HUOLISSAAN!

ONKO MUITA????!!!

jonka vauva ei varaa jaloilleen ,ts seiso kainaloista tai kämmenistä tuettuna?Meidän 8kk tyttö ei ota jaloilleen YHTÄÄN!Ihan sama nostaako kämmenistä tai kainaloista,tulos on aina sama,jalat taipuu koukkuun. Kävelytuolillakaan ei osaa potkimalla edetä yhtään,hyvä kun ees hipasee lattiaan...?

Mä alan tosissani olla huolestunut,muutenkaan ei liiku,istuu vaan. Voisikohan noissa jaloissa olla joku vika. Selällään ne kyllä heiluu ja potkii ym,mutta mietinkin esim nilkan rakenteen tms häiriöö,mikä estäis seisomisen. Vai onko tää muka normaalia

15

4027

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuvolasta

      tai lääkärist. en oo koskaa kuullukkaa et noin olis. Meijän tyttö meni 5½kk kävelytuolil kauheeta vauhtii ja 7kk seiso, 8kk kävelee tuen kans ja nyt 9kk seisoo ilman tukee. Tosin oon kyl ajatellu et taitaa olla adhd et voihan se ollakki ihan normaalii teidän lapsella. :)

      • idiootti

        Toivottavasti oli edes provo. Miltähän mahtaa tuntua adhd -lapsen äidistä tai sellasen lapsen äidistä, jolla on oikeesti kehitysviivästymä. Tuollaset on just pahimpia, jotka liiottelee käyttämällä ihan oikeita sairauksia. Idiootti!


      • ap:lle
        idiootti kirjoitti:

        Toivottavasti oli edes provo. Miltähän mahtaa tuntua adhd -lapsen äidistä tai sellasen lapsen äidistä, jolla on oikeesti kehitysviivästymä. Tuollaset on just pahimpia, jotka liiottelee käyttämällä ihan oikeita sairauksia. Idiootti!

        Eli oli mulla asiaakin:) (Suututtaa vaan niin tuollaset, joilla ei oo mitään muuta sanottavaa, ku kehuskella oman pienokaisensa taidoilla, et kuinka se on jopa niin taitava, et ihan jo "huolestuttaa" et onko adhd...)

        Eli kyse vois olla aistiyliherkkyydestä jaloissa. Meillä harjoitellaan painon varaamista käsille. Ihan samaten vetää käsiään pois lattialta ja suorastaan inhoaa varata painoa käsilleen. Meillä on tapaaminen fysioterapeutin kanssa 2krt/vko:ssa. Mahdollisimman paljon kannattaa antaa kosketusärsytystä jaloille ja esim. reipasta hierontaa. Näin meitä on neuvottu menettelemään käsien kanssa.

        Meillä on poitsulle jatkotutkimuksia tulossa, koska liikkumisessa on paljon muutakin, kuin tuo varaamattomuus käsille. Päänkannattelu oli aluksi huonoa jne.

        Useinkaan näille ei löydy mitään syytä ja yleensä asiat korjaantuvat ajallaan. Fysioterapian ansiosta meillä tuloksia on tullut aika nopeaankin. En tiedä onko vauvanne kohdalla kyse välttämättä mistään samantapaisesta, mutta tuskin niiden tuntoärsykkeiden antamisesta haittaakaan on:)


      • adh mami
        idiootti kirjoitti:

        Toivottavasti oli edes provo. Miltähän mahtaa tuntua adhd -lapsen äidistä tai sellasen lapsen äidistä, jolla on oikeesti kehitysviivästymä. Tuollaset on just pahimpia, jotka liiottelee käyttämällä ihan oikeita sairauksia. Idiootti!

        Eipäs nyt liioitella! Minua ei ainakaan loukka jos joku huolestunut ja aisiasta kysyy!! Itselläöni moni-vammainen lapsi ja tulevaisuudessa hoito-koti varmaan ainoa paikka! Joten eipäs nyt liioitella!!


      • tarkotat
        adh mami kirjoitti:

        Eipäs nyt liioitella! Minua ei ainakaan loukka jos joku huolestunut ja aisiasta kysyy!! Itselläöni moni-vammainen lapsi ja tulevaisuudessa hoito-koti varmaan ainoa paikka! Joten eipäs nyt liioitella!!

        Eihän toi tyyppi oo mistään huolissaan tai kysyny mitään. Kertoi vaan kuinka oma lapsi on kehittyny niin hyvin, että sekin tuntuu jo epänormaalilta. Jos ei muuta osaa sanoa niin olis sitten vastaamatta. Ei paljon luulis lohduttavan äitiä, joka on huolissaan lapsestaan.


      • ja toisaalta
        tarkotat kirjoitti:

        Eihän toi tyyppi oo mistään huolissaan tai kysyny mitään. Kertoi vaan kuinka oma lapsi on kehittyny niin hyvin, että sekin tuntuu jo epänormaalilta. Jos ei muuta osaa sanoa niin olis sitten vastaamatta. Ei paljon luulis lohduttavan äitiä, joka on huolissaan lapsestaan.

        Mikä hänen vastauksestaan tekee huonomman, kuin ne, joissa sanotaan, että niin meilläkin. Hän kertoi miten lapsi on kehittynyt, noin niin kuin referenssiksi, ihan niin kuin muutkin. Miksi asia pitää ottaa heti kehuskeluna? Toisaalla, kun sanotaan, että meidän poika varasi jaloilleen vasta 1 vuotiaana, niin sinä et älähdä samalla tavoin, miksi et? Niin ja mitä tulee tuoho AD/HD kommenttiin, niin ei kannata olla huolissaan, lapsi on kehittynyt ihan normaalisti, ei vaikuta ylivilkkaalta.


    • Nimeton

      Kannattaa juu tarkistaa neuvolasta, mutta lapset ovat yksilöitä voi olla että teidän pallero kävelee ilman tukea vasta yli 1 ikäisenä.

    • ikäinen

      tyttö, joka n. kuukausi sitten yhtäkkiä tajusi sen varaamisjutun. Sitä ennen ei todellakaan ottanut jaloilleen. Ja jos jalat otti maahan, vartalo vääntyi heti mäkihyppääjäasentoon=) Ja sitten kun tuon varaamisen kerran teki, niin sen jälkeen on ihan mielellään seisoskellut kainaloista tuettuna.

      Meidän tyttö on muutenkin rauhallinen kehityksessään. 7 kk:n iässä oppi istumaan ja sen jälkeen ei ole muuta tehnytkään. Ryömimis ja konttaamisharjoitoukset jäivät, kun aina vaan pitää istua töröttää. Ja nykyään hinailee itseään hitaasti mutta määrätietoisesti pyllyllään.

      Meidän neuvolantäti sanoi, ettei noista kehityksistä kannata kauheita paineita ottaa. Kuulemma jos ei 1,5 vuotiaana kävele, niin sitten ohjataan fysioterapiaan. Mutta katotaans, mitä meille sanotaa 10 kk neuvolassa tuosta pyllyllä liikkumisesta.

      Kyllä se teidänkin muksunne varmasti jokupäivä hoksaa sen seisomisen. Ei tuo nyt minusta kovin huolestuttavalta kuulosta=)

      • asdsdsadsad

        typykkä kohta 8kk, enkä oo edes kävelytuolii uskaltanut oikeestaan yhtään käyttää, kun ei itse nouse vielä istumaankaan! Ei ryömi, mutta kovasti yrittää. En oo mitään varaamisjuttuja kokeillutkaan enkä kuullut moisesta, enkä oleenkaan huolestunut tässä vaiheessa lapseni kehityksestä. Veikkaanpa, että tuo kävelytaito menee yhden vuoden yli enemmän tai vähemmän.Useinhan ne jutut on oivalluksesta kiinni ja edistys voi tapahtuu lyhyessäkin ajassa.


    • Äiti minäkin

      Lapsonen on just 9kk eikä varaa jaloilleen. En ole huolissaan, koska on kuitenkin oikein virkeä muuten: ryömii hurjasti, konttaa hieman, nousee istumaan ja polvilleen ja tavoittelee koko ajan esineitä aina vain ylempää. Uskon, ettei vain ole vielä hoksannut seisomista. En ole toisaalta hirveästi seisottanutkaan. Jaloillaan hän tömistelee hurjasti lattiaan selällään maaten. En ole edes ajatellut asiaa neuvolasta kysellä. Uskon, että aika tekee tehtävänsä tässäkin asiassa.

      • Äiti minäkin taas

        Ihan pitää kertoa, kuinka nopeasti kaikki voi muuttua. Vielä eilen kirjoitin, ettei meillä varata jaloilla, mutta tänään napero pyrkii polvilleen pystyyn minua vasten ja oikein kinuaa, että pitäisin häntä pystyssä jaloillaan! Muutos voi siis tapahtua nopeasti! Älä siis, alkuperäinen, huoli! :)


    • mammumamma

      ja ole ryöminyt muuta kun taaksepäin ja konttauskin hokastu nyt vasta asentona....siinä siis paikallaan hetkutetaan ja jaloilleen varaa painoa nyt mukavasti...tuettuna seisoo ja kaikki tuo saatu aikaseks iiiiihanan fysioterapiatädin ansiosta. Käydään siellä nyt kerta/vko ja tänään käynillä puhuttiin just tuosta tuntoaistiherkkyydestä. Junppari haki kaikkia kivoja "tuntoleluja" esim. pieni maalipensseli, kynsienpesuharja, erilaisia "limanuljaska" ötököitä...siis sellaisia tahmeita löllöja, venyviä ja sitten sellainen kiva puuhka..ja niilläkyn tyttöä kosketeltiin esim. jalkoihin niin jalat alko heti pakenemaan tavaroita ja käsivarsiin ja poskiin kun ärsytettiin niin sama homma eli saatiinkin kotihoito-ohjeeks hivellä neitiä kaikilla kivoilla, erilaisilla "pinnoilla". Tuumasin siis ottaa käyttöön maalipensselin, vauvaharjan, joulukuusen koristeköynnöksen,ja sellaisen nahkean ötökän ostamas käyn ja jotain muuta vielä täytyy keksiä ja niillä hivellä neitiä varovasti ja katsoa milloin tuntoherkkyys alkaa tottua. Siis aivan iiihana käydä tuolla jumpassa ja saada kaikkea kivoja vinkkejä.Ja kun tutuille on kertonut et fysioterapiassa käydään niin heti ollaan kyselemässä et mikäs siinä on vikana ja aletaan ihmettelee et "eiks tyttö siis viellä konttaa" Just joo...mut se ei meitä tai minua ahdista ja tais mennä vähän ohi sun kysymyksestä tää mun sepostus mut siis älä murehdi kyllä ne taidot sieltä esiin tulee!!

    • 11kk

      Älähän huolestu, nou hätä! Meillä tyttö 11kk, ryömii vielä vaikka osa ikäisistään jo kävelee. Tyttö ei kääntynyt vielä 7kk iässäkään ja käytiin mutka fysioterapiassa ja ohjeiden mukaan sit kotona harjoteltiin ja 8kk iässä oppi vasta kääntyyn. Heti perään lähti ryömiin mut sillain on sit mentykin. Nykyään kyllä tavottelee aina vaan korkeemmalle ja seisookin tukea vasten mut en kiirehdi kyllä tytön kans ollenkaan kun näen että ihan terve tapaus niinkuin muissa jutuissa. Kyllä sä omasta lapsesta huomaat jos jotain on OIKEESTI vialla=)

    • huolestuisi vielä..

      Joku sanoi että kävelytuolit on vain lapsille jotka ei itse opi kävelemään.

      Ota happea ja rauhoitu kyllä se siitä meistä jokainen on yksilö eikä kehitystä kannata kiirehtiä. Itse olen tyytyväinen mitä vanhempana nousee jaloilleen sillä silloin se on varmempaa ja hallitumpaa eikä niin vaarallista...

      • minttunen

        Mun tyttö rupes konttaamaan vuoden ikäisenä, ei ryöminyt ollenkaan, liikkui ennen kunttaamistaan istuallaan, lähti kävelemään 1,5 vuotiaana. En ollut huolissani, kun itse olen lähtenyt hyvinkin myöhään liikkeelle. Nyt tyttöni on 5 vuotias tosi liikunnallinen tapaus :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6679
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4320
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2740
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2070
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1613
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1427
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1131
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1104
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1061
    Aihe