Fiat Linea

teltta

Fiat Linea on mielestäni pettymys. Noin raamikkaan ja hyvännäköisen auton ympärille olisi voinut panostaa kunnolla, eikä tarjota vain pelkästään 1,4 -litraista nuhapumppua ja surkeaa varustetasoa. No se hinta on tietty näennäisesti halpa, mutta varusteita on jäänyt puuttumaan melkoisesti. Jopa MP3 -soittimesta täytyy maksaa erikseen! Jos auton laittaisin, niin mieluummin ostaisin ehkä Fiat Albean. Siinä tuntuu olevan hinta kohdallaan.

30

25836

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eikös

      autohan on tehty ns, kehittyville markkinoille eikä ole edes aluperin tarkoitettu euroopan myyntiin vähän sama kuin Albea...

      • teltta

        Meinaan, että jos autossa ei ole edes vararengasta mukana, niin kyllä tuntuu että asiakasta yritetään vedättää. Paljonkohan Linea maksaa oikeaan autoon verrattuna kun se on varustettu..?


      • teltta kirjoitti:

        Meinaan, että jos autossa ei ole edes vararengasta mukana, niin kyllä tuntuu että asiakasta yritetään vedättää. Paljonkohan Linea maksaa oikeaan autoon verrattuna kun se on varustettu..?

        Eiks vararengas ole todettu nykyisin käytännössä melko turhaksi painolastiksi kuljettaa aina mukana?


      • Realismus
        teltta kirjoitti:

        Meinaan, että jos autossa ei ole edes vararengasta mukana, niin kyllä tuntuu että asiakasta yritetään vedättää. Paljonkohan Linea maksaa oikeaan autoon verrattuna kun se on varustettu..?

        Linea on kuitenkin uskomattoman hyvännäköinen ja tyylikäs vokkelon nuhapumppu-versioihin verrattuna.
        Toisaalta mikä tahansa Skodahan on nykyään parempi kuin Vokkelo :-))


    • zztap

      Varustelutaso on kyllä osittain pettymys (etenkin ilmastoinnin puuttuminen vakiona), mutta vararengasta ei kyllä ole monessa muussakaan autossa enää... Yleensä on tilalla paikkaussarja tms. paketti.

      Tehokkaampien mallien ystäville varmaan toi Bravo on miellyttävämpi malli? Linean moottoreissa varmaan pyritty juuri edullisuuteen ja (etenkin dieselissä) taloudellisuuteen.

      Saas nähdä miten muovisen ja halvan oloinen tuo Linea on sitten ihan livenä... Toivottavasti yllätyn positiivisesti :)

      • mihinkä se koskee

        Tuo Linea on kyllä yllättävän tyylikkään näköinen auto, harmivaan että_jälleenkerran_delta ryssii ihan kelpo konseptin.. Mokat A) hinnoittelu(ahneus) B)varustelu(kauhea hintaan nähden) C) moottorivalikoima kivikautinen(Bensiini), Dieselin hinnaksi delta tulee kuitenkin pätkäsemään sellasen hinnan että vaan kärpäset pyörivät hallissa auton ympärillä..

        Delta ei tunnu panostavan näihin uutuus malleihin paskankaan vertaa vaan nyt hehkutetaan vaan uutta farkku Ceediä... no en olisi jokatapauksessa enää deltan kanssa asioinu.. sääli sinällään fiat kuskeille ja faneille, mulle riitti yksi karvainen kokemus yhditelmästä Fiat/delta-auto/takuukorjaukset.. pakko myöntää silti että tuo linea kiinnosti minua aluksi hyvinkin paljon...


    • Tuleva asiakas

      Ihmettelen näitä kommentteja täällä... Hinnasta sen verran että hinta juuri tipahti ja on nyt 15990 joka on mielestäni todella hyvä hinta/laatusuhde.

      Ilmastointi ON vakiona siinä, sekä 6 airbagia, ajotietokone sekä kaikki tarvittava. Vararenkaalla ei nykyisin kyllä paljoankaan tee, kuitenkin kun ostaa uusi auto (esim. Linea) niin mukana tulee kompura ja vakuutus maksaa hinauksen (vai onko suomessa joku joka ostaa uuden auton ilman kaskoa?)

      Albeasta sen verran että Linea on tarkoitettu euroopan markkinoille kylläkin ja vaikka siinä on MP3 soitin, niin se on sen verran karu sisältä että itseltäni meni fiilikset.

      Koneista valittaville - vuonna 2008 on tulossa kaksi uutta konetta, 1,4 bensa turbo (120hv) ja uusi diesel kone, joten kohta on vaihtoehtoja. Ei se oo Delta auton syy että ei vielä valmisteta muita malleja..

      Miinukset autossa mielestäni ovat:
      - Takapenkin kohdalla katto on liian alhainen (olen 188 ja en pystynyt istumaan siellä pää suorassa, vaikka jalkatilaa oli)
      - Ohjaus on liian herkkä keskialueella moottoritiellä
      - Takana on rumpujarrut (vaikkakin jarrut tuntuivat todella hyviltä kun koeajoin Linean)

      Plussat:
      - Hyvä varustelu vakiona (sähköt, säädöt, jne)
      - Mukava ajaa
      - Turvallisuus (Euroncap antoi 5 tähteä Grande Puntolle johon alusta ja sisusta perustuu)
      - Hinta/laatu
      - Takakontti on ISO
      - Pitkä takuu

      T: Alkuvuodesta Linean omistaja

      • uutta putkeen

        Hyvin sanottu... Itsekin suunnittelen Linean tilaamista. Kiinnostaisi paljon se diesel automaatti yhdistelmä, voisi olla leppoisaa ajella :) Ei vaan vielä tiedä että mihin hintaan sellaisen saisi?


      • Linean
        uutta putkeen kirjoitti:

        Hyvin sanottu... Itsekin suunnittelen Linean tilaamista. Kiinnostaisi paljon se diesel automaatti yhdistelmä, voisi olla leppoisaa ajella :) Ei vaan vielä tiedä että mihin hintaan sellaisen saisi?

        tilanneena ja viikonlopun koekäyttäneenä sanoisin että tuollaisen pieniruokaisen dieselin joka näyttää kokoluokkaa isommalta ja on kohtuu hyvin varusteltu vaihtoehtoja on aika vähän..... Itse olen toki vähän vanhempi kaveri (30 ) ja etsin käyttöautoa jossa olisi pitkä takuu, pieni kulutus, kohtuullinen hankintahinta ja suht pitkät huoltovälit (väittivät että lineassa 30000km). Itselle kun tuo kulkine on enemmänkin työkalu (40000 vuodessa josta työajoa=kilometrikorvattavaa 30000/vuosi) eikä jatke jalkoväliin. Olisin toki löytänyt vieläkin edullisemman dieselin (Getz) jossa on kanssa 5v takuu mutta kun lomilla tulee käytyä mökillä ja talvisin pari skimbareissua lappiin niin tuo kolmihenkinen perheemme ei välttämättä olisi lomakamojen kanssa mahtunut "pikkuautoon". Moni muu vaihtoehto kariutui tuohon 5v lyhyempään takuuaikaan. (karuja kokemuksia esim. 2v 2kk vanhasta Golfista jonka 90t "huolto" tuli maksamaan 1800€.... Maahantuoja ei tullut vastaan, takuu loppu. Olisi normaali takuuaikana ollut takuuseen menevä remppa.)
        Tokikin siis saman kokoisia=c-segmentti vaihtoehtoja olisi ollut esim. Kia Ceed ja Hyundai i30 joissa olisi ollut tuo 1.6 crdi kone mutta molempien Linean hintaiset "karvalakkimallit" olivat huonommin varusteltuja. (kiassa peruskinnerissä ei edes ilmastointia?!) Hieman pirteämpiä nuo toki ovat, mutta ei niistäkään mitään rakettia saa. Ja nyt kun itsellä kyseessä työnantajan maksamia kilometrejä kulutus on molemmissa hieman isompi. (kaikki versiot olleet itsellä yhden viikonlopun yli ajossa mökkireissun ~1200km eli perustuu siis omalla ajotyylillä ajettuun todelliseen matka-ajoon eikä valmistajan ilmoittamiin lukemiin) Lisäksi tuon Linean tavaratila miellytti.

        Itse en ole mikään merkkifani ja se mikä tuossa hieman hirvityttää on Fiatin laatu. Kai se tänäpäivänä on kuitenkin niin että tuo tuotevastuulaki on aika tiukka ja itse olen aiheen tiimoilta joutunut usein työssäkin vääntämään joten eiköhän nuo takuukorjauksetkin suju (mikäli sellaiseen tarvetta) kun laitetaan firman aiheeseen erikoistunut lakimies asialle. ;o)

        Ps. Vielä ihan vaan ärsytyksen vuoksi:
        tuosta "nuhapumppu" nimikkeestä; kaikki yli 225kg painavat laitteet joissa ei ole yli 200 hv tehoja on nuhapumppuja.

        (vaihdoin Honda Blackbirdin uuteen ZZR 1400 ABS:ään.....)

        Pps. tuo siis tarkoitettu kaikille lippalakki pakoputkivirittäjille... (yksi sellainen selitti vakavissaan viimekesänä kun Hondalla ajelin että hänen seat ibitsa fr peittoaa minkä tahansa pyörän mennen tullen suoritusarvoissa. Oli poika laitellut oikeen vapaavirtaussuodattimen ja hillittämän vimäriputki "pakorännin". Että näin.)
        Ei muuta kun lisää tippaliimaa lippalakkiin ja syvemmälle se päähän.


      • LineaLineaLineaLineaLineaLi...

        Fiat Bravassa toi ohjaus kans aika aliarvoinen, mutta muuttui aivan loistavasti kun atuoon asennettiin 40mm madaltava alustasarja. Sama taitaa päteä Lineaan.


    • No sillai!

      Kun näitä viestejä lukaisee,tulee mieleeni
      kuinka moni itseasiassa on käynyt koeajamas-
      sa kyseisen automallin?.
      Onko kyselty tarjousta?.
      Sillä varustetasolla ja hinnalla millä Fiat
      Lineaa myydään kilpailijat taitavat sittenkin
      olla aika vähissä.

      • ihan kelpo peli sen on

        Hyvä ajaa ja melko edullinen, 120-heppaisen bensaturbon saa melko hyvällä varustuksella noin 21 tuhannella. Vastaavankokoisesta Golf Variantista 1.4TSI turbokonella saa maksaa pari tonnia enemmän.

        Omia ostoaikeita kyllä jarruttaa seuraava keskustelu, jota Linean kohdalla käydään.

        http://87.94.41.25/ftcf/board/index.php?topic=8595.0


      • delta sucks. :(
        ihan kelpo peli sen on kirjoitti:

        Hyvä ajaa ja melko edullinen, 120-heppaisen bensaturbon saa melko hyvällä varustuksella noin 21 tuhannella. Vastaavankokoisesta Golf Variantista 1.4TSI turbokonella saa maksaa pari tonnia enemmän.

        Omia ostoaikeita kyllä jarruttaa seuraava keskustelu, jota Linean kohdalla käydään.

        http://87.94.41.25/ftcf/board/index.php?topic=8595.0

        Teltta tosiaan on aika pahasti möhlinyt tän jo moottorivalinnoissa, tarjollahan ei ole kun noita nuhapumppuja? 120 ja 150hv diisselit on jätetty kokonaan tuomatta suomeen.. saa nähä onko uudella maahantuojalla parempaa annettavaa :)


      • Ei näytä olevan
        delta sucks. :( kirjoitti:

        Teltta tosiaan on aika pahasti möhlinyt tän jo moottorivalinnoissa, tarjollahan ei ole kun noita nuhapumppuja? 120 ja 150hv diisselit on jätetty kokonaan tuomatta suomeen.. saa nähä onko uudella maahantuojalla parempaa annettavaa :)

        Uuden maahantuojan sivuilta lainattu teksti.
        "Taloudellisen 1,4-litraisen perusmoottorin ohella saatavana on myös 1,3-litrainen dieselmoottori."

        Eli tarkoittanee, että tuovat Deltaakin suppeamman valikoiman, kun 1,4 litraisesta on tarjolla vain perusversio (77hv).


      • estefan
        Ei näytä olevan kirjoitti:

        Uuden maahantuojan sivuilta lainattu teksti.
        "Taloudellisen 1,4-litraisen perusmoottorin ohella saatavana on myös 1,3-litrainen dieselmoottori."

        Eli tarkoittanee, että tuovat Deltaakin suppeamman valikoiman, kun 1,4 litraisesta on tarjolla vain perusversio (77hv).

        Katotaan myöhemmin mitä perusversio tarkoittaa, eihän tuon dieselin yhteydessäkään mistään ahtimesta mainintaa ole. Toisaalta bensaturbon poisjäänti olisi kyllä harmillista ja outoakin sikäli että samaa konetta on muissakin konsernin autoissa käytössä. Ehkä ahtimellisia ei riitä Lineoihin juuri nyt kun Mito kumppanit myyvät oikein hyvin. Vähän vaiheessa veppisivut vielä ovat ja aikanaan tulee tarkempia tietoja. Jospa vaikka tulisi muita perusvarustetasojakin tyrkylle kuten vaikkapa Emotion.


      • abcdefghijklmn
        estefan kirjoitti:

        Katotaan myöhemmin mitä perusversio tarkoittaa, eihän tuon dieselin yhteydessäkään mistään ahtimesta mainintaa ole. Toisaalta bensaturbon poisjäänti olisi kyllä harmillista ja outoakin sikäli että samaa konetta on muissakin konsernin autoissa käytössä. Ehkä ahtimellisia ei riitä Lineoihin juuri nyt kun Mito kumppanit myyvät oikein hyvin. Vähän vaiheessa veppisivut vielä ovat ja aikanaan tulee tarkempia tietoja. Jospa vaikka tulisi muita perusvarustetasojakin tyrkylle kuten vaikkapa Emotion.

        Bravon yhteydessä on erikseen mainittu moottorin tehot eli siitä voi tehdä johtopäätöksen, että perusversio tarkoittaa sitä 77hv-konetta. Grande Puntosta on tarjolla 1.2l-moottori. 1.4l bensa ja diesel on tippunut pois.


      • Herra x
        abcdefghijklmn kirjoitti:

        Bravon yhteydessä on erikseen mainittu moottorin tehot eli siitä voi tehdä johtopäätöksen, että perusversio tarkoittaa sitä 77hv-konetta. Grande Puntosta on tarjolla 1.2l-moottori. 1.4l bensa ja diesel on tippunut pois.

        Fiat Linea Multijet diesel Sedanin saisi nyt Delta Auton välipäivä markkinoilta ale hintaan, 15.000€ dieselistä!
        Nyt kyllä täytyy harkita uudestaan että ottaisinko tuon tai uuden Octavian?.....
        Kellään kokemuksia Lineasta? Kestääkö, kulutus, huolto jne...


      • köyhä vaan
        Herra x kirjoitti:

        Fiat Linea Multijet diesel Sedanin saisi nyt Delta Auton välipäivä markkinoilta ale hintaan, 15.000€ dieselistä!
        Nyt kyllä täytyy harkita uudestaan että ottaisinko tuon tai uuden Octavian?.....
        Kellään kokemuksia Lineasta? Kestääkö, kulutus, huolto jne...

        Onko Linean 1,3-diesel jakohihnalla vai -ketjulla? Mikä lienee vaihtoväli, jos hihnalla?


      • Ketjulla
        köyhä vaan kirjoitti:

        Onko Linean 1,3-diesel jakohihnalla vai -ketjulla? Mikä lienee vaihtoväli, jos hihnalla?

        Ketjulla.


      • Kiitos!
        Ketjulla kirjoitti:

        Ketjulla.

        Kiitos


      • AN
        Herra x kirjoitti:

        Fiat Linea Multijet diesel Sedanin saisi nyt Delta Auton välipäivä markkinoilta ale hintaan, 15.000€ dieselistä!
        Nyt kyllä täytyy harkita uudestaan että ottaisinko tuon tai uuden Octavian?.....
        Kellään kokemuksia Lineasta? Kestääkö, kulutus, huolto jne...

        18,000km ajoa takana. Ostin MultiJet diisselin 08/2009 ja hyvin on toiminut.
        Huoltopaikkana Autokeskus on 100-0 parempi kuin entinen Delta auto.
        Kulutus on ollut mitään erikoista taloudellisuusajoa yrittämättä maantiellä 100km/h vauhdeilla noin 4,5-4,8 litraa. Kaupungin sekaajossa menee nyt kesällä taas noin 5,5-6,2 välillä.
        Suosittelen!
        http://amirnaveri.vuodatus.net/page/Fiat

        tuolla kotisivulla vähän lisää tietoa Linean diisselistä.


    • se on järki-ihmisten

      monta uutta puntoa ostaneena, nyt 2003 ja 120 000 km lasissa voisin kertoa että
      meillä ei ole yhtään kertaa CD-soitintakaan käytetty eikä ed. 2001 c-kastisoitinta,
      eikä ole MP3 koskaan muissakaan autoissamme olut, eikä ole, eikä kaivattu.
      Niin, radiokin on aina aivan hiljaisella, niin että mitään ei kuulu,
      mutta silloin kun tulee liikennetiedotteet, ne tulevat normaalivoimakkuudella.

    • er

      kun tulee ajoneuvovero päästöjen perusteella, onko minikoneesta hyötyä.

      • Pisara meressä

        Onhan tuo 1.4 litranen ahdettu bensakone melko vähän kuluttava, CO päästöt noin 159g/km, mutta eihän tuo pieni säästö ajoneuvoverossa oikeastaan tunnu missään.

        Paljon enemmän painavat vuosihuoltojen hinnat ja bensakoneessa jakopään remontti. Jakopään huoltoväli on 60tkm / 3 vuotta. Jarrunesteet täytyy vaihtaa kahden vuoden välein ja kalliit sytytystulpat(setti maksaa 85 euroa työt päälle) vaihdetaan usein, eli noin vuoden välein.


      • 1.4 Linea
        Pisara meressä kirjoitti:

        Onhan tuo 1.4 litranen ahdettu bensakone melko vähän kuluttava, CO päästöt noin 159g/km, mutta eihän tuo pieni säästö ajoneuvoverossa oikeastaan tunnu missään.

        Paljon enemmän painavat vuosihuoltojen hinnat ja bensakoneessa jakopään remontti. Jakopään huoltoväli on 60tkm / 3 vuotta. Jarrunesteet täytyy vaihtaa kahden vuoden välein ja kalliit sytytystulpat(setti maksaa 85 euroa työt päälle) vaihdetaan usein, eli noin vuoden välein.

        Jos ostaisin uuden bensakoneisen Linean, venyttäisin jakohihnan vaihtoa 70-80 000 kilometriin, jarrunesteet vaihdattaisin vasta neljän vuoden tai 100 tkm:n kohdalla (kuten tein entisessä Puntossani, ja jarrut toimivat loistavasti!) Tulpat kyllä kannattaa vaihtaa jo kahden vuoden tai 40 tkm:n välein. Ja etsisin hinta/laatusuhteeltaan edullisen huoltopaikan enkä pelkäisi takuun menetystä. Jos tulisi isompi vika ja takuu ei huoltojen venyttämisen/huoltopaikan takia korvaisi, maksaisin sitten korjauksen itse. Mukavampi kuitenkin kuin maksaa itsensä kipeäksi turhan tiheästä huollosta ja kiskurihinnoista!


    • Linea harkinnassa

      Harkitsen käytetyn (2009) linean ostoa autoliikkeestä. Siirtyykö takuut automaattisesti uudelle ostajalle... eikös noissa ole jokin 5 v lisätakuu?

    • Tehokas Linea Turbo

      Mulla on Linea 1,4 Turbo (120 hv) ja kyllä lähtee, 0-100 km 8,1 sek, silti bensankulutus on pientä. Harva kalliimmankaan hintaluokan auto pystyy samaan. Lisäksi Linea on suht tilava ja helppokulkuinen, kaupunkiliikenteessä erittäin näppärä ja maantielläkään ei jää jalkoihin. Missä tamän hintaluokan autossa on vastaavat tilat, tehokas moottori, alhainen kulutus, ESP, ilmastointi, hyvä radio/cd/mp3, ajotietokone, tyylikäs sedan (takalasikin pysyy puhtaana ilman pyyhkijöitä), takapenkit kääntyy 2-osassa, jolloin laskettelusukset,-laudat saa vain heittää sisään.
      Ajo-ominaisuudetkin ihan ok, ohjaus ehkä hieman tunnoton mutta ei haittaa menoa.

    • akkujn58

      Mikä kolisee fiat linean etupäässä hiljaisella vauhdilla käännettäessä.Katsastusmies ei löytänyt mitään vikaa.Autolla on ajettu noin 59000km.Muuten loistava menopeli,turhaan moni mollaa sitä.

      • .................

        Veikkaan iskarin yläpään kääntölaakereita.


    • akkujn58

      Mikä vikana Fiat Lineassa kun kuljettajan puoleinen ikkuna laskee itsekseen ovea avattaessa nykiväs ti jos virta on päällä ja repsikan ikkuna ei toimi kuskinpuolelta ollenkaan

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      105
      5038
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3313
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3165
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      425
      2357
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      243
      1456
    6. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      12
      1261
    7. Mitä sanoisit

      Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      76
      1227
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      75
      1204
    9. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      31
      1168
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      124
      1073
    Aihe