Siivoojien palkat

räjähtäneet

Siivoojan perus-Tes palkka on nykyään 7.02 e tunnissa! Kaupan myyjä ei saa enää paljoa enempää.

Vielä jokin aika sitten siivojan tuntipalkka oli 4.96 e tunnissa. Ei ihmekään, että siivouksesta tingitään joka puolella, sillä eihän millään alalla ole palkat nousseet yli 40 % muutamassa vuodessa!

Sitä paitsi, kunnalla keittäjä saa 870e brutto kuussa aloituspalkkaa. Näköjään tuntipalkkalaissiivooja tienaa paremmin. Myöskään huoltomiehen 7,50 e tunnissa ei ole enää kaukana siivoojilta...

Odotan itsellenikin 40 % palkankorotusta tämän hallituksen aikana.

Terv. tehdastyöläinen

44

8975

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • räjähiti

      kyllä minulla ainakin kesti suhteellisen kauan tässä työssä toimeentulon hankkiminen, ONNEKSI ON MIES OLLUT TALOSSA JOLLA MYÖS TYÖ

      tein noin 1992 vuodesta siivousfirmalla töitä naurettavalla palkalla, eipä siinä mitään siirryin eräälle suurehkolle Kaupungille töihin 2005 josta luvattiin vakinainen virka/paikka jatkossa jäin Kaupungilta pois töistä jotka oli sijaisuuksia ja osapäivätöitä 2006 syksyllä, pääsääntöisesti palkkani oli 600-700€ mitenkähän niillä tuloilla työssä käyvä eläisi ilman toista osapuolta kuin autoakin tarvitsin siinä työssä

      sitten bongasin erään henkilön joka lupasi apua siihen etten miehen rahoilla eläisi aina, joka perusti minulle yrityksen hoitaa kaiken laskut kirjanpidon kaikki maksut eläkkeet soittaa joskus vaan minne pitää mennä jne... ja minä saan jo hyvää palkkaa siivoojana tai olen kai sen puolen yrittäjä käteen jää kaikkiaan veloitettavien maksujen jälkeen noin 12-12,5 e tunti

      joten kiitos tästäkin lisäyksestä

    • huh huh huh

      No sais kuule räjähtää vielä huomattavasti enemmän, on se sen verran olematon summa!

    • Keke-keke

      Yritätkö olla hauska tai ironinen? Siivousalan (varsinkin yksityisen sektorin) tuntipalkoista voi kyllä yrittää vääntää vitsiä, mutta sinä et onnistunut kovinkaan hyvin.

      Pelkästään faktojen vääristäminen ei tee kirjoituksesta onnistunutta ironiaa, sillä valehtelu ja ironia ovat kaksi eri asiaa.

    • työhän

      ei vaadi mitään koulutusta, joten se 4,96 e olisi ihan käypä palkka. Tälläisen palkan päälle voi saada vielä samanverran rahaa sossusta.

      7 euroa siivoustyöstä on liikaa, jos kerran keittäjätyttäreni saa 870 e kuussa, vaikka tekee täyttä päivää ja minä 8.11 e!

      • vaan kaikki

        sossusta hakemaan toimeentulo.
        Työtä tekemällähän ei rikastu, kuuluu sanonta. Toinen sanonta kuuluu, että työnteko ei kannata. Molemmat pitänevät paikkansa, ainakin duunaritasolla ja ainakin Suomessa.
        Tehköön sitten työnsä ne, jotka sen ovat keksineetkin!


      • tässäpä

        hyvä idea...laitetaan kaikki työttömät tekemään siivoustyöt päivärahakorvausta vastaan..motivaatio on varmasti "loistava" ja jälki sen mukaista.


      • siivooja........
        tässäpä kirjoitti:

        hyvä idea...laitetaan kaikki työttömät tekemään siivoustyöt päivärahakorvausta vastaan..motivaatio on varmasti "loistava" ja jälki sen mukaista.

        siivoushan on ihan mukavaa,kun näkee oman työnsä jäljen heti.tietenkin palkka sais olla parempi ja työnteko olis joustavampaa jos on oikeat välineet eikä kiire.minulla ihan kohtalainen palkka(8,50h)


      • keittiöpalkka on?

        1473, 51 € mahdolliset lisät on ainakin Hesassa.


      • liikaa koulutusta

        Kyllähän sitä ennekin pääsi vaikka mihin töihin ilman sen kummenpaa koulutusta, nyt on kaikki vähänliiankin koulutettuja.
        Aika monet voi koulupapereillaan nykyään pyyhkiä sen minne ei aurinko paista.
        Täällä on yleensä se ongelma, ettei palkkaukset osu ollenkaan kohdalleen missään työssä.
        Toiset tekee raskasta ja vastuullista työtä ja sitten on niitä jotka ei oikeen tee mitään ja silti on paksu lompsa.
        Toi on just yleinen virhe toi sun tapasi, että siivojat ei sun mielestä tee kunnon työtä, eikä näin ollen ansaitse saada hyvää palkkaa.
        Mites sitten sunkin suusi menisi, jos kukaan ei enää siivois, ois varmaan tosi kiva mennä esim. kauppaan kun ois kuin paskaa jokapuolella, että ei se ns. paska itse pois kävele!!!!
        Mutta ainahan se on niin ollut, että siivoojat huomataan vasta silloin, kun ei olla siivottu.
        Tää ei nyt kuulu tähän asiaan, mutta hyvä esimerk. on kansanedustajat, jotka saavat aivan liikaa palkkaa ja jo pelkästään yli tuhat euroo verottomana ns. kulukorv., moni eläisi pelkästään jo tolla summalla, mutta edustajille ei mikään riitä. Nostaa itse omaa palkkaa, vaikka ovat taval.meidän kansalaisten alaisia.
        Tässä maassa on niin penteleesti parannnettavaa, mutta ei esim. yksi ihminen kykene mitään tekee ja toisekseen kansalaisten nielee ihan mitä vaa. Pitäs ottaa mallia maailmalta ja pistää enempi vastaan!


      • on kunnallisen
        keittiöpalkka on? kirjoitti:

        1473, 51 € mahdolliset lisät on ainakin Hesassa.

        päiväkodin keittiö Pohjois-Pohjanmaalla. 870 e on 37,5-tuntisen työviikon normaali aloituspalkka. Kyseessä ei siis ole mikään koeaika, vaan vastavalmistuneen ensimmäinen vakituinen työ.


      • HAH

        Tollasta palkkaa ei kukaan kokoaikatyöstä saa. TEkee korkeintaan 30 tuntii viikossa eikä se oo vielä kokoaikatyötä. Lukekaa TES:iä.


      • sortajalla

        se sun tyttäresi työskentelee ?
        Kannattaisi mennä järjestäytyneelle työnantajalle niin saisi TES:in mukaisen vähimmäispalkan....
        Eli keittäjän taulukkopalkka on anniskeluravintolassa kahdella ensimmäisellä vuodella 9,34.
        Jos hän kerran tekee täyttä päivää eli 7,5 x 9.34 tulee siitä päiväpalkaksi 70,09 ja päiviä työpäiviä kuussa on n. 21 joten hän tienaa kuussa 1471,85.

        Mistäköhän tuntimäärästä toi sun 870 euroa kuussa on laskettu ?


      • palveluksessa
        sortajalla kirjoitti:

        se sun tyttäresi työskentelee ?
        Kannattaisi mennä järjestäytyneelle työnantajalle niin saisi TES:in mukaisen vähimmäispalkan....
        Eli keittäjän taulukkopalkka on anniskeluravintolassa kahdella ensimmäisellä vuodella 9,34.
        Jos hän kerran tekee täyttä päivää eli 7,5 x 9.34 tulee siitä päiväpalkaksi 70,09 ja päiviä työpäiviä kuussa on n. 21 joten hän tienaa kuussa 1471,85.

        Mistäköhän tuntimäärästä toi sun 870 euroa kuussa on laskettu ?

        hän on ja tekee 37,5 tunnin viikkoa.


      • neuvoppa
        palveluksessa kirjoitti:

        hän on ja tekee 37,5 tunnin viikkoa.

        nyt sitä tytärtäsi, että kouluttautuu siivoojaksi...kyllä kannattaa jo palkankin takia...


      • Lhpt

        "Siivojan työhän ei vaadi koulutusta" ... joo...oletpa tietämätön.Voi rassukkaa.


      • ichigo-79
        Lhpt kirjoitti:

        "Siivojan työhän ei vaadi koulutusta" ... joo...oletpa tietämätön.Voi rassukkaa.

        Ei kunnan hommiin ainakaan pääse ilman ammattitutkintoa...voi voi...

        itsellä se on, ja sanopahan vain ettei tätä työtä tee ihan kuka vain, paljon paskaa saadaan niskaan ja iha n aiheetta..näinhän se menee ...esimiehen poissaoloa kun ei huomaa kukaan mutta siivooja huomaa jo päivässä!


      • ei oo t...tta

        Kyllä ihmettelen, että tytär edes viitsii tehdä tuolla palkalla töitä.Oma vika!


      • Anonyymi
        Lhpt kirjoitti:

        "Siivojan työhän ei vaadi koulutusta" ... joo...oletpa tietämätön.Voi rassukkaa.

        häh? Eihän lääkäritkään tarvitse koulutusta?!


    • laitos siivoojalle

      alta 5 ekee olis ihan kunnollinen palkka. Me paperi tehtaan siivoojat joudutaan työskentelee kuumissa olosuhteissa ja siks 14,87 on ihan ok. Pari ekee viel kyl pitäs lisää saada ku paperi tehdas ei oo mikää ala aste! !!

      • moppi2

        kannustavasta viestistäsi ammattisiskoille ja veljille.todella toverillinen kannanotto! ): laitossiivooja kelpaa jopa leikkaussalia siivoomaan kuinkas siellä,tehdashallia luutii kuka vain.epäilen kyllä vahvasti että paperitehdassiivooja on provoilija kunhan vastasin (;


    • haluun

      40% lisää liksaa! Miks me dösäkuskit ei saada, vaikka siivoojat sai Lipposen aikana???

    • alipalkattu sairaanhoitaja

      Miten siivojilla on noin iso palkka ? Minä saan vain 35000€/vuodessa olen sentään sairaanhoitaja heti 500€ lisää/kk.

    • Neuvo

      Hei!
      Kunnalla keittiötyöläisen alkupalkka on 1400e/kk.

      • ihan ymmärrä

        mitä keittiötyöläisen palkkaus kuuluu tähän siivoojien palkkaus asiaan ?
        Vai haluatko jotenkin verrata niitä vai mitä ?


      • viha..laiskuus....
        ihan ymmärrä kirjoitti:

        mitä keittiötyöläisen palkkaus kuuluu tähän siivoojien palkkaus asiaan ?
        Vai haluatko jotenkin verrata niitä vai mitä ?

        Koskas keittiöpiikojen palkat on olleet isoja, ei ne enempää tarvikkaan. Tai voihan sun tyttäres vaihtaa siivoukseen "tienaan hyvin" ja kierimään rahassa.


      • Neuvo
        ihan ymmärrä kirjoitti:

        mitä keittiötyöläisen palkkaus kuuluu tähän siivoojien palkkaus asiaan ?
        Vai haluatko jotenkin verrata niitä vai mitä ?

        Hei!
        Sitä paitsi, kunnalla keittäjä saa 870e brutto kuussa aloituspalkkaa. Näköjään tuntipalkkalaissiivooja tienaa paremmin. Myöskään huoltomiehen 7,50 e tunnissa ei ole enää kaukana siivoojilta...
        Vastaus oli tähän kommenttiin!!!!


      • nimimerkki
        Neuvo kirjoitti:

        Hei!
        Sitä paitsi, kunnalla keittäjä saa 870e brutto kuussa aloituspalkkaa. Näköjään tuntipalkkalaissiivooja tienaa paremmin. Myöskään huoltomiehen 7,50 e tunnissa ei ole enää kaukana siivoojilta...
        Vastaus oli tähän kommenttiin!!!!

        mitkä huoltomiehet saa 7,50e tunnilta..minkä alan??


      • joka on tullut
        nimimerkki kirjoitti:

        mitkä huoltomiehet saa 7,50e tunnilta..minkä alan??

        tunnetun vuokratyövoimaa välittävän firman kautta esim. leikkaamaan nurmikkoa tai lakaisemaan pihaa.


      • nimimerkki
        joka on tullut kirjoitti:

        tunnetun vuokratyövoimaa välittävän firman kautta esim. leikkaamaan nurmikkoa tai lakaisemaan pihaa.

        huoltomiehet..meillä tosiaanki kesätyöntekijät saa jotain 7,50e/tunti. kiinteistönhoitajat sit erikseen..perus kk 1500 noin


    • HUS Lh

      Tule töihin esim. HUS:iin? Palkka on kuukaudessa 1502 euroa brutto (9,21/h) ja jos teet vuorotyötä niin lisät päälle, noin 400 euroa/6 viikkoa brutto. Mieti sitä.. Itse olen Jorvin sairaalassa 2-vuorotyössä laitoshuoltajana.

    • paskanjauhantaa??

      Saahan sitä yrittää!
      Yritätkö nuijia vieläkin palkkakuopassa olevia pysymään hiljaa ja olemaan tyytyväisiä siihen 7 euron tuntipalkkaan?
      Kuule! Tuon aika on ohi pian.
      Nyt viritetään siivoojiin taistelutahtoa ja laitetaan asiat tämän vuosituhannen tasolle.
      Pelottaako se, että nujerretut nousee vaatimaan oikeuttaan?

    • moppi2

      kuntaalan palkka tietosivuilla.ammattinimikkeellä KEITTÄJÄ kuukausiansio on 1567 epaa kuussa,keittiöapulaisenkin 1490,tämän päälle vielä mahd. lisät kunta-alalla oli 14 eri työnimikettä keittiöhenkilökunnalle,riipuen työnkuvauksesta.nämä palkat ovat siis kuukausipalkkalaisen ansioita,ja kaukana kaukana SIIVOOJAN ansioista

    • sara

      Kovin ovat pienet palkat teillä ja huonot edut.Minä olen seurakunnalla siivoojana ja palkka
      on yli 1800 euroa kuussa ylityöt.Kolme päivää voi olla omalla luvalla sairaana (ilmoitus esimiehelle riittää) Lääkärit sekä kokeet ilmaiset.Palkallisiin virkistyspäiviin voi osallistua 3 kertaa vuoden aikana. Koulutukseen
      saa osallistua aina atk:sta lähtien.

    • be4e466s

      Siivoojien palkka on kyllä aivan perseestä, kun miettii, kuinka rankasti töitä joutuu tekemään ja kuinka pikkutarkka joutuu olemaan. Itsekin sain kerran 9 euroa tunnissa siitä, että laitoin kirjeitä kirjekuoriin! Ja kassat saa yleensä vähintään 9 euroa/h, iltalisät (3€/h) ja kaikki päälle. Voin kokemuksesta sanoa, että siivoojan työ on huomattavasti rankempaa ja vaatii enemmän asiantuntemusta kuin myyjän työ. Siivoojien pitäisi tosissaan tehdä jotain, että saisivat enemmän palkkaa!

      • mietiskelijä...

        Itse en pidä sinäänsä siivoustyöstä saamaani palkkaa huonona ottaen huomioon, että ilman koulutusta tätä työtä teen. Perus tuntipalkka on 8e siihen lisät päälle eli keskimääräinen tuntipalkkani on aina n. 9e.

        Tottahan se kuitenkin on, että jos haluaa saavuttaa paremman elintason, että jää rahaa ylimääräisiin menoihinkin pitäisi siivoojien tuntipalkkaa nostaa. Töitä joutuu myös tekemään paljon sen eteen, että saavuttaa kohtuullisen palkan jolla pärjää.

        Mielestäni siivoustyön arvostusta tulisi myös nostaa sillä, että ne joilla olisi alalle vaadittava koulustus saisivat parempaa palkkaa kuin kouluttamattomat, koska on tyhmää, että ihmiset ajattelevat ettei siivoustyöhön vaadita koulutusta ja kuka vaan osaa siivota. Itse ainakin arvostan työtovereita, jotka ovat koulutuksen hankkineet. Kyllä työn jäljestä ja toimintatavoista huomaa jos ihminen oikeasti tietää siivouksesta enemmän. Olin kuitenkin siitä kiitollinen, että itsekin opiskelijana olen saanut työpaikan vaikka ei alan koulutusta olekaan.


      • Nauraa siivoojille
        mietiskelijä... kirjoitti:

        Itse en pidä sinäänsä siivoustyöstä saamaani palkkaa huonona ottaen huomioon, että ilman koulutusta tätä työtä teen. Perus tuntipalkka on 8e siihen lisät päälle eli keskimääräinen tuntipalkkani on aina n. 9e.

        Tottahan se kuitenkin on, että jos haluaa saavuttaa paremman elintason, että jää rahaa ylimääräisiin menoihinkin pitäisi siivoojien tuntipalkkaa nostaa. Töitä joutuu myös tekemään paljon sen eteen, että saavuttaa kohtuullisen palkan jolla pärjää.

        Mielestäni siivoustyön arvostusta tulisi myös nostaa sillä, että ne joilla olisi alalle vaadittava koulustus saisivat parempaa palkkaa kuin kouluttamattomat, koska on tyhmää, että ihmiset ajattelevat ettei siivoustyöhön vaadita koulutusta ja kuka vaan osaa siivota. Itse ainakin arvostan työtovereita, jotka ovat koulutuksen hankkineet. Kyllä työn jäljestä ja toimintatavoista huomaa jos ihminen oikeasti tietää siivouksesta enemmän. Olin kuitenkin siitä kiitollinen, että itsekin opiskelijana olen saanut työpaikan vaikka ei alan koulutusta olekaan.

        jOHAN LYKKÄÄT SIIS PALKKASI MON PASKA


      • siisti...
        mietiskelijä... kirjoitti:

        Itse en pidä sinäänsä siivoustyöstä saamaani palkkaa huonona ottaen huomioon, että ilman koulutusta tätä työtä teen. Perus tuntipalkka on 8e siihen lisät päälle eli keskimääräinen tuntipalkkani on aina n. 9e.

        Tottahan se kuitenkin on, että jos haluaa saavuttaa paremman elintason, että jää rahaa ylimääräisiin menoihinkin pitäisi siivoojien tuntipalkkaa nostaa. Töitä joutuu myös tekemään paljon sen eteen, että saavuttaa kohtuullisen palkan jolla pärjää.

        Mielestäni siivoustyön arvostusta tulisi myös nostaa sillä, että ne joilla olisi alalle vaadittava koulustus saisivat parempaa palkkaa kuin kouluttamattomat, koska on tyhmää, että ihmiset ajattelevat ettei siivoustyöhön vaadita koulutusta ja kuka vaan osaa siivota. Itse ainakin arvostan työtovereita, jotka ovat koulutuksen hankkineet. Kyllä työn jäljestä ja toimintatavoista huomaa jos ihminen oikeasti tietää siivouksesta enemmän. Olin kuitenkin siitä kiitollinen, että itsekin opiskelijana olen saanut työpaikan vaikka ei alan koulutusta olekaan.

        jonka työnantaja sekä työntekijä liitot ovat hyväksyneet, nostaa siivoojien palkan vuoteen 2015 mennessä muiden palvelualan palkkojen tasolle.


      • ichigo-79

        koko aijan ishimisiä sairastuu, ja sijaisista hankkiudutaan eroon...tänään pomo kertoi koulutuskessa..
        kukas ne hommat sitten tekee..ai niin me jäljelle jääneet !!

        Palkka on tasan 1600/kk eli käteen jää 1200 euroa..

        Ylitöihin ei ole mahdollisuutta, ja mahdolliset ylimenevät tunnit saat vain tunteina, samoin koulutukset..

        Että raskasta on.


    • YLPEÄ SIIVOOJA!

      itse en oo koskaan atellutkaan olevani siivooja - no, kohta olen.
      tämä on toinen ammattini ja olen myös ylioppilas M:n papereilla. :)
      olen ollut toisella palvelualalla yrittäjänä eikä sekään kyllä mitään herkkua ole! en kaipaa takaisin - olen iloinen että olen vaihtanut alaa.
      ekaa kertaa nyt näitä kirjoituksia luen, kun valmistaudun näyttöihin.
      paljon on asiaa, mitä tarvii tietää!
      itse olen suuntautumassa TERVEYDENHUOLTOLAITOKSIIN siivoamaan, joten mielestäni koulutus on vallan tarpeellinen!
      eipä olis kiva tietää että leikkaussaleja siivoamassa olis jotain kaduilta repäistyjä hörhöjä. Onneksi LAITOSHUOLTAJAN ammattitutkinto on kehittynyt ja sisältää paljon tarpeellista tietoa - siihen aletaan panostamaan yhä enemmän ja varmasti niitä papereita vielä kysellään enemmän.

      Jokanainen muka osaa siivota - JA PASKAT! -joo - rättiä ja luutia osataan heiluttaa, mutta kuinka puhdasta siitä sitten tulee?!?!

      • ichigo-79

        Itsellä ne on jo ohi, valmistuin laitoshuoltajaksi jo vuosia sitten oisko ollut 2003 :)
        vaki työssä kunnalla nyt 3 vuotta, vielä ilman lisiä.
        Paikallisella yläasteella olen hommissa, kivaa hommaa muuten paitti kun kakrut pakkaa sotkemaan ja tuhoamaan paikkoja eiköä sitä kunnioitusta lainkaan...mutta työkaverit on kivoja :D
        Ja se on paljon se !

        Ja todellakaan tähän työhön ei läheskään kaikki pysty koska stressitasot on näihin aikoihin tosi korkealla, koska porukkaa on sairaana ja ketään ei saa tilalle..
        ja sijaisistakin hankkiudutaan eroon tämän vuoden aikana..

        Mutta näillä mennään , tsemppiä vielä kerran sinulle , hyvin se menee :D !!


    • joku vaan

      10.75h siivouskokemusta 4 vuotta

    • sssssssssaaaaaaaannz

      Minä jo ihmettelin, että jopas on huonot palkat, mutta tämähän on ikivanha viestiketju :D
      Laitoshuoltajana tienaan noin 12e tunti. 1870e/kk ja lisiä kuuden viikon välein tonnin molemmin puolin. Tammikuun palkkani oli 3098,16e, siinä siis lisät. Palkka on mielestäni tarvittavaan koulutustasoon nähden hyvä.

    • valtion laikkari

      mistä ihmeestä sää tuhannen euron lisät kuukaudessa??

    • Anonyymi

      Mistä ihmeestä, vetäisit aloitus nuo palkat?
      Ei pidä paikkaansa.
      Siivous on varsin tärkeätä työtä, että hygienia säilyy.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      61
      2592
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      327
      2411
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      94
      2136
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      57
      1817
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1733
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1704
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1573
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1443
    9. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      60
      1427
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe