TEE SE ITSE - jos on rahaa!

Hintriika*

Mietimme ystäväni kanssa maailman menoa. Meistä kumpikin nuorena ompeli itselleen ja lapsilleen lähes kaikki vaatteet itse ja varsinkin toinen oli innokas puikonheiluttaja. Rahaa oli vähän, ja itse tekemällä sai kaiken halvemmalla.

Niin oli ennen vaan ei enää. Kankaat ja langat ovat niin kauheissa hinnoissa, että täytyy olla peräti rikas voidakseen tehdä vaatteensa itse!

Samalla rahalla kuin keskitasoisesta tavaratalosta saa valmiin neulepuseron, ostaa lankaa lapasen verran! Tai hameen hinnalla saa kangaskaupasta parin nenäliinan kokoisen tilkun!

Onko siis ihme, että kädentaidot katoavat! Ja että nuorista tulee uusavuttomia! Jotenkin tässä suhteessa ovat maaimankirjat päin pyllyä...

14

842

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kun jotain tehdään Kauko-idässä siihenkin tarvitaan ei-ilmainen materiaali, valmistajan myyntihinta, rahti lentokoneella Suomeen ja täälläkin maahantujan voitto, samoin vähittäismyyjän.

Kun edellisenlainen tuote myydään ehkä 1/5-hinnalla suomalaiseen nähden, on kyseessä ikäänkuin ihme.

Tein tarkkaan mitoitetun vaatekomeron. Tarvikkeet
      kaikkineen maksoivat n. 100€. Vastaava ulkoa tuotu levykasa maksaa muutaman kympin eikä kokoaminen ole vaikeaa.

Tuosta kokoamisesta tulee mieleen erään naishenkilön teksi Hesarin mielipiteet-sivulla.

"Ostin kirjahyllyn ja sain kasan lautoja ja muovipussillisen ruuveja, jossa luki Kariniemen patavalmis broileri".

Kyllä kai Hintriikka ja kumppanitkin löytävät palahalleista halpatuotua kangasta käyttöönsä.

• olen lankojen tuhooja sanan täydessä merkityksessä.
      Aina on oltava jokin neule menossa.

Laskeskelin, että lankojen hinnalla saan jo villapaidan, työn osuus jää palkaksi;))

Sittenpä tulee ne asian toisen puolen mietteet, eli mielestäni hyvät pyolet.

Kudon villapaidan, on käsintehty, malli mitä et kaupasta löydä, voin määrätä langan laadun ja onpa siinä tuhraantunut aikaa, torjuttu dementiaa.

Pyrin kiertämään alet, missä poistetaan useasti lankoja, eli tehtaat poistavat myynnistä, täysinkäyttö kelpoisia lankoja.
      Tästäkin huolimatta, hintaa kudoksille tulee, mutta mitäs tekisin, jos en neuloisi, tai kutoisi?????

Jossakin kyllä vielä edullisemmaksi tulee, esim. kudoin matot vanhoista kuteista, päivittelin hintaa mikä matolle jäi, neuvoja kertoi myyneensä metrin mittaisen maton 78 euroa, minun mattoni tuli maksamaan alle kolmenkymmenen euron ja sain neljä metriä.
      Käsityöt ovat aivan hirveissä hinnoissa, itse on tehtävä, jos ei tyydy tehdas tekoisiin.

• Varmaan oli kudottu kultalangasta matto, jos metrin pätkä maksoi 78 euroa.
        Ja kuka maksaa sellaisen hinnan?

Itse olen kutonut mattoa ja myynyt 15 euron metrihintaan, tulee siinäkin hintaa, kun ostaa
        tuvan lattialle matot, halvemmaksi tulisi yksi iso matto. Palkaansahan ei mistään käsityöstä saa.

Vanhoista minäkin pääasiassa kudon, joskus joukkoon vähän uutta. Mielestäni parhaan näköisen räsymaton saa nimenomaan vanhoista kuteista.

• Yleensä matot ja poppanat hinnoitellaan 1€/cm. Joten myyjä taisi myydessään maton 78€/100cm harjoittaa halpa myyntiä!
        Parasta kutoa ja neuloa tuotteet SkillaN´in tyyliin itse, vaikka tarvikkeet vähän maksaisivatkin.

• reetta5 kirjoitti:

Yleensä matot ja poppanat hinnoitellaan 1€/cm. Joten myyjä taisi myydessään maton 78€/100cm harjoittaa halpa myyntiä!
        Parasta kutoa ja neuloa tuotteet SkillaN´in tyyliin itse, vaikka tarvikkeet vähän maksaisivatkin.

minun pitäisi lähteä myymään mattojani, että saisin tuollaiset hinnat?
        Poppanoitakin olen myynyt sitten ihan pilkkahintaan.

Sitten on vielä ero kutomisessakin, monasti on poppanat ja mattot kudottu niin löysään, että sormi menee läpi, mutta se on vaan kaikki kotiin päin - kutoo pian ja menee vähän kudetta.

• Tellastiina kirjoitti:

minun pitäisi lähteä myymään mattojani, että saisin tuollaiset hinnat?
        Poppanoitakin olen myynyt sitten ihan pilkkahintaan.

Sitten on vielä ero kutomisessakin, monasti on poppanat ja mattot kudottu niin löysään, että sormi menee läpi, mutta se on vaan kaikki kotiin päin - kutoo pian ja menee vähän kudetta.

Yleiset torit ja messut ovat hyviä myyntipaikkoja käsityönystäville. Yleensä paikat joissa odottaa liikkuvan paljon porukkaa,niillä kannattaa keikkailla.
        Jos joku tinkii hinnoista, aina voi pyöristää hintaa, pääasia että saa kaupan käymään. Kun porukkaa kuhisee jonkun myyntipöydän tienoilla niin se vetää sinne lisää väkeä.
        Pieni ääneenlausuttu mainos tehoaa "tulkaa ostamaan kauniita itsekudottuja poppanoita ja räsymattoja".

Takavuosina möin ystäväni mansikat loppuun kun kailotin torilla, "tulkaa ostamaan Pohjois-Karjalan raikkaassa, puhtaassa ilmanalassa luonnonmukaisesti kasvatettua mansikkaa, vain
        ?/litra, laatikoittain edullisemmin". Mansikat menivät hyvin kaupaksi.

• Helepeena

On aivan totta että esimerkiksi miehen sukat käsinkudottuna tulevat huomattavasti kalliimmaksi kuin ostosukat jotka ovat koneella kudotut.
        Vaan kudottava on. Minkäs teet kun perhe ja erityisesti ulkomaalaiset vävyt, eivät tiedä mitään niin hyvää kuin mummon kutomat villasukat.
        Keskimäärin 10 paria vuodessa siis jakeluun ja aina on kiitollisia käyttäjiä.

• Tellastiina kirjoitti:

Varmaan oli kudottu kultalangasta matto, jos metrin pätkä maksoi 78 euroa.
        Ja kuka maksaa sellaisen hinnan?

Itse olen kutonut mattoa ja myynyt 15 euron metrihintaan, tulee siinäkin hintaa, kun ostaa
        tuvan lattialle matot, halvemmaksi tulisi yksi iso matto. Palkaansahan ei mistään käsityöstä saa.

Vanhoista minäkin pääasiassa kudon, joskus joukkoon vähän uutta. Mielestäni parhaan näköisen räsymaton saa nimenomaan vanhoista kuteista.

oli esittelijän käsin mitattu metri, ehkä siinä oli vähän enemmän, mutta ei kahtakaan metriä.
        Käsityöliike on paikka, missä saa maksaa aivan kauheasti kaikesta, siellä tiedetään käsityön hinta.

Miesten sukkia teemme myyjäisiin, puolta helvemmallla myymme, kuin kyseinen käsityöliike, mutta heillä tulee vuokrat, myynti, varastointi, verot ja mitä vielä kustannuksia ja niinpä hinta nousee.

Myymme räsymattoa myyjäisissä kymmenen euroa metri, mutta se on talkootyöllä tehtyä vanhoista lahjoitus kuteista, vain loimet maksavat.

• juuliska

Tuota samaa olen minäkin ihmetellyt. Ennen olin innokas ompelija. Nautin siitä suunnattomasti, nollasin ajatukseni ja olin luova. Tein itselleni ja lapsille kivoja muotikuteita tosi halvalla.

Välillä meni vuosia kun omaa aikaa ei ollut, eikä voinut ommella. Nyt kun aikaa olisi olen huomannut, että kankaiden hinnat ovat nousseet pilviin, neulelankojen hinnoista puhumattakaan.
      Ei edes halpahallien kilohinnalla saa mitään mistä kannattaisi ommella mitään. Ei ihme, että kädentaidot häviävät, surullista.

• yli 70 vee

Sama hillojen ja mehujen kanssa.
      Tänä kesänä en hillonnut. Kesämökin kaasupullo pitää tavallisina kesinä vaihtaa heti, kun mehustus aloitetaan, sokeria pitää ostaa monta kiloa, ja pensaissa kykkiminen, marjojen perkaus ja muu työ vie oman aikansa.
      Sitten on kaapeissa hilloja ja mehuja, jotka vievät tilaa, naapurissani on suorastaan ostettu oma kylmäkaappi säilötyille kesän herkuille.

Tänä kesänä en siis hillonnut. Hämmästyin, kun huomasin, että kaasupullossa on vieläkin kaasua, ei ole tarvinnut raahata sokeria, ja viimevuotisia hilloja on jälellä yhä pannukakun päälle.
      Jos tarvitsen lisää hilloa talvella, saan puolen kilon purkin parilla eurolla. Onhan se nyt paljon helpompaa ja edullisempaa kuin syksyinen säilöntäsouvi.

• Hintriika*

Vielä nurinkurisia esimerkkejä:

Olen katsellut kangaskauppojen verhokankaita. Tekisi mieli uusia verhoja. Jos kangas miellyttää, niin hinta kauhistuttaa. Ei minulla ole vara.

Valmiita saisi tarjouksista välillä tosi edullisesti. Ja normaalihinnoillakin huomattavasti halvemmalla kuin pakkakankaasta ompelemalla. Mutta valmisverhoista ei vain löydy mieleisiä. Mieluummin pidän nämä vanhat.

• ajastin
        Hintriika* kirjoitti:

Olen katsellut kangaskauppojen verhokankaita. Tekisi mieli uusia verhoja. Jos kangas miellyttää, niin hinta kauhistuttaa. Ei minulla ole vara.

Valmiita saisi tarjouksista välillä tosi edullisesti. Ja normaalihinnoillakin huomattavasti halvemmalla kuin pakkakankaasta ompelemalla. Mutta valmisverhoista ei vain löydy mieleisiä. Mieluummin pidän nämä vanhat.

On se kyllä omituista rahastusta. Se johtuu kai siitä kun pitävät euroa markkana.
        Katselin mainos lehtistä, miehen paita 50e. (Melkein 300mk) Markka aikana 50mk oli paljon ja
        100mk jo hirveä.
        Markka-aikana 10:llä sai metrin nyt se on 10e. Eipä tosiaan jää paljon uusiin kankaisiin varaa.
        Olen ostanut kirpparilta pari- kolme hyvä kuntoista leninkiä. Muutan niiden malleja itselleni sopiviksi. Joskus yhdistän eri puvuista kangasta.
        Näyttävät uusilta, ja tulevat halvemmiksi.

• Hintriika*
        ajastin kirjoitti:

On se kyllä omituista rahastusta. Se johtuu kai siitä kun pitävät euroa markkana.
        Katselin mainos lehtistä, miehen paita 50e. (Melkein 300mk) Markka aikana 50mk oli paljon ja
        100mk jo hirveä.
        Markka-aikana 10:llä sai metrin nyt se on 10e. Eipä tosiaan jää paljon uusiin kankaisiin varaa.
        Olen ostanut kirpparilta pari- kolme hyvä kuntoista leninkiä. Muutan niiden malleja itselleni sopiviksi. Joskus yhdistän eri puvuista kangasta.
        Näyttävät uusilta, ja tulevat halvemmiksi.

Jos on taitoa ja viitseliäisyyttä tehdä vanhasta uutta kuten ajastin, niin siinä on vielä konsti säästää. Ihan töppöpeukalolta sellainen ei kyllä onnistu. Se vaatii jo suunnittelua ja taiteellista silmääkin.

Yhteen aikaan minä rahapulassa ompelin vanhoista pöytäliinoista ja verhoista yms. itselleni puseroita ja kesähepeneitä. Sitten oli pitkä väli, ettei minulla ollut edes ompelukonetta. Nykyisin korjailen vaatteita koneella, mutta en enää ompele alusta lähtien.

Ei minulla kyllä viimeisen muuton jäljiltä ole mitään vanhoja kangaspalojakaan, joita voisi ottaa uusiokäyttöön. Hävitin mahdollisimman tarkkaan kaiken ylimääräisen roinan. Eivät olleet 700 km:n muuttomatkan arvosia!

Mutta pakko on myöntää sekin, että taito on ruostunut. Opettelussa olisivat vaikeammat työvaiheet, jos nyt rupeaisi koko "garderobia" itse ompelemaan.

Eniten murehdin sitä, ettei nykyajan lapsiperheissä enää pysty itse tekemällä säästämään. Nuorena, kun lapset ovat pieniä, on niin monta muutakin rahanreikää.

• main-eko
        Hintriika* kirjoitti:

Kannattaa etsiä valmiita verhoja,myös kankaita saattaa löytyä.Näin olen minä viime aikoina tehnyt,kauniita olen löytänyt.Meillä netin omistajilla on myös Huuto net käytössämme,sietäkin löytyy verhoja vaikka minkälaisia.Suosittelen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3984
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2679
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      41
      2667
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2425
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      30
      2363
    6. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      312
      2220
    7. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1949
    8. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1643
    9. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      48
      1582
    10. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1487
    Aihe