eli kiinnostaisi alkaa tekemään flash animaatioita. Onko ko. aiheesta jotain hyvää opasta olemassa? Ei tarvitse välttämättä olla ihan mikään for "dummies" tasoinen koska olen kuiten IT ammattilainen. Mutta toisaalta falsh animaatioiden teko on ihan uusi asia, eli perusteetkin olisi hyvä ola edes lista muodossa.
Hyvää opasta Flash animaatioiden tekoon
3
2031
Vastaukset
- trolliolli
Eli tuon niminen kirja löytyy itseltäni tällä hetkellä kirjahyllystä. Kirjoittajina ovat Markku Hyttinen, Mauno Koponen ja Miikka Lyytikäinen. Itse en ole vielä tätä kokonaan kerennyt lukea, mutta vaikuttaa ihan asialliselta.
Melkein kaikki markkinoilta löytyvät flash-oppaat taitavat olla "for dummies" -tyylisiä, mutta kuten sanoit, eipähän niiden perusasioiden kertaaminen ole koskaan pahasta.
Kirjastosta löytyy jonkinlaisia flash-oppaita, tosin laatu vaihtelee. Muistan itse yhden kirjan, jossa tosiaan opetettiin tietokoneen käyttö aina kansioiden luomisesta tiedostojen nimeämiseen. Lisäksi kirjan esimerkit olivat aivan järkyttäviä. Ei antanut kovin vakuuttavaa kuvaa kirjoittajan omista taidoista. Mutta sen avulla minä flashin perusteet itse opin.
Kannattaa muistaa, että flashista on tullut uusi versio, missä on melko paljon uudistuksia (mm. actionscript on muuttunut aika paljon). Saattaisi olla järkevää opetella heti alkuun tuon uuden version kanssa, sillä siirtyminen siihen tulee kuitenkin jossain vaiheessa vastaan. En tosin tiedä, löytyykö siihen vielä kirjoitettuja oppaita.- fggfdg
no toi kirja nyt vain kertaa suomeksi mitä flashin ohjeissa on, joten en kyllä haaskaisi rahaa jos osaa yhtään englanti....
- Mikis78
Vaikka onkin vähän vanha keskustelu, niin voisin lisätä, että vaikka Flash 9 ja AS3 onkin jo julkaistu... jos työkseen haluaa flashia osata, on hyvä hallita Flash 6 - 8 (AS1, AS2 ja Flash 8:n ominaisuudet) ... ja sitten tietenkin Flash 9 ja AS3 tuoreimpana, jota kannattaa jo silmäillä kovasti.
Yllättävän monet vaativat vielä sivustonsa ja bannerinsa Flash 6 -muodossa, eikä siitä juurikaan keskustella tai tingitä, joten hukkaan ei oppi mene. Sen lisäksi Flash 9 ja AS3 on kovasti haastavampi työstää kuin varhaisemmat versiot (oma mielipide), joten sisäänajo on kenties hyvä tehdä niillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Missä kokoomuksen naiset?
Hähmäistä ukkotarinaa kuultu koko viikonloppu. Kukaan ei ole kokoomuksessa edes yrittänyt pitää naisten puolta. Jopa263318Finland is now Petter place
Audin B-ryhmän ralliautolla saatiin kansa voimaan hyvin. Kiitos kokoomus huumoripläjäyksestä.182263Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita
HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.1301884Huomasitko? Tidjan Ban tyttöystävä paljastui - Tuttu kohutusta rakkausrealitystä
Ban tyttöystävä on Kolmiodraama-realityn Heidi Kytö. Ba ja Kytö kertoivat maaliskuussa 2026 somessa, että he ovat seurus111299Alkuperäinen Jeesuksen antama kastekäsky on Matteuksen evankeliumissa
Matt.28:16-20 16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän menn1631137Vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden kasteesta.
Nykyaikana on niin paljon tietoa saatavilla että vilpitön totuudenetsiä löytää totuuden myös kristillisestä kasteesta. R4501022- 46969
- 55801
Toivon että kuulut elämääni
Mutta aika näyttää miten läheisesti. Lupaan kertoa jossain sivulauseessa, kun muutan paikkaa.33753- 67741