Missä voisin myydä tauluja?Entä hinnoittelu?

seriniina

Teen harrastuksena yleensä vesiväreillä maalauksia eri aiheista,mm.muotokuva-ja maisemamaalauksia.Yleensä joko A3 tai A4 ja jotkut maalaukset 2 kertaa A2.Muutama taulua on kirppikseltä ostetuissa lasikehyksissä,muutaman taulun olen vienyt kehystettäväksi lähellä olevaan puutyöliikkeeseen.Siellä A3-kokoisen maalauksen kehystys maksoi 22 euroa.En ole keksinyt muuta myyntipaikkaa kuin kirjaston taidelainaamo,mutta sieltä ei kukaan juuri koskaan osta tauluja,vaikka se mahdollisuus siellä onkin,kukaan ei juurikaan edes lainaa sieltä.Mihin voisin viedä myytäväksi?En ole suunnitellut ammattia taiteesta,vain pieniä lisätuloja,jotka eivät vaikuta kuntoutustukeen,mitä saan.Olen käynyt muutaman kuukauden kuvataidelinjan kansanopistossa,lisäksi muutaman vuoden maalaillut kotona itsekseni.Minulla on noin 100-200 maalausta kotona,mutta vain 20-30 on sellaisia,hiukan paremmin tehtyjä,joita voisin myydä tauluina.Teen aina liian nopeasti,alle 2 tunnissa ja maalauksista ei tule niin taitavasti tehdyn näköisiä.Pitäisikö hintaa miettiessä ottaa huomioon se,kuinka taitavasti osaan maalata,vai maalauksen koko?Kirjastossa olevat taulut ovat noin A2-ja A3-suurinpiirtein,kehyksineen.Niille olen antanut 50-80 euroa hinnoiksi.Parin henkilön mielestä olen antanut liikaa hinnaksi koska minulla ei ole "nimeä" Mutta en viitsisi mitään 20-40 euroakaan laittaa,jos taulu on kooltaan vaikka A2 ja se on öljyväreillä maalattu.En ole läheskään niin taitava kuin monet netissä löytämistäni gallerioiden maisema-ym.kuvista.Mutta olen huomannut,että pystyisin parempaan jos käyttäisin aikaa.Miten voisin hinnoitella tauluni ja mihin voisin viedä myytäväksi?

11

15944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sama "ongelma" on kaikilla harrastelijoilla ja kait jossain määrin myös ammattilaistaitelijoilla. Yhtä oikeaa ratkaisua ei ole ja joudut itse olemaan aktiivinen myydäksesi taulujasi. Netissä on esim. Huutonet-sivusto, jonne voi laittaa omia teoksiaan myyntiin (tosin kauppa näyttää käyvän nihkeästi).Itse olen pitänyt näyttelyitä ilmaiseksi kahvioissa ja kirjastoissa ja liittynyt paikalliseen taideyhdistykseen ja osallistunut sitä kautta yhteisnäyttelyihin. Tällä hetkellä töitäni on erään tuttavan kirpputorilla seinällinen ja siellä (yllättäen, koska kuvittelin taulujen olevan liian kalliita kirpputoriympäristöön) kauppa on käynyt mukavasti. Kirpputorinpitäjä saa provikat myynnistä, muuten en maksa mitään.
      Voit ottaa yhteyttä kaupunkisi/kuntasi kulttuuritoimistoon ja kysy heiltä listausta mahdollisista näyttelypaikoista.
      Hinnoittelu on aina myös aikamoista arpapeliä ja taso riippuu mielestäni myyntipaikastakin ja siitä, ottaako joku provikat välistä. Itselläni on se periaate, että kunhan omani saan pois ja vähän vaivanpalkkaa, niin se riittää minulle. Tsemppiä ja aktiivisuutta!

    • karjalan tyttö

      Tosi on, myynti on vaikeaa, varsinkin kun ihmiset ei osaa aina arvostaa käsityötä.
      Mutta asiaan. Musta sä hinnottelet taulusi sopivasti, riippuu tietysti, kuinka paljon siihen on mennyt väreihin ja kehyksiin rahaa.
      Mä olen samassa pisteessä. Koetan saada pientä lisätuloa myös kuntoustustuen lisäksi, mutta olen pitänyt useita näyttelyjä kirjastoissa, seurakunnan ja kauppa- sekä kahvilatiloissa. Kirppistä olen myös ajatellut, mutta tällä hetkellä paras myynti kulkee "puskaradion" kautta. Netissä on myös myynti mahdollista. Hae nuorten tai vanhempien taidemyynti sivuja, niitä on sekä ilmaisia, että maksulisia myyntipaikkoja.
      Tsemppiä myyntiin!

    • tait, eilija

      Hei!
      Jos kysymykseesi joku tietäisi pätevän vastauksen, niin siitä taiteilijat oisivat valmita maksamaan
      vaikka mitä.
      Tauluja maalaa kuka tahansa, mutta se on mies, joka ne myy, sanoi minulle eräs kauppias, urani
      alkuvaiheessa, nyt parikymmentä vuotta myöhemmin totean, että niin se on.
      Olen ratkaissut ongelman ostamalla kehystämö/taidekaupan, niin ei tarvii käydä keltään ruinaamassa
      teosten myyntipaikkoja.
      Yleensä taideteokset kiertää hitaasti, joskus myyn kymmenen vuotta siten tekemiäni töitä, kaikille
      löytyy ostaja, jos hinta sopiva, mutta aikansa usein ottaa, joku menee viikoissa.
      Aloittelevilla taiteilijoilla on se ongelma, että hinnoittelevat työnsä metsään.
      Kannattais ottaa alkuun se asenne, että kunhan saa tarpeiden hinnan ja vähän päälle,
      jolla saa taas ostettua uusia tarpeita, oppii tekemään parempia ja saa hintaa nostettua ajan kanssa.
      Töissä on aluksi liian paljon ns tunnearvoa, itse on omien töidensä väärä kriitikko, kannattaa kysyä
      joltain toiselta. Käy katsomassa ammattilaisten (ei nekään kaikki hyviä) töitä, vertaa niitä omiisi ja
      mieti hinnoittelua.
      Huuto.net , erilaiset tapahtumat, torit, puskaradio ym kanavia.

    • vanapoika

      Tuntuu olevan myynti kikat hukassa myös toisilla pikku taiteilijoilla.Pikkutaiteilijoiksi ajattelen meitä sellaisia joilla ei ole sitä nimeä,vielä.
      Ole maalannut persoonallisia kuvia maatalous töistä ja maisemista maalla.Sekä tehnyt muunkinlaista ite,taidetta puusta.Mutta en ole myynyt yhtään teosta ainakaan vielä,kun en tiedä mitään kanavia, kuinka myydään.Mutta mihinkään polku myyntiin en kyllä rupea,pitäähän sitä nyt oma arvonsa itse tuntea.Ja ajatella toisiakin ettei hintoja polje maan alle.Nuo maalaus tarvikkeet näkyy maksavan melko paljon.

      • Pikassonen

        Kesällä torille myymään taidetta , onhan siellä niitäkin paappoja vielä liikkellä jotka myyvät "oikeaakin " taidetta , hinnoista en osaa sanoa , jos myyt halvalla ts. kulujen jälkeen jää käteen 20-30 euroa , tulee kohta joku "taiteentuntija " mesoamaan että myyt liian halvalla , vaikka kauppa ei edes kävisi ....


    • liity seuraan

      Liity harrastelija taideseuraan. Sielllä on yhteisnäyttelyitä. Vuosijäsenmaksu on n. 35 € ja Jos näyttelytila on kesksutassa on näyttelyyn osallsitumismaksu n. 50€ ja kauempana 20..30€. Nyt puhuin Hesasta. Kylillä ja kaupungeilla on taideseuraoja. Myös taideseurojen jäsenet järjestävät keskenään yhteisnäyttelyitä valitsemisssaan paikoissa. Näissä taideseurojen näyttelyissä akvarellien hinnat alkaa 200€ ja öljyväri 400€. Toki voit laittaa vaikka 80€ hinnaksi, mutta se tahtoo olla sama kuin asuntojen myynnin kanssa. Hyvä asunto myy ilman että sitä myyjä myy. Taideteos myy jos se on hyvä ja silloin siitä myös maksetaan mitä taiteilija pyytää. Itse olen ollut pari v taideseurassa ja tämänkin vuoden maksoin, mutta en tiedä maksanko jäsenyyttä enää 2013 ... ?

    • Anonyymi

      Minä haluaisin lahjoittaa omia tauluja kotihoitotoimistolle sitten joskus kun minua ei ole.

    • Anonyymi

      Olen lahjoittanut omia töitä Pieksämäkeläisiin työpisteisiin. Hyvin ottivat vastaan. Kiitos.

    • Anonyymi

      Voi hyvät ihmiset, älkää tuputtako taulujanne toisille, he joutuvat vastentahtoisesti katsomaan seinällään kuvaa, joka ei sovi sisustukseen. Itsekritiikki on hyve ja kehittymisen edellytys

    • Anonyymi

      Kaikenmaailman töhertäjät yrittävät saada rahaa töhrryksillä menkää oikeisiin töihin. Taide on täysin turhaa ihminen ei sitä tarvitse. Taide on rietasta, syntistä Jumala ei siedä kuvia. Kuvat ovat maallista hapatusta, ihminen yrittää luoda mutta ainoa luoja on Jumala, ihmisen ei saa nousta Jumalan edelle. Kaikki taiteilija joutuu helvetti, menkää ja tehkää parannus ja menkää töihin!

      • Anonyymi

        höpö höpö


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe