Kun vastaus viipyy

Aloitteleva free

Aloittelen freelance-toimittajan työtä. Olen saanut hankittua pari toimeksiantajaa, mutta tarvitsen lisää töitä.

Tarjotessani juttuja lehdille olen törmännyt ongelmaan: vastaukset viipyvät todella pitkään. Juttu jää jumiin toimituksen sähköpostiin eikä sitä voi tarjota muuallekaan.

Mitä pitäisi tehdä: hätistellä (hyvin kiireistä) toimituspäällikköä, vai antaa jutun kenties vanheta, kun samaan aikaan sitä ei voi tarjota muuallekaan? Osaavatko kokeneet freet auttaa? Millä toimituksista saa vastauksen nopeasti?

3

716

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jörkkä donner

      soita niille mulkvisteille


      tai lopeta ajoissa!

      • asiallinen vastaus

        Jörkkä: Tää on luultavasti maailman sekä tylyin että typerin nettifoorumi. Miksi haluat olla osasyy tähän? Miksi täällä on niin vaikeaa saada kysymyksiinsä vastausta?

        Ketjun aloittaja: Ongelmasi on tuttu, paitsi että minä en näe sitä ongelmana. On ihan okei soittaa perään parin-kolmen päivän kuluttua: "Laittelin teille meiliä tässä pari päivää sitten ja aattelin varmistaa että tuliko perille." Mä oon joskus väittänyt, että sähköpostini on vähän pätkinyt eivätkä kaikki jutut mene perille, jos jututtamani esimies vaikuttaa kiireiseltä ja nihkeältä. Näin ei tule sellaista ilmapiiriä, että tässä ketään hiillostetaan. Mutta eihän sellaista tule, kun esittää asiansa asiallisesti ja kohteliaasti. Huonompi juttu on kannaltasi se, että laitat aran sähköpostin ja jätät asian siihen etkä koskaan soita perään.

        Toimituspäälliköt ovat kiireisiä ja saavat hirveästi sähköpostia. Juttusi voi vaatia puhelinmuistutuksen tullakseen huomatuksi. Se, joka ei uskalla soitella ihmisille ja luovuttaa heti kun ei ekaan meiliin vastata, ei todennäköisesti koskaan menesty toimittajana. Sinnikkyys palkitaan, varsinkin tällä alalla.


        "Juttu jää jumiin toimituksen sähköpostiin eikä sitä voi tarjota muuallekaan."

        Mikset sinä voi tarjota sitä muualle? Minä olen lähetellyt juttujani useisiin lehtiin sillä periaatteella, että kuka ensin ehtii, se on juttuni ansainnut. Ensin lähetän juttuni lehteen, jossa haluaisin sen kaikkein mieluiten nähdä. Jos ei vastausta kuulu pariin päivään, soitan perään. Jos kieltäytyvät tai "eivät vielä osaa sanoa", lähetän sen toiseksi mieluisimpaan lehteen. Jne. Sitten kun joku sen huolii, ilmoitan niille muille lehdille, että kiitos mielenkiinnostanne, mutta sain juuri juttuni myytyä muualle. Jos ne olisivatkin halunneet juttuni, se on voi voi. Nopeat syövät, hitaat eivät. Osaavat ehkä ensi kerralla reagoida tarjoukseeni kohtuullisen ajan kuluessa.


      • Aloitteleva free
        asiallinen vastaus kirjoitti:

        Jörkkä: Tää on luultavasti maailman sekä tylyin että typerin nettifoorumi. Miksi haluat olla osasyy tähän? Miksi täällä on niin vaikeaa saada kysymyksiinsä vastausta?

        Ketjun aloittaja: Ongelmasi on tuttu, paitsi että minä en näe sitä ongelmana. On ihan okei soittaa perään parin-kolmen päivän kuluttua: "Laittelin teille meiliä tässä pari päivää sitten ja aattelin varmistaa että tuliko perille." Mä oon joskus väittänyt, että sähköpostini on vähän pätkinyt eivätkä kaikki jutut mene perille, jos jututtamani esimies vaikuttaa kiireiseltä ja nihkeältä. Näin ei tule sellaista ilmapiiriä, että tässä ketään hiillostetaan. Mutta eihän sellaista tule, kun esittää asiansa asiallisesti ja kohteliaasti. Huonompi juttu on kannaltasi se, että laitat aran sähköpostin ja jätät asian siihen etkä koskaan soita perään.

        Toimituspäälliköt ovat kiireisiä ja saavat hirveästi sähköpostia. Juttusi voi vaatia puhelinmuistutuksen tullakseen huomatuksi. Se, joka ei uskalla soitella ihmisille ja luovuttaa heti kun ei ekaan meiliin vastata, ei todennäköisesti koskaan menesty toimittajana. Sinnikkyys palkitaan, varsinkin tällä alalla.


        "Juttu jää jumiin toimituksen sähköpostiin eikä sitä voi tarjota muuallekaan."

        Mikset sinä voi tarjota sitä muualle? Minä olen lähetellyt juttujani useisiin lehtiin sillä periaatteella, että kuka ensin ehtii, se on juttuni ansainnut. Ensin lähetän juttuni lehteen, jossa haluaisin sen kaikkein mieluiten nähdä. Jos ei vastausta kuulu pariin päivään, soitan perään. Jos kieltäytyvät tai "eivät vielä osaa sanoa", lähetän sen toiseksi mieluisimpaan lehteen. Jne. Sitten kun joku sen huolii, ilmoitan niille muille lehdille, että kiitos mielenkiinnostanne, mutta sain juuri juttuni myytyä muualle. Jos ne olisivatkin halunneet juttuni, se on voi voi. Nopeat syövät, hitaat eivät. Osaavat ehkä ensi kerralla reagoida tarjoukseeni kohtuullisen ajan kuluessa.

        Kiitos erittäin hyvästä vastauksesta. Tätä hainkin: mikä on alan tapa.

        Kuvittelin, että juttua voi tarjota kerrallaan vain yhteen paikkaan, mutta mukava kuulla ettei näin ole. Maanantaina siis soittokierros lehtiin, joissa juttuja sisässä ja jos eivät osaa sanoa, niin pistän jutut samantien muille mahdollisille lehdille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 148
      4183
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3784
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      21
      2618
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1629
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1605
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1533
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1511
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1501
    Aihe