Osaako joku auttaa tilanteessa, jossa nyt hieman erimielisyyttä ja erilaisia ajatuksia naapureiden välillä.
Eli kyseessä on tilamme, jonka poikki kulkee rasitetie kahdelle vierekkäiselle tontille, sekä n. 10:lle muulle talolle. Tie on tiekunnan ylläpitämä n. 5m leveä molemminpuolisine ojineen.
Maanmittauslaitoksen tekemään Lohkomiskarttaan on merkitty toiselle vierekkäiselle tontille tieoikeus ja siinä merkintä " Y2001-12500/1/4m lev.tieoikeus RN:olle x:ybc" ja toiselle vierekkäiselle tontille on merkitty"y2001-12451/1/5m lev.tieoikeus RN:olle x:ybd"
Olemassa oleva tie kulkee tonttimme poikki jota käyttää myös n. 10 taloa vanhan saavutetun edun mukaan, joilla talot siellä tonttimme takana. LOhkomisen yhteydessä 2001 on vain merkitty nämä 2 kiinteistöä sekä 2 muuta rasitteena meidän kiinteistön lohkomistoimituskirjaan ja heidän tiensä lähtee tuosta vanhasta päätiestä ojien yli erkaantuen omille pihoilleen.
Ongelmana meillä on nyt se, että tämä jälkimmäinen kiinteistö, jolla on se 5m lev. tieoikeus, on rakentanut 2003 n. 6m leveän liittymän tonttimme rajalta olemassaolevalta tieltä pihalleen ja edelleen rakentanut v. 2004 ilman suostumustamme n. 8m leveän liittymän pihavajalleen ja nyt tänään taas rakentanut
n. 10m leveän uuden liittymän tontilleen rakennettavaa autotalliaan varten ja on tänään ilman suostumustamme kaivatuttanut ja leventänyt maallamme olevaa ojaa.
Eli ko. kiinteistöllä on nyt tulkitsemani rasitteena olevan ja myönnetyn 5m levyisen liittymän sijasta 24 metriä omistamaamme maata tiepohjina.
Tieoikeuden merkintä toimituskirjassa
18
4552
Vastaukset
- leveys on
5 m ja liitymät sen tien ojan yli saa olla vaikka kuinka leveitä.
- Sohvatiikeri
Ensinnäkin, rasiteoikeus on merkitty ensisijaisesti karttoihin, tekstimerkinnät ovat toissijaisia.
Rasiteoikeuden haltijan tulee rakentaa tiensä kyseiselle rasitealueelle. Tien, liittymien, ojien ym tulee kaikkien mahtua rasitealueelle, eikä tien rakentamisessakaan saa käyttää hyväksi rasitetun kiinteistön muita osia (jollei erikseen saa lupaa).
En ihan ymmärtänyt kuvaustasi. Jos rasitetie kulkee pitkin sinun ja naapurin tontin rajaa, voihan siihen rakentaa liittymiä vaikka kuinka, jos ei levittäydy rasitealueen ulkopuolelle. Paljonkos naapuri on vallannut neliömetrejä sinun tontistasi? - ...
Kuten toinen jo kirjoittikin, jos se tie on rajalla ja on 5 m leveä, ei kai ole väliä, kuinka monta liittymää tiestä lähtee heidän tontilleen? Vai eikö rasitetie ole rajalla, ja liittymät kulkevat ei-rasitealueen yli?
- että liittymät
jäävät vieraalle maalle niin toimitusinsinöörin kautta niille saa virallisen rasitteen jos olosuhteet nin vaatii.
Ja rahallinen korvaus on aika olematon. - Sohvatiikeri
että liittymät kirjoitti:
jäävät vieraalle maalle niin toimitusinsinöörin kautta niille saa virallisen rasitteen jos olosuhteet nin vaatii.
Ja rahallinen korvaus on aika olematon.Tilannekohtaista. Jos katsotaan, että uusi rasite olisi kohtuuton maanomistajalle, niin eipä saa.
Mutta, ap:n selostus oli sen verran epämääräinen, että tarkennus olisi kiva kuulla.
- Alkuperäinen kirjoittaja
Eli pientä tarkennusta: tierasite on merkitty karttaan vanhana tierasitteena ja myöhemmin nämä 2 kiinteistöä on merkitty viivalla kohtiin karttaan. Vanha olemassaoleva tie kulkee rajaviivan suuntaisesti, mutta on 1,4m siitä tontin keskiosaan päin. Eli naapuri on nyt ottanut 3:lla liittymällään n. 20m2 verran maa-alueita hyväkseen 1,4mxliittymän leveys.
Ja pahinta se, että joka kerran kysymättä maanomistajan lupaa ko. toimenpiteisiinsä...- jotain väärin
onko jossain kartassa tuo 1.4 m matka sanottu?
Uuudet rasitteet kyllä pääsääntöisesti merkitään rajaviivasta alkaviksi ja tuo reilu metri jää ojaa varten.
Mitä muuten tekisit tuolla suikaleella?
Ja kyseessä on tosiaan rasite, siitä on todisteena että nuo liittymät rasittaa mieltäsi.
Pitääkö tiealueen omistajan aurata rasitetie ja liittymät, vai mistä se kiikastaa. - Sohvatiikeri
Tarkista rasitteen tarkka paikka.
Olemassaoleva tie ja rasitteen sijainti voivat olla eri asioita. Sekin on mahdollista (jopa todennäköistä) että rasite on 5 metriä leveä ja tie vain 3m.
Joka tapauksessa, naapurin tulee pysytellä rasitealueella.
- Järki lapasesta.
Asiasta toiseen:
Lohkomiskartassa tieoikeuteni on merkitty (osittain) vanhaa huonokuntoista tietä pitkin. Liittymä on isompaan tiehen näkyvissä.
Vuosikymmen myöhemmin muodostettiin yksikkötie em. isommasta tiestä. Tietoimituksessa liittymän paikka muuttui ja osa tiestäni tuli tieoikeuteni ulkopuolelle.
Kumpiko määrittää tieni paikan tietoimitus vai lohkomiskartta?
Tietoimituksen liitteenä on ko. lohkomiskartta, mutta tieyksikkölaskennasta ilmenevä matka osoittaa ettei lohkomiskartan tieoikeutta ole noudatettu.
Em seikoista tietämättäni olen liikennöinyt tietoimituksen mukaisesti. Lohkomiskartan piirros on liikennöinnin kannalta mieletön aiheuttaen pitemmän matkan ja lisärasitetta kantatilalle sekä kahden rinnakkaisen tien pitämisen.
Tiettävästi muutos olisi uuden tietoimituksen asia. Mitä neuvotte?- sldfk98s
Lohkomiskartta liittyy kiinteistötoimitukseen, jossa lohkottava määräala muodostettu omaksi kiinteistöksi. Lohkomiskarttaan voidaan suunnitella/ luonnostella mahdollinen rasitetie, mutta tietoimituksessa vahvistetaan tien paikka. Toisin sanoen olet toiminut tähän saakka oikein, tietoimitus on virallinen toimitus, jossa määritetään tierasitteet kiinteistöille. Tietoimituksesta pitäisi olla oma kartta tai tarkka selvitys, mistä tie kulkee.
- Järki lapasesta.
Kiitos vastauksesta.
Lainaus tietoimituspöytäkisjasta: " Kartta laaditaan peruskartta- aineistoa hyväksi käyttäen mittakaavassa 1:10000 tarpeellisilta osin tarkistettuna."
Ilmeisesti "tarpeellisilta osin" tarkistus on jäänyt tekemättä.
Tietoimituspöytäkirjassa on ristiriitaiset tiedot kartan ja tieyksikkölaskelman välillä.
Kantatilan omistus saattaa muuttua lähivuosina ja uuden omistajan suhtautuminen ei ole tiedossa..
Em. seikat seikat voisivat myös vaikeuttaa tilani myyntiä.
Poistaako MML epäselvyydet? - Jä.
Onpas täällä hiljaista Mutta tapahtui ihme, kun MML:lta tuli puhelu.
Selvisi, että tieoikeuteni on todellakin kartan mukainen, kivikkoinen ja umpeenkasvanut 1800- luvun ura.
Yksikkötieltä poikkean ennen em. uraa hyvälle tieoikeustienäni pitämälleni tielle, jonka alkuun saakka tieyksikköni on määritetty.
Liikennöinti ja tien liittyminen yksikkötiehen voi olla missä tahansa. Tieoikeus on jostakin syystä määritetty muualle. Näin on tilanne.
Vuosikymmenet olen hieman parannellut käyttämääni tietä luullen sitä "omakseni". No toisaalta, olihan se valmiina aloittaessani liikennöinnin. Muuten: Tietoimitus maksaa vähintään tonnin eikä sen tuloksesta voi etukäteen olla varma. Eräänlainen oikeusistunto siinä on kyseessä.
Yksikkötielaki on maamme vaikeaselkoisin laki. Se on poliittisten intohimojen ja eturistiriitojen paineessa syntynyt. Näissä asioissa asianajaja on tarpeen, eihän tuomioistuin voi olla kaikesta perillä. Toisaalta tuomiot eivät koskaan tule lain mukaan vaan asianajajan luoman (harha) tilanne kuvauksen ohjaamana.
"Tuomion saa, mutta ei oikeutta."
MML oli taipumaton, minulle tuli auvoisen historiallinen tunne - Tsaari soittaa. - Tien
Vuosikymmenet olemme mökkinaapurin kanssa pitäneet yhteistä mökkitietä ilman mitään kirjattuja sopimuksia.
Nyt naapurimökki on myynnissä eikä tulevasta omistajasta ole tietoa.
Pitäisikö kauppakirjaan laittaa jotakin tiestä ja tienpidosta yhdessä naapurin kanssa?
Miten tuo olisi muotoiltava?
Myyjäkin tykkää asian määrityksestä kaupanteossa.Haette yhdessä tietoimitusta nykyisen tien osalta, se on molempien osapuolten etu. Kun se yhteosymmärryksessä haetaan ei tule kenellekään mitään ikäviä yllätyksiä.
- Tien
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Haette yhdessä tietoimitusta nykyisen tien osalta, se on molempien osapuolten etu. Kun se yhteosymmärryksessä haetaan ei tule kenellekään mitään ikäviä yllätyksiä.
Nykyinen tie on muodostettu tietoimituksessa annetulla tieoikeudella ja asia merkitty kantatilan rasitteeksi.
Nyt on kyse kunnossapidon määrittelystä ilman tiekunnan muodostamista.
Tie johtaa olemassa olevalle yksikkötielle (eli tiekunnan tielle). Ko. tiekuntaan voisi mökkitien luultavasti liittää, mutta byrokratia arveluttaa ja sen kustannukset.
Ehkä kauppakirjaan voisi liittää maininnan yhteisestä kunnossapidosta ajomäärien suhteessa ja korjausvelvollisuuden, jos liian suurilla kuormilla tietä rikotaan?
Eihän teillä ole mitään ongelmaa, rasiteoikeus on perustettu ja kustannukset jakaantuvat ihan lakisääteisesti.
- Tien
Näinhän se taitaa olla. Tiekunnan puolelta vain on havaittu ettei tievaurion osoittaminen ole aina mahdollista. Kunnan tielautakunnassakaan ei ole yhtään lainoppinutta saati tieinsinööriä. Tuomiovaltaa kyllä käyttävät reippaasti.
Pitää sitten vaan lukea lakia tarvittaessa. Toivottavasti kaikki sujuu järjellä ja hyvässä naapuruudessa. - Anonyymi
aikoinaan 40v sitten mökkitontille myönnettiin tieoikeus.
Meitä oli muutama mökkiläinen.
Maanomistaja oli ns päällepäsmäri. Syksyisin teki omia hommiaan ja vähän myös tienosalla,jotta pääsi laskuttamaan mökkiläisiä.
!2v sitten laitoin alulle yksityistietoimituksen. Siinä määriteltiin runkotien tiealueeksi 8m. Mökkiliitymien tie alue 6m.
Vanhoja tiepohjia noudatellen.
Perustimme samalla yksityistiekunnan.
Viimesyksynä jouduin ottamaan maanmittaustoimistoon yhteyttä ja merkkasimme tienleveyden. Kaikki vaan siitä syystä että isäntä tykkäsi etten saa pitää autojani sillä tieosuudella joka johti tontille.
kaivoi vielä kaivinkoneella 3.5m leveän tien viereen ojan..tai hän rajasi sillä tien leveyden.
Toimitusmies kävi syksyllä merkkaamassa tien leveyden maastoon 6m. ihmetteli suuresti kun oja oli 1,5m tiellä,ei tien vieressä.
Maksoi 70metrin mittaisen tien merkkaus 800 e.
Se alue jonka isäntä säästi temppuilullaan on nyt kolmio 4m kertaa 4m. meille se antoi hallintaoikeuden 420 m2. kannattaa aina ottaa yhteyttä maanmittaustoimistoon,eikä käydä turpakäräjiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400003164478- 162216
- 1882036
- 1071446
- 741316
- 74972
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu57937IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka2889Martina miehensä kanssa Malediiveilla.
Miksi täällä puhutaan erosta? Lensivät Dubaista Malediiveilĺe.119814Ei lumous lopu koskaan
Kerran kun tietyt sielut yhdistyvät kunnolla, ei irti pääse koskaan. Vaikka kuinka etsit muista ihmisistä sitä jotain tu59736