piriformis lihas

huti

piriformis lihas on kipeä pakarassa ja kipu säteilee pohkeeseen mikä avuksi hieronta vai lääkäri vähätteli kipua

16

28486

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulle.-.-.-

laitetaan pakaralihakseen boduliinia joka neljäs kuukaus...ihme lääkäri jos vähättelee tommosta
      >boduliini auttaa ,pahimmat kivut häviää....ja venytyksiä,mutta mulla on myös selkä samalta puolen kipee,hermokipua....ei mulla mitkään hieronnat auttanut,ei akupunktio,tuntuu että lääkkeetkään auta ,kun hetkellisesti,mene lääkäriin uudelleen.

• hierulioikea

Lihaskireys piriformiksessa saa aikaan pinnetilan ja ärsytyksen hermoon ( nervus isciadicum ) ja pahimmillaan tulehdusreaktion.
      Kansankielellä valeissias eli piriformis syndrooma on oireiltaan monesti hyvin samankaltainen välilevytyrän aikaansaaman hermojuuripinteen kanssa....

Itse olen ainakin saanut hyviä hoitotuloksia hieronnalla ja venytyksillä. Hieronta voi olla hyvinkin kivuliasta ja alussa alue yleensä vain ärtyy, mutta 3 - 4 käsittelyä muutaman päivän välein alussa keveämmin ja kerta kerralta muokkaavutta lisäten.... ja kahden viikon kuluessa (yleensä) elämä hymyilee jälleen...

Jos lääkäri vähättelee vaivaasi, niin hänellä itsellään ei ole luultavasti ollut ko vaivaa...

Itse aikoinani harrastin voimanostoa ja niinä vuosina ( n 15 v) piriformis ärtyi todella pahasti kolme kertaa... Ja vaikka joka käsittelykerralla teki mieleni lyödä hierojaani, niin parin viikon kuluessa olin valmis menemään vaikka naimisiin hänen kanssaan!! (me molemmat olemme heterojuntteja ja rumia sellaisia :)

Eli jos ei muut keinot auta, niin kannattaa yrittää !!

• yhtään vähättele

Olet turhan vaatimaton ja täysin syyttä. Kyllä rumat heterojuntitkin voivat rekisteröidä parisuhteensa, ei siinä ole mitään estettä, jos nimittäin rakastatte toisianne ja haluatte jakaa elämän vasta- ja myötämäet yhdessä. Tarkistakaa kuitenkin ensin, ettette umpikaan ole tahollanne naimisissa esim. naisen kanssa, sillä se on suhteenne virallistamiselle vakava este.

• vielä saman hieroulioikea

Sen verran lisäystä, että piriformiksen kiristymiseen on aina joku syy. Es Jalkojen erimittaisuus, jalkaterän rakenne/rakennemuutokset, s-i nivelen virheasento.... Jos vaivalla on taipumus uuusia, niin alkuperäisen syyn selvittäminen ja hoitaminen on ainoa oikea tapa.

• kokemusta on

hei..kyllä hieronta auttaa siihen vaivaan ja venyttelyt ovat tarpeen ja auttavat myös ja säännöllista liikuntaa ja jumppaa ,,kyllä se siitä paranee ja käy jollain osteopaatilla tai kiropraktikolla nyt heti aluksi,,,,et sitä vähä käsiteltäis ja jos se kivin on kipeä niin syö pieni kuuri tulehduskipulääkettä n.6-7 pv..

• kyyty

hironta auttaa minulla hetkeksi,mutta eipä tunnu apua löytyvän tähän vivaan voimia sulle tää on v:mäinen lihas

• initaaninimeni on tietää jo...

Pirin kirraaminen on ns sekundäärioire, eli sen kiristymiseen on yleensä joku perussyy:

es

jalkojen erimittaisuus
        jalkaterien rakenne(muutokset)
        s-i- nivelen virheasento
        lukot lannnerangassa

(kaikki em vaikuttavat lantiokorin asentoon ja
        se johtaa lihaskuormituksen epätasapainoon....)

Jos vaiva uusii ja uusii (ja ...) niin kannattaa mennä vaivoineen es fysiatrille (tai kiropraktikolle, osteopaatille, naprapaatille , omt.terpeutille ....)

• piformis

Tulee ensiksi mieleen, että mistä se piriformiksen kireys johtuu. Vai onko välilevyongelmia takana? Äkkiseltään voisi sanoa, että käy hierotuttamassa pakaroita auki ja venyttele pakaroita ja takareisiä päivittäin.

• 1,5 vuotta kärsinyt

Hienoja ovat nämä ajatukset, että syyt ovat muualla ja syyt täytyy löytää, ja mene kirolle tai fysiatrille tms tms.
        Mutta entäs sitten, kun on käynyt kirolla, fysiatrilla, ortopedillä, reumatologilla 20 terveyskeskuslääkärillä ja saanut vain relaksantteja ja pois sulkevia testejä. Mitään syytä ei ole olevinaan..

• .............
        1,5 vuotta kärsinyt kirjoitti:

Hienoja ovat nämä ajatukset, että syyt ovat muualla ja syyt täytyy löytää, ja mene kirolle tai fysiatrille tms tms.
        Mutta entäs sitten, kun on käynyt kirolla, fysiatrilla, ortopedillä, reumatologilla 20 terveyskeskuslääkärillä ja saanut vain relaksantteja ja pois sulkevia testejä. Mitään syytä ei ole olevinaan..

Moro,

Oma selän käyttö kannattaa tarkistaa. Aivan liian usein huomataan että asiakas "harrastaa" jotain ongelmia lisäävää. Esimerkiksi lantio seudulle huonot istuma-asennot, kuten kaikki epäsymmetrinen istuminen (jalat ristissä, kyynärtukeen nojaaminen, merenneito asento, autossa kaasujalalla kurkottaminen, etc.).
        Kaikki toispuolinen kuormitus on pahasta ja ruokkii lantio seudun vaivoja. Pienetkin asento virheet voi lisätä tuskaa jos niitä harrastaa kahdeksan tuntia päivässä.

• Venyttely
        1,5 vuotta kärsinyt kirjoitti:

Mulla on ollut monta vuotta alaselkävaivoja. Mennyt ja tullut. Venyttelyt ovat todellakin auttaneet. Viime vuonna tuntui, ettei venyttely enää auta, ei hieronta. Lähdin jäsenkorjaajalle ja sieltä sain apua. No alaselkäkipu tuli taas tänä vuonna ja taas tuntui ettei venyttelyt auttaneet. No sitten löysin piriformislihaksen ja venytyksen juuri siihen lihakseen. Jopas on alaselkäkivut pysyneet pois!!
        Turha sitä lääkärissä on hypätä. Ei sieltä mitään apua saa. Ota itseäsi niskasta kiinni ja rupea venyttelemään takareisiä ja pakaralihaksia sekä juuri tätä piriformislihasta. Kipua varmastikin tuntuu aluksi, mutta sitten onkin mahtava tunne kun aikansa venyttelee (aluksi joka päivä vähän aikaa) ja huomaa ettei kipua enää ole vaan voi venytellä aina vaan kauemmin ja mennä syvemmälle venytyksissä.
        Mutta toki jos esim. selkää on leikattu niin silloin pitää lääkärin kanssa neuvotella voiko venytellä! Jos on kipuja alaselässä niin sanoisinpa, että se on paljon itsestä kiinni pääseekö siitä eroon vai ei. On se vaan mahtavaa kun ei ole alaselkäkipuja!!

• mulgur
        Venyttely kirjoitti:

Mulla on ollut monta vuotta alaselkävaivoja. Mennyt ja tullut. Venyttelyt ovat todellakin auttaneet. Viime vuonna tuntui, ettei venyttely enää auta, ei hieronta. Lähdin jäsenkorjaajalle ja sieltä sain apua. No alaselkäkipu tuli taas tänä vuonna ja taas tuntui ettei venyttelyt auttaneet. No sitten löysin piriformislihaksen ja venytyksen juuri siihen lihakseen. Jopas on alaselkäkivut pysyneet pois!!
        Turha sitä lääkärissä on hypätä. Ei sieltä mitään apua saa. Ota itseäsi niskasta kiinni ja rupea venyttelemään takareisiä ja pakaralihaksia sekä juuri tätä piriformislihasta. Kipua varmastikin tuntuu aluksi, mutta sitten onkin mahtava tunne kun aikansa venyttelee (aluksi joka päivä vähän aikaa) ja huomaa ettei kipua enää ole vaan voi venytellä aina vaan kauemmin ja mennä syvemmälle venytyksissä.
        Mutta toki jos esim. selkää on leikattu niin silloin pitää lääkärin kanssa neuvotella voiko venytellä! Jos on kipuja alaselässä niin sanoisinpa, että se on paljon itsestä kiinni pääseekö siitä eroon vai ei. On se vaan mahtavaa kun ei ole alaselkäkipuja!!

Mulla todettiin piri v. 2000, siitä lähtien olen
        hieronut, venytellyt yms. Nyt sitten v.2006 todettin että mulla on hamstringin syndrooma...

Kyseltiin vaan, että onko annettu kortisonipiikkejä, no ei ole ja taitaa olla jo
        liian myöhäistä, oikee jalka vetää jo niin
        vinoon ja tuskat on kauheet. Ihmettelen vaan,
        ettei Jorvin fysiatrian ylilääkäri huomannut
        mitään, MRI on otettu ja ENMG, mutta kun niistei välttämättä kaikkea näe, varsinkaan vanhoist vammoist. Ois kiva saada tää huoli pois ja
        vois alkaa hoitaan tätä fibromyalgiaa...

• Anonyymi
        mulgur kirjoitti:

Mulla todettiin piri v. 2000, siitä lähtien olen
        hieronut, venytellyt yms. Nyt sitten v.2006 todettin että mulla on hamstringin syndrooma...

Kyseltiin vaan, että onko annettu kortisonipiikkejä, no ei ole ja taitaa olla jo
        liian myöhäistä, oikee jalka vetää jo niin
        vinoon ja tuskat on kauheet. Ihmettelen vaan,
        ettei Jorvin fysiatrian ylilääkäri huomannut
        mitään, MRI on otettu ja ENMG, mutta kun niistei välttämättä kaikkea näe, varsinkaan vanhoist vammoist. Ois kiva saada tää huoli pois ja
        vois alkaa hoitaan tätä fibromyalgiaa...

Tuohon piriformiksen aiheuttamaan iskiaskipu un on itselläni auttaneet hieronnat ja venyttelyt. Tosin välillä pahenee kuitenkin. Nyt uusimpana helpotusta tuovan vinkin kuulin eräältä tuttavaltani. Se on lämpöhoito.Olen pitänyt lämmintä, kuumaa kauratyynyä kipeissä kohdissa kuten pakaran alla, reidessä js pohkeessa, on auttanut. Aion mennä ostamaan lämpötyynyn seuraavsksi. Ja autossa istuinlämmittimet kuumana. Tällä hetkellä helpottunut olo . Tsemppiä !

• Anonyymi

Mulle tuli ennen joulua,kun putosin oikeelle pakaralleni,kun menin ottaan pimeetä lamppua pois.Liukastuin villasukilla ja putous.Nyt on kevät ja juhlat jatkuu.....Yksityinen lekuriasema anto diaknoosin ,että se on tääpiriformis. Ei sais istua paljon,mutta kun polvi estää paljon liikkumista,niin voi olla pitkäkin juttu ????

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Mulle tuli ennen joulua,kun putosin oikeelle pakaralleni,kun menin ottaan pimeetä lamppua pois.Liukastuin villasukilla ja putous.Nyt on kevät ja juhlat jatkuu.....Yksityinen lekuriasema anto diaknoosin ,että se on tääpiriformis. Ei sais istua paljon,mutta kun polvi estää paljon liikkumista,niin voi olla pitkäkin juttu ????

Täällä samaa, eli joulun tienoilla alkoi jumittelu selässä. Sitten tuli niveltulehdus varpaaseen-> virheasentoa ja vähentynyttä liikkumista tuon takia-> stanalliset kivut ja edelleen jatkuu selässä/pakarassa/ takareidessä. Lääkäreiltä saa kipulääkettä ja fyssarilta jumppaohjeita :(
        Olisi OMT-fyssari seuraavaksi, katsellaan mitä sanoo

• Anonyymi

Hei,

Olisiko jollain suositella lääkäriä, joka osaisi oikeasti diagnasoida Piriformis-syndrooman?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      138
      7765
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1975
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1920
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1643
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1565
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1016
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      930
    8. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      4
      909
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      830
    10. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      812
    Aihe