Ositus jo 1. vaiheessa ????

-kysyjä-

Siis missä vaiheessa ositus tehdään, avioeron I vai II vaiheessa.

Voiko toinen osapuoli vaatia osituksen tekemistä jo avioeron I vaiheessa eli harkinta-aikana ja pitääkö siihen suostua?

Auttakaa, kiitos!

10

1571

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja saa

Osituksen voi vaatia tekemään jo 1. vaiheessa. Ja mielestäni on melkein parempi tehdä ositus heti alkuvaiheessa selväksi. Eipä jää sitten roikkumaan ja aiheuttamaan lisää ongelmia.

• -ongelmana-

Ongelmana on se, että mies josta olen eroamssa on väkivaltainen jolloin joudun siis palkkaamaan juristin saadakseni raha-asiat hoidettua.

Hän on koko elämänsä kiusannut minua ja käyttänyt kaikki yhteiset rahat omien asioidensa hoitamiseen.

Hän esittää minulle kohtuuttomia vaatimuksia, joihin en halua suostua.

Ei ole ketään jolta saisin apua, koska exän henkinen ja lievä fyysinen väkivalta ei ole poliisiasia (ei ole näyttöä mistään)

Eli nyt sitten vielä avioerossa hän pääsee kurmottamaan minua taloudellisesti.

• eronnutnhki
        -ongelmana- kirjoitti:

Ongelmana on se, että mies josta olen eroamssa on väkivaltainen jolloin joudun siis palkkaamaan juristin saadakseni raha-asiat hoidettua.

Hän on koko elämänsä kiusannut minua ja käyttänyt kaikki yhteiset rahat omien asioidensa hoitamiseen.

Hän esittää minulle kohtuuttomia vaatimuksia, joihin en halua suostua.

Ei ole ketään jolta saisin apua, koska exän henkinen ja lievä fyysinen väkivalta ei ole poliisiasia (ei ole näyttöä mistään)

Eli nyt sitten vielä avioerossa hän pääsee kurmottamaan minua taloudellisesti.

Koska olet palkannut juristin, anna ositus hänen tehtäväkseen. Hän pitää sinun "puolta", eikä esitä sinulle kohtuutonta ositusta allekirjoitettavaksi. Kun sinulla on juristi, sinun ei tarvitse kantaa huolta asiasta.

Muista, ettet allekirjoita, tai ylipäätään sovi yhtään mitään suoraan exäsi kanssa, vaan ilmoitat kylmästi exällesi, että kaikki vaatimukset voi esittää suoraan sinun juristille. Ikäänkuin pysyttelet asioiden ulkopuolella.

• eronnutnhki kirjoitti:

Koska olet palkannut juristin, anna ositus hänen tehtäväkseen. Hän pitää sinun "puolta", eikä esitä sinulle kohtuutonta ositusta allekirjoitettavaksi. Kun sinulla on juristi, sinun ei tarvitse kantaa huolta asiasta.

Muista, ettet allekirjoita, tai ylipäätään sovi yhtään mitään suoraan exäsi kanssa, vaan ilmoitat kylmästi exällesi, että kaikki vaatimukset voi esittää suoraan sinun juristille. Ikäänkuin pysyttelet asioiden ulkopuolella.

Aivan, tuollaisessa tilanteessa "riitely" kannattaa ehdottomasti "ulkoistaa" asiantuntijalle.

Ihmetyttää vain millaisen juristin on saanut (oikeusaputoimisto) tai palkannut (yksityiseltä puolelta), ellei lakimies ole asiakkaalleen kertonut näinkin perusasioita joista ap. kirjoittaja täällä kysyy.

• -epätoivoinen-

Siis onko miehellä oikeus vaatia ositus jo avioeron I vaiheessa.

Jos hän esittää vaatimuslistansa, kuinka kauan minulla on aikaa tehdä vastaehdotus.

Mies pyrkii henkisellä väkivallalla saamaan itselleen hyötyä myös avioerosta, hän on aina saanut tahtonsa läpi koska pelkään häntä.

Siis kauanko minulla on aikaa? Onko siitä olemassa jossain määräys?

• Ositusta voi vaatia jo kun 1. vaiheen hakemus jätetty. Takarajaa osituksen suorittamiselle ei ole (voi tehdä vaikka kun lopullista avioeropäätöksestä on kulunut vuosia), mutta yleensä mitä noepammin sen parempi jos ero on jo tosiasia.

Tavallisesti ositus on puolisoiden aikaansaaman sopimuksen tulos... tietenkin voit myös suostua miehesi tekemään ehdotukseen, tai tehdä omasi. Normaalisti kyse osituksessa ja jakamisessa siis kompromissista.

Kummankan ei ole pakko suostua toisen sanellemaan ositus- ja erotteluehdotukseen... sitä vain ei allekirjoita.

Ellei sopua synny, vain käräjäoikeuden määräämä pesänjakaja voi tehdä osituksen "väkisin" riitaisessa avioeropesässä. Siitä syntyy kuluja molemmille, riippumatta kumpi pesänjakajaa on vaatinut.

Suosittelen että varaat ajan kuntasi oikeusaputoimistosta, sieltä saat apua miten asian kanssa syytä edetä.

• -koska tehdään-
        M36 kirjoitti:

Ositusta voi vaatia jo kun 1. vaiheen hakemus jätetty. Takarajaa osituksen suorittamiselle ei ole (voi tehdä vaikka kun lopullista avioeropäätöksestä on kulunut vuosia), mutta yleensä mitä noepammin sen parempi jos ero on jo tosiasia.

Tavallisesti ositus on puolisoiden aikaansaaman sopimuksen tulos... tietenkin voit myös suostua miehesi tekemään ehdotukseen, tai tehdä omasi. Normaalisti kyse osituksessa ja jakamisessa siis kompromissista.

Kummankan ei ole pakko suostua toisen sanellemaan ositus- ja erotteluehdotukseen... sitä vain ei allekirjoita.

Ellei sopua synny, vain käräjäoikeuden määräämä pesänjakaja voi tehdä osituksen "väkisin" riitaisessa avioeropesässä. Siitä syntyy kuluja molemmille, riippumatta kumpi pesänjakajaa on vaatinut.

Suosittelen että varaat ajan kuntasi oikeusaputoimistosta, sieltä saat apua miten asian kanssa syytä edetä.

Jos eroavat puolisot eivät pääse sopuun ositukseta, koska käräjäoikeuden pesänselvittäjä tekee sen väkisin? Avioeron I vai II vaiheessa.

eli koska voin odottaa, että ex-mieheni hommaa käräjäoikeuden pesänselvittäjän esittämään minulle vaatimuksia?

En asu samalla paikkakunnalla, joten ei ole varaa mennä oikeusapua hakemaan käräjäoikeudesta.

• -koska tehdään- kirjoitti:

Jos eroavat puolisot eivät pääse sopuun ositukseta, koska käräjäoikeuden pesänselvittäjä tekee sen väkisin? Avioeron I vai II vaiheessa.

eli koska voin odottaa, että ex-mieheni hommaa käräjäoikeuden pesänselvittäjän esittämään minulle vaatimuksia?

En asu samalla paikkakunnalla, joten ei ole varaa mennä oikeusapua hakemaan käräjäoikeudesta.

Pesänjakajaa voi vaatia missä vaiheessa tahansa, sen jälkeen kun I-vaiheen hakemus on jätetty. Pesänjakaja tietenkin kuulee kumpaakin osapuolta, ja saattaa sovitella ositusta jos näkee siihen perusteluita. Hänen palkkionsa puolisot jakavat puoliksi, riippumatta kumpi pesänjakajaa on vaatinut.

Eli mahdoton arvata milloin miehesi päättää hakea pesänjakajaa, tai suostuu aidosti neuvottelemaan kanssasi osituksesta.

Oikesapua haetaan kuntasi oikeusaputoimistosta, riippuen tuloistasi se voi tarkoittaa maksutonta juristia joka ajaa asiaasi. Tämä kuvio ei liity käräjäoikeuteen millään tavalla, vaan on kunnallinen palvelu.

• vastaisen avioeron varalle

Sopimuksen vastaisen eron varalle voi tehdä jo avioliiton aikana. Sen voi tehdä myös vasta siinä vaiheessa kun lusikoita jaetaan, mutta ennakoiti antaa tietysti pelivaraa erilmielisyyksien ratkomiselle.

Toteuttaminen käytännössä on mielekästä siinä vaiheessa kun muuttaa erilleen. Toki laina-asioita voi järjestellä jo ennakkoon. Tai jos perheen sisällä on muita tilanteita jolloin osituksen toteuttaminen on järkevämpää hieman eron jälkeen.

Eli mitään sääntöä ei ole. Kyse on käytännön järjestelyistä. Mutta tekemättä ositusta ei kannata jättää, ja pitkittäminenkin saattaa tuottaa ongelmia (esim jos toisella on uusi kumppani voi toinen heittäytyä hankalaksi jos haluaa sillä tavoin ilmaista mielipiteitään). Yksinkertaisinta on pistää lusikat sopimuksen mukaiseen jakoon erilleen muuttaessa.

• Avioehto ehdoton!

Mulla avioero astu voimaan jo heinäkuussa mutta ositus on kesken emmekä pysty neuvottelemaan ex äijän kanssa ja tuntuu ettei asianajajatkaan osaa neuvoa.Olen muuttamassa tässä pois kauaksi niin tulkoon pesänjakaja sinne sitten siinähän vaan saavat rahaa!Ex äijä niin tyhmä ettei tajua paljonko tulee myös menettämään rahaa,kaikkein ikävintä on kun muutan uuden miehen luo siinäpä sitten jaat lusikoita heh,heh.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3633
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2469
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2314
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2067
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1572
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1559
    7. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      14
      1372
    8. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      128
      1310
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      268
      1293
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1275
    Aihe