Kuinka monella on keliakia ja epilepsia?
nehän liittyvät toisiinsa, yleensäkin neurolokiset oireet.
Monilla keliaakikoilla on epilepsia.
Oireet helpottuu tiukalla keliakia kuurilla.
minulla on molemmat.
Epilepsia
10
1212
Vastaukset
- keliaakikko...
Olen parikymmentä vuotta toiminut keliakiayhdistystoiminnassa, enkä ole koskaan kuullut, että epilepsiaa olisi keliaakikoilla yleisemmin kuin muilla.
- vai valehteletko
Tuollaisilla yhdistyksillä ei sitten olekaan mitään virkaa.
Taidan ottaa hatkat niin lehti tilausksista
kuin muustakin jos ei tieto ole tuosta yhteydestä.
lue ap.n linkki
Epileptikko/ keliaakikko myös - oikein??
vai valehteletko kirjoitti:
Tuollaisilla yhdistyksillä ei sitten olekaan mitään virkaa.
Taidan ottaa hatkat niin lehti tilausksista
kuin muustakin jos ei tieto ole tuosta yhteydestä.
lue ap.n linkki
Epileptikko/ keliaakikko myösEpilepsiaa sairastavia on suomessa 1 % ja keliakiaa sairastaa 0,5% suomalaisista, joten keliaakikkoja on n. 26000 ja heistä 1 % on 260 eli varsin vähän. Väitöskirjan mukaan Epilepsiapotilailla keliakian esiintyvyys on lievästi lisääntynyt.
Jos 260 henkilön määrä on lievästi lisääntynyt, se tarkoittaa muutamaa henkilöä lisää, eli mahtuu virhemarginaalin sisään. - tiedoksi
oikein?? kirjoitti:
Epilepsiaa sairastavia on suomessa 1 % ja keliakiaa sairastaa 0,5% suomalaisista, joten keliaakikkoja on n. 26000 ja heistä 1 % on 260 eli varsin vähän. Väitöskirjan mukaan Epilepsiapotilailla keliakian esiintyvyys on lievästi lisääntynyt.
Jos 260 henkilön määrä on lievästi lisääntynyt, se tarkoittaa muutamaa henkilöä lisää, eli mahtuu virhemarginaalin sisään.Neurolokini sanoi.
hänellä on useita potilaita joilla on myös keliakia.
eli kai sitten on jonkinlaista yhteyttä noihin neurolokisiin juttuihin, en voi taviksena väitellä yliopiston neurolekeja vastaan.
Ei kai ne siitä muuten puhuisi edes yhtään mitään elleivät olisi huomanneet jotain.
ainakin oireeni helpottui heti kun löysivät keliakian.
Ihmettelin oireiden helpotusta kunnes hoitajat kertoi ensimmäisenä ja sitten neurolokini tämän olevan syynä oireiden helpottamiseen epilepsian kohdalla.
Kunhan kirjoittelen tämän tiedoksi teillekin,
ei kai siinä mitään peikkoa ole?
Aiemmin ketjussa kysellään muuten neurolokisista oireista myös. - ainakin osittain siinä
tiedoksi kirjoitti:
Neurolokini sanoi.
hänellä on useita potilaita joilla on myös keliakia.
eli kai sitten on jonkinlaista yhteyttä noihin neurolokisiin juttuihin, en voi taviksena väitellä yliopiston neurolekeja vastaan.
Ei kai ne siitä muuten puhuisi edes yhtään mitään elleivät olisi huomanneet jotain.
ainakin oireeni helpottui heti kun löysivät keliakian.
Ihmettelin oireiden helpotusta kunnes hoitajat kertoi ensimmäisenä ja sitten neurolokini tämän olevan syynä oireiden helpottamiseen epilepsian kohdalla.
Kunhan kirjoittelen tämän tiedoksi teillekin,
ei kai siinä mitään peikkoa ole?
Aiemmin ketjussa kysellään muuten neurolokisista oireista myös.että oli sairaus mikä hyvänsä, se on rasittavaa myös henkisesti?
Ymmärsinköhän asian nyt aivan oikein? - Ja lääkkeitä menee
ainakin osittain siinä kirjoitti:
että oli sairaus mikä hyvänsä, se on rasittavaa myös henkisesti?
Ymmärsinköhän asian nyt aivan oikein?Oulun yliopisto
Sisätautien klinikka
MITÄ UUTTA KELIAKIASTA
50%:lla keliakiapotilaista on sekundaarinen laktoosi-intoleranssi. Vähäoireisen keliakian osuus on lisääntynyt ja usein keliakia todetaan oireettomana sattumalöydöksenä.
Suoliston ulkopuolisia oireita ovat pysyvien hampaiden kiillevauriot, toistuva aftoosi stomatiitti, niveloireet, neuropatia, ataksia ja muut neurologiset oireet sekä
epilepsia, johon liittyy kallonsisäisiä kalkkeumia.
Hengitystieoireita voi esiintyä. Luutiheyden vähenemistä esiintyy oireettomassakin keliakiassa ja tiheys paranee ruokavaliohoidon ansiosta. Lapsilla saattaa esiintyä kasvuhäiriötä. Ihokeliakian oireita ovat voimakas kutina ja pienirakkulainen ihottuma kyynärpäissä, polvissa ja pakaroissa.
Keliakiaa sairastavilla naisilla on keskimääräistä suurempi riski keskenmenoihin ja lapsettomuutta esiintyy useammin kuin terveillä. Näiden syy on epäselvä, mutta imeytymishäiriöiden aiheuttamat erilaiset puutostilat ovat mahdollisia. Toisaalta keliakiaa sairastavalla naisella ensimmäiset kuukautiset alkavat keskimäärin 1-2 vuotta myöhemmin kuin yleensä ja vaihdevuodet 2-4 vuotta aiemmin. Keliakiaa sairastavilla miehillä saattaa esiintyä lisääntymiskyvyn häiriöitä, joskin asiaa on tutkittu niukasti.
Depressiota on keliakia potilailla normaaliväestöä enemmän.
gastroenteriitissä, immuunipuutostiloissa, giardiaasissa, bakteerien liikakasvussa suolessa, lääkkeiden käyttöön liittyen (erityisesti tulehduskipulääkkeet)
Seulontaa voidaan käyttää myös sairauksissa, joissa yhteys keliakiaan on mahdollinen.
- osoita tutkimustulos
Olisi todella kiva faktat tietää! Todella näilla palstoilla puhutaan paljon, mutta faktat puuttuu! Osoita tulos, lähdeviittaus jne.! Sehän helopottaisi asiaa monelta osin ja voisi todella kertoa omalle lääkärillekkin asiaa, hoidothan tehdään kolleagaalisesti ei yksilääkäri tee pitkäaikaispotilaan hoitosuunitelmia! Hyvää syksyä Kaikille!
- onkohan yksi syy
Onko teillä kokemusta keliakian ja epilepsian yhteydestä?
tuossa on ainakin jokunen juttu aiheesta
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1305563999957
http://www.gastrolab.net/ksqkeepf.htm - leivätön pöytä
Jos jopa kolmasosa suomalaisista kärsii vatsa- ja suolisto-oireista tai muista ongelmista joissa viljojen välttäminen auttaa, niin sinä voit olla niistä yksi. Lisäksi viljojen gluteiini (vehnä, ruis ja ohra), peruna sekä maito tuottavat limaa elimistöön, joka pahentaa allergioita, astmaa, infektioita, lasten korvatulehduksia ja reuman oireita.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm
Leipä ei pidäkään miestä tiellä?
http://olotila.yle.fi/mina/hyvinvointi/pekka-nieminen-muutti-ruokavalionsa-paleoksi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1155965Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta324067- 823352
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä182986Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2522054Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882004- 1431795
Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui431787Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81696Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881569