eli kiinnostaisi alkaa tekemään flash animaatioita. Onko ko. aiheesta jotain hyvää opasta olemassa? Ei tarvitse välttämättä olla ihan mikään for "dummies" tasoinen koska olen kuiten IT ammattilainen. Mutta toisaalta falsh animaatioiden teko on ihan uusi asia, eli perusteetkin olisi hyvä ola edes lista muodossa.
Hyvää opasta Flash animaatioiden tekoon
3
1978
Vastaukset
- trolliolli
Eli tuon niminen kirja löytyy itseltäni tällä hetkellä kirjahyllystä. Kirjoittajina ovat Markku Hyttinen, Mauno Koponen ja Miikka Lyytikäinen. Itse en ole vielä tätä kokonaan kerennyt lukea, mutta vaikuttaa ihan asialliselta.
Melkein kaikki markkinoilta löytyvät flash-oppaat taitavat olla "for dummies" -tyylisiä, mutta kuten sanoit, eipähän niiden perusasioiden kertaaminen ole koskaan pahasta.
Kirjastosta löytyy jonkinlaisia flash-oppaita, tosin laatu vaihtelee. Muistan itse yhden kirjan, jossa tosiaan opetettiin tietokoneen käyttö aina kansioiden luomisesta tiedostojen nimeämiseen. Lisäksi kirjan esimerkit olivat aivan järkyttäviä. Ei antanut kovin vakuuttavaa kuvaa kirjoittajan omista taidoista. Mutta sen avulla minä flashin perusteet itse opin.
Kannattaa muistaa, että flashista on tullut uusi versio, missä on melko paljon uudistuksia (mm. actionscript on muuttunut aika paljon). Saattaisi olla järkevää opetella heti alkuun tuon uuden version kanssa, sillä siirtyminen siihen tulee kuitenkin jossain vaiheessa vastaan. En tosin tiedä, löytyykö siihen vielä kirjoitettuja oppaita.- fggfdg
no toi kirja nyt vain kertaa suomeksi mitä flashin ohjeissa on, joten en kyllä haaskaisi rahaa jos osaa yhtään englanti....
- Mikis78
Vaikka onkin vähän vanha keskustelu, niin voisin lisätä, että vaikka Flash 9 ja AS3 onkin jo julkaistu... jos työkseen haluaa flashia osata, on hyvä hallita Flash 6 - 8 (AS1, AS2 ja Flash 8:n ominaisuudet) ... ja sitten tietenkin Flash 9 ja AS3 tuoreimpana, jota kannattaa jo silmäillä kovasti.
Yllättävän monet vaativat vielä sivustonsa ja bannerinsa Flash 6 -muodossa, eikä siitä juurikaan keskustella tai tingitä, joten hukkaan ei oppi mene. Sen lisäksi Flash 9 ja AS3 on kovasti haastavampi työstää kuin varhaisemmat versiot (oma mielipide), joten sisäänajo on kenties hyvä tehdä niillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475196- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131848Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh331221- 811214
- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984