina miettiä syökö raakoja vihanneksia jotka on pesty vesijohto vedessä. kuka niitä nyt pullovedelle pesee? en ole hullumpaa kuullut..eihän mekään Suomessa? vaan todellakin vesi on eribakteeritasoista kun meillä, joka maassa sama homma!
Samoin jääpalat, ne tehdään ihan kraanavedestä.
Raskaana ollessa kannattaa varoa niitä ruokia jotka annettiin sinulle varmasti jo ensi neuvolakäynnillä lappuselle printattuna..ja maailmalla muistaa aina, raskaana tai ei: vedet, raa'at vihannekset ym., majoneesit,jäätelöt (irto)ym. tervettä järkeä käyttäen.
Kreikassa kyllä pelaa hyvin tuo terveydenhoito eli ihan rauhallisesti vain reissuun! - Kreikassa
Hei, olin heinäkuussa Kreikassa, rv. tais olla 10. Söin ja join käytännnössä kaikkea - myös kraanavettä. Se on Kreikassa (ainakin siellä missä me oltiin) ihan juotavaa siinä missä täällä Suomessakin, maku toki oli hieman erilainen. Söin salaatteja ja hedelmiä - ja sitä fetaa varmaan joka päivä :) Suomesta saa ostaa kaupasta erilaisia kreikkalaisia fetajuustoja, ja ne on kaikki pastoröituja. Voin hyvin koko viikon (tai siis liian kuuma oli mutta muuten).
- riitelivät
Moi!
Lasten kanssa matkalle palstalla justisa mies kysyi, että kannattako vaimonsa kanssa mennä Goan kun vaimo on raskaana. Käy kurkkamassa, siellä on monen monta viestiä, osaa ihan tyhmiä, mutta jotkut todella hyvin perusteltu.- pikkukommentti
että on oikeasti aika eriasia lähteä intiaan kuin kreikkaan.
Euroopan sisällä sentään bakteerikannat on edes vähän sinnepäin ja harvoin tulee mitään vatsatauteja etc. Mutta intia onkin ihan toinen juttu, siellä se bakteerikanta on niin erillainen (ja myös hygienia hyvin erillainen kuin vaikka kreikassa) että mahdollisuus sairastua on aika paljon suurempi kuin kreikassa.
Jos matkoille mieli tekee niin musta kreikka on raskaanakin ollessa oikein hyvä vaihtoehto! Vähän kyllä kannattaa kattoa mitä suuhunsa laittaa ja pysytellä ihan vaan varmuuden vuoksi niissä pullovesissä, vaikkei edes raskaana olisi!
- rv 38
olen asunut kreikassa 6v. poikamme syntynyt siellä. niin se salaatti homma, ei kannata oikeen syödä siksi kun siellä ei huuhdella aina niitä. mut ite jos tekee niin tietenki voi syödä, sitä se lääkärikin varmaan tarkitti. ja se fetajuusto siellä ei ole pastorisoitu. ne jääkuutiot on tehty ihan normi raanavedestä. nyt kun olen raskaana en pyydä ravintolassa jääpaloja edes suomessa, kun useinmiten lojuvat monta päivää siellä jääkoneessa ja keräävät pöpöjä. lihaa voi syödä kunhan on vaa kunnolla kypsää. kanaa välttelin kans kun asuin siellä ja olin raskaana. itse olen kyllä tottunut jo niihin pöpöihin mutta ei vauva mikä oli mahassa.
- Hyvää lomaa sulle!
Itse olin viikoilla 14-16 Kroatiassa, Sloveniassa ja Italiassa. Ravintoloissa söin kaikenlaisia salaatteja, myös fetasalaattia ja mm. äyriäissalaattia. Minulla oli kyllä myös oma keittiö huoneistossa, ja kaupasta kun mm. fetaa ja raejuustoa ostin, katsoin purkista aina, että on pastöroidusta maidosta tehtyä. Myös jäävedet join jääpaloineen kaikkineen, en tosiaankaan jaksanut alkaa stressaamaan kaikesta. Ja hyvin meni, nyt raskausviikko 32 menossa.
Tietysti joskus voi olla huono säkä - ja sen listerian saada. Mutta itselläni on jotenkin sellainen olo, että senhän voi saada sitten ihan yhtälailla täällä Koti-Suomessakin, vaikka olisi kuinka varovainenkin.
Eihän tuo lääkärin suositus kuitenkaan ole kovin "vaikea noudatettava", jos haluaa yrittää tehdä kaikki varman päälle. Mutta kannattanee muistaa, että vaikka olisikin kuinka huolellinen, ei kaikkeen vain voi "varman päälle vaikuttaa".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004383
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631713
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331373Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581347Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706