Minulla oli pahoja keliakian oireita 10 vuotta sitten. Aloitin ruokavalion ennen testejä ja
vasta-aineita ei löytynyt. Olin ruokavaliolla 2-3 vuotta ja otin asteettain vehnän käyttöön, ohraa en lainkaan ja ruista rajoitetusti, kauraa söin koko ajan. Oireet pysyivät poissa, mutta palasivat voimakkaina viime vuonna.
Sitä enne väsyin ja oli mahakipuja. Epäilin diabetestä ja testasin ruokia. Nyt aloitin keliakia-potilaan ruokavalion ja oireet helpottivat taas parissa päivässä. En tunne tarkkaan, mutta epäilen, että minulla on jokin erityyppinen keliakian tapainen sairaus. Jokin vilja-allergia, kotimaisten viljojen valkuaisaineita kohtaan.
Koska oireet vähenevät ruokavaliolla, kysysin nyt mitä syötte te varmasti aidot keliakiaa sairastavat. Millä korvaatte mieluimmin ruisleivän? jne. esim. maun ja ravintoarvojen suhteen. Hinta on myös tärkeä. Leipä on ongelma ainakin minulle, kun on ollut niin helppoa ja halpaa syödä leipää välipalana kahvin kanssa.
Keliakia tai ei
7
977
Vastaukset
- .....
Ruisleivän ja kaiken muunkin leivän olen korvannut gluteenittomalla leivällä, vaikka se kallista onkin ja makukaan ei ole yhtä hyvä kuin normaalissa leivässä. Suomessa sentään on hyvät valikoimat gluteenittomia leipiä, varsinkin pakastimessa ja tuorettakin saa jostain paikoista, tosin tuore leipä on tuhottoman kallista. Itse teen paljon leipiä itse. Taikinaan sekaisin erilaisia jauhoja, hiutaleita ja siemeniä, niin saa ravintoarvoltaan ja maultaan hyvää leipää eikä hintakaan ole hirvittävä!
- Aloitteleva
Voitko kertoa, mitä kaikkea niihin leipiin voi laittaa. Ostin ensin hirssiä ja nyt tattaria.
Ensimmäisellä kerralla ( eli vuosia sitten) tein leipää ainoastaan gluteiinittomista jauhoista (vehnä) ja lisäsin porkkanaa ja muita juureksia ruokaleipään. Nyt tulin siihen tulokseen, että ainakin aluksi luovun kokonaan kotimaisista viljoista.
Hirssi maistui ensikertalaisesta "taivaan mannalta" ja vatsa hyrisi tyytyväisenä. Tattar vastaa kai paremmin ruista. Huomasin, että syönnin jälkeen odottelen kipuja eli tiedostamattomat refleksit ovat jäljellä.
Missä hinnoissa ovat valmiit leivät ? - syön
Aloitteleva kirjoitti:
Voitko kertoa, mitä kaikkea niihin leipiin voi laittaa. Ostin ensin hirssiä ja nyt tattaria.
Ensimmäisellä kerralla ( eli vuosia sitten) tein leipää ainoastaan gluteiinittomista jauhoista (vehnä) ja lisäsin porkkanaa ja muita juureksia ruokaleipään. Nyt tulin siihen tulokseen, että ainakin aluksi luovun kokonaan kotimaisista viljoista.
Hirssi maistui ensikertalaisesta "taivaan mannalta" ja vatsa hyrisi tyytyväisenä. Tattar vastaa kai paremmin ruista. Huomasin, että syönnin jälkeen odottelen kipuja eli tiedostamattomat refleksit ovat jäljellä.
Missä hinnoissa ovat valmiit leivät ?Syön kanssa ulkomailla vehnää tai muuallakin jo se ei sisällä askorbiinihappoa ja kotimaassa ruista, kaikkea viljaa mikä ei vaan sisällä askorbiinihappoa.
toimii, ja ruokatorvi on edelleen
tarkistuksissa kunnossa välitarkastuksissa.
En sano lääkäreille että en ole kuurissani tiukka ettei kela korvaus lähde. - .....
syön kirjoitti:
Syön kanssa ulkomailla vehnää tai muuallakin jo se ei sisällä askorbiinihappoa ja kotimaassa ruista, kaikkea viljaa mikä ei vaan sisällä askorbiinihappoa.
toimii, ja ruokatorvi on edelleen
tarkistuksissa kunnossa välitarkastuksissa.
En sano lääkäreille että en ole kuurissani tiukka ettei kela korvaus lähde.minä olisin kyllä totaalisen sairas! Vehnä on vehnää, on se sitten kasvanut missä päin maailmaa tahansa! Mutta hyvä sulle, jos pysyt kunnossa. Tosin kyllä mullakin ruokatorvi pysyy kunnossa vaikka söisin mitä, mutta ohutsuoli onkin sitten toinen juttu.
- .....
Aloitteleva kirjoitti:
Missä hinnoissa ovat valmiit leivät ?laitan erilaisia tummia jauhosekoituksia, joita saa valmiina kaupasta sekä esim. tattarijauhoa, kaurahiutaleita, hirssihiutaleita (hirssi on herkkua varsinkikin puurona!), pellavan-, auringonkukan- ja seesaminsiemeniä sekä perunakuitujauhhetta. Tulee todella kuitupitoisia ja terveellisiä leipiä ja maussa voittaa ylivoimaisesti kaupan leivät.
Valmiit leivät maksaa suurin piirtein 3 - 5 euroa leivästä riippuen. Tuoreet leivät voi hyvinkin maksaa reilun 5 euroa. Gluteeniton näkkäri on myös tosi herkkua mun mielestä, mutta hinta on moninkertainen tavalliseen verrattuna. - keittokirjoja opiskeleva
..... kirjoitti:
laitan erilaisia tummia jauhosekoituksia, joita saa valmiina kaupasta sekä esim. tattarijauhoa, kaurahiutaleita, hirssihiutaleita (hirssi on herkkua varsinkikin puurona!), pellavan-, auringonkukan- ja seesaminsiemeniä sekä perunakuitujauhhetta. Tulee todella kuitupitoisia ja terveellisiä leipiä ja maussa voittaa ylivoimaisesti kaupan leivät.
Valmiit leivät maksaa suurin piirtein 3 - 5 euroa leivästä riippuen. Tuoreet leivät voi hyvinkin maksaa reilun 5 euroa. Gluteeniton näkkäri on myös tosi herkkua mun mielestä, mutta hinta on moninkertainen tavalliseen verrattuna.Luin vanhoja keittokirjoja, joissa neuvotaan esim. näkkileivän valmistus . Vaikka ko. leivät olivat kotimaisista viljoista, uskon että kaurasta onnistuu ihna samalla tavoin. Eli mikähän niissä maksaa?. Itse asiassa tarvitaan vain jauhoja hiivaa ja vettä sekä kaulin ja uuni, (hiivankin kai voi jättä pois) lisäksi mausteeksi suolaa. Riisijauhojenkin luulisi olevan halpoja, riisiä kun viljellään niin paljon ympäri maailmaa. Monet ei keliakiaa sairastavatkin voisivat haluta vaihtelua leipävalikoimaan ja tukea ruokavaliolla tiukasti oloevia ostamalla ja vaatimalla erilaisia tuotteita.
- .....
keittokirjoja opiskeleva kirjoitti:
Luin vanhoja keittokirjoja, joissa neuvotaan esim. näkkileivän valmistus . Vaikka ko. leivät olivat kotimaisista viljoista, uskon että kaurasta onnistuu ihna samalla tavoin. Eli mikähän niissä maksaa?. Itse asiassa tarvitaan vain jauhoja hiivaa ja vettä sekä kaulin ja uuni, (hiivankin kai voi jättä pois) lisäksi mausteeksi suolaa. Riisijauhojenkin luulisi olevan halpoja, riisiä kun viljellään niin paljon ympäri maailmaa. Monet ei keliakiaa sairastavatkin voisivat haluta vaihtelua leipävalikoimaan ja tukea ruokavaliolla tiukasti oloevia ostamalla ja vaatimalla erilaisia tuotteita.
Gluteenittomat leivät eivät saa sisältää pieniäkään määriä muita viljoja, joten gluteeniton leipä täytyy valmistaa erillään muista leivistä, omissaan uuneissa ja astioissa. Tämä teettää enemmän työtä ja maksaa. Kilon paketti kaurahiutaleita maksaa kaupassa noin euron, mutta saman kokoinen paketti puhdasta kauraa maksaa noin 5 euroa, koska puhtauden takaaminen on työläämpää ja kalliimpaa. Ja koska kuitenkin loppujen lopuksi gluteenittomia tuotteita ostaa vain hyvin pieni osa väestöstä, on menekki vähäistä, mikä myös nostaa hintaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272900Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332545- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542249Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241870Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3911706Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041652- 3111561
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446