Lentoemännän työ käytännössä

hakija¨07

Jos täällä joku sellainen käy joka on oikeasti kyseistä työtä tehnyt niin voisi kertoa vähän omakohtaisia kokemuksia?
Esim. työputkien pituuksista, työympäristön hengestä, työn raskaimmista puolista jne.

Itse olen menossa Finnairin soveltuvuustesteihin (3.vaihe) lähitulevaisuudessa.

11

5312

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paljon...

Poimittu keskuteluista....

1. näkee maailmaa (totta)
      2. hyvä palkka (totta sekin)
      3. hieno työpuku (no riippuu vähän...)

ja miinuksina ovat:
      1. huonot työajat (miinus? minulle ainakin vaihtelevat työajat ovat plussa, toimistotyö 8-16 ei sovi minulle, ehkä sinun pitäisi harkita sitä)

2. ei saa välttämättä lomia sillon kun haluaa (no voi voi... ei kannata tulla alalle, mitä väliä sillä milloin lomansa saa... kaikilla on vuoro joskus.. lomasysteemi on ainakin Finnairilla reilu, se kiertää vuosittain)

3. ikävät, pompottavat matkustajat (niitä matkustajia varten sinä siellä tulet olemaan, vaikka moni saattaakin muuta kuvitella, matkustajat ovat 95% mukavia, tai sitten tässäkin metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan)

4. tylsää rutiinityötä, myyntiä, roskien keruuta, tarjoilua, turvalaitteiden tarkastusta (työ on niin paljon muutakin, nautin siitä että jokainen päivä on erilainen , vaikka onkin rutiinihommat jotka pitää suorittaa, työtoverit vaihtuvat joka on suuri plussa, samoin asiakkaat, kohteet, eri lennoilla on erilaiset palvelut... yms... sanoisin että paljon vaihtelevampaa kuin joku tilinpäätösten tuijottaminen)

5. työkaverit vaihtuu aina (SUURI PLUSSA)

6. koneiden myöhästelyt ja hajoamiset, joiden takia suunnitelmat voi mennä täysin pieleen (jos et ole valmis tuollaiseen (myöhästelyt yms, kyllä näkyvät palkassa) niin unohda!

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=121&conference=4500000000001812&posting=22000000028485166

• hakija¨07

Tajusin itsekin juuri että hetkinen, tuoltahan noita juttuja löytyy vanhemmista ketjuista:D

Sitä mietin, kun joku sanoi tuolla rekrypäivillä että nykyään emot koulutetaa konetyypin mukaan, notta mahtaako pitää paikkaansa, koska eikö tuo käytännössä tarkoittaisi sitä että ne ketkä lentää kauas, lentää sitten ikuisesti kauas:D

Ja jos työporukka vaihtuu jatkuvasti, niin ehtiikö siinä sitten tehdä kollegoista "kavereita"?

Terveyshaastattelussa tuli sellainen olo, että lentoemon tulisi olla lähinnä pyhimys, pitääkö tämä paikkaansa? Ymmärrän, että terveet elintavat ovat tärkeitä että jaksaa, mutta onhan sitä vapaa-aikaakin sitten:D
        Minä syntinen tunnustan välillä ottavani muutaman olusen...

• täälläkin ;)
        hakija¨07 kirjoitti:

Tajusin itsekin juuri että hetkinen, tuoltahan noita juttuja löytyy vanhemmista ketjuista:D

Sitä mietin, kun joku sanoi tuolla rekrypäivillä että nykyään emot koulutetaa konetyypin mukaan, notta mahtaako pitää paikkaansa, koska eikö tuo käytännössä tarkoittaisi sitä että ne ketkä lentää kauas, lentää sitten ikuisesti kauas:D

Ja jos työporukka vaihtuu jatkuvasti, niin ehtiikö siinä sitten tehdä kollegoista "kavereita"?

Terveyshaastattelussa tuli sellainen olo, että lentoemon tulisi olla lähinnä pyhimys, pitääkö tämä paikkaansa? Ymmärrän, että terveet elintavat ovat tärkeitä että jaksaa, mutta onhan sitä vapaa-aikaakin sitten:D

Hei, suurin osahan meistä sitä alkoholia joskus ottaa ja se on ihan ok, kunhan ei juo sitä ongelmaksi asti, ettei se haittaa työntekoa :).

• konetyyppi
        hakija¨07 kirjoitti:

Finskillä saa useamman konetyypppikoulutuksen...
        Oliskohan peräti kolme kerralla saa olla voimassa.

Esim. A340, A320-sarja ja B757

• milloin?

Jos palkka on mielestäsi hyvä, milloin olet ostanut jotain kaupasta?

• sopii minulle

Tämä työ on vaativaa, mutta vaihtelevaa myös positiivisessa mielessä.Jos pidät epäsäännöllisistä työvuoroista ja arkivapaista, niin lentäminen sopii sinulle. Työpäiviä voi olla 4-5 peräkkäin ja sen jälkeen yksi vapaapäivä. kesällä ja loma-aikoina on paljon töitä ja vapaita/lomia on vaikea saada haluaminaan ajankohtina. Lomat kiertävät niin, että , jos tänä vuonna lomasi toukokuussa, niin ensi vuonna kesäkuussa ja sitten heinäkuussa jne... Saat yhden viikonloppuvapaan kuussa, joka on 3pv.(vapaapäiviä on kuussa 9-10). Aikaerolentojen jälkeen on muutama toipumisvapaapäivä. Nykyisin kohteissa ei juurikaan enää ehdi oleilemaan, melkein aina tullaan jo yhden yön jälkeen takaisin. Pitkien lentojen työajat ovat n. 10-12h.Joskus joutuu heräämään aamulla kolmelta tullakseen töihin tai sitten olemaan valveilla kaiken yötä...ja hymy ei saa kuitenkaan hyytyä.
      Tässä työssä on PAKKO pitää ihmisistä, muuten työ alkaa ahdistaa. Tiimityöskentelynkin pitää olla luontaista- kaikkea tehdään yhdessä.Työkaverit ovat kivoja ja niin ovat matkustajatkin suurimmaksi osaksi.
      Kun aloitat työn, niin olet ns. hierarkiassa nuorimpana lennolla- se voi olla joillekin vaikea rasti- varsinkin, jos on tehnyt aiemmin itsenäistä työtä.
      Toisaalta maailmaa kyllä jonkin verrran pääsee näkemään ja työn epäsäännöllisyys sopii ainakin itslleni loistavasti. En jaksaisi 8-16- mallia!

• lentoemännän ammatista kiin...

Hei!
        Olisi kiva tietää miten paljon tai siis vähän nuita lomia on koko vuonna? onko kesällä minkä verran lomaa, entä onko jouluna lomaa? ja kertoisittako muutkin lomat te lentoemot, jotka tästä varmasti tiedätte! KIITOS!

• ..xera..

ehtiikö olemaan suunnilleen ollenkaan perheen kanssa jos on lentoemo? olisin todella kiinnostunut ammatista, mutta perhe on minulle myös tärkeä ja haluan viettää myös heidän kanssa aikaa. lentoemäntä on aina ollut haaveammattini, enkä keksi mitään muutakaan sopivaa ammattia itselleni, pliiis vastatkaa.!

• kandi-c/a
        lentoemännän ammatista kiin... kirjoitti:

Hei!
        Olisi kiva tietää miten paljon tai siis vähän nuita lomia on koko vuonna? onko kesällä minkä verran lomaa, entä onko jouluna lomaa? ja kertoisittako muutkin lomat te lentoemot, jotka tästä varmasti tiedätte! KIITOS!

Lomaa on ihan niin paljon, kuin Suomen lomalaki sitä ihmiselle sallii Finnairilla 15-vuoden palvelun jälkeen ylimääräinen 6 pvä.
        Kesäloma ajalla 1.5. - 30.9. ja talviloma 1.10.-30.4. ja kuten kaikkialla, työnantaja määrää, koska lomasi pidät.

• normaalien
        lentoemännän ammatista kiin... kirjoitti:

Hei!

vuosilomasääntöjen mukaan mennään eli kesälomaa 4 viikkoa ja talvilomaa 1 viikko, kun on ollut vähintään yhden vuoden työsuhteessa (tiettyjen kertymäkausien puitteissa, eikä katkoja työsuhteessa). Kesäloman voi saada ajalla toukokuu-syyskuu ja niissä on kiertävä vuorojärjestelmä eli "huojakin" loma-aikoja joutuu hyväksymään. Ei muita lomia (no, sitten kun on töissä ollut jotain 15vuotta saa yhden talvilomaviikon lisää). Vapaita on sitten kuussa 9-10pv vähintään, joskus enemmän. Joulut, pääsiäiset, juhannukset ym. menee todennäköisimmin töissä, jos et satu talvi/kesälomaasi silloin viettämään. Ei saa siis mitään ylimääräisiä lomia tai vapaita juhlapyhiksi. Tavallisia vapaita voi toki niiden ajaksi toivoa, mutta toivojia satoja muitakin eli toteutuminen on vähän "herran haltuun" juttuja.

• vierailijaemo
        ..xera.. kirjoitti:

ehtiikö olemaan suunnilleen ollenkaan perheen kanssa jos on lentoemo? olisin todella kiinnostunut ammatista, mutta perhe on minulle myös tärkeä ja haluan viettää myös heidän kanssa aikaa. lentoemäntä on aina ollut haaveammattini, enkä keksi mitään muutakaan sopivaa ammattia itselleni, pliiis vastatkaa.!

Jos on tärkeää olla joka yö kotona ja päästä varman päälle lasten kevät- ja joulujuhliin ym., niin en voi suositella! Toisaalta taas on usein arkivapaita, jolloin voi olla esim. koululaista vastassa kotona ja tarhaikäinen voi pitää myös "vapaapäivän" hoidosta. Toki vaatii paljon järjestelyä ja joustoa niin emon kuin perheen puolelta. Mahdollista on -mikset kokeilisi? Voithan aina vaihtaa johonkin muuhun hommaan, jos ei olekaan sun juttu...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3387
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2661
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1729
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1695
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1618
    Aihe