Sipulikukkien ruukkuistutus?

Marias

Haluaisin tehdä kevääksi sipulikukista ruukkuistutuksia. Miten ne olisi perasta tehdä ja säilyttää. Lyönkö nyt syksyllä sipulit multaan ruukkuihin ja talveks säilöön johkin? Missä ne ruukut olis paras säilyttää, käykö kasvihuone? Neuvoja kaipaan kokonaisvaltaisesti tähän hommaan.

6

1826

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi toki

      istuttaa tavallisiin isoihin ruukkuihin ja jättää ne ulos (jlloin ne voi suojata erilaisilla eristeillä, kuten laittamalla ruukun pahvilaatikkoon, jossa on paljon sanomalehtiä rypistettynä), tai johonkin tarpeeksi viileään tilaan (ulkohuonerakennus tai tarpeeksi kylmä kellari).

      Ruukut pitää säilyttää pimeässä ja viileässä (0-5C) talven yli, ja kukittaa ne sitten pihalla tai parvekkeella keväällä. Ruukut on syytä tuoda ulos valoon, kun pikkusipulit ovat 5 cm:n pituisia ja tulppaanit noin 10 cm:n pituisia. Kastelusta on myös huolehdittava talven aikana, ei liikaa, mutta silloin tällöin.

      Ruukkuihin sipulit kannattaa istuttaa ylitiuhaan ja moneen kerrokseen (alle isot sipulit ja päälle pienet). Ja ruukun pohjalle laitetaan tietenkin kerros kunnollista salaojaa (esim. lecasora). Ja mullan pintaan voi laittaa hiekkaa pari senttiä, niin homeet ei iske niin helpolla.

      Tääläkin on jotain aiheesta:
      http://www.thoolen.nl/pdf/folder_vj_finland.pdf

    • vastaajarouva
    • pakko säilöä talven yli?

      Miten noitten lasitetulle parvekkeelle tulevien sipulikukkien kanssa olisi parasta menetellä.
      Mietin sitä, kun tilaa kellarissa ei juuri ole, pieni kellarikoppi on täyttä säilykkeitä ja mehuja, sinne ei juuri kukkapurkit enää mahdu.

      Onko sipulikukkia yleensä PAKKO istuttaa ruukkuihin jo näin syksyllä ennen talvea? Ymmärrän toki, jos niitä haluaa ihailla keväällä avomaalla ja pihalla, ne on kylvettävä ennen roudan tuloa.
      Mutta jos haluaa muutamia krookkuksia ja tulppaaneja tai liljoja parvekkeelleen keväällä, ruukuissa. Eikö silloin riitä, että kylvää ne vaan tarpeeksi ajoissa, esim helmikuussa ja näin pääsee huhtikuussa nauttimaan kukista?
      Tuntuu turhalta tuo istutus nyt, sitten ruukkujen varastointi tai kääriminen mattoihin ja styroksiin parvekkeella pakkasta vastaan.

      Miten on, oletteko kokeilleet? Vai vaatiiko nuo sipulit jonkun mystisen mullassa makaamisen useamman kk ennen varsinaista kastelua ja kasvuun herättelyä?

      • ohjeet pakkauksessa

        pakkauksissa on yleensä hyvät ohjeet. lajikekohtaisia eroja on paljon. uskoisin että saat vielä kivat kukat kun laitat sipulit multaan tammi-helmikuusssa. liian kovalta pakkaselta kannattaa kuitenkin varjella.


      • ovat hötöjä
        ohjeet pakkauksessa kirjoitti:

        pakkauksissa on yleensä hyvät ohjeet. lajikekohtaisia eroja on paljon. uskoisin että saat vielä kivat kukat kun laitat sipulit multaan tammi-helmikuusssa. liian kovalta pakkaselta kannattaa kuitenkin varjella.

        eli kuivuneet tässä vaiheessa, siksi multaan. Itse laitan 15.12 (ei yhtään aikaisemmin, koska muuten viimeistään uudenvuoden jälkeen olisi tuotava kellarista pois ja parvekkeella alkaa vasta pakkaskausi)sipulit suureen styroxlaatikkon kerroksittain ja vien 5° kellariin tai annan olla parvekkeella ja laitan kannen kiinni pakkasen ollessa parvekkeella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe