vasomotorinen nuha

onko

Onko joku keksinyt hoitokeinon vasomotoriseen nuhaan?
Allerkialääkkeet ja kortisonisumutteet ei ole järkeviä käyttää. Kakki ylimääräinen "romu" nenässä ärsyttää..

58

41146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • esh

      helpottamiskonsteja kylläkin...

      jos olet allerginen, voit kysellä mahdollisuutta siedätyshoitoon, jos et missään nimessä halua käyttää jatkuvasti lääkkeitä, voit ainakin kokeilla nenähuuhtelua, monille vasomotorikoille se auttaa. Eli ostat apteekista ns. nenänhuuhtelukannun (voi niitä saada muualtakin kuin apteekeista, apteekeissahan on yleensä apteekkien hinnat), sitä kutsutaan myös sarvikuonoksi. Sinne sisään vain keittosuolaliuosta (saa myös apteekista) ja huuhtelet ohjeiden mukaan nenän keittosuolaliuoksella. Kannattaa ainakin kokeilla!

      • onko

        Suolahuutelua on aikaisemmin paljon mainostettu!
        Nyt on tajuttu sen kuivattavan limakalvoja. Suola jämähtää sinne.
        Vasomotorisessa nuhasa allerkiatestit näyttää nollaa. Reagointi on vain samantapaista.


      • esh
        onko kirjoitti:

        Suolahuutelua on aikaisemmin paljon mainostettu!
        Nyt on tajuttu sen kuivattavan limakalvoja. Suola jämähtää sinne.
        Vasomotorisessa nuhasa allerkiatestit näyttää nollaa. Reagointi on vain samantapaista.

        nenää ole pakko huuhdella keittosuolalla, voi sen huudella pelkällä vedelläkin! Se keittosuolalla huuhtelu vain tuntuu miellyttävämmältä.

        Se, että sinulla alllergiatesteissa ei näy reaktiota (en tiedä tutkittiinko verestä/nenästä eosinofiilisiä soluja vai onko sinulle tehty ainoastaan niin sanottu prick-koe), ei tarkoita että et olisi allerginen! Eli voit silti oll allerginen, kun nuha vaivaa....


      • onko
        esh kirjoitti:

        nenää ole pakko huuhdella keittosuolalla, voi sen huudella pelkällä vedelläkin! Se keittosuolalla huuhtelu vain tuntuu miellyttävämmältä.

        Se, että sinulla alllergiatesteissa ei näy reaktiota (en tiedä tutkittiinko verestä/nenästä eosinofiilisiä soluja vai onko sinulle tehty ainoastaan niin sanottu prick-koe), ei tarkoita että et olisi allerginen! Eli voit silti oll allerginen, kun nuha vaivaa....

        Vasomotorinen nuha reagoi kaikkeen. On siis tavallaan allerkinen kaikelle. Muttei kuminkaan allerkinen. Monimutkasta?
        Allerkiassa ärsyynnytään, vain jostakin(joistakin) aineesta.
        Siksi Vasomotorisessa nuhassa ei varmaan saisi mitään roinaa nenään laittaa. Sehän reagoi muutenkin kaikkeen. Hyvin hankalaa.


      • esh
        onko kirjoitti:

        Vasomotorinen nuha reagoi kaikkeen. On siis tavallaan allerkinen kaikelle. Muttei kuminkaan allerkinen. Monimutkasta?
        Allerkiassa ärsyynnytään, vain jostakin(joistakin) aineesta.
        Siksi Vasomotorisessa nuhassa ei varmaan saisi mitään roinaa nenään laittaa. Sehän reagoi muutenkin kaikkeen. Hyvin hankalaa.

        Ei se nyt ihan niin ole ett että vasomorotista nuhaa sairastavat eivät ole allergisia. Useimmat vasomotorikot ovat ns. moniallergisia ja oreilevat myös talviaikaan, vaikka allergisoivia aineita ei olisikaan ärsyttämssä, koska nenä on jo "ärtsy".

        En tiedä mistä olet kuullut ettei vasomotorisessa nuhassa saisi nenää hoitaa? Esimerkiksi juuri nenähuuhtelukannun käyttäminen on hyväksi, koksa siinä ei ole mitään ärsyttäviä lääkeaineita, vain vettä (ja suolaa) samassa suhteessa kuin kehossammekin!


      • nena
        esh kirjoitti:

        Ei se nyt ihan niin ole ett että vasomorotista nuhaa sairastavat eivät ole allergisia. Useimmat vasomotorikot ovat ns. moniallergisia ja oreilevat myös talviaikaan, vaikka allergisoivia aineita ei olisikaan ärsyttämssä, koska nenä on jo "ärtsy".

        En tiedä mistä olet kuullut ettei vasomotorisessa nuhassa saisi nenää hoitaa? Esimerkiksi juuri nenähuuhtelukannun käyttäminen on hyväksi, koksa siinä ei ole mitään ärsyttäviä lääkeaineita, vain vettä (ja suolaa) samassa suhteessa kuin kehossammekin!

        oletkos ihan varmasti esh, meinaan missään tapauksessa nenää ei saa pelkällä vedellä huuhdella, se turvottaa lisää limakalvoja!
        Jos itse tekee sen suolaseoksen, mieluummin liian suolainen kuin laimea, sanoo lääkärit. Ja kyllä mullekkin on sanottu (vasomotorinen nuha) etten ole millekkään allerginen vaan yliherkkä, eli reagoin samoin kuin allergiset mutta minulla ei pystytä osoittamaan mitään allergiaa. Kortisonia menee nokkaan päivittäin ja lisäksi antihistamiinit tabuina, ei vaan mikään auta täysin, oireita helpottaa mutta ei vie kokonaan pois (tuskin koskaan, oireillut jo kymmenen vuotta).


      • esh
        nena kirjoitti:

        oletkos ihan varmasti esh, meinaan missään tapauksessa nenää ei saa pelkällä vedellä huuhdella, se turvottaa lisää limakalvoja!
        Jos itse tekee sen suolaseoksen, mieluummin liian suolainen kuin laimea, sanoo lääkärit. Ja kyllä mullekkin on sanottu (vasomotorinen nuha) etten ole millekkään allerginen vaan yliherkkä, eli reagoin samoin kuin allergiset mutta minulla ei pystytä osoittamaan mitään allergiaa. Kortisonia menee nokkaan päivittäin ja lisäksi antihistamiinit tabuina, ei vaan mikään auta täysin, oireita helpottaa mutta ei vie kokonaan pois (tuskin koskaan, oireillut jo kymmenen vuotta).

        ihan varmasti esh.

        Höpöhöpöä, kyllä nenää saa ihan pelkällä vedellä huuhdella (siis pelkällä vedellä se vain tuntuu pahemmalta kuin suolaliuoksella), ei siitä mitään limakalvoturvotusta kaikille tule.

        Tiedätkö, en ole edes väittänyt että kaikki vasomotorikot ovat allergisia! voisit ehkä lukea huolellisemmin.... (ei millään pahalla). Ja sitten: se, etä ei pystytä osoittamaan allergiaa ei todellakaan tarkoita että ei ole allergiaaa! (ja älä nyt taas päättele että väitän sinun olevan allerginen...jos olet pelkästään yliherkkä, olet yliherkkä)

        minä olen saanut olla nyt yhteensä kaksi talvea rauhassa vasomotoriselta. Ensin kun lääkkeet eivät enää tehonneet, minlle tehtiin septoplastia, joka korjasi tilannetta todella paljon, sitten vain tein nenähuuhteluja vähän aikaa ja nyt enää oireilen silloin kun altistun allergeeneille (koska olen todella allerginen).

        Sitten vielä vinkiksi: nyt on huomattu, että antihistamiineja ja nenäsumutteita/jauhoja kannattaa vaihdella! Eli ei kannata käyttää samaa ainetta "liian" kauaa. Itselläni esimerkiksi on määrätty kolmea eri antihistamiinia ja kolmea eri nenäsumutetta/jauhoa, joita sitten käytän aina välillä vaikuttavaa ainesosaa vaihdellen.


      • esh
        esh kirjoitti:

        ihan varmasti esh.

        Höpöhöpöä, kyllä nenää saa ihan pelkällä vedellä huuhdella (siis pelkällä vedellä se vain tuntuu pahemmalta kuin suolaliuoksella), ei siitä mitään limakalvoturvotusta kaikille tule.

        Tiedätkö, en ole edes väittänyt että kaikki vasomotorikot ovat allergisia! voisit ehkä lukea huolellisemmin.... (ei millään pahalla). Ja sitten: se, etä ei pystytä osoittamaan allergiaa ei todellakaan tarkoita että ei ole allergiaaa! (ja älä nyt taas päättele että väitän sinun olevan allerginen...jos olet pelkästään yliherkkä, olet yliherkkä)

        minä olen saanut olla nyt yhteensä kaksi talvea rauhassa vasomotoriselta. Ensin kun lääkkeet eivät enää tehonneet, minlle tehtiin septoplastia, joka korjasi tilannetta todella paljon, sitten vain tein nenähuuhteluja vähän aikaa ja nyt enää oireilen silloin kun altistun allergeeneille (koska olen todella allerginen).

        Sitten vielä vinkiksi: nyt on huomattu, että antihistamiineja ja nenäsumutteita/jauhoja kannattaa vaihdella! Eli ei kannata käyttää samaa ainetta "liian" kauaa. Itselläni esimerkiksi on määrätty kolmea eri antihistamiinia ja kolmea eri nenäsumutetta/jauhoa, joita sitten käytän aina välillä vaikuttavaa ainesosaa vaihdellen.

        Tuossa seitsemän erilaista mahdollisuutta, joilla voit huuhdella nenän:
        1 - Bottled, sterilised, normal saline solution available from pharmacies
        2 - Boiled then cooled, bottled spring water (not mineral) from shop
        3 - Filtered, boiled then cooled rain water from domestic tank
        4 - Filtered, boiled then cooled town water from house tap
        5 - Unfiltered, boiled then cooled town water from house tap
        6 - Unfiltered cold mixed with hot water from house tap
        7 - Other more dubious options found in nature and in cities!


    • anna

      verisuonisto reagoi esim. lämpötilan vaihteluun iholla siten, että sukkien jalasta ottaminen tai tukan pesu voi laukaista pari tuntia kestävän nuhan( vaihtelee: eri potilailla eri paikassa ).

      Mikään allergialääke ei tehonnut, mutta yllättäen verenpainelääkitys lievitti, poisti melkein kaikki oireet ( lääke oli määrätty verenpaineen alentamiseen).

      On olemassa muitakin lääkkeitä, jotka vaikuttavat verisuonistoon ja joista mahdollisesti voisit saada avun.

      • esh

        monilla lääkkeilläon "suotuisia" sivuvaikutuksia!

        Siis ehdottomasti kannattaa hakeutua esim. korvalääkärin vastanotolle ja kysellä paremmasta lääkityksestä, jos lääkkeitä haluaa syödä!


      • onko

        Tuo verenpainelääke voi olla apu jollekin. Minulla taas on liiankin alhainen verenpaine.
        Vasomotorisessa nuhassa autonomisen hermoston epätasapaino aiheuttaa reaktiot. Parasympaattinen tonus on liian voimakas sympaattiseen puoleen verrattuna. Tällöin nenän limakalvo reagoi herkästi vähän kaikkeen. Riittää lämpötilan, tai kosteuden vaihtelu. Alkoholi laajentaa verisuonia ja siten turvottaa entisestään limakalvoa. Tämä on hyvä muistaa näin siitepölyaikana.
        Hyvä apu on ,myös nostaa sängyn päätyä ylös!


      • anna
        onko kirjoitti:

        Tuo verenpainelääke voi olla apu jollekin. Minulla taas on liiankin alhainen verenpaine.
        Vasomotorisessa nuhassa autonomisen hermoston epätasapaino aiheuttaa reaktiot. Parasympaattinen tonus on liian voimakas sympaattiseen puoleen verrattuna. Tällöin nenän limakalvo reagoi herkästi vähän kaikkeen. Riittää lämpötilan, tai kosteuden vaihtelu. Alkoholi laajentaa verisuonia ja siten turvottaa entisestään limakalvoa. Tämä on hyvä muistaa näin siitepölyaikana.
        Hyvä apu on ,myös nostaa sängyn päätyä ylös!

        minulla on autonomisen hermoston stressireaktioita. Ne ilmenevät yhdessä verenpaineen nousun kanssa, mutta lääkitys poistaa ainakin pahimmat oireet.


    • Hannekeksi

      Viitsittekö kertoa tyhmälle tiivistettynä että millä sitä nuhaa saisi itse pidettyä kurissa vai pitääkö mennä lääkärille? Mulla se kyllä todettiin mut sitten se jäi siihen hässäkässä kun samalla ilmeni muuta vikaa. Syön kyllä ympäri vuoden antihistamiinia tuon ja muidenkin allergioiden takia. Mut kun ei auta...
      Joku puhui kortisoonista? Sen vesisuola-jutun kyllä tajusin mut jotenkin se vaihtoehto ei kuullosta kauheen miellyttävältä... Ja nenäsumutteet olen jättäny kun ne kuivattaa nenän niin pahasti että niistäminenki saa veren valumaan.

      • esh

        tyhmyyden merkki jos asioista ottaa selvää!!! ;DD

        Lyhyesti: pitää mennä lääkärille! Se on tärkeää, että lääkärisi saa kokonaiskuvan oireistasi ja tutkii sinut ja sitten voi määrätä kunnon lääkityksen (tai paremminkin sitten voitte aloittaa kunnon lääkityksen metsästämisen!). Eihän ne antihistamiinit aina auta, jos on kovasti allerginen...

        Nenäsumutteet saa minullakin aikaan verenvuotoa, mutta se usein on helpottanut a-vitamiinia sisältävillä tuotteilla. Niitä on esim. tippoina (jos tuntuu että tipan tiputtaminen nenään ei tunnu kivalta, voi sen tipauttaa ensin punpulipuikoon ja sitten levittää nenän sisään) ja löytyy myös voiteena, joka sekin kyllä käy nenään laitettavaksi esim. pumpulipuikolla. Sitten myös itse vaihtelen nenäsumutteita, kun nenä ärtyy nasonexille, siirryn jauheeseen ja sitten taas nasonexiin...


      • onko
        esh kirjoitti:

        tyhmyyden merkki jos asioista ottaa selvää!!! ;DD

        Lyhyesti: pitää mennä lääkärille! Se on tärkeää, että lääkärisi saa kokonaiskuvan oireistasi ja tutkii sinut ja sitten voi määrätä kunnon lääkityksen (tai paremminkin sitten voitte aloittaa kunnon lääkityksen metsästämisen!). Eihän ne antihistamiinit aina auta, jos on kovasti allerginen...

        Nenäsumutteet saa minullakin aikaan verenvuotoa, mutta se usein on helpottanut a-vitamiinia sisältävillä tuotteilla. Niitä on esim. tippoina (jos tuntuu että tipan tiputtaminen nenään ei tunnu kivalta, voi sen tipauttaa ensin punpulipuikoon ja sitten levittää nenän sisään) ja löytyy myös voiteena, joka sekin kyllä käy nenään laitettavaksi esim. pumpulipuikolla. Sitten myös itse vaihtelen nenäsumutteita, kun nenä ärtyy nasonexille, siirryn jauheeseen ja sitten taas nasonexiin...

        Se on kumma, kun lääkärit tuputtaa vasomotoriseen nuhaan sumutteita. Itse lopetin niiden käytön. Hoidetaan kuten allerkiaa, vaikka eri asia. Kaikki sumutteet aiheutta verenvuotoa, viimeistään lopetuksen yhteydessä.
        Vasomotorisessa nuhassa tiedostamaton hermosto laukaise limakalvoilta nuhareaktion, huuhdellakseen ärsytystekiän pois.
        Ei kai ole mitään kunnon hoitokeinoa olemasa. Vain ärsykkeiden välttäminen!


      • ësh
        onko kirjoitti:

        Se on kumma, kun lääkärit tuputtaa vasomotoriseen nuhaan sumutteita. Itse lopetin niiden käytön. Hoidetaan kuten allerkiaa, vaikka eri asia. Kaikki sumutteet aiheutta verenvuotoa, viimeistään lopetuksen yhteydessä.
        Vasomotorisessa nuhassa tiedostamaton hermosto laukaise limakalvoilta nuhareaktion, huuhdellakseen ärsytystekiän pois.
        Ei kai ole mitään kunnon hoitokeinoa olemasa. Vain ärsykkeiden välttäminen!

        edelleen: vasomotoriseen nuhaan toisilla tepsii sumutteet ja allergialääkkeet, toisilla ei, toisilla vasomotorisen nuhna takana on allergia, toisilla ei.

        Esimerkiksi lääkelaitoksen mukaan vasomotoriseen nuhaan on moniakin hoitoja. Esim. budesonidit (sumute ja jauho): muutenkin kun vasomotorisen nuhan hoitoon ei ole selkeää yleistä linjaa, yleensä kokeillaan erilaisia lääkkeitä, jos lääkäri määrää sumutteen, hän on varmasti osannut miettiä sen hyödyt ja haitat. Joskus riittä kun saaddan alfa-reseptoreita aktivoitua, joskus pitää yrittää estää muskariinireseptoriedne otiminta jne. jne....

        joillekin ei löydy kunnollista hoitokeinoa, toiset taas pääsevät vasomotorisestaan eroon... mutta molemmille pätee se, että jos huomaa jonkun tietyn asian laukaisevan oireen, kai se on kaikille selvää, että sitä pitäisi pyrkiä välttämään...


      • Ööpö
        esh kirjoitti:

        tyhmyyden merkki jos asioista ottaa selvää!!! ;DD

        Lyhyesti: pitää mennä lääkärille! Se on tärkeää, että lääkärisi saa kokonaiskuvan oireistasi ja tutkii sinut ja sitten voi määrätä kunnon lääkityksen (tai paremminkin sitten voitte aloittaa kunnon lääkityksen metsästämisen!). Eihän ne antihistamiinit aina auta, jos on kovasti allerginen...

        Nenäsumutteet saa minullakin aikaan verenvuotoa, mutta se usein on helpottanut a-vitamiinia sisältävillä tuotteilla. Niitä on esim. tippoina (jos tuntuu että tipan tiputtaminen nenään ei tunnu kivalta, voi sen tipauttaa ensin punpulipuikoon ja sitten levittää nenän sisään) ja löytyy myös voiteena, joka sekin kyllä käy nenään laitettavaksi esim. pumpulipuikolla. Sitten myös itse vaihtelen nenäsumutteita, kun nenä ärtyy nasonexille, siirryn jauheeseen ja sitten taas nasonexiin...

        Terveyskeskuksesta on turha hakea mitään apua, kun ei ne siellä mitään tiedä. Itse olen käynyt ainakin 4 kertaa ja aina on määrätty uusia (entistä parempia)lääkkeitä. Noin on ainakin täällä Oulussa. Suoraan erikoislääkärille vaan. Tosin täältä netistä saa enemmän apua kuin mistään. Letku nenään ja hana auki.


      • marjatta
        esh kirjoitti:

        tyhmyyden merkki jos asioista ottaa selvää!!! ;DD

        Lyhyesti: pitää mennä lääkärille! Se on tärkeää, että lääkärisi saa kokonaiskuvan oireistasi ja tutkii sinut ja sitten voi määrätä kunnon lääkityksen (tai paremminkin sitten voitte aloittaa kunnon lääkityksen metsästämisen!). Eihän ne antihistamiinit aina auta, jos on kovasti allerginen...

        Nenäsumutteet saa minullakin aikaan verenvuotoa, mutta se usein on helpottanut a-vitamiinia sisältävillä tuotteilla. Niitä on esim. tippoina (jos tuntuu että tipan tiputtaminen nenään ei tunnu kivalta, voi sen tipauttaa ensin punpulipuikoon ja sitten levittää nenän sisään) ja löytyy myös voiteena, joka sekin kyllä käy nenään laitettavaksi esim. pumpulipuikolla. Sitten myös itse vaihtelen nenäsumutteita, kun nenä ärtyy nasonexille, siirryn jauheeseen ja sitten taas nasonexiin...

        Minulla on ollut 5v vasomotoristyyppiseksi määri telty nuha.Viimeinen korvalääkäri arveli että masennuslääke voi ylläpitää oiretta .Kehotti lopettaa.Kumpa se onnistuisikin.Masislääkkeet kuivattavat erikoisesti kuulemma nenää.Minulla kylmä ulkoilma rauhottaa nuhaa selvästi...Aika kummallista mielestäni.Lisäksi lima valuu jatkuvasti nielussa.Joskus on kausia että pelkkä ylösnouseminen laukaisee nuhan.Yleensä nuha on aika siedetttävää mutta ei tahdo rauhottua millään.kun pääsee paheneen. nenäsuihkeet saatta joskus auttaa mutta on kyllä virhe käyttää jatkuvasti.ATROVENT olo kaamea lääke,3päivässä ääni meni käheksi.lima sitkeäksi. HUH.Ottakaa kantaa mas lääk. ja muuhunkin kohtalotoverit.


      • Anonyymi
        marjatta kirjoitti:

        Minulla on ollut 5v vasomotoristyyppiseksi määri telty nuha.Viimeinen korvalääkäri arveli että masennuslääke voi ylläpitää oiretta .Kehotti lopettaa.Kumpa se onnistuisikin.Masislääkkeet kuivattavat erikoisesti kuulemma nenää.Minulla kylmä ulkoilma rauhottaa nuhaa selvästi...Aika kummallista mielestäni.Lisäksi lima valuu jatkuvasti nielussa.Joskus on kausia että pelkkä ylösnouseminen laukaisee nuhan.Yleensä nuha on aika siedetttävää mutta ei tahdo rauhottua millään.kun pääsee paheneen. nenäsuihkeet saatta joskus auttaa mutta on kyllä virhe käyttää jatkuvasti.ATROVENT olo kaamea lääke,3päivässä ääni meni käheksi.lima sitkeäksi. HUH.Ottakaa kantaa mas lääk. ja muuhunkin kohtalotoverit.

        Mulla aamuisin vuotava nenä. Juon kahvia ja se luultavasti tekee sen. Kestää puoli tuntia ja sitten ei loppupäivän mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla aamuisin vuotava nenä. Juon kahvia ja se luultavasti tekee sen. Kestää puoli tuntia ja sitten ei loppupäivän mitään.

        Suurinpiirtein samat oireet aamuisin


    • onko

      Olen seurannut pahenevaa vasomotorista nuhaani 20-vuotta. Pölyiset ympäristöt. Toivotavasti savuttanut huippunsa!
      Olen tullut siihen tulokseen, että allerkialääkkeillä hoito on metsään menoa. Aikanaan vatsahaavojakin hoidettiin leikkauksella, ennen kuin tajuttiin sen olevan pieleen.
      Nyt tarvitaan vasomotorisessanuhasa joku vastaava ahaa elämys lääketieteen alalla.
      Sitä odotellessa katsella majakanvartian paikkaa ulkoluodoilta...

    • Nuhanen

      Hei,
      Olen kärsinyt vasomotorisesta nuhasta reilun vuoden ajan. Nyt uskon (ja toivon) pääseväni siitä irti. Yritän pitää jalkani jatkuvasti lämpimänä. Kotona kerrostalossa pidän jalassani huopatossuja, jotka ovat riittävän isot, että saan sinne mahtumaan kahdet paksut sukat. Mielestäni nuhani on helpottamassa, vaikka tämän kokeilun alkamisesta on kulunut vain yksi viikko. Mitkään lääkkeet eivät auttaneet, vaikka
      käytin kaikenlaisia sumuttimia. Nenän verenvuotokin tuntuu häviävän.
      Kannattaa ainakin koittaa tätä yksinkertaista kotikonstia!
      Terveisin "Nuhanenä"

      • Nuhanen

        Ilolla voin ilmoittaa, että olen päässyt irti tuosta kiusallisesta vasomotorisesta nuhasta. Siis olen pitanyt jaloissani lämpimiä sukkia ja
        hyviä kenkiä (ei siis lenkkareita) Nenäni ei vuoda enää kirkasta nestettä. Kannattaa siis kokeilla näinkin yksinkertaista kotikonstia.
        Terveisin "nuhanen"


      • moottorinenä
        Nuhanen kirjoitti:

        Ilolla voin ilmoittaa, että olen päässyt irti tuosta kiusallisesta vasomotorisesta nuhasta. Siis olen pitanyt jaloissani lämpimiä sukkia ja
        hyviä kenkiä (ei siis lenkkareita) Nenäni ei vuoda enää kirkasta nestettä. Kannattaa siis kokeilla näinkin yksinkertaista kotikonstia.
        Terveisin "nuhanen"

        Onko se oikea vasomotorinen nenä? Tutkittu? Kuinka kauan olet potenut sitä? Aiheutaako muut asiat ärsytystä? Olen potenut itse jo vuosia, tutkittu, allergia testit ja korva-,nenä- ja kurkkulääkärin lausunto. Mua ärsyttää tupakan savu kaukaa (ei vieressä niinkään)en polta itse. Veto,valo(loisteputket ja valk.seinät), hajusteet,hikinen olo ja uutena olen huomannut väsymys ja hermostuminen yhdessä. Jalat kyl pidän lämpimänä, koska auttaa. Oletko mitä lääkkeitä käyttänyt? Jos toi konsti auttaa niin olen IKI ONNELLINEN! Aion kyl kokeilla koska en menetä yhtään mitään. Tämä on talvella tosi ongelma ksä hieman parempi. Onko kukaan suolahuonetta kokeillut? Apua? Kertokaa vaan kaikki vinkit mitä tiedätte? Onkohan muita "pahoja" tapauksia? Kaipaisin kohtalon kavereita et en tuntisi olevani ainokainen. Onko vasomotorisille omaa yhdistystä? vai pitäiskö liityä allergia ja astma liittoon? Tietoa? KIITOOOOS!!!


      • Nuhanen
        moottorinenä kirjoitti:

        Onko se oikea vasomotorinen nenä? Tutkittu? Kuinka kauan olet potenut sitä? Aiheutaako muut asiat ärsytystä? Olen potenut itse jo vuosia, tutkittu, allergia testit ja korva-,nenä- ja kurkkulääkärin lausunto. Mua ärsyttää tupakan savu kaukaa (ei vieressä niinkään)en polta itse. Veto,valo(loisteputket ja valk.seinät), hajusteet,hikinen olo ja uutena olen huomannut väsymys ja hermostuminen yhdessä. Jalat kyl pidän lämpimänä, koska auttaa. Oletko mitä lääkkeitä käyttänyt? Jos toi konsti auttaa niin olen IKI ONNELLINEN! Aion kyl kokeilla koska en menetä yhtään mitään. Tämä on talvella tosi ongelma ksä hieman parempi. Onko kukaan suolahuonetta kokeillut? Apua? Kertokaa vaan kaikki vinkit mitä tiedätte? Onkohan muita "pahoja" tapauksia? Kaipaisin kohtalon kavereita et en tuntisi olevani ainokainen. Onko vasomotorisille omaa yhdistystä? vai pitäiskö liityä allergia ja astma liittoon? Tietoa? KIITOOOOS!!!

        Hei,
        Minun vasomotorinen nuhani alkoi aika äkillisesti
        joulukuussa v.2005. En heti tajunnut, mistä oikein on kysymys. Aamuisin aamiaispöydässä nenästäni tuli kirkasta nestettä, ei siis "räkää". Ihmettelin tätä. Kyllä sitä sitten tuli koko kevään ajan. Menin sitten keväällä erik.lääkäriin, joka sanoi heti että teillä on vasomotorinen nuha. Hän kirjoitti pari "öljyreseptiä" ja Rhinocort Aqua, lievän kortisonisumutteen, jota piti sumuttaa nenään illalla ja aamulla. Keväällä esiintyi myös vähän verta nenäliinassa. Sitten tuli kesä ja nuha helpotti ja luulin jo päässeeni siitä. Ei kuitenkaan. Syksyllä sama homma jatkui. Molemmista sieraimista näkyi verijälkiä.Menin taas samalle lääkärille ja reseptit olivat ihan samoja kuin ed.kerralla. Siinäkeskustelussa hän kuitenkin korosti sitä, että jalat tulee pitää lämpiminä. Olin ed.talvena pitänyt lenkkareita, siis selvä virhe. Nyt aloin pitää lämpimiä kenkiä ja paksuja sukkia. Sisällä pidin ja pidän edelleenkin huopatohveleita ja aika paksuja sukkia. Niin vain tänä keväänä, ehkä se oli helmikuussa huomasin, että nenästäni tuskin tulee mitään! Joskus vähän punaista näkyy nenäliinassa. Tuolloin käytän em.kortisoniliuosta. Yöllä jalat pitää olla myös lämpimässä,mahdollisesti kannattaa pitää sukat jalassa nukkuessa. Lääkäri, joka minua on hoitanut on Pirjo Koivunemi ja vastaanotto on ympyrätalon Mehiläinen.
        Terveisin,
        Entinen nuhanen


      • SiM
        moottorinenä kirjoitti:

        Onko se oikea vasomotorinen nenä? Tutkittu? Kuinka kauan olet potenut sitä? Aiheutaako muut asiat ärsytystä? Olen potenut itse jo vuosia, tutkittu, allergia testit ja korva-,nenä- ja kurkkulääkärin lausunto. Mua ärsyttää tupakan savu kaukaa (ei vieressä niinkään)en polta itse. Veto,valo(loisteputket ja valk.seinät), hajusteet,hikinen olo ja uutena olen huomannut väsymys ja hermostuminen yhdessä. Jalat kyl pidän lämpimänä, koska auttaa. Oletko mitä lääkkeitä käyttänyt? Jos toi konsti auttaa niin olen IKI ONNELLINEN! Aion kyl kokeilla koska en menetä yhtään mitään. Tämä on talvella tosi ongelma ksä hieman parempi. Onko kukaan suolahuonetta kokeillut? Apua? Kertokaa vaan kaikki vinkit mitä tiedätte? Onkohan muita "pahoja" tapauksia? Kaipaisin kohtalon kavereita et en tuntisi olevani ainokainen. Onko vasomotorisille omaa yhdistystä? vai pitäiskö liityä allergia ja astma liittoon? Tietoa? KIITOOOOS!!!

        Talvipakkasella alkoi olla niin, että muutaman askelen otettuani nenä tukkiutui täysin ja oli mahdotonta hengittää sitä kautta. Ja kuka sitä pakkasella suun kauttakaan voi hengittää. Niinpä liikunta jäikin sitten vähiin. Oli parempi vaihtaa bussia vaikka montakin kertaa kuin kävellä välimatkoja.
        Nyt minulla on ollut jo monta viikkoa paha yskä, menin jo pyrkimään lääkäriin, vaikkei ole kuumetta ja se lima, mikä ylös tulee, on väritöntä tai valkeaa.
        Kun rupesin puhumaan nenän tukkiutumisesta talvella, terveyskeskuslääkäri sanoi heti, että sillä on hieno nimikin, intrinsic- eli sisäsyntyinen nuha. Eli tämä on minulle aivan uusi asia. Viime yö oli aivan kauhea, röörit aivan tukossa. Istuma-asennossa oli selvästi helpompaa. Nuhaa ei oikeastaan ole laisinkaan, en tarvitse nenäliinaa.
        Näiltä sivuilta sain vinkkejä, joita aijon kyllä kokeilla, lämpimät villasukat olen joskus ostanut Virosta, löytyvät varmaan. Ja joku kirjoitti, että sängyn päädyn voisi nostaa korkeammalle. Fiksu temppu! Lisäksi kävin jo kysymässä apteekista PEP-pulloa. Se apteekki oli jo aiemmin kuulut tällaisesta PEPistä, mutta ei tuntenut asiaa paremmin. Olen kuullut, että siihen pulloon puhalletaan ja sanotaan, että alipaine irrottaa limaa. (?) Suolahuoneesta olen myös kiinnostunut.
        Tähän saakka olen onnistunut elämään ilman tämänkaltaisia oireita. Miksi ne nyt tulivat?
        Minulla on kyllä ollut stressiä, paljon pahaa mieltä.
        Kyllä meitä samankaltaisia ihmisiä varmaan löytyy paljonkin. Koettakaa kaikki kestää ja keksiä helpottavia keinoja. Otetaan ne käyttöön.

        Parhain terveisin
        SiM


      • vasomotoristi
        SiM kirjoitti:

        Talvipakkasella alkoi olla niin, että muutaman askelen otettuani nenä tukkiutui täysin ja oli mahdotonta hengittää sitä kautta. Ja kuka sitä pakkasella suun kauttakaan voi hengittää. Niinpä liikunta jäikin sitten vähiin. Oli parempi vaihtaa bussia vaikka montakin kertaa kuin kävellä välimatkoja.
        Nyt minulla on ollut jo monta viikkoa paha yskä, menin jo pyrkimään lääkäriin, vaikkei ole kuumetta ja se lima, mikä ylös tulee, on väritöntä tai valkeaa.
        Kun rupesin puhumaan nenän tukkiutumisesta talvella, terveyskeskuslääkäri sanoi heti, että sillä on hieno nimikin, intrinsic- eli sisäsyntyinen nuha. Eli tämä on minulle aivan uusi asia. Viime yö oli aivan kauhea, röörit aivan tukossa. Istuma-asennossa oli selvästi helpompaa. Nuhaa ei oikeastaan ole laisinkaan, en tarvitse nenäliinaa.
        Näiltä sivuilta sain vinkkejä, joita aijon kyllä kokeilla, lämpimät villasukat olen joskus ostanut Virosta, löytyvät varmaan. Ja joku kirjoitti, että sängyn päädyn voisi nostaa korkeammalle. Fiksu temppu! Lisäksi kävin jo kysymässä apteekista PEP-pulloa. Se apteekki oli jo aiemmin kuulut tällaisesta PEPistä, mutta ei tuntenut asiaa paremmin. Olen kuullut, että siihen pulloon puhalletaan ja sanotaan, että alipaine irrottaa limaa. (?) Suolahuoneesta olen myös kiinnostunut.
        Tähän saakka olen onnistunut elämään ilman tämänkaltaisia oireita. Miksi ne nyt tulivat?
        Minulla on kyllä ollut stressiä, paljon pahaa mieltä.
        Kyllä meitä samankaltaisia ihmisiä varmaan löytyy paljonkin. Koettakaa kaikki kestää ja keksiä helpottavia keinoja. Otetaan ne käyttöön.

        Parhain terveisin
        SiM

        onko kukaan kokeillut avantouintia?
        senhän pitäisi parantaa kylmänsietokykyä.
        Itse pärjäilen Rhinocort-jauheella hyvin pitkälti, mutta alkoholia jos meinaan juoda niin pitää ensin ottaa antihistamiini. FESS-leikkaus mulle tehtiin 2002, mutta diagnoosi oli "krooninen nuha". Sanan vasomotorinen opin viime viikolla kun sattui olemaan samassa päivällispöydässä lääkäreitä.


      • madimba
        Nuhanen kirjoitti:

        Ilolla voin ilmoittaa, että olen päässyt irti tuosta kiusallisesta vasomotorisesta nuhasta. Siis olen pitanyt jaloissani lämpimiä sukkia ja
        hyviä kenkiä (ei siis lenkkareita) Nenäni ei vuoda enää kirkasta nestettä. Kannattaa siis kokeilla näinkin yksinkertaista kotikonstia.
        Terveisin "nuhanen"

        TÄYTYYPÄ KOKEILLA, KUN EI MUUKAAN AUTA!!!!
        KIITOS


      • lämmin tossu
        madimba kirjoitti:

        TÄYTYYPÄ KOKEILLA, KUN EI MUUKAAN AUTA!!!!
        KIITOS

        jos kärsit vasomotorisesta nuhasta älä koskaan astu paljaalle lattialle noustuasi sängystä.


    • madimba

      2004 alkoi nuhani, aivan raivostuttavaa;( kaikki on kokeiltu, duakt tabletti kuuri auttaa hieman,,, öljy tippoja suosittelevat nenään... nenästä vain tippuu vesi pitkin lattiaa, silti toine sierain KUIVA , toine tukossa:((

    • Sanar

      Itselläni taitaa olla kohtalaisen lievät oireet, takana lukuisia poskiontelotulehduksia ja v. 2000 tienoilla FESS-leikkaus. Allergioita ei ole. Vasta viime syksynä armeijaan astuessa lääkäri mainitsi ensi kerran vasomotorisen nuhan oireistani kuullessaan. Johtunee siitä, että itselläni tuo nuha ei niinkään haittaa, vaikka nenäliinat seuraavatkin kaikkialle. Poskionteloiden turvotus (=särky) sen sijaan on ongelma, ja se lääkärin mukaan on noita tulehduksiakin aiheuttanut.

      En lääkkeistä ole löytänyt kunnon apua (Duactia käytän _silloin tällöin_ kuureina). Nenähuuhtelu auttaa hieman, ja parhaimmin Duactin jälkeen. Avantouinti helpottaa oloa, jos ei ole saunassa liian kauan. Viimeisenä olisi hyvä käydä siellä vedessä tai edes ulkona jäähyllä. Tärkein oireita poistava tekijä on kuitenkin puhdas ympäristö, varsinkin puhdas makuuhuone. Silloin nukkuminen vie edellisen päivän turvotukset pois. Kiitoksia vinkeistä! Pitääpi vielä kokeilla jalkojen lämpimänä pitämistä... :)

    • niistäjä

      Nenä alkaa vuotaa syödessä, ulkoa sisääntullessa tai ihan muuten vaan? Ei siihen tarvita muuta kuin että niistää välillä isoimmat töhnät pois ja jatkaa menoa. Omat oireeni taitavat kyllä olla aika lievät, tuli teidän jutuistanne semmoinen tunne..

      • Mootorinenä

        Ei kukaan sattuis tietämään onko meille vasomotorisille perustettu mitään ryhmää tai liittoa? Ois vaan kiva jutella aiheesta muidenkin kanssa. Minun hermot on välillä ihan riekaleina kun vaan niistän ja aivastelen. Kamalinta töissä. Olo tulee tukkoiseksi ja valot ärsyttävät lisää. Olo helpottuu suihkussa ja äkkiä´sänkyyn pää takakenoon. Tietty Duacktia ja Glinor sumute. Ja jos unta sais? Ilmoitelkaa?


      • hatshii
        Mootorinenä kirjoitti:

        Ei kukaan sattuis tietämään onko meille vasomotorisille perustettu mitään ryhmää tai liittoa? Ois vaan kiva jutella aiheesta muidenkin kanssa. Minun hermot on välillä ihan riekaleina kun vaan niistän ja aivastelen. Kamalinta töissä. Olo tulee tukkoiseksi ja valot ärsyttävät lisää. Olo helpottuu suihkussa ja äkkiä´sänkyyn pää takakenoon. Tietty Duacktia ja Glinor sumute. Ja jos unta sais? Ilmoitelkaa?

        Sinä Nessu olet ensimmäinen, joka koko keskustelussa sanoo sanan "aivastaa". Minulla aina se vesinuha alkaa aivastuksilla - ja sadoilla - sitten saattaa mennä se päivä pelkän invaliditeetin puolelle. Ei uskalla lähteä autolla edes kauppaan. Minulla pahin on aamuinen jääkaapin avaaminen ja kaupan kylmäaltaiden tutkiminen. Silloin jää ostokset ja tulee kiire kaupan vessaan aivastamaan ihan olan takaa.
        Nenä valuu solkenaan. t.just tutkimuksissa ollut


      • Vasomotorikko
        hatshii kirjoitti:

        Sinä Nessu olet ensimmäinen, joka koko keskustelussa sanoo sanan "aivastaa". Minulla aina se vesinuha alkaa aivastuksilla - ja sadoilla - sitten saattaa mennä se päivä pelkän invaliditeetin puolelle. Ei uskalla lähteä autolla edes kauppaan. Minulla pahin on aamuinen jääkaapin avaaminen ja kaupan kylmäaltaiden tutkiminen. Silloin jää ostokset ja tulee kiire kaupan vessaan aivastamaan ihan olan takaa.
        Nenä valuu solkenaan. t.just tutkimuksissa ollut

        Juuri tuo paikoin hillitön aivastelu ja jatkuva niiskutus - nenäliinapaketti jatkuvasti työpöydällä - aiheuttaa myös kurjalta tuntuvaa kommentointia siitä, että pitäisi lähteä kotiin potemaan. Olo on koko ajan sellainen, että olisin tahallani tullut tartuttamaan muita töihin.

        Olen itse kärsinyt vasomotorisesta nenästä kymmenisen vuotta. Ei onneksi ole pahentunut, mutta ei kyllä helpottanutkaan. Kaikki hoitovinkit kiinnostavat kyllä! T. Vasomotorikko


      • Kunpa tietäisi
        Vasomotorikko kirjoitti:

        Juuri tuo paikoin hillitön aivastelu ja jatkuva niiskutus - nenäliinapaketti jatkuvasti työpöydällä - aiheuttaa myös kurjalta tuntuvaa kommentointia siitä, että pitäisi lähteä kotiin potemaan. Olo on koko ajan sellainen, että olisin tahallani tullut tartuttamaan muita töihin.

        Olen itse kärsinyt vasomotorisesta nenästä kymmenisen vuotta. Ei onneksi ole pahentunut, mutta ei kyllä helpottanutkaan. Kaikki hoitovinkit kiinnostavat kyllä! T. Vasomotorikko

        ..minäkin sitten yksi "vasomoristi".
        Minulla lima ei nouse keuhkoista ylös, vaan lima laskeutuu pään alueelta keuhkoputkeen. Nenän kautta ei tule koskaan mitään. Tämä johtuu ehkä nenäsillan rakenteesta.
        Räkimistä ja rykimistä riittää ympäri vuorokauden,vuodenajoista riippumatta.
        Pahimpia ovat kuitenkin myöhäis illat. Elämä on jatkuvaa taistelua unettomuutta vastaan, sillä makuulle laskeutumisen jälkeen joudun tuntikausia sylkemään pään onteloista nielulle valuvaa kirkasta ja notkeaa limaa astiaan. Päässä ja korvissa kohisee ja kihisee pulssin tahdissa.
        Muuten olen terve, aktiivi liikuntaa harrastava. Keuhkot todettiin tutkimuksissa terveiksi ja puhallusarvot olivat hyvät.
        Olenko ns. väliinputoaja: keuhkolääkärille en kuulu, mutta nenä - korva lääkärit toteavat"paikat kunnossa" ei mitään tulehdusoireita. Viime aikoina jopa hetkellisiä tasapaino ongelmia.
        Yksikään lääkäri ei ole lausunut sanaa Vasomotorinen nuha.
        Ps.Yksi parhaimmista hoitoaineista limakalvoilleni on, kun levitän ruokakaupasta saatavaa OIVARIINIA pumpulipuikolla syvälle sieraimiin. Sisältää mm kasviöljyä ja suolaa.


    • polypoosi

      Samasta vaivasta kärsin minäkin. Olen kärsinyt kymmenen vuotta, ylikin. Myös polyyppeja on nenässä, mutta ainakaan vielä niitä ei olla poistettu. Erikoislääkäri oli sitä mieltä, että ne tulisivat kuitenkin uudelleen, joten sain Flixonase-tippoja, joiden pitäisi kutistaa polyyppeja. Kyllä se ehkä vähän auttoikin.

      Minulle on tyypillistä allergia(?)kohtaukset, jotka alkavat aivan yhtäkkiä kovalla aivastelulla, ja sitten toinen sierain vetää AIVAN tukkoon ja valuu kirkasta. Usein se kohtaus menee ohi yhtä äkillisesti kuin on tullutkin, kestää yleensä tunnista kolmeen tuntiin. Prick-testi on tehty pari kertaa, mutta ei näyttänyt allergioita olevan. Huonepölylle olen vähän yliherkkä (reagoi pikkuisen), mutta allerginen kuulemma en. Toisaalta hyvinkin pölyisissä paikoissa en välttämättä saa oireita, ja siistissä paikassa saan. Aika sattumanvaraista siis. Luin joskus noista ihopistokokeista, että se riippuu jostakin vasta-aineista (olisko ieg), että reagoiko iho siihen prick-testiin. Ja kaikki allergiat eivät välttämättä ole sellaisia. Minä käytän myös antihistamiinia ja suihkeita päivittäin. Niiden Flixonase-tippojen aikana tuntui siltä, että antihistamiinia en välttämättä tarvitsekaan.

      Tästä koko "vasomotorisesta nuhasta" ei taideta tietää oikeastaan mitään. Se on vaan nimi ilmiölle, josta ei oikeastaan tiedetä. Jos syy tiedettäsiin, osattaisiin varmaan hoitaakin...

      • metsä_matti

        sama ongelma minullakin, nenä aina tukossa, eikä mikään lääke tepsi. Allergiaklinikalla ehdotettiin nenäkalvojen arpeutusta tms. mutta en suostunut. Mielestäni liian riskialtis vaihtoehto, voisi tulla enemmän ongelmia kuin nyt on.

        Lääkkeitä kokeiltu laidasta laitaan. Ainoa joka auttaa jossain määrin on sarvikuonolla huuhtelu iltaisin, räkää on vähemmän mutta nenä on silti tukossa.

        Ainoa tapa jolla nenä aukeaa täysin, on ottaa kunnon löylyt saunassa. Heti saunan jälkeen taas tukossa :()

        Joku puhui jossain maitohappobakteerien vaikutuksesta, että pitäisi tehdä jokin nenäsuihke. En tiedä tästä enempää.


      • Haluaa ymmärtää
        metsä_matti kirjoitti:

        sama ongelma minullakin, nenä aina tukossa, eikä mikään lääke tepsi. Allergiaklinikalla ehdotettiin nenäkalvojen arpeutusta tms. mutta en suostunut. Mielestäni liian riskialtis vaihtoehto, voisi tulla enemmän ongelmia kuin nyt on.

        Lääkkeitä kokeiltu laidasta laitaan. Ainoa joka auttaa jossain määrin on sarvikuonolla huuhtelu iltaisin, räkää on vähemmän mutta nenä on silti tukossa.

        Ainoa tapa jolla nenä aukeaa täysin, on ottaa kunnon löylyt saunassa. Heti saunan jälkeen taas tukossa :()

        Joku puhui jossain maitohappobakteerien vaikutuksesta, että pitäisi tehdä jokin nenäsuihke. En tiedä tästä enempää.

        Löytyipä tältä sivulta hyviä vinkkejä!

        Itse olen muutaman vuoden kärsinyt aivasteluja seuraavasta nenän tukkeutumisesta ja kirkkaasta vuodosta. Olen taipuvainen allergiaan (todettu prickillä) mutta en osaa yhdistää oireitani mihinkään allergeeniin. Siksi tuntuukin oudolta että saan suurimmaksi osaksi ajasta oireet pois antihistamiinitableteilla. Olen toisista lähteistä ymmärtänyt että antihistamiini ei pure vasomotoriseen nuhaan, mutta täällä muutamilla muillakin tuntuu purevan. Tietääkö joku taästä enemmän? Onko erinäsistä syistä alkavan vasomotorisen nuhan todellinen aiheuttaja kuitenkin histamiinireaktio?


      • Jysky231
        metsä_matti kirjoitti:

        sama ongelma minullakin, nenä aina tukossa, eikä mikään lääke tepsi. Allergiaklinikalla ehdotettiin nenäkalvojen arpeutusta tms. mutta en suostunut. Mielestäni liian riskialtis vaihtoehto, voisi tulla enemmän ongelmia kuin nyt on.

        Lääkkeitä kokeiltu laidasta laitaan. Ainoa joka auttaa jossain määrin on sarvikuonolla huuhtelu iltaisin, räkää on vähemmän mutta nenä on silti tukossa.

        Ainoa tapa jolla nenä aukeaa täysin, on ottaa kunnon löylyt saunassa. Heti saunan jälkeen taas tukossa :()

        Joku puhui jossain maitohappobakteerien vaikutuksesta, että pitäisi tehdä jokin nenäsuihke. En tiedä tästä enempää.

        Itsellä nenän tukkoisuus johtui verisuonitulehduksesta (vaskuliitti, esim. Wegenerin granulomatoosi). Siihen liittyy jollain aikavälillä myös kuumeilua ja yleiskunnon heikkenemistä, mutta on siitä erikoinen tauti, että voi ilmetä monella eri tavalla. Joskin 90 % alkaa nenän tukkoisuudella.

        Mutta jos tukkoisuus on jatkunut useita vuosia, niin tuskin tätä tautia. Tai pirustako sen tietää...


      • 1mari2
        Jysky231 kirjoitti:

        Itsellä nenän tukkoisuus johtui verisuonitulehduksesta (vaskuliitti, esim. Wegenerin granulomatoosi). Siihen liittyy jollain aikavälillä myös kuumeilua ja yleiskunnon heikkenemistä, mutta on siitä erikoinen tauti, että voi ilmetä monella eri tavalla. Joskin 90 % alkaa nenän tukkoisuudella.

        Mutta jos tukkoisuus on jatkunut useita vuosia, niin tuskin tätä tautia. Tai pirustako sen tietää...

        Mulla todettiin vasomotorinen nuha n.7-8 vuotta sitten. Se ei kuitenkaan ole niin paha, että käyttäisin lääkkeitä. Lääkäri kielsi silloin myös nenäsumutteiden käytön.
        Mihinkään en lähde ilman nenäliinaa. Varsinkin ulkoilu on hankalaa, kun saa koko ajan olla niistämässä. Tukossa nenä ei ole, päinvastoin.
        Flunssat mulla on yleensä aina pitkiä (min. 3 viikkoa), mutta kuumetta ei nouse ikinä. En tiedä onko sillä tämän vasomotorisen kanssa jotain yhteyttä.


    • Takiamaski

      Aivastelen samoin kuin monet muutkin ovat kirjoittaneet ja nenää on niistettävä jatkuvasti. Ilmeisesti se on sitä vasomotorista oireilua. Olen käyttänyt joskus jotain sumutetta, mutta ei se ole suuremmin auttanut. Hassua, mutta kun pelaan usein biljardia montakin tuntia putkeen niin ei ole tietoakaan nuhasta eikä tarvi niistää kertaakaan. Ilmeisesti pieni liikunta auttaa. Niin ainakin mulla.

    • ozmääään

      Itsellä oireet alkoi viime marraskuussa yhtenä aamuna jolloin tuntui että nuha oli tulossa. Tästä alkoi päivittäinen aivastelu ja nenän vuotaminen. Yleislääkärinmukaan kyse oli siitepöly-allergiasta ilman sen kummempia tutkimuksia (Eli oli siis siitepölyaika täällä Australiassa).

      Arvuuttelin syitä itse ja koetin napsia zyrtecciä välillä ja tuntui että se välillä auttoi ja välillä ei. Lopussa käyttelin otrivinia joka taisi ainakin lääkärin mukaan pahentaa tilannetta vaikka hetkellistä apua siitä saikin.

      Suomessa käydessäni kävin erikoislääkärillä n. 3,5 viikkoa sitten, joka totesi nuhan vasomotoriseksi heti. Sain heti Prednisolon (20mg) kortisoni kuurin ja Nasonex tippoja jotka aloitin kun tabletit menivät 10mg:aan. Aluksi oireita ilmeni vielä 3-4 päivää kuurin aloituksesta, mutta sen jälkeen olen ollut kätännössä oireeton!!

      Nyt olen käyttänyt Nasonexia yksinään ja olen jälleen ollut Sydneyssä pari päivää, ja jännittänyt tuleeko oireet täällä uudestaan. Asuinpaikka on keskustassa ja saasteita ja muuta tauhkaa ilmassa varmasti riittämiin.

      Yksi ongelmia aiheuttanut oli paineen vaihtelut.
      Ongelmia ei ollut koneessa enää tännepäin tullessa, mutta mennessä aivan tukossa!! Useasti myös sukeltamisen jälkeen on alkanut aivastuttaa, jonka jälkeen nenä vetänyt aivan tukkoon. Jännittää katsoa miten siinä hommassa käy seuraavan kerran.

      So far so good, joten toivotaan että tämä olisi nyt tässä.

      Lääkäri sanoi että tuore painomuste on yksi paha ärsyttäjä, jonka huomasinkin sitten pari päivää lekurilla käynnin jälkeen, mutta en olisi ehkä tullut ajatelleeksi muuten.

    • minä

      Itselläkin taitaa olla tätä vasomotorista nuhaa.. Nenäliina seuraa aina mukana, koska nenä saattaa alkaa vuotamaan milloin vaan ja tulee niistämisen tarve. Mausteiset ruoat pistävät myös nenän vuotamaan ja talvella mm. ulkoa sisälle tulo yms.

      Inha oire on myös ajoittain se, että oikeanpuoleinen korva alkaa oireilla ja sen seurauksena oma hengitys, sydämen syke, oma ääni jne kuuluu jotenkin voimakkaana korvassa. Ilmanpaine-erot tuntuvat tekevän sitä, se voi tulla esimerkiksi pyörällä ajon jälkeen, kun tuuli käy korviin tai auton ilmastointikin voi tehdä sitä tai se voi mennä tukkoon pelkästä niistämisestäkin. Omituista on, että siihen auttaa joskus se, että laittaa pään alaspäin hetkeksi tai syö/juo jotain, sillä se tasaantuu ja tuota voi kestää vartista-pariin tuntiin.

      Kesällä oireet mielestäni vähäisemmät, mutta nyt angiinakuurin loputtua muutama päivä sitten limaneritys jäi päälle suuremmin (limaa valuu herkästi nieluun nenästä) ja lääkäri määräsi tuota Nasonexia. Toivottavasti siitä on apua. Useampia vuosia sitten sain samaiseen vaivaan Flixonasea ja siitä oli kyllä apua.

      • korvavaivat

        Itselläni nenä vuotaa muutaman tunnin aamusta. Muutama kuukausi sitten alkoi oma ääneni säristä korvassa ja kaikenlaiset paine-erot ja tuuli aiheuttavat helinää oikeassa korvassa. Myös teeveen ääni ja muiden äänekäs puhe särisevät korvassa. Hankalaa on autolla ajaessa kun tieäänet helistävät korvaa koko ajan. Minullla ollut pitkään tinnitusta, joka johtuu sisäkorvavammasta, mutta tätä uutta vitsausta on vaikea uskoa sisäkorvasta johtuvaksi. Olen menossa kuulokokeisiin ja korvalääkäriin.


    • halfwaytoletal

      Vasomotorinen nuha sitten lienee minullakin. Kirkasta nestettä muistan valuneen nenästä norona jo teini-ikäisenä kouluaikoina yli 30v. sitten. Mutta sitten se ikäänkuin 'parani', kun alkoi elämään tulla paljon erilaisia kuntoiluharrastuksia, vaikka varpaat ovatkin aina olleet kylmät kesät talvet. Todennäköisempää lienee kuitenkin ettei siihen juurikaan ehtinyt kiinnittää huomiota, mutta valuihan se varmaankin jollainlailla kaiken aikaa.
      Nyt sitten miltei viiskymppisenä tuli sydämen rytmihäiriö, ja siihen lääkitys nimeltään Orloc. Alunperin lääkkeeksi määräsivät Emconcor : ia, joka ei sopinut laisinkaan muiden sivuvaikutustensa vuoksi. Jollain tälläisellä samanlaisella keskustelupalstalla netissä, tiedä häntä vaikka juuri täällä, joku tuntui epäilevan että nenänvuotaminen ja allergiset oireet johtuisivat Emconcorista. Orloc on Emconcorin rinnakkaisvalmiste, ja voisimpa melkein vannoa että nuhanenä on tuntuvasti pahentunut Orlocin käytön myötä. Jalat polvesta alaspäin ovat kylmät, 'omituiset' ja jotenkin 'levottomat' koko ajan, ja vasomotorisen nuha johtunee osaksi ainakin juuri kylmistä jaloista.
      Itse olen kovasti allerginen, joskus nuorena otettiin 'paukamatestejä' ja vähän kaikelle olin. Keväät siitepölyineen ovat nykyisin keskellä Hesaakin aika ilkeitä. Aiemmin ei juuri mitään huomannut kaupungissa.
      Melkeimpä voisi sanoa varmaksi, että ainakin nämä rytmihäiriölääkkeet pahentavat tälläistä nenän valumista. Harmi vaan kun ilmankaan ei tunnu edes puolta vuorokautta pärjäävän.

    • nestenenä

      Hei!
      Onko kellään vaso-motoristilla oireenaan pelkkä väritön vuoto nenästä? Ja tippa aivastuksia silloin tällöin?
      Nenäni ei ole tukossa yms. mutta tuo jatkuva vuotaminen ja pyyhkiminen aiheuttaa nenänpielen ärtymistä ja punoitusta.
      Kaikenlaista lääkitystä olen kokeillut, tuloksetta.
      nestenenä

    • nestenenä

      Hei!
      Onko kellään vaso-motoristilla oireenaan pelkkä väritön vuoto nenästä? Ja tippa aivastuksia silloin tällöin?
      Nenäni ei ole tukossa yms. mutta tuo jatkuva vuotaminen ja pyyhkiminen aiheuttaa nenänpielen ärtymistä ja punoitusta.
      Kaikenlaista lääkitystä olen kokeillut, tuloksetta.
      nestenenä

    • nuuskuttaja

      eipä ole auttaneet mullakaan mitkään konstit. Ajattelin taas varata aikaa lääkärille mutta todennäköisesti antaa taas jonku kortisonisuihkeen joka ärsyttää limakalvoja niin ettei tuu mitään sen käytöstä vaikka käyttää kosteuttavia suihkeita samalla.
      Nenähuuhtelukannu auttaa hetkellisesti mutta voiko sitä kulkea joka paikassa sen kannun kanssa ja tehdä huuhtelua ihan koko aikaa. Antihistamiinia on ympärivuotisesti käytössä mutta ei sekään kaikkea poista.

      Ainoa mikä on edes vähän helpottanu tilannetta on viljojen poisjättö ruokavaliosta.
      Olen huomannut että maitotuotteet näyttää tekevän pahemmaksi myös kun maitohan tunnetusti lisää limaneritystä.

      Kun halu on kova ulkoilla niin ei siihenkään tahdo pystyä koska mun ulkoilu on nenänniistämistä.

      Eikö ole olemassa mitään konstia mitä lääkäri vois tehdä tai mitä sille voisi vihjaista???
      Onko siis olemassa joku leikkaus?

    • zcbmx

      Osaisiko joku vastata, että voisiko tämä vasomotorinen nuha olla perinnöllinen taipumus tai nenän periytyneestä rakenteesta johtuva vaiva? Minulla nimittäin on tämä vaiva, mutta niin on molemmilla vanhemmillanikin eli olen ilmeisesti perinyt tämän vaivan tai sitten ainakin saman nenän rakenteen.

      En ole itse kokeillut tähän mitään hoitokeinoja, minulla on ollut vaiva niin kauan kuin jaksan muistaa, joten olen vain elänyt sen kanssa ja kaikkeenhan tottuu mikä ihmisellä on lähes koko elämän ajan ollut. Jos ei paremmastakaan tiedä...

      Ärsyttäväähän se on, että nenä vuotaa milloin mistäkin asiasta johtuen, minulla erityisesti ulkona ja harrastan juuri paljon ulkoliikuntaa, jolloin saa kokoajan olla pyyhkimässä nenäänsä, lisäksi työhöni kuuluu ulkoilua, jolloin nenä vuotaa kuin seula. Lämmin ruoka tai juoma on myös paha, taatusti saa nenän vuotamaan. Mausteiset ruoat ovat varma konsti saada nenä valumaan, inhottava vaiva jos käy jossain ihmisten ilmoilla syömässä.

      Vasta lähiaikoina olen ajatellut, että ehkä tähän elinikäiseen vaivaani voisi olla vaikka jokin apukeinokin. Aika laihoin tuloksin kuitenkin google-reissulta palasin. Toiset suosittelevat sumutteita, toiset eivät missään nimessä, toiset öljyhoitoa, toisten mielestä ne vain saavat nenän ärsyyntymään lisää. Toisten mielestä pitäisi vain välttää nenää ärsyttäviä asioita, mutta kyllä minulle tuo työ on kuitenkin pakollinen asia, ulkoliikunnastakaan en ala tinkiä ja haluan syödä ruokani lämpimänä enkä viileänä. Mausteiset ruoat ovat ainoa, joista pystyn luopumaan, mutta eipä sellaisia nyt muutenkaan usein tule syötyä. Peruselämää työntekoineen, liikunnan harrastamisineen ja syömisineen taas ei pysty välttelemään pelkän nenän takia.

      Onko joku löytänyt jotakin tehokasta apukeinoa?

    • Atsii

      Aivastelusta. Epäilen myös että on perinnöllistä. Äiti aivastelee usein. Isä varsinkin silloin kun oli vähän enemmän kaljoissaan. Mulle riittää että kosketan kylmää tiskipöytää, avaan jääkaapin, kaupan kylmätiskillä.
      Pakko varmaan alkaa jatkuvasti käyttämään villasukkia (ainakin kotona), silloin pysyisi ehkä kroppa lämpimänä ja vähentäisi aivastelua. En syö juuri ollenkaan kovin mausteisia ruokia, joten en tiedä miten minuun vaikuttaa.

    • lääkäri
    • Nuhisnenis

      Kerronpa omia kokemuksiani. Olen kärsinyt vuosia nenän tukkeutumisesta ja mitään vikaa ei ole löytynyt. ylempää luin vinkin että lämpimät sukat jalassa yötä päivää ja että kylmillä jaloilla olisi joku yhteys. Kuin taikaiskusta nuha katosi. Olen myös huomannut että stressi pahentaa nenää tosi paljon.

      Eräs korvalääkäri ohjeisti, että puhaltaisin astmalääkkeen nenän kautta ulos. Uloshengitysilmassa kun on kortisonia joka menee tuolla tavalla paljon syvemmälle kuin nenäsuihkeet. Tämäkin on käytössä, mutta vaikea sanoa mikä on sen vaikutus

      • Nuhisnenääää

        Moi
        Itsellä nyt kymmenes vuosi tätä nuhaa. Itsellä räkä valuu melkein täysin nieluun eikä niistää tarvi niinkään. Pahin ongelma on aina toisen sieraimen tukkeutuminen. Kortisonisuihkeesta saan ihan pientä apua mutta allergialääkkeet ei auta.Lopetin kahvin juonnin vuosi sitten, ja nyt tuntuisi olevan parempi syksy menossa. Joku mainitsi jotain verisuonista ja verenpaineesta jotain. Onko kohtalotovereilla verenpaine koholla? Tai kuiva iho? Toi kahvinjuonnin lopettaminen saattaa laskea verenpainetta hieman tai vähentää elimistön kuivuutta. Tiiä näistä sitten.


    • Anonyymi

      Mulla ollut hankalana vaivana tämä kyseinen nuha, nyt löytyy lääke asiaan: Nasolin Flu Stopper, 3 suihketta kerrallan molempiin sieraimiin, aluksi auttaa hiljalleen, toisena päivänä kaikki oireet pois, oon kärsinyt vaivasta 2v ja nenäliinoja mennyt kymmeniä tuhansia, suosittelen, pullon hinta n. 11.5 e riippuen apteekista

    • Anonyymi

      Ulkoilma, varsinki kylmäilma saa nenän vuotamaan ja illasta vähintään toinen sierain on täysin tukossa, joskus molemmat jolloin nukkuminen on hankalaa. Ja aamuisin ylös noustessa, nenä alkaa heti vuotamaan kunnes röörit ovat tyhjät.

      Pari juttua ovat auttaneet. Kylmällä ilmalla urheillessa ja ulkoillessa käytän ohutta buff -huivi nenän ja suun suojana, hengitysilma pysyy kosteana ja lämpimänä, välillä tietty vedän happea ilman huivia. En ole yhtään tukossa illasta, kun ilman huivia olisin. Jos tuntuu että iltaisin tulee tukkoinen olo, niin seisominen juuri ennen sänkyyn menoa avaa nenää, sit sänkyyn selälleen, rentoutetaan kieli ja kurkku, usein lima lähtee valumaan nieluun ja sen jälkeen voikin ottaa kylkiasennon ja nukahtaa, yö sujuu hyvin ja herätessä röörit ovat auki, mutta räkä lähtee kyllä liikkeelle, kun nousee jaloille, sit taas niistetään tyhjäksi.

      Ja pidä jalat lämpimänä ja kuivan, kuten joku jo aiemmin totesi.

      Mies Vuorilta

    • Anonyymi

      Duact avaa röörit. En ymmärrä miksi pitäisi keklsiä mitä mielikuvituksellisempia keinoja nenän avaamiseen, kun siihen on olemassa oikea lääke eli Duact.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      1957
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1692
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      53
      1609
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1445
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe