Miten äkkiä

viljaton dietti

auttaa, jos kyseessä on keliakia.

11

2818

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keliman

      Jos sulla on todettu keliakia, oireet helpottuvat noin 1-6 kk aikana. Joillakin henkilöillä edistystä tapahtuu jo 1-2 viikon jälkeen. Paraneminen on yksilöllistä.

      Mulla meni aikaa noin 4 kk, ennen kuin kaikki oli kunnossa, eikä vatsa enää temppuillut (mulla oli aika pahat oireet).

    • j..

      Luulen, että on aika yksilökohtaista, itselläni vatsa parani varmaan parissa viikossa, kun lopetin gluteenin syömisen, mut ilmeisesti mun keliakia oli edelleen jotenkin alkuvaiheessa, eikä ole kovin paha, koska jos vaikka syön vahingossa jotakin gluteenia, ei mene kuin muutama päivä, niin vatsa on taas suht normaali.

      • Yksi 70

        Hei,

        lipsutko dietistä tietoisesti jatkuvasti? Minä olen ymmärtänyt, että dietin tulisi olla 100%, jotta sen mahdollisilta liitäinnäissairauksilta säätyttyisi parhaalla mahdollisella tavalla.


      • j..
        Yksi 70 kirjoitti:

        Hei,

        lipsutko dietistä tietoisesti jatkuvasti? Minä olen ymmärtänyt, että dietin tulisi olla 100%, jotta sen mahdollisilta liitäinnäissairauksilta säätyttyisi parhaalla mahdollisella tavalla.

        En tietoisesti, enkä varsinkaan jatkuvasti. Joskus on tullut vahingossa syotyä jotakin, jossa en ole tiennyt olevan esim. vehnäjauhoja, ja myöhemmin olen huomannut että siinä onkin, kun olen alkanut paremmin tutkimaan, mistä esim. yhtäkkiset vatsanväänteet johtuvat. Olen muutaman kerran myös "kokeeksi" syönyt jotakin, missä tiedän olevan gluteenia, ja varmistunut siitä, että oireet todellakin tulevat gluteenista, eivätkä ole "korvien välissä", verikoe kun siis ei näytä keliakialle tyypillisiä merkkejä minun kohdallani.

        Ja se on kyllä totta, että vaikka vatsa jonkun verran voikin sietää pieniä horjahduksia, keliaakikoilla ilmenee varsinkin hoitamattomana enemmän suolistosyöpää ym. ja helposti tulee muitakin suolistosairauksia keliakian sivussa, ellei sitä hoida, eli siksikin se pitäisi tietysti ottaa vakavasti.


      • piparia esimerkiksi
        Yksi 70 kirjoitti:

        Hei,

        lipsutko dietistä tietoisesti jatkuvasti? Minä olen ymmärtänyt, että dietin tulisi olla 100%, jotta sen mahdollisilta liitäinnäissairauksilta säätyttyisi parhaalla mahdollisella tavalla.

        Silloin kun s-ryhmän ja muissakin kaupoissa oli ne ihanat suklaa pikkuleivät jotka piti olla kluteenittomia ja myöhemmin kiellettiin kun niissä olikin kluteenia, söin niitä paljon.
        Joskus kokeilen jotain tavallisia, vatsani kestää ihan hyvin eikä tule mitään oireita.
        Laktoositon ruokavalio on minulle tärkeämpi kuin kluteeniton,se arvo onkin koholla niinkuin keliakia arvotkin mutta ne taas eivät ole paljon.


      • Kiinnostunut oireellinen
        j.. kirjoitti:

        En tietoisesti, enkä varsinkaan jatkuvasti. Joskus on tullut vahingossa syotyä jotakin, jossa en ole tiennyt olevan esim. vehnäjauhoja, ja myöhemmin olen huomannut että siinä onkin, kun olen alkanut paremmin tutkimaan, mistä esim. yhtäkkiset vatsanväänteet johtuvat. Olen muutaman kerran myös "kokeeksi" syönyt jotakin, missä tiedän olevan gluteenia, ja varmistunut siitä, että oireet todellakin tulevat gluteenista, eivätkä ole "korvien välissä", verikoe kun siis ei näytä keliakialle tyypillisiä merkkejä minun kohdallani.

        Ja se on kyllä totta, että vaikka vatsa jonkun verran voikin sietää pieniä horjahduksia, keliaakikoilla ilmenee varsinkin hoitamattomana enemmän suolistosyöpää ym. ja helposti tulee muitakin suolistosairauksia keliakian sivussa, ellei sitä hoida, eli siksikin se pitäisi tietysti ottaa vakavasti.

        Onko suolinukassa todettu muutoksia, vai aloititko dieetin oireiden perusteella?
        Itse olen kaksi kertaa aloittanut dieetin, oireiden ollessa niin pahat, etten suostunut palaamaan normaaliin ruokaan, minkään testituloksen takia, vatsa kun testasi itse niin hyvin. Veritestit olivat negatiiviset, mutta olin jo ollut ruokavaliolla viikkoja.


      • j..
        Kiinnostunut oireellinen kirjoitti:

        Onko suolinukassa todettu muutoksia, vai aloititko dieetin oireiden perusteella?
        Itse olen kaksi kertaa aloittanut dieetin, oireiden ollessa niin pahat, etten suostunut palaamaan normaaliin ruokaan, minkään testituloksen takia, vatsa kun testasi itse niin hyvin. Veritestit olivat negatiiviset, mutta olin jo ollut ruokavaliolla viikkoja.

        Ei ole testattu suolinukan kuntoa, koska aloitin myös tämän ruokavalion heti kun tajusin mistä on luultavasti kyse. Ja tähystyksestä tai koepalastahan ei olisi enää mitään hyötyä, kun olen noudattanut dieettiä niin kauan, enkä myöskään suostu palaamaan normaaliin ruokavalioon pidemmäksi aikaa, koska oireet on niin epämiellyttäviä. Pitäköön diagnoosinsa, jos se on noin vaikeaa, pääasia on, että vatsa on nyt ok. Äidilleni on kuitenkin tehty geenitesti, jossa hänellä on todettu olevan geeni, joka yleisesti liittyy keliakiariskiin, joten se myös vahvistaa epäilyksiäni, että olen luultavasti perinyt tämän geenin. Hänellä ei myöskään verikoe silti näytä keliakialle tyypillisiä tuloksia.


      • gfree
        piparia esimerkiksi kirjoitti:

        Silloin kun s-ryhmän ja muissakin kaupoissa oli ne ihanat suklaa pikkuleivät jotka piti olla kluteenittomia ja myöhemmin kiellettiin kun niissä olikin kluteenia, söin niitä paljon.
        Joskus kokeilen jotain tavallisia, vatsani kestää ihan hyvin eikä tule mitään oireita.
        Laktoositon ruokavalio on minulle tärkeämpi kuin kluteeniton,se arvo onkin koholla niinkuin keliakia arvotkin mutta ne taas eivät ole paljon.

        voi hyvät hyssykät. jos sinulla on keliakia-diagnoosi, on todella paljon tärkeämpää noudattaa gluteenitonta kuin laktoositonta ruokavaliota. gluteeni on myrkkyä elimistölle, se tuhoaa sitä, vaikkei itse sitä tuntisikaan. laktoosia voi käyttää silloin kuin huvittaa, se aiheuttaa ohimeneviäkipuja tai ilmavaivoja, mutta ei ole elimistölle tuhoisa. gluteeni on todellakin vaarallista keliaakikolle. ei ole olemassa keliaakikkoa, joka sietäisi silloin tällöin tavallisen pullan. gluteeni on aina myrkkyä keliaakikolle. ei sitä voi omista oireistaan päätellä.


    • luennon...

      Kun gluteeniton ruokavalio aloitetaan, niin alan asiantuntijan mukaan toisilla kestää hyvinkin kauan, ennenkuin olo tasoittuu. Toisilla oireet tasoittuvat viikossa-parissa. MUTTA: suolinukka korjautuu yleensä vasta vuoden kuluttua siitä, kun gluteeniton ruokavalio on aloitettu.

      Ei todellakaan kannata pistellä suuhunsa "kokeeksi" mitään kiellettyä, koska se hidastaa paranemisprosessia. Keliaakikko saa haluamattaan silloin tällöin kiellettyä sapuskaa vastoin tahtoaan ja se altistus on jo aivan tarpeeksi.

    • Anonyymi

      mikä aine puuttuu gluteenittomasta ruuasta

      • Anonyymi

        gluteiini


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      860
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe